Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Lytte inntrykk av Klipsch Heresy III kontra Klipsch RB-81 så langt

    Ut i fra hva jeg har lest i dette forumet før jeg hoppet på herritage-serien ved å investere H3, skulle herritage-serien være ganske annerledes enn Reference, men min erfaring er at det er ganske like grovt sett i lydsignaturen, superdynamisk, tørr og meget flat frekvens repons. Men forsterker alle disse egenskapene på en meget bra måte!

    Det aller første som slår meg etter å ha lyttet til høytaleren under innspilling den siste måneden, er at den er mye mer snillere i toppen, som et resultat av at den har en mye mer sofistikert tilnærming i måten den trykker lyden mot meg, hvor den har mer fokus på mellom toner og bass enn diskanten symbalene som ut gjør de øverste frekvensene.

    Vær obs på at de har spilt dag ut og dag inn den siste måneden, eneste tiden de ikke har spilt er når jeg sover, dvs 5-12 timer i døgnet, på relativt høyt lydvolum.

    Etter at har fått løsnet litt mer på seg ble bassen like rask som de fleste her inne har skrytt av, men uting jeg opplever med den mindre dype bass responsen er at trommer o.l. kan forsvinne i lydbildet på metall og rock.

    En ting jeg har hørt mye negativ omtale i de fleste forumer, er mangelen på oppløsning, dette er mye bedre på Herritage-serien, kontra Reference, instrumentene skilles mye bedre i bredden, hvor mann kan lettere plassere trommer, gitar og saksofon, mens det jeg synes er mye bedre når det gjelder er oppløsning vertikalt i lydbildet, symbaler, dynamiske vokalere, dypbass o.l. går veldig opp i høyden, noe som jeg ser på som det største motivet til å si at Herritage har mye mer livefølelse enn reference.

    Stereoperspektivet overrasket meg meget positivt, mer enn det jeg hadde ventet, i likhet som Reference, plasserer dem veldig bra vokalen på artisten midt forran meg, men H3 klarer også plassere instrumentene meget pent opp og mange guitarer havner i midten, rett forran meg, eneste jeg savner er bedre perspektiv på mellom dypbassen, men det vel noe som er bedre på La Scala og Khorn.

    Og sist men ikke minst mellombassen! Den gir meg virkelig gåsebud, det er en fryd å høre bassgitarer som er tydelige i lydbildet!
     
    J

    J.J

    Gjest
    Takk for at du delte dette Roberth !!

    Kunne du ønsket deg mer i toppen ??

    Sitter litt på gjerdet med noen tanker jeg og......
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Nei overhode ikke. Slik det er nå er fantastisk, dette var en av de punktene jeg mislikte på Reference. Jeg kan nå sitte å nyte musikk i flere timer, selv metall, uten å bli sliten i ørene.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    Dette er så langt fra min observasjon av heritage som overhodet mulig. Første gang jeg koblet opp, låt de som en motorsag i øra. Skarpt og uten noe særlig bunn. Dette i to forskjellige rom, og med både rør og transistor..
    Ble ordentlig skuffa da jeg håpet på at dette kanskje kunne vært høyttaleren for meg. Liker retrodesignet meget godt!
    Endte opp med audio note an-e istede, og disse spiller med fylde, innlevelse og oppløsning jeg sjelden hører makan til..
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    montesi skrev:
    Dette er så langt fra min observasjon av heritage som overhodet mulig. Første gang jeg koblet opp, låt de som en motorsag i øra. Skarpt og uten noe særlig bunn. Dette i to forskjellige rom, og med både rør og transistor..
    Ble ordentlig skuffa da jeg håpet på at dette kanskje kunne vært høyttaleren for meg. Liker retrodesignet meget godt!
    Endte opp med audio note an-e istede, og disse spiller med fylde, innlevelse og oppløsning jeg sjelden hører makan til..
    Hørt om denne teorien om at høytalere må spilles inn, de trenger rundt 600 timer for å komme inn. Klipsch trenger varm elektronikk!
    Å sitte med ufarget/kaldtlydende transistor på klipsch, er som å be om å få motorsaglyd inn i ørene.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Roberth skrev:
    Jeg kan nå sitte å nyte musikk i flere timer, selv metall, uten å bli sliten i ørene.
    Dette kan jeg like ;D

    Jeg har jo litt ekstra i bunn .... så du sier at det er en fordel slik det er nå .. om jeg forstår deg rett ??
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Hva mener du?

    For meg er mye bass lite slitsomt for ørene, det er toppen for meg som er slitsom, kunde godt vært mye mer bass i heresy, men jeg dør liksom heller ikke ::)

    Selv om det er en forsiktig topp, så hører du fortsatt symbalene og det helt fint.

    Manglene på dypbass kompenserer i stedet med en fantastisk dypbass, som flere her inne vil si at er i klasse med Khorn, som har et fantastisk trykk, og en enestående musikalitet.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Ja - det var dette med dypbass jeg lurte på .....

    some inches down there.... her hos meg ..
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Byttet ut mine rb-51 med rb-61 i dag.

    Dette må vel være noe bortimot det beste
    kjøpet jeg noen gang har gjort.
    Anbefales på det sterkeste.

    Lasse :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    Til Roberth: For å si det sånn, jeg kjøpte høyttalerene brukt. Hadde på elektronikken døgnet rundt i en uke, og prøvde to rom. Mye mer enn det kan man vel ikke gjøre eller? Om jeg har hørt om innspilling? Nei, jeg trur du må sende meg mer info om det temaet gitt..
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Hvilken elektronikk?

    Bare så du vet det, så må elektronikken være varmest mulig, min erfaring er at, Pioneer, Yamaha, Cambridge og Onkyo spiller alt for lyst, rimeligere Marantz funker bra, men der igjen, så er problemet med transistor toppen er agressiv av natur, noe som jeg opplever at høytalere med dome diskant runder av.
    Mens på høytalere med horn, må elektronikken gjøre det. Selv med Avantgarde Acoustic, som er horn høytalere som spiller langt mer sivilisert enn Klipsch og har en topp som er veldig like Herritage, var accuphase elektronikk alt for skarp i toppen.

    Jeg opplever at også Klipsch er pirkete på rørforsterkere og, rørforsterker må være tetrode eller triode i de tilfellene jeg har testet. For eksempel min Music Angel-rørforsterker er alt for lys for Klipsch, hadde først Music Angel, med telefunken på inngangsrør og mullard på drivrørene, som kilde hadde jeg Cambridge, dette var motorsaglyd så det holdt med RB-81, byttet så til Xindak, med alle rørene jeg testet i DAC-5 var enten dynamikken for begrenset, røret for spist i toppen eller lyden langt fra varm nok.

    Men nå ble jeg fornøyd på tredje forsøk, med Marantz CD6003, kom smilet fram, super dynamikk til prisen, varm som bare pokkern. Varmen kompenserte helt fint med mangelen på fargingen fra Music Angel.

    Grunnen til at det er slik, er fordi horn varmer lyden meget meget lite, elektronikk som høres veldig varm på høytalere med dome diskant, høres mye kaldere ut på høytalere med dome diskant.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    På den tiden hadde jeg vel en electrocompaniet eci2 og en edison 60. Men jeg mener at hvis høyttaleren er så kresen at den låter altfor skarpt, tynt og uengasjerende på to villt forskjellige amper, så trur jeg neppe amp nr.3 er hallelujah.

    Den låt som ei sint/hysterisk dame:) Hadde det vært håp hadde jeg sikkert lagt godvilja til..

    Kan godt hende at jeg får muligheten til å høre heresy ved en senere anledning, og mulig at det blir en annen opplevelse da.

    Bare for å ha mitt på det tørre inne på klipsch-delen av dette forumet. Jeg har hatt rf3mkll, og digget de:)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Nå har jeg ikke hørt elektrokompaniet på klipsch, men av det jeg har hørt av electrocompaniet, hadde de alt for skarp topp på høytalerne som jeg ikke husker navnet på.

    Personlig er røramper med tetrode og triode og VARM lyd det eneste som funker på klipsch.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    montesi skrev:
    På den tiden hadde jeg vel en electrocompaniet eci2 og en edison 60. Men jeg mener at hvis høyttaleren er så kresen at den låter altfor skarpt, tynt og uengasjerende på to villt forskjellige amper, så trur jeg neppe amp nr.3 er hallelujah.
    Bare så det er sagt, tviler ikke på at du hørte det hørte.
    Hørt eci2 og 3 på klipsch (bla Chorus II) og det låt da meget bra.
    Edison, en artig amp :) Han som bygde 2A3 ampen min hadde endel Edison godis stående, bla en pre/triode ampen og 60'n. Likte 60'n jeg da (på noen yamaha ns høytalere)
    Låt alt annet enn skarpt - ubehagelig.

    Mest for jeg er nysgjerrig, H2 du hadde ?

    ps: rf-3 mk II er ingen sinke i trafikken ;)

    /jan
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    Trur det var heresy 2, ja. Om ikke 3 kanskje. Hadde de jo ikke lenger enn en uke:)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    623
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Det er 168 timer i en uke - du skulle hatt dem 432 timer til og da regner vi kun aktiv bruk. Tilsammen skulle dette blir 3,57 uker eller omlag 600 timer som nevnes tidligere i tråden. Innspilling mann, innspilling ;D
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Ludo skrev:
    Det er 168 timer i en uke - du skulle hatt dem 432 timer til og da regner vi kun aktiv bruk. Tilsammen skulle dette blir 3,57 uker eller omlag 600 timer som nevnes tidligere i tråden. Innspilling mann, innspilling ;D
    Var det Heresy II må du nok regne med at de var innspilt. Det er nok noe annet.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    montesi skrev:
    På den tiden hadde jeg vel en electrocompaniet eci2 og en edison 60. Men jeg mener at hvis høyttaleren er så kresen at den låter altfor skarpt, tynt og uengasjerende på to villt forskjellige amper, så trur jeg neppe amp nr.3 er hallelujah.

    Den låt som ei sint/hysterisk dame:) Hadde det vært håp hadde jeg sikkert lagt godvilja til..

    Kan godt hende at jeg får muligheten til å høre heresy ved en senere anledning, og mulig at det blir en annen opplevelse da.

    Bare for å ha mitt på det tørre inne på klipsch-delen av dette forumet. Jeg har hatt rf3mkll, og digget de:)
    Tviler heller ikke på det du hørte, men hva eller hvilke kilder ble benyttet?
    Og husk: gode høyttalere er KRESNE på elektronikk.
    Heritage er laget for rør, ingen tvil om det, trioder med organisk varm lyd er best for heritage, ingen hard transistor. ;)
    Hva foret du RF 3 med?
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    RF-3II spiller strengt tatt bra uansett hva den fores med den. :p
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    sony xa50es- an 2.1 dac- edison 60- heresy..
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Sony og klipsch i samme settning er synonym for motorsaglyd spør du meg.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    ..men så har du to klosser i mellom som heter audio note 2.1 dac og edison 60. Begge med rør.

    Trur vi har kommet til veis ende for denne diskusjonen, men om noen skulle ha et ønske om å komme besøk med et par heresy er dere mer enn velkomne. Kommer gjerne på lyttebesøk også;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roberth skrev:
    Sony og klipsch i samme settning er synonym for motorsaglyd spør du meg.
    Nå nå unge mann.
    Har brukt både XA5 og XA555 (står i anlegget til kjerringa) uten nevneverdige problemer på Klipsch :)



    montesi skrev:
    ..men så har du to klosser i mellom som heter audio note 2.1 dac og edison 60. Begge med rør.

    Trur vi har kommet til veis ende for denne diskusjonen, men om noen skulle ha et ønske om å komme besøk med et par heresy er dere mer enn velkomne. Kommer gjerne på lyttebesøk også
    ;)
    Funket ikke hos deg, så enkelt :)
    Godt du har Rf'ene.

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Lånte en gammel sony cd-spiller her om dagen, i beg to differ dessverre.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roberth skrev:
    Lånte en gammel sony cd-spiller her om dagen, i beg to differ dessverre.
    Det var hos deg ;)
    Ikke aner jeg hvem cd spiller du hadde på lån men xa50/xa5/xa555 og xa7 kjenner jeg passe godt. Sier ikke at de passer i alle anlegg, det jeg sier er at de jeg har hatt her fungerer meget godt på KG 5.5/Forte II og Khorn. Både med og uten dac ;) For ordens skyld, hatt 2stk xa5 og 1stk xa555.
    Brukt de både i leiligheten og her i huset.

    Det som er litt viktig her er å faktisk se og skjønne er at det som fungerer hos meg for eks ikke nødvendigvis vil fungerer hos deg eller andre.
    Bruker erfaringer er derimot viktig, være seg negative eller positive. Mitt anlegg kunne for alt jeg vet spilt dårligere hos deg enn her og samme med anlegget ditt her :)

    I beste mening selvsagt.

    /jan
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Da var alle Klipsch RB-61 delefilter komponentene på plass ;D


    De endelige delefilterne kommer til å består av:

    Kondensatorer:
    6stk Jupiter beeswax-paper 0,1uF
    2stk Axon true cap 1,5uF
    2stk Axon true cap 5,1uF
    2stk Axon true cap 15uF

    Motstander: 4stk Mills 22ohm 12watt

    Kabel: Cardas SE-9 intern høyttalerkabel


    Mvh
    Andreas
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Her går det unna ja :)

    Tør jeg spørre hva den Cardas kabelen koster pr m ?

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    cardas skrev:
    JanR skrev:
    Her går det unna ja :)

    Tør jeg spørre hva den Cardas kabelen koster pr m ?

    /jan


    Cardas SE-9 ligger på 450kr meteren i løs salg

    Mvh
    Andreas
    Takker :)
    Man vurderer jo, hele tiden hehe, å leke litt med interkabling. Cardas er en av de som er under vurdering.

    Nuvel. Nå gleder vi oss til du får montert ihop småtassene :D

    /jan
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Når kommer den nye RF serien (RF-62 II osv) til Norge?. Det selges jo unna RF'er til 30%rabatt for å gjøre plass til den "nye" RF II serien. Ser dønn like ut,men veier 10% mindre og har flyttet delefilterfrekvensen fra 1800Hz til 1500Hz, eller var det (motsatt?). Har ikke kunnet finne noen prisinfo sålangt?. Noen som vet noe?. Man aner jo ikke om de er bedre eller værre enn utgående,men nye er de i allafall....

    Valgets kval...
     

    CNK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    4
    Ikke alle veier mindre, rf 82mk2 veier 2 kg mer pr ht. Delefrekvensen er i alle(?) tilfeller flyttet en god del nedover. Priser skal bli omtrent tilsvarende de vi har nå.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Sleiven skrev:
    Når kommer den nye RF serien (RF-62 II osv) til Norge?. Det selges jo unna RF'er til 30%rabatt for å gjøre plass til den "nye" RF II serien. Ser dønn like ut,men veier 10% mindre og har flyttet delefilterfrekvensen fra 1800Hz til 1500Hz, eller var det (motsatt?). Har ikke kunnet finne noen prisinfo sålangt?. Noen som vet noe?. Man aner jo ikke om de er bedre eller værre enn utgående,men nye er de i allafall....

    Valgets kval...
    Sjekk mitt svar #8462
    Jeg planlegger selv å kjøpe et par RF-62II og deretter kjøre full "partering"

    I mellomtiden skal jeg pusle litt med mine RB-75 fikk 4 stk Jupiter kondiser i posten fra Olof i dag. Det kostet kr 800,-. I tillegg skal jeg dempe horna. :)
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    623
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    I mellomtiden skal jeg pusle litt med mine RB-75 fikk 4 stk Jupiter kondiser i posten fra Olof i dag. Det kostet kr 800,-. I tillegg skal jeg dempe horna. :)
    Det kommer du til å merke meget godt!! Gleder meg til å høre hva du synes :)
     

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    hel skrev:
    Sleiven skrev:
    Når kommer den nye RF serien (RF-62 II osv) til Norge?. Det selges jo unna RF'er til 30%rabatt for å gjøre plass til den "nye" RF II serien. Ser dønn like ut,men veier 10% mindre og har flyttet delefilterfrekvensen fra 1800Hz til 1500Hz, eller var det (motsatt?). Har ikke kunnet finne noen prisinfo sålangt?. Noen som vet noe?. Man aner jo ikke om de er bedre eller værre enn utgående,men nye er de i allafall....

    Valgets kval...
    Sjekk mitt svar #8462
    Jeg planlegger selv å kjøpe et par RF-62II og deretter kjøre full "partering"

    I mellomtiden skal jeg pusle litt med mine RB-75 fikk 4 stk Jupiter kondiser i posten fra Olof i dag. Det kostet kr 800,-. I tillegg skal jeg dempe horna. :)

    Jupiter og Klipsch er en fantastisk kombinasjon :)

    Du kan bare glede deg! :D Demping av horn er også et must! Det er i alle fall min mening.
    Vet det ikke er så veldig mye Jupiter igjen på lager til Upgrade så jeg kjøpte en god del så jeg har litt liggende til andre Klipsch prosjekter :)

    Mvh
    Andreas
     

    Vedlegg

    cardas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Innlegg
    2.773
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Det er den nye typen! Har bestilt noen av de også ;D Syntes den gammle typen ser litt særer og kulere ut ;)

    Det jeg liker så godt med Jupiter til Klipsch er at de fjerner ikke Klipsch lyden bare gjør den enda bedre!

    Mvh
    Andreas
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Stereo med Abrahamsen og delvis Copland CTA-405 er helt Konge. Vet at surround er femi her på HFS, men er man venn av Klipsch så er man forpliktet til å ha best mulig lyd.

    Har derfor ett par RF-63 på vei som surroundhøyttalere. Så kan de fungere som backups dersom frontene (RF-63) skulle "ta kvelden".

    Ref. skrekken for at RF-63 mkII ikke vil se dagens lys.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn