Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    700
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    RoDa skrev:
    Var ikke 63erne stjernene i gamleserien?

    R
    Definitivt ikke. Stjernene var (og er) RF7, RB75 og evt RF5 8)
    Å joda, RF-63 var den mest vellydende av de siste. De du nevner her hel er enda eldre enn det igjen... :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    hel skrev:
    RoDa skrev:
    Var ikke 63erne stjernene i gamleserien?

    R
    Definitivt ikke. Stjernene var (og er) RF7, RB75 og evt RF5 8)
    min mening er at rb75(som jeg siklet lenge på når de var nye)
    RF7,RF5;RF63 og RF 83 er de "beste" som har vært i RF serien
    men hvis man tenker på mest for pengene vil jeg kanskje si RF35 og RF82
     

    CNK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    4
    Du kunne ikke lagt ut noen bilder av elementene og kassa invendig mens du var igang vel?
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    CNK skrev:
    Du kunne ikke lagt ut noen bilder av elementene og kassa invendig mens du var igang vel?


    Klart jeg kan! :D

    Tok bare et bilde når jeg hadde den ene terminal plata av istad. Mere bilder kommer etterhvert.
    Oppgraderingen kommer ikke til å skje helt med det første. Upgrade Audio var tomme for de Mills motstandene jeg skulle ha. Venter også på to kondiser til.
    Intern kablingen skal også byttes til Cardas og de skal kobles om så det blir single wire.

    Ganske kraftig horndriver for størrelsen på kassen å bedømme. Klipsch er fantastisk!!!!!! ;)
     

    Vedlegg

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Torsen skrev:
    Har en Beresford TC-7510 dac. Denne er vel mer rettet mot engelsk hifi? Har få midler til å kjøpe noe nytt, men er Beresford Caimen en god oppgradering eller burde jeg snu meg etter noe annet?

    Kjører på PC, M2tech, Kingrex T20 og KG 3.5. Vil det være stor oppgradering å gå for ett par brukte RF-52/62?
    Er litt redd denne går i glemmeboka, men trenger litt hjelp ;) Ingen som har noen innspill her?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    700
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Torsen skrev:
    Torsen skrev:
    Har en Beresford TC-7510 dac. Denne er vel mer rettet mot engelsk hifi? Har få midler til å kjøpe noe nytt, men er Beresford Caimen en god oppgradering eller burde jeg snu meg etter noe annet?

    Kjører på PC, M2tech, Kingrex T20 og KG 3.5. Vil det være stor oppgradering å gå for ett par brukte RF-52/62?
    Er litt redd denne går i glemmeboka, men trenger litt hjelp ;) Ingen som har noen innspill her?
    Nå kjenner jeg desverre ikke nevnte DAC, men en god regel til Klipsch er komponenter med litt varm lydsignatur så om du kan få testet noe sånt først ville jeg absolutt ha gjort det. Utstyr med klinisk og kald signatur vil låte helt forferdelig...

    Hvilket prisnivå hadde du tenkt da?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    cardas skrev:
    Tok bare et bilde når jeg hadde den ene terminal plata av istad. Mere bilder kommer etterhvert.
    Oppgraderingen kommer ikke til å skje helt med det første. Upgrade Audio var tomme for de Mills motstandene jeg skulle ha. Venter også på to kondiser til.
    Intern kablingen skal også byttes til Cardas og de skal kobles om så det blir single wire.

    Ganske kraftig horndriver for størrelsen på kassen å bedømme. Klipsch er fantastisk!!!!!! ;)
    Ikke før fått de i hus før du foretar obduksjon ;D
    Det her blir nok bra serru.

    /jan
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    JanR skrev:
    cardas skrev:
    Tok bare et bilde når jeg hadde den ene terminal plata av istad. Mere bilder kommer etterhvert.
    Oppgraderingen kommer ikke til å skje helt med det første. Upgrade Audio var tomme for de Mills motstandene jeg skulle ha. Venter også på to kondiser til.
    Intern kablingen skal også byttes til Cardas og de skal kobles om så det blir single wire.

    Ganske kraftig horndriver for størrelsen på kassen å bedømme. Klipsch er fantastisk!!!!!! ;)
    Ikke før fått de i hus før du foretar obduksjon ;D
    Det her blir nok bra serru.

    /jan


    Vil nok tro dette kommer til å bli moro! ;D
    Dagens jobb blir å dempe hornene med blygummi. Motstander og de siste kondisene er ventet inn om en ukes tid :D

    Andreas
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Klipsch RB-61

    Nå har jeg montert av fronten klar for demping.

    Man fester 4mm blygummi i hornet får å få det døtt. Det er en billig kjempe oppgradering for alle Klipsch modeller.
    Titt innom litt sener i kveld hel og du får se noen bilder av dempet horn :)

    Mvh
    Andreas
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har virkelig noe for seg det der @cardas.......

    Quoter et par av mine tidligere innlegg, og legger til noen bilder fra samme jobben gjort med Cornwall III. :)

    FallenA skrev:
    Prøvde først med bitumen, men brukte da motorkasse/isolasjons skumgummi utenpå, og tightet godt med "gaffa" tape. Dette ble "hel ved". Om man skal bruke bitumen så er nok dette en god løsning. Denso tape var veldig klissete å jobbe med, og vanskelig å klippe i passe biter slik at "kantene" i hornet fylles ut før man surrer med Densoen etterpå. På Diskanthornet var dette eneste løsning, da bitumen ble vanskelig å få til å passe.
    På mellomtonehornet så hadde jeg fra før limt bitumen som passet i "sporene", fylte så på med å surre densotape.
    En god del lettere å tilpasse bitumenplatene på mellomtonehornet, og man får med litt nitidig jobbing "hel ved" som det nevnes tidligere i tråden.

    Det som var en utfordring på CW III, var å tilpasse alt slik at man enkelt kan smyge inn horna på plass etterpå. (det er veldig trangt).

    Jeg er enig med Erland, at om man skal gjøre dette så må man tilstrebe å lage det så massivt som overhode mulig. Mellomrom, og masse luft mellom hornet, og evt. tape gjør nok vondt verre.
    En annen ting er å velge seg et materiale som holder seg mykt til evig tid. Bitumen alene har en tendens å løsne over tid om man ikke fester det godt nok, og en Gaffa tape vil nok også tørke og løsne etter en tid.

    Med nøyaktig skåret og limt bitumen føler jeg at dette sitter godt, og at det i tillegg er surret tight med metervis med Densotape føler jeg at det er så godt som noe ;)
    Det med Plastelina i stedet for Bitumen for å fylle ut "sporene" tror jeg kan være en god idè.

    Men det er jammen godt at modifikasjonen kan skjules inne i kassa! ;)
    FallenA skrev:
    Da heiv jeg meg rundt og surret Densotape rundt horna ;)
    Tok diskantene i samme slengen.

    La meg si dette først som sist. Dette var noe J*vla drit å jobbe med. Så klissete og seigt at jeg nesten begynte å angre så raskt jeg hadde surret en runde rundt det ene hornet. Det er en vaske/tørke jobb av dimensjoner når dette tweaket er ferdig ;)
    Det gikk med 2 ruller Densotape, og jeg slet litt med å få hornene inn i sporene sine (som er litt trange) etterpå.
    Nnår dere gjør denne jobben er det greit å ha dette i bakhodet når tapen fordeles på hornene.

    Jeg tok noen bilder, men har ikke fått overført til pcen enda, og har heller ikke tid til å gjøre det akkurat nå, men jeg legger ut noen bilder av jobben så raskt jeg greier.

    Lydmessig oppleves det ikke umiddelbart som noen endring fra hva jeg hadde. Nå må dere huske at jeg hadde dempet mellomtonen med bitumen, isolasjons skum, og "ducktape" fra før, og dette gjorde en merkbar forbedring i øvre mellomtone i forhold til originalt udempet.
    Etter en stund hører jeg det. Originalt så spiller mellomtonen noe hardt her hos meg. Og ved litt pådrag kan enkelte gitarer, og damestemmer høres stresset ut. Når jeg utførte første dempeforsøk så forsvant dette problemet nesten helt, og mellomtonen lød veldig "organisk", og lettflytende, men allikevel med godt smekk og med herlig oppløsning.
    Nå med demping med Denso tape, og med Densotape også på diskantene så oppleves dette enda tydeligere.
    Utstrekningen i de øverste frekvensene oppleves noe bedre, og dybden/utstrekningen i lydbildet virker større og ryddigere. Mulig det har noen med at utklingningen av instrumenter høres mer "ekte" ut.

    Jeg har ikke fått lyttet så veldig mye enda, men skal komme tilbake med noen flere tilbakemeldinger etterhvert.
    Tweaket er helt klart en forbedring, og verdt hele jobben. :)




     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Men jeg satt og surfet og mimret kom jeg over disse bildene fra hula mi.
    Kunne vært morro å prøve disse igjen ;)











     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    cardas: hva er blygummi? mener du asfalt/bitumenplater som du kjøper på bilrekvisita?

    fallen a: jeg har snakket med olof og han er skeptisk til Denso tape (har en rull på kontoret her med tilsvarende produkt men har valgt ikke å bruke det)

    Jeg skal også dempe mine men har ikke kommet så langt. Her kan dere se filterne på RB-75. Litt grovere saker :)

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,44834.0.html

    Jeg har en idee om å bruke tec7 på hornet. Fuge på og dra ut med sparkel/pensel. Hva tror herrene om det?
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Denso fungerer godt.
    Men det er mulig det er forskjell på hornkonstruksjonene til RF/RB serien, og Heritage?!
    Ellers så er fordelen med Bitumen (asfaltplater) og Denso at det er reversibelt.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ludo skrev:
    Torsen skrev:
    Torsen skrev:
    Har en Beresford TC-7510 dac. Denne er vel mer rettet mot engelsk hifi? Har få midler til å kjøpe noe nytt, men er Beresford Caimen en god oppgradering eller burde jeg snu meg etter noe annet?

    Kjører på PC, M2tech, Kingrex T20 og KG 3.5. Vil det være stor oppgradering å gå for ett par brukte RF-52/62?
    Er litt redd denne går i glemmeboka, men trenger litt hjelp ;) Ingen som har noen innspill her?
    Nå kjenner jeg desverre ikke nevnte DAC, men en god regel til Klipsch er komponenter med litt varm lydsignatur så om du kan få testet noe sånt først ville jeg absolutt ha gjort det. Utstyr med klinisk og kald signatur vil låte helt forferdelig...

    Hvilket prisnivå hadde du tenkt da?
    Jeg har feks ikke råd til Abrahamsen V 6.0 om dagen for å si det sånn. Selv om den sikkert hadde gjort jobben utmerket. Engelsk teknologi pleier vel stort sett å være i andre enden? Pris blir vel maks 2K.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.057
    Antall liker
    11.026
    Torget vurderinger
    10
    REFERENCE II 2010

    Hadde en hyggelig prat med Olav hos Audiocompaniet og han har hørt RF82 II. Diskanten minner mye om Palladium. Det er nye titaniumdrivere som går vesentlig høyere med mer oppløsning og luft. Basselementene er også nye.

    Høyttalerne kommer først ut til de beste forhandlerne sånn ca i oktober en gang. Prisnivået kommer til å ligge i samme leie som de "gamle".

    Etter å ha hørt veldig mange forskjellige høyttalere de siste årene, så er jeg helt klar på at man får ekstremt mye for pengene når man kjøper Klipsch. De produserer i gigantiske volum og har rimelige og enkle kabinetter. Jeg har veldig lyst å skaffe meg et par RF62 II hvor jeg fikser opp delefilter, demping og internkabling. Kanskje jeg tom bygger nye kabinetter som jeg finerer eller lakkerer? :D
     
    J

    J.J

    Gjest
    Hvor kritisk er det i henhold til volumet ? Det med å bruke Tec7 + evnt noe tungt som f.eks blyhagl i fronten ?
    Ser jo et det er endel avstivninger der som lett kan fylles for å oppnå mer dempet front.
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Var innom Upgrade Audio idag for å hente et par 0,1 Sonicap Platinum kondiser, la da merke til at det begynte å bli litt tynt i esken til Jupiter Beewax-papir.
    Tok med meg en haug så jeg har litt liggende til andre Klipsch prosjekter ;D

    De låter så fantastisk i Klipsch og denne typen har gått ut av produksjon, så vil jeg forsikre meg om at jeg har noen liggende til et par prosjekter :D
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Det er forskjell på noen og en bærepose full ffs !! ;D

    Bruker SoniCap i filtrene til Forte II, de gjør absolutt jobben og til en levelig pris. Er vel ett par i A/4500 filtrene i hønna også.
    Jupiter har jeg aldri "hørt"

    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, våger meg med ett spørsmål angående de foregående innleggene, hva gjør disse med lyden i høytalerne? er dette en enkel sak å bytte og er det noen som har modifiserte rf63?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.677
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    cardas skrev:
    Etter ca. 6 timers jobbing ser hornene slike ut ;D
    Når jeg ser bildene får det meg til å tenke på noe jeg har liggende på boden.. Har en tube med flytende dempestoff. Dvs dette skal legges på med pensel, og har tidligere brukt dette for å dempe dører i bil'n. Fra å gjøre knakke-testen på døra; klank klank, til dunk dunk. Dette stoffet utvider seg litt når det tørker, til ca 1mm pr støk om jeg ikke husker feil. Med litt maskering må kanskje dette vært fult mulig å brukt på hornene i mine RF 52...

    mvh
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    Hmm, våger meg med ett spørsmål angående de foregående innleggene, hva gjør disse med lyden i høytalerne? er dette en enkel sak å bytte og er det noen som har modifiserte rf63?
    Ble bygd nye filter til kjerringas Forte II, ikke brukt noen super (les: overprisede) komponenter i de.
    Selvsagt tatt vare på de originale.
    I hønne ble det kjøpt inn nye - ferdigbygde filter fra Bob Crites (A filter. Få's som A/6000 og A/4500). Samme som ble brukt i klipschorn midt 60 til tidlig 70 tall. Men med litt bedre komponenter.
    SoniCap går igjen på begge.

    Forskjellen, vel på Forte II ble alt litt bedre. Spesielt i toppen. Bruker Duelund motstandere der.
    Bedre kontroll nedover, i det hele tatt det lille ekstra hele veien uten at man mister klipsch signaturen.
    I hønna mine var det kjempeforskjell, i det nye rommet mitt.
    Sitter i en kjeller/bunker der rommet ikke hjelper til mye.
    Nye filter som deler diskanten lavere (4500hz mot originalt 6000hz) , fjernet bass filter og voila :)
    Måtte bytte diskanter til Crites også da de originale ikke liker å bli delt under 6000hz.

    Det er på våre høytalere i vårt hjem. Hvordan det vil slå ut på RF serien og i andre hjem/rom aner jeg ikke. Men tviler vel på at det blir dårligere.

    Det var kort ver.

    /jan
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Min erfaring med disse oppgraderingene er mer naturlig bass (strammere), flottere mellomtone og klang, større dynamisk kontrast, mye mere smack og trøkk!
    Som JanR skriver bedre på alle parameter. Vi endrer ikke noe på filteres verdier bare bytter ut de billige delene med MYE dyrere deler! ;)

    Personlig syntes jeg dette er en av de oppgraderingene som gjør mest per brukte krone.

    Dette kan gjøres på alle Klipsch modeller med fordel så lenge elektronikken er av god kvalitet eller bedre! ;D

    Mvh
    Andreas
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    cardas skrev:
    Dette kan gjøres på alle Klipsch modeller med fordel så lenge elektronikken er av god kvalitet eller bedre! ;D

    Mvh
    Andreas
    Kan også leses som AN - rør utstyr ;D

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Originale Forte II filter til høyre 8)





    Original filter/diskanter til khorn.





    Crites A/4500 filter og diskanter.




    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hatt litt "køl" her i eftan-kveld med høyre ht. Ikke bra for hverken puls eller hjertet :-\

    Tydeligvis bare en dårlig kontakt ett sted, fan vet hvor. Gikk over alle kontakter/loddinger og etterstrammet litt her og der. Jaggu ble det brukelig etterhvert.
    Det positive i det var at jeg sjekket en haug med rør (pre/amp/dac) og byttet litt rør. Gjorde susen med JAN Sylvania 6X5 og Valvo ECL82 i M2 psu. De andre rørene ble stående i.

    Nå spiller det likt i begge kanaler og med litt mere fylde :D

    Som Andreas ville sagt det " Klipsch er fantastisk!! " ;D

    /jan
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt lyst til å prøve hornhøytalere en stund nå og valget falt på et sett Klipsch RF-83. Syns de etter en snau time de hadde forbedret seg endel og etter ca 5timer var de enda bedre(spennende hvor dette ender). Det som gnager meg litt er at jeg syns helt klart lyden er best langt høyere enn mitt vanlige lyttenivå. Jeg har nærmest forelsket meg i den urealistiske massive lydveggen som sprer seg foran meg og den ekstreme dynamikken som gjør at jeg ufrivillig må blunke hver gang det er en skarptromme eller noe tilsvarende lyd.. Jeg har fra før hatt diverse høyttalere, de siste fra Martin Logan og jeg er vant med å kunne lytte relativt lavt til musikken og likevel være fornøyd. Med disse tar jeg meg selv i å justere opp lyttenivået en hel del. Jeg har ikke skrudd opp volumknappen noe mer enn jeg gjorde med tidligere høyttalere, men med disse skal det så utrolig lite justering på volumknappen til fra de spiller moderat til hva jeg syns er festlyd. Om jeg vrir om hjulet til ca kl 10-11 på mine Martin Logan så spilte de mer enn høyt nok, men med disse er kl 11 nærmest ubehagelig.

    Hmm Ser at det virker som jeg er misfornøyd med dem, men det er jeg ikke, tvert imot er jeg blitt helt bergtatt av den massive kontrollen og lyden. Jeg er bare litt redd for at jeg skal spille så høyt at det går i stykker. Hva tåler disse høyttalere av juling fra eieren?. Vurderer nå å skaffe meg en Spl meter for å forsikre meg om at jeg ikke drar strikken for langt. Dere som er eksperter, hva tror dere?. Spiller også dere høyere med Klipsch høyttalere enn med andre typer?.

    Jeg har en forsterker fra Parasound(hca 2200mkii/php 850)

    Kan også fortelle at for de som planerer innkjøp av disse så hadde importøren bare 2 sett igjen, den ene fikk jeg, det andre står på Oslo hifi center. De finnes kanskje i svart enda, men tipper man bør raska på om man skal kjøpe dem til pølsepris.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn