Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.845
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok desverre at Klipsch Forte blir for store for mitt lille lytterom likevel......
    Hvor mye tror dere at jeg eventuelt kan få for dem på brukten?
    De er eksteremt pent behandlet og har nye mellomtone membraner i tilegg til at tidligere eier byttet ut caps i delefilter.....

    Triste greier....
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Milenko skrev:
    Tror nok desverre at Klipsch Forte blir for store for mitt lille lytterom likevel......
    Hvor mye tror dere at jeg eventuelt kan få for dem på brukten?
    De er eksteremt pent behandlet og har nye mellomtone membraner i tilegg til at tidligere eier byttet ut caps i delefilter.....

    Triste greier....
    Ahh men så bedrøvelig da :-\
    Men jeg ser den, 10kvm er kanskje i snaueste laget, tross alt.

    Bruktpris, aj aj blir litt synsing men rundt 5000,- burde vel ikke være noen umulighet. + - noen noen kroner.
    Personlig syns jeg de er vedt mere, men det er meg.


    ps: finns jo mindre og bra ht's fra Klipsch som kan fungere i ett mindre rom :)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Borgenvik skrev:
    Olof kjører jo den nye L4 ampen til Upgrade Audio på sine tweakede RF-5, som er det råeste og mest brutale jeg har hørt.. :)

    Det funker med EL34 rør på RF-serien iallefall! ;)


    .....og jeg kjører EL-34 på mine Khorn, funker som satan! 8)

    Men som Jan er inne på, det er IKKE bare røret som bestemmer hvordan det spiller, det finnes alt for mange amper på markedet med for liten strømforsyning f.eks ;)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Milenko skrev:
    Tror nok desverre at Klipsch Forte blir for store for mitt lille lytterom likevel......
    Hvor mye tror dere at jeg eventuelt kan få for dem på brukten?
    De er eksteremt pent behandlet og har nye mellomtone membraner i tilegg til at tidligere eier byttet ut caps i delefilter.....

    Triste greier....

    Med 10kvm tilrådelig, så vil det begrense seg, nesten uansett hva slags høyttalere du setter der. :-\
    Men en Heresy vil nok tross alt funke bedre enn Forte. :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    Med 10kvm tilrådelig, så vil det begrense seg, nesten uansett hva slags høyttalere du setter der. :-\
    Men en Herresy vil nok tross alt funke bedre enn Forte. :D
    Absolutt. 10kvm er ikke allverden men ikke umulig å få til noe :)
    Heresy er absolutt en mulighet.

    Rommet som jeg holder på å bygge til guttungen blir rundt 13kvm, ikke allverden kanskje men ett greit gutterom.
    Han bruker en Nad 3240 pe amp og Dali 104. Skal bli meget interesant å se hvor det blir ;)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    JanR skrev:
    JanOlav skrev:
    Med 10kvm tilrådelig, så vil det begrense seg, nesten uansett hva slags høyttalere du setter der. :-\
    Men en Herresy vil nok tross alt funke bedre enn Forte. :D
    Absolutt. 10kvm er ikke allverden men ikke umulig å få til noe :)
    Heresy er absolutt en mulighet.

    Rommet som jeg holder på å bygge til guttungen blir rundt 13kvm, ikke allverden kanskje men ett greit gutterom.
    Han bruker en Nad 3240 pe amp og Dali 104. Skal bli meget interesant å se hvor det blir ;)

    /jan
    Rommet mitt var på ca 13 kvm, funket bra med Heresy, bedre enn med RB-75 ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ett annet godt eksempel på hvor bra Heresy spiller i mindre rom er hos RolfOzzy.
    Så man skal ikke fnyse av Heresy ;)

    Men det finns vel nyere klipsch også som trives i mindre om ? RF serien altså.

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    JanR skrev:
    Ett annet godt eksempel på hvor bra Heresy spiller i mindre rom er hos RolfOzzy.
    Så man skal ikke fnyse av Heresy ;)

    Men det finns vel nyere klipsch også som trives i mindre om ? RF serien altså.

