Jeg sitter på langvegg av ymse praktiske årsaker. Her er det 330cm fra front til bakvegg.
Høyttalerne står bare 40cm ut fra vegg. De sto lengre ut før, men det fungerte ikke så bra.
Sofaen står i tillegg 30cm ut fra bakvegg, noe som er helt kritisk for å få frem godlyden. Før satt jeg helt inntil og da fløt det ikke skikkelig ut.
Det er ca 225cm fra øra til høyttaler, så de ruver skikkelig der de står
Avstand mellom høyttalerne er 220cm (center på begge horn) vinklet bare omlag 20 grader inn for å kompensere for noe kort avstand mellom høyttalerne. Litt mer vinkling og lyden forsvinner ikke lenger langt utover høyttalernes plassering.
Avstand til høyre sidevegg er 107 cm og venstre 157cm. Jeg hadde akustikkplater der med 805S, men dette ble bare matt og tamt med RF-7 II siden det lille de sprer dit med såpass god avstand bare oppleves positivt luft og dynamikkmessig.
Rommets mål: 520x330x220 (bxdxh)
Jeg sitter ikke symmetrisk fordi pipa er i veien
Om lyden er god eller ei får nesten andre avgjøre. Men jeg har aldri vært i nærheten av dette i eget oppsett før. Det spiller liksom "komplett" fra bunn til topp. Dette vil ikke si perfekt, siden dette ikke er mulig i denne prisklassen, men at det ikke oppleves som distraherende musikalskt på noe vis og at jeg ikke sitter der med umiddelbare hi-fi tvangstanker slik jeg alltid pleier å få når noe er litt "off". Det beste er at følelsen av lydmessig kompromiss er fraværende. Det kan spille raffinert, oppløst, lavt og grisehøyt med en dynamikk så godt som alle andre hi-fi nisser ikke aner at eksisterer i de selvsamme platene de selv spiller.
Men elektronikken er jo selvfølgelig essensiell for å få frem virkelig god lyd med luftig og finkornet flyt og ekstrem kontroll. Det var helt tydelig at RX-V3900 var en kraftig kvalitetsbrems så lenge den fungerte som pre og tildels også DAC. De tre komponentene i elektronikkjeden på stereosiden har jo trossalt en samlet nypris på ca 100k. Ikke helt ubetydelig som forutsetning for god lyd.
Kort sagt er konklusjonen at forvrengningsfri elektronikk, finplassering av høyttaler og finplassering av lytteposisjon er det som skal til ;D