rolfozzy skrev:
ØivindJ skrev:
Hvordan tror dere Forte fungerer i et rom på ca 3,5 x 4,5m, med begge høyttalerene plassert på halve lengden av en av de lengste veggene?
(ht nærmest midten av veggen får ev. 50cm "hjørne" i form av en kommode)
Bassnivå?
Hvis du leser lenger opp på siden i tråden så er det en del meninger om hvordan Forte vil fungere i et så lite rom som du skal eventuelt plassere de i.
Jeg tror nok ikke det vil bli mer vellykka hos deg enn det har blitt hos Milenko og Bånnulka.
Ser at det har kommet et par Heresy I på børsen. De vil passe og spille mye bedre i rommet ditt enn Forte noen gang kommer til og gjøre. Jeg har riktig nok ikke hørt Heresy i første versjonen, men jeg er meget godt kjent med Heresy III.
Og signaturen er nok ikke så langt unna. Forte har jeg hørt hos JanR og ulka. Hos JanR er det vel ikke tvil om at de spilte best når han utnytta hele stua.
Og ulka har solgt sine da han aldri ble fornøyd med de i sin lille kjeller.
Er du ikke for langt unna her, så er du velkommen til en lytt på Heresy III i et lite rom.
Hei , dette er en drøy påstand Rolf !
Hvorfor skulle ikke forte kunne spille på 15kvm ? , ? når det gjelder forte 1 har denne en mindre slavebass enn 2 ern , dessuten sipller forte 1 med en helt annen autoritet i bassen enn heresey , dessuten er horna relativt like, og fotavtrykket blir akkurat det samme hva plass angår.
Fordelen er at man slipper subwoofer til forte , for de går dypt nok , når det er sagt kan kanskje heresey virke noe raskere enn forte , nettopp pga dypbassen som ikke er der.
Dette er smak og behag , men det er klart at en høyttaler som snaut krabber ned til 50hz , vil gi mindre rom-utfordringer enn en som går til 33 feks , derimot om man finner ut at man ikke vil kompromisse med dyp-bass , og ender opp med en sub eller to til Heresey , ja da har man skapt seg ett par andre utfordringer ....
pt 1 .integrering ( ingen umulig oppgave , men alt med sub kan by på utfordringer)
pt 2 dette tar en god del mere plass
Jeg har hørt både la scala , heresey III og cornwall III i små rom , som trådstarters her , uten problemene som du nevner , cornwall er vel de skumleste dersom man spiller mye høyt , er det fare for overolading i bassen selvsagt....
lever du greit med ht som ruller av på 50hz kan det funke for deg , derimot om du vil ha med det siste , ja da ville jeg i allefall prøvd en heresey hjemme først.
Forte 1 har jeg hørt en del på hos aair , de spiller veldig fint der , og rommet er lite , og lite luft rundt ht er det også , lyden er maktfull og utrolig dynamisk og hurtig, de finnes jo å kjøpe til en billig penge , så her går man jo uansett ikke skoa av seg....
Man kan fundere på hvorfor i himlens navn PK sluttet å produsere disse høyttalerne ?
fullrange , med god bass , samme fotavtrykk som heresey cirka , og er i en ht størrelse som passer alle rom uten å bli ruvende .
Aair skal jo selge sine også , sammen med de ligger det og ett annet par ute , så hadde jeg vært deg , hadde jeg heltklart gått for forte i eller II ( sistnevnte er større , emd større basselement ) og sikkert andre endringer , men på sitt areale er nok disse nummer 1 , med en fin bestykning-.----slavebass er dritcoolt. 8)
spiller vanvittig bra med svært lite effekt.....disse med 2a3 eller 300b er konge.
Mvh Espen