    /jan
    Husk at Heresy er trykkammer. ;)
    Er vel ingen andre som er det?

    Da får man definerbar bass på kjøpet.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    JanR skrev:
    Ett annet godt eksempel på hvor bra Heresy spiller i mindre rom er hos RolfOzzy.
    Så man skal ikke fnyse av Heresy ;)

    Men det finns vel nyere klipsch også som trives i mindre om ? RF serien altså.

    /jan
    Husk at Heresy er trykkammer. ;)
    Er vel neppe noen andre som er det.

    Da får man definerbar bass på kjøpet.
    Sant.
    Forte og Forte II har slaver ;)

    Mener å huske at bånnulka/Roar slet med det samme som milenko i sitt "lille" rom, på Forte II.
    Var vel ikke stort større enn 10kvm det rommet.
    Han endte opp med Carlsson ht's.

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Carlsson er sikkert et bra alternativ om man vil forsøke noe annet enn Klipsch.
    Ellers ville jeg ha prøvd en Omega med fulltone element, som selges av Upgrade Audio. ;)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.845
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, blir selvsagt ikke enkelt dette....

    Tenke, tenke....

    Må prøve å få solgt Fortene også, de er jo så svære og ikke bare enkle å få sendt, kanskje ikke så lett å finne lokale kjøpere her i trøndelag....

    Har vel mistenkt en stund at Fortene kunne bli litt for vanskelige på det nye lille lyttrommet, men har forsøkt i et halvt års tid uten å bli helt fornøyd så.....

    Effekten er vel litt som om lyden blir litt sløret og maskerer deler av seg selv.....
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.104
    Antall liker
    6.610
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Milenko skrev:
    Hmmm, blir selvsagt ikke enkelt dette....

    Tenke, tenke....

    Må prøve å få solgt Fortene også, de er jo så svære og ikke bare enkle å få sendt, kanskje ikke så lett å finne lokale kjøpere her i trøndelag....

    Har vel mistenkt en stund at Fortene kunne bli litt for vanskelige på det nye lille lyttrommet, men har forsøkt i et halvt års tid uten å bli helt fornøyd så.....

    Effekten er vel litt som om lyden blir litt sløret og maskerer deler av seg selv.....
    Sånn skal det ikke være nei.
    Bytter dog gjerne mine kontor høytalere med deg jeg - proac studio 125 liker seg iallefall på små rom:)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.845
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er gjerne med på bytte jeg.
    Proac er definitivt på listen min.
    Frakt av store høytalere som er problemet
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    449
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Milenko skrev:
    Hmmm, blir selvsagt ikke enkelt dette....

    Tenke, tenke....

    Må prøve å få solgt Fortene også, de er jo så svære og ikke bare enkle å få sendt, kanskje ikke så lett å finne lokale kjøpere her i trøndelag....

    Har vel mistenkt en stund at Fortene kunne bli litt for vanskelige på det nye lille lyttrommet, men har forsøkt i et halvt års tid uten å bli helt fornøyd så.....

    Effekten er vel litt som om lyden blir litt sløret og maskerer deler av seg selv.....
    Skjønner godt hva du mener,fikk ikke de helt til her hos meg heller. Rommet er 15kvm. Etter Carlsson kom er det bare lykke her. :) De tilpasser seg rommet og spiller stort. Men jeg savner råskapen fortene vartet opp med innimellom.

    Mvh Roar
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    Milenko skrev:
    Er gjerne med på bytte jeg.
    Proac er definitivt på listen min.
    Frakt av store høytalere som er problemet
    Det er ikke så ille å få større høyttalere tilsendt, Posten kan være et alternativ eventuelt en annet transport firma.
    Jeg betalte ihvertfall rundt 700,- med Posten for å få tilsendt 2 Klipsch RF 82 i original emballasje. Sendt i 2 kolli.

    Har sendt andre ting med bud firma som veier noe mer, det har vist seg å ikke være så dyrt som man sko tro.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    Milenko skrev:
    Hmmm, blir selvsagt ikke enkelt dette....

    Tenke, tenke....

    Må prøve å få solgt Fortene også, de er jo så svære og ikke bare enkle å få sendt, kanskje ikke så lett å finne lokale kjøpere her i trøndelag....

    Har vel mistenkt en stund at Fortene kunne bli litt for vanskelige på det nye lille lyttrommet, men har forsøkt i et halvt års tid uten å bli helt fornøyd så.....

    Effekten er vel litt som om lyden blir litt sløret og maskerer deler av seg selv.....
    Sånn skal det ikke være nei.
    Bytter dog gjerne mine kontor høytalere med deg jeg - proac studio 125 liker seg iallefall på små rom:)
    Har du plass på kontoret til Forte'ene ? :)

    /jan
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.104
    Antall liker
    6.610
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:
    H.R skrev:
    Milenko skrev:
    Hmmm, blir selvsagt ikke enkelt dette....

    Tenke, tenke....

    Må prøve å få solgt Fortene også, de er jo så svære og ikke bare enkle å få sendt, kanskje ikke så lett å finne lokale kjøpere her i trøndelag....

    Har vel mistenkt en stund at Fortene kunne bli litt for vanskelige på det nye lille lyttrommet, men har forsøkt i et halvt års tid uten å bli helt fornøyd så.....

    Effekten er vel litt som om lyden blir litt sløret og maskerer deler av seg selv.....
    Sånn skal det ikke være nei.
    Bytter dog gjerne mine kontor høytalere med deg jeg - proac studio 125 liker seg iallefall på små rom:)
    Har du plass på kontoret til Forte'ene ? :)

    /jan
    skal alltid få plassen serru
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Hvordan tror dere Forte fungerer i et rom på ca 3,5 x 4,5m, med begge høyttalerene plassert på halve lengden av en av de lengste veggene?

    (ht nærmest midten av veggen får ev. 50cm "hjørne" i form av en kommode)

    Bassnivå?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brukte Forte'ene mine begge veier i leiligheten. Altså sånn som det var når du var innom, da satt vi langt i fra. Brukte hele stua, 27 kvm sånn ca. Og andre veien, dvs vi satt med ryggen mot vinduet, og brukte halve langveggen til stereo-tv.
    Den delen av stua var vel ikke større enn 10-11kvm. Ht'ene sto vel med 220-230cm i mellom seg. Funket det ;)

    Så ja, det burde vel fungere hos deg også vil jeg tro. Educated guess :)

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    ØivindJ skrev:
    Hvordan tror dere Forte fungerer i et rom på ca 3,5 x 4,5m, med begge høyttalerene plassert på halve lengden av en av de lengste veggene?

    (ht nærmest midten av veggen får ev. 50cm "hjørne" i form av en kommode)

    Bassnivå?
    Hvis du leser lenger opp på siden i tråden så er det en del meninger om hvordan Forte vil fungere i et så lite rom som du skal eventuelt plassere de i.

    Jeg tror nok ikke det vil bli mer vellykka hos deg enn det har blitt hos Milenko og Bånnulka.

    Ser at det har kommet et par Heresy I på børsen. De vil passe og spille mye bedre i rommet ditt enn Forte noen gang kommer til og gjøre. Jeg har riktig nok ikke hørt Heresy i første versjonen, men jeg er meget godt kjent med Heresy III. :)

    Og signaturen er nok ikke så langt unna. Forte har jeg hørt hos JanR og ulka. Hos JanR er det vel ikke tvil om at de spilte best når han utnytta hele stua.

    Og ulka har solgt sine da han aldri ble fornøyd med de i sin lille kjeller.

    Er du ikke for langt unna her, så er du velkommen til en lytt på Heresy III i et lite rom.
     
    A

    aair

    Gjest
    ØivindJ skrev:
    Hvordan tror dere Forte fungerer i et rom på ca 3,5 x 4,5m, med begge høyttalerene plassert på halve lengden av en av de lengste veggene?

    (ht nærmest midten av veggen får ev. 50cm "hjørne" i form av en kommode)

    Bassnivå?
    Jeg spiller på Forte i et rom på 4 x 5 meter og det høres ikke halvgærent ut. Jeg spiller riktignok på langs inn i rommet for å få den beste bassresponsen, siden den reflekterende bakveggen da blir lengre unna lytteposisjon. Å plassere lytteposisjon 38% av lengden på rommet (enten fra frontvegg eller bakvegg) er heller ikke dumt, da du (i teorien) vil få den flateste bassresponsen i dette punktet. Så om du har muligheten, er det verdt å forsøke plassering på langs og ikke på tvers.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.365
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nettopp bestilt Klipsch Image x10i in ear phones.
    Lurer på hvordan de er...
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Nettopp bestilt Klipsch Image x10i in ear phones.
    Lurer på hvordan de er...

    Lurer litt på dette selv.
    Hvor bestilte du dem ifra?

    Har selv Image S4 og eg veldig fornøyd med dem, så tenker at det X10 neppe kan vær dårligere.
    Bestilte Image S2 til en jeg jobber med, han var veldig fornøyd også grunnet støydempingen, passform med mer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.365
    Antall liker
    11.163
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min tanke er at jeg trenger noen små til bruk under hjelm (mc kjøring). Leste litt tester og bestilte fra www.amentio.no

    Har et annet sett klipsch in ear saker (husker ikke akkurat navnet) men de er med bøyler rundt ørene. Liker egentlig ikke de så godt.

    Klipsch custom 1 eller var det 2? heter de visst.
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Min tanke er at jeg trenger noen små til bruk under hjelm (mc kjøring). Leste litt tester og bestilte fra www.amentio.no

    Har et annet sett klipsch in ear saker (husker ikke akkurat navnet) men de er med bøyler rundt ørene. Liker egentlig ikke de så godt.

    Klipsch custom 1 eller var det 2? heter de visst.
    Allright, bruker mine selv under reise samt sykling. Når maks rett rundt 60 km`t under sykling og de funker bra der.
    Du har jo hjelm i tillegg, så de burde funke bra under mc kjøring, tror jeg.
    Har ikke kjennskap til dem du allerede har. Men bruker Phiaton MS400 når jeg sitter på pcen, og Klipsch til iPoden.
    Klipschene funker ikke bra til pcen, ihvertfall min og omvendt.

    Amentio har jeg bare gode erfaringer med, utenom dyr frakt.
    Fortell gjerne, når du har fått dem og hva du selv synes. Har lyst å bestille selv.
    Ligger et par på finn.no, brukt selvfølgelig til 1000,-, dette i Trondheim.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    ØivindJ skrev:
    Hvordan tror dere Forte fungerer i et rom på ca 3,5 x 4,5m, med begge høyttalerene plassert på halve lengden av en av de lengste veggene?

    (ht nærmest midten av veggen får ev. 50cm "hjørne" i form av en kommode)

    Bassnivå?
    Hvis du leser lenger opp på siden i tråden så er det en del meninger om hvordan Forte vil fungere i et så lite rom som du skal eventuelt plassere de i.

    Jeg tror nok ikke det vil bli mer vellykka hos deg enn det har blitt hos Milenko og Bånnulka.

    Ser at det har kommet et par Heresy I på børsen. De vil passe og spille mye bedre i rommet ditt enn Forte noen gang kommer til og gjøre. Jeg har riktig nok ikke hørt Heresy i første versjonen, men jeg er meget godt kjent med Heresy III. :)

    Og signaturen er nok ikke så langt unna. Forte har jeg hørt hos JanR og ulka. Hos JanR er det vel ikke tvil om at de spilte best når han utnytta hele stua.

    Og ulka har solgt sine da han aldri ble fornøyd med de i sin lille kjeller.

    Er du ikke for langt unna her, så er du velkommen til en lytt på Heresy III i et lite rom.
    Hei , dette er en drøy påstand Rolf !

    Hvorfor skulle ikke forte kunne spille på 15kvm ? , ? når det gjelder forte 1 har denne en mindre slavebass enn 2 ern , dessuten sipller forte 1 med en helt annen autoritet i bassen enn heresey , dessuten er horna relativt like, og fotavtrykket blir akkurat det samme hva plass angår.

    Fordelen er at man slipper subwoofer til forte , for de går dypt nok , når det er sagt kan kanskje heresey virke noe raskere enn forte , nettopp pga dypbassen som ikke er der.

    Dette er smak og behag , men det er klart at en høyttaler som snaut krabber ned til 50hz , vil gi mindre rom-utfordringer enn en som går til 33 feks , derimot om man finner ut at man ikke vil kompromisse med dyp-bass , og ender opp med en sub eller to til Heresey , ja da har man skapt seg ett par andre utfordringer ....

    pt 1 .integrering ( ingen umulig oppgave , men alt med sub kan by på utfordringer)

    pt 2 dette tar en god del mere plass

    Jeg har hørt både la scala , heresey III og cornwall III i små rom , som trådstarters her , uten problemene som du nevner , cornwall er vel de skumleste dersom man spiller mye høyt , er det fare for overolading i bassen selvsagt....

    lever du greit med ht som ruller av på 50hz kan det funke for deg , derimot om du vil ha med det siste , ja da ville jeg i allefall prøvd en heresey hjemme først.

    Forte 1 har jeg hørt en del på hos aair , de spiller veldig fint der , og rommet er lite , og lite luft rundt ht er det også , lyden er maktfull og utrolig dynamisk og hurtig, de finnes jo å kjøpe til en billig penge , så her går man jo uansett ikke skoa av seg....

    Man kan fundere på hvorfor i himlens navn PK sluttet å produsere disse høyttalerne ?

    fullrange , med god bass , samme fotavtrykk som heresey cirka , og er i en ht størrelse som passer alle rom uten å bli ruvende .

    Aair skal jo selge sine også , sammen med de ligger det og ett annet par ute , så hadde jeg vært deg , hadde jeg heltklart gått for forte i eller II ( sistnevnte er større , emd større basselement ) og sikkert andre endringer , men på sitt areale er nok disse nummer 1 , med en fin bestykning-.----slavebass er dritcoolt. 8)

    spiller vanvittig bra med svært lite effekt.....disse med 2a3 eller 300b er konge.

    Mvh Espen
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    ssm skrev:
    rolfozzy skrev:
    ØivindJ skrev:
    Hvordan tror dere Forte fungerer i et rom på ca 3,5 x 4,5m, med begge høyttalerene plassert på halve lengden av en av de lengste veggene?

    (ht nærmest midten av veggen får ev. 50cm "hjørne" i form av en kommode)

    Bassnivå?
    Hvis du leser lenger opp på siden i tråden så er det en del meninger om hvordan Forte vil fungere i et så lite rom som du skal eventuelt plassere de i.

    Jeg tror nok ikke det vil bli mer vellykka hos deg enn det har blitt hos Milenko og Bånnulka.

    Ser at det har kommet et par Heresy I på børsen. De vil passe og spille mye bedre i rommet ditt enn Forte noen gang kommer til og gjøre. Jeg har riktig nok ikke hørt Heresy i første versjonen, men jeg er meget godt kjent med Heresy III. :)

    Og signaturen er nok ikke så langt unna. Forte har jeg hørt hos JanR og ulka. Hos JanR er det vel ikke tvil om at de spilte best når han utnytta hele stua.

    Og ulka har solgt sine da han aldri ble fornøyd med de i sin lille kjeller.

    Er du ikke for langt unna her, så er du velkommen til en lytt på Heresy III i et lite rom.
    Hei , dette er en drøy påstand Rolf !

    Hvorfor skulle ikke forte kunne spille på 15kvm ? , ? når det gjelder forte 1 har denne en mindre slavebass enn 2 ern , dessuten sipller forte 1 med en helt annen autoritet i bassen enn heresey , dessuten er horna relativt like, og fotavtrykket blir akkurat det samme hva plass angår.

    Fordelen er at man slipper subwoofer til forte , for de går dypt nok , når det er sagt kan kanskje heresey virke noe raskere enn forte , nettopp pga dypbassen som ikke er der.

    Dette er smak og behag , men det er klart at en høyttaler som snaut krabber ned til 50hz , vil gi mindre rom-utfordringer enn en som går til 33 feks , derimot om man finner ut at man ikke vil kompromisse med dyp-bass , og ender opp med en sub eller to til Heresey , ja da har man skapt seg ett par andre utfordringer ....

    pt 1 .integrering ( ingen umulig oppgave , men alt med sub kan by på utfordringer)

    pt 2 dette tar en god del mere plass

    Jeg har hørt både la scala , heresey III og cornwall III i små rom , som trådstarters her , uten problemene som du nevner , cornwall er vel de skumleste dersom man spiller mye høyt , er det fare for overolading i bassen selvsagt....

    lever du greit med ht som ruller av på 50hz kan det funke for deg , derimot om du vil ha med det siste , ja da ville jeg i allefall prøvd en heresey hjemme først.

    Forte 1 har jeg hørt en del på hos aair , de spiller veldig fint der , og rommet er lite , og lite luft rundt ht er det også , lyden er maktfull og utrolig dynamisk og hurtig, de finnes jo å kjøpe til en billig penge , så her går man jo uansett ikke skoa av seg....

    Man kan fundere på hvorfor i himlens navn PK sluttet å produsere disse høyttalerne ?

    fullrange , med god bass , samme fotavtrykk som heresey cirka , og er i en ht størrelse som passer alle rom uten å bli ruvende .

    Aair skal jo selge sine også , sammen med de ligger det og ett annet par ute , så hadde jeg vært deg , hadde jeg heltklart gått for forte i eller II ( sistnevnte er større , emd større basselement ) og sikkert andre endringer , men på sitt areale er nok disse nummer 1 , med en fin bestykning-.----slavebass er dritcoolt. 8)

    spiller vanvittig bra med svært lite effekt.....disse med 2a3 eller 300b er konge.

    Mvh Espen
    Nei espen, dette er ikke en drøy påstand. Det er egentlig bare og lese hva de mener de som selger sine Forte.

    aair mener de spiller ikke "halvgæernt" i hans lille rom. Ok, i min verden er det et stykka fra halvgæernt til bra.

    Milenko syns vel også de ble vel dominerende i det lille rommet han bruker.

    Ulka ble også lei av de i kjellerstua si, de hadde bass som skremte bikkja og trakk spikerne ut av veggen, om jeg ikke husker feil.

    Jeg mener absolutt ikke at Forte er dårlige, men de passer best i større rom der bassen kommer mer til sin rett.

    Når det gjelder Heresy og bass. Den kryper adskillig lavere enn de oppgitte 52hz. Da uttaler jeg meg om slik det er her hos meg med Heresy III. Men det krever riktig plassering, er ikke nok og slenge de på en kommode og tro at det blir bra.

    De krever også forholdsvis oppegående elektronikk og kilde.

    Prisverdig av deg at du snakker varmt om Forte for og hjelpe aair og selge de, men litt bakkekontakt gårdet an og ha.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.845
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Forte er på alle måter fantastiske høytalere, men litt rom trenger de. De kan fungere i små rom, dimensjoner på rom vil være avgjørende.
    De fungerte fint på mitt forrige lyttrom, som var litt større 13 m2 og litt smalere, lengre enn det jeg bruker nå.
    Var akkurat slik at de fungerte glitrende på 13m2 men falt helt gjennom på 10m2, så fasitsvar er vanskelig å gi.

    Men med tanke på egne erfaringer det siste halvåret, så kan det nok være lurt å prøve de på det aktuelle rommet om man er usikker om størrelsen holder.

    Forte spiller jo med en fantastisk punch og dyp bass noe som ble for mye for mine 10m2 hvertfall, men fantastiske høytalere om man har plass.
     
    A

    aair

    Gjest
    Rolfozzy: Min bruk av uttrykket "ikke halvgærent" var et spedt forsøk på en nøktern beskrivelse av at lyden var bra ift plassering av ht i rommet ;) Lengre oppe i denne tråden gav jeg råd om at ht i utgangspunktet ikke bør plasseres på tvers av rommet pga de akustiske begrensningene som da oppstår ift romnoder. I mitt rom på ca 20 m2 opplever jeg ikke Forte 1 som vanskelig å plassere i det hele tatt (på langs) og jeg ble positivt overrasket første gang jeg "slang" Fortene opp uten å være pinlig nøyaktig på plasseringa.

    For at tråden ikke skal skli ut i en språkdebatt ;), så klistrer jeg heller inn et tidligere sitat fra egen lydmessig opplevelse fra Forte 1 etter oppgraderingen med Bob Crites-membraner:
    aair skrev:
    Når det gjelder det lydmessige, så har både høyttalerne og jeg fått et nytt liv ;D Forskjellene er såpass store, at jeg trygt vil kalle det klasseforbedringer. Dette kommer svært tydelig fram på skarptrommer og hihat'er, da disse instrumentene nå høres nå ut som det de er ment som. Tidligere ankepunkter i fht. ull og rølp i diskant- og mellomtonegjengivelsen, er nå helt vekk. Jeg opplever også at det er mer smekk i mellomtonen, samt at detaljeringen har økt og at stereoperspektiv er forbedret.
    Mer å les her for de som er interesserte: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,47432.0/all.html

    Jeg vil alltid være Klipsch-venn, da jeg synes Klipsch har en morofaktor som andre høyttalere jeg har hatt, mangler. Så når det gjelder mitt salg av Forte 1 så har dette ingenting med at disse er dårlige eller at jeg er misfornøyd på noen som helst måte, men heller at drømmehøyttalerne endelig har dukket opp for kjøp (hentes seinere i dag, forresten). Alle høyttalere har vel sine begrensninger i en eller annen form og dette er også tilfelle med mine nyanskaffelser, da disse hornene har cut-off på ca 50 Hz.

    Hyggelig at du likte Forte 1 etter oppgraderingen, Espen ;D Potensielle kjøpere er også velkomne til høre på Forte'ne i stua mi, så får de avgjøre selv om Forte 1 er høyttalerne for dem eller ikke.
     
    A

    aair

    Gjest
    Milenko skrev:
    Forte er på alle måter fantastiske høytalere, men litt rom trenger de. De kan fungere i små rom, dimensjoner på rom vil være avgjørende.
    De fungerte fint på mitt forrige lyttrom, som var litt større 13 m2 og litt smalere, lengre enn det jeg bruker nå.
    Var akkurat slik at de fungerte glitrende på 13m2 men falt helt gjennom på 10m2, så fasitsvar er vanskelig å gi.

    Men med tanke på egne erfaringer det siste halvåret, så kan det nok være lurt å prøve de på det aktuelle rommet om man er usikker om størrelsen holder.

    Forte spiller jo med en fantastisk punch og dyp bass noe som ble for mye for mine 10m2 hvertfall, men fantastiske høytalere om man har plass.
    Hva mener du med "falt helt igjennom"? Er det ift bassgjengivelse og stående bølger?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Nøkternhet er ikke dumt aair. Jeg kan se den. Dessuten er det forskjell på et rom på 20 m2 og rom på 10-15m2.

    Som sagt tidligere, Forte er greie de, men jeg mener de kommer mer til sin rett i større rom enn 10-15m2. Bare mitt bidrag etter det jeg har hørt av Forte i små og større rom.

    Khorn og La Scala er også veldig bra, men jeg kunne aldri tenke meg at de hadde spilt optimalt i mitt rom.

    Det er alt for lite tanke på rommet når det gjelder Klipsch har jeg inntrykk av.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.845
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Falt helt igjennom blir vel litt feil.
    Problemet er nok at det blir for mye energi i bassen for mitt rom.
    Dette gir utslag i en maskeringseffekt lenger oppe som gjør at jeg ikke kommer helt i mål med fortene.
    Men som nevnt tidligere, de fungerte glimrende på de 13m2 jeg disponerte tidligere.
    Kan jo være litt uflaks med dimensjonene på det nye rommet også.
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    ..og der kom skattepengene ;D

    Mindre "drukning" av det oppover er helt klart et ønske. Ellers så er det sikkert 3,5m opp til taket her, det hjelper vel kanskje noe.

    Ingen som skal kvitte seg med H3 da?

    H og H2 er vel uten titan drivere?
     
    A

    aair

    Gjest
    Milenko skrev:
    Falt helt igjennom blir vel litt feil.
    Problemet er nok at det blir for mye energi i bassen for mitt rom.
    Dette gir utslag i en maskeringseffekt lenger oppe som gjør at jeg ikke kommer helt i mål med fortene.
    Men som nevnt tidligere, de fungerte glimrende på de 13m2 jeg disponerte tidligere.
    Kan jo være litt uflaks med dimensjonene på det nye rommet også.
    Viktig å skrive nøyaktig det man mener, eller så blir man lett feiltolket her på HFS, serru ;D Om man har ht med en del større membranareal enn en bokhøyttaler, så er det rimelig å anta at stående lydbølger vil bli mer fremtredende i små rom, og jo høyere lydtrykksnivået blir. Men dette gjelder ikke Forte spesielt, men er gjengs for de fleste kassehøyttalere med en viss størrelse på membranarealet. Kan derfor være lurt å forsøke bla. å plassere lytteposisjonen 38% fra frontvegg eller bakvegg. Tror mange vil bli positivt overrasket over endringen bl.a av bassresponsen.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    ØivindJ skrev:
    ..og der kom skattepengene ;D

    Mindre "drukning" av det oppover er helt klart et ønske. Ellers så er det sikkert 3,5m opp til taket her, det hjelper vel kanskje noe.

    Ingen som skal kvitte seg med H3 da?

    H og H2 er vel uten titan drivere?
    Ta kontakt med Håkon Rognlien. ;)
    Jeg vet at han vurderer og selge sine Heresy III i den flotte jubileumsfinishen jeg ikke husker hva heter.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    BHO skrev:
    ØivindJ skrev:
    ..og der kom skattepengene ;D

    Mindre "drukning" av det oppover er helt klart et ønske. Ellers så er det sikkert 3,5m opp til taket her, det hjelper vel kanskje noe.

    Ingen som skal kvitte seg med H3 da?

    H og H2 er vel uten titan drivere?
    Ta kontakt med Håkon Rognlien. ;)
    Jeg vet at han vurderer og selge sine Heresy III i den flotte jubileumsfinishen jeg ikke husker hva heter.
    Godt forslag.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.845
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Man må uttrykke seg adekvat for å bli forstått i den relevante situasjon ;D
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    ØivindJ skrev:
    ..og der kom skattepengene ;D

    Mindre "drukning" av det oppover er helt klart et ønske. Ellers så er det sikkert 3,5m opp til taket her, det hjelper vel kanskje noe.

    Ingen som skal kvitte seg med H3 da?

    H og H2 er vel uten titan drivere?
    Ta kontakt med Håkon Rognlien. ;)
    Jeg vet at han vurderer og selge sine Heresy III i den flotte jubileumsfinishen jeg ikke husker hva heter.
    De er nydelige og finishen heter Lacewood.....og er vel den samme som 60th anniversary k-horn har på frontene,,,,

    Audiokompaniet har visstnok og ett par inne.....

    det siste de har , og etter det er det slutt på disse sa de , da de ikke produseres slik lengere.

    E
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som har hørt noe av Unison Research og evt på Klipsch? tenker spesielt på DM/Pre! ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn