Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

J.J

Gjest
    Ja - kikk ned i trusa .. er det baller der så blir dem høytalerne som du vil ha !! BASTA ;D

Flott forsterker foresten .. er jo et smykke og se på :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    hehe ja gjorde jo det sist også.Men må vurdere dette nøye med testing.Rognlien hadde vel positive ting og si om begge med både styrker og svakheter,er nok ingen klar vinner her selv om jeg ikke skulle ha RF i front etter og ha hørt en del på RF83 og selv hatt RF7

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    hehe ja gjorde jo det sist også.Men må vurdere dette nøye med testing.Rognlien hadde vel positive ting og si om begge med både styrker og svakheter,er nok ingen klar vinner her selv om jeg ikke skulle ha RF i front etter og ha hørt en del på RF83 og selv hatt RF7
    Helt korrekt :)
    Så kort fortalt, de du liker minst åker ut.
    63 krever kanskje litt mere forsterkeri enn Forte for å blomstre helt. Burde vel iofs ikke være noe problem hos deg.

Men gi de litt tid, ikke stress :)

/jan

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    63 krever kanskje litt mere forsterkeri enn Forte for å blomstre helt. Burde vel iofs ikke være noe problem hos deg.

/jan
    Tror denne Pathosen er meget strømsterk selv med beskjedne 35w,kan ikke tro at Rf63 er så tungdrevne etter det jeg har hørt foreløpig

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:

/jan
    Tror denne Pathosen er meget strømsterk selv med beskjedne 35w,kan ikke tro at Rf63 er så tungdrevne etter det jeg har hørt foreløpig
    De er vel ikke tungdrevne as such.
    Men tror ikke de blomstrer skikkelig før de får litt juling. Du får bare peise på ;D

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    mteinum skrev:
    Pass på blodtrykket gutter ;D
    Takk skal du jævla ha !
    Akkurat fått satt meg ned og fått igjen pusten så kommer du med det her..... ;D

/jan

J

J.J

Gjest
    Eneste som manglet på det bilde.... Ja ... Hva var det Jan ??

Svaret er : Singelmalt

Edit : La til svaret ...... alt en trenger er jo på bildet :p

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Noen som kan fortelle meg hvor lavt RF63 dipper i ohm ?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.403
    Torget vurderinger
    23
    mteinum skrev:
    Pass på blodtrykket gutter ;D
    Stygt å legge ut vovede bilder av andre HFS'eres koner, Morten! Nå blir kanskje JanR lei seg :eek: :eek:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    J

J.J

Gjest
    eddie1 skrev:
    Etter det jeg finner på nettet så dipper både 63 og 83 ned til 2.8 Ohm.

Ser det på flere forum.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    jan#jan skrev:
    eddie1 skrev:
    Etter det jeg finner på nettet så dipper både 63 og 83 ned til 2.8 Ohm.

Ser det på flere forum.
    ok forstår ikke helt det med følsomheten da! hvis de dipper til 2,8 så er vel det da meget tungdrevne høytalere?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.002
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    ok forstår ikke helt det med følsomheten da! hvis de dipper til 2,8 så er vel det da meget tungdrevne høytalere?
    Følsomhet og impedans er to forskjellige ting. Disse trenger nok en del strøm for å ta av.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    mteinum skrev:
    eddie1 skrev:
    Følsomhet og impedans er to forskjellige ting. Disse trenger nok en del strøm for å ta av.
    Mm :)
    De anbefaler amper fra 175w til 63'ene 8)
    Fungerer selvsagt med watt svakere amper også.

At de dipper er vel ikke nødvendigvis ett stort problem ?
    De er vel uansett mere rundt 8ohm enn 2.6ohm vil jeg tro.

/jan

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    mteinum skrev:
    eddie1 skrev:
    De gjør nok det,leste testen til sam telling av min forsterker og der skriver han at den ikke har gått av høytalere som dupper noe særlig under 6ohm så da er jo den saken grei.Hva med Forte II noen som vet ?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Ludo skrev:
    Jeg levde godt med RF-63 og 18watt SET... ;)
    Er vel ikke bare og se seg blind på specs nei.Får teste de opp mot vincentene også så finner jeg ut av det.
    Takker alle for hjelpen her inne :D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    Ludo skrev:
    Jeg levde godt med RF-63 og 18watt SET... ;)
    Er vel ikke bare og se seg blind på specs nei.Får teste de opp mot vincentene også så finner jeg ut av det.
    Takker alle for hjelpen her inne :D
    Kjør på, stol på øra dine.
    Og for ente gang, gi de litt tid nå da :p

/jan

J

J.J

Gjest
    Inn med et bilde ifra Klipsch Forum....

Dette vil jeg kalle en rå frontrekke.. tipper det ikke er så mange senterkanaler som følger denne ... ;D

Klipsch La Scala og senteren er 2 stk Klipsch Heresy

Edit : la til litt

Vedlegg

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    du må gi rf63 litt tid til å roe seg ned i hjemmet ditt eddie:) er sabla bra hvis du gir de rett og plass og forer de godt :)
    hadde dem en stund med upa1 og spillte bra med de og, men å makse de fullt ut lydmessig er en evig søken tror jeg, jeg opplevde ihvertfall at de vokser fælt i takt med bedre utstyr

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    hadde fint klart meg med en Heresy som senter jeg hehe ;)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.707
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    For en del år siden, da Mark Kauffmann var leder for Klipsch utviklingsavdeling, hadde de et absolutt krav om et eller annet sted rett under 4 Ohm som minimumspunkt (tro om det ikke var 3,7?), men det var før de begynte med den nokså frekke ordlyden "8 Ohm compatible". RF 63 og 83 går sikkert en del lavere enn 4 Ohm i løpet av sin impedanskurve, men like interessant er det i hvilket frekvensområde dette foregår. Er det over 10 kHz spiller det liten rolle, all den tid energimengden som skal omsettes i det området er relativt liten. Min årelange erfaring med 63 er at jo, den har visse krav, enten til stiv strømforsyning, eller til høykvalitets utgangstrafoer på rørforsterkere. Og den aller beste forsterkeren jeg har hatt på disse høyttalerne er 16 Watt SET fra Audio Note, de spilte med en makt og brutalitet jeg ikke har hørt maken til fra så å si noen annen forsterker på akkurat de høyttalerne. Så effekten er ikke nødvendigvis det viktigste punkt, derimot er kvaliteten det.
    RF 63 spiller nokså likt RF 82 på rimelige forsterkere, men i det øyeblikk du begynner å fore dem med høykvalitetssignaler, drar de fra 82'ern lmed ange kliv Dog liker jeg dem klart best med klasse A forsterkere, og er du blant oss med begrensede midler, kan en god rør pre koblet med en solid klasse a transistor på 20 Watt eller mer, fort vise seg å være beste løsning.
    Er dine høyttalere nye, må du være voldsomt tålmodig, de ligner ikke mye på seg selv de første noen hundre watt-timer. Periodevis (i området rundt omsatte 200 Watt-timer) kan de låte direkte forferdelig, men du må bare late som ikkeno', det løser seg, og de tålmodige blir i sannhet godt belønnet! :)

Mvh Håkon Rognlien

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    jokris skrev:
    du må gi rf63 litt tid til å roe seg ned i hjemmet ditt eddie:) er sabla bra hvis du gir de rett og plass og forer de godt :)
    hadde dem en stund med upa1 og spillte bra med de og, men å makse de fullt ut lydmessig er en evig søken tror jeg, jeg opplevde ihvertfall at de vokser fælt i takt med bedre utstyr
    Nå tror jeg min TT er god match på Klipsch men om den er strømsterk nok på RF63 tviler jeg på i følge lesning på nett.Vil ikke kvitte meg med TT.Men skal som sagt teste Forte II vs RF63 på vincent først,har terminaler til 2 høytalersett så bare og svitche.Etter det så blir det litt testing på TT og da finner jeg ut hvem som må vike.Drømmen er TT på la scala men vet ikke hvordan jeg skal kunne kombinere det med hjemmekino.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Haakon_Rognlien skrev:
    eddie1 skrev:
    For en del år siden, da Mark Kauffmann var leder for Klipsch utviklingsavdeling, hadde de et absolutt krav om et eller annet sted rett under 4 Ohm som minimumspunkt (tro om det ikke var 3,7?), men det var før de begynte med den nokså frekke ordlyden "8 Ohm compatible". RF 63 og 83 går sikkert en del lavere enn 4 Ohm i løpet av sin impedanskurve, men like interessant er det i hvilket frekvensområde dette foregår. Er det over 10 kHz spiller det liten rolle, all den tid energimengden som skal omsettes i det området er relativt liten. Min årelange erfaring med 63 er at jo, den har visse krav, enten til stiv strømforsyning, eller til høykvalitets utgangstrafoer på rørforsterkere. Og den aller beste forsterkeren jeg har hatt på disse høyttalerne er 16 Watt SET fra Audio Note, de spilte med en makt og brutalitet jeg ikke har hørt maken til fra så å si noen annen forsterker på akkurat de høyttalerne. Så effekten er ikke nødvendigvis det viktigste punkt, derimot er kvaliteten det.
    RF 63 spiller nokså likt RF 82 på rimelige forsterkere, men i det øyeblikk du begynner å fore dem med høykvalitetssignaler, drar de fra 82'ern lmed ange kliv Dog liker jeg dem klart best med klasse A forsterkere, og er du blant oss med begrensede midler, kan en god rør pre koblet med en solid klasse a transistor på 20 Watt eller mer, fort vise seg å være beste løsning.
    Er dine høyttalere nye, må du være voldsomt tålmodig, de ligner ikke mye på seg selv de første noen hundre watt-timer. Periodevis (i området rundt omsatte 200 Watt-timer) kan de låte direkte forferdelig, men du må bare late som ikkeno', det løser seg, og de tålmodige blir i sannhet godt belønnet! :)

Mvh Håkon Rognlien
    Takk for svar Rognlien.
    Tror min Pathos TT Anniversary skal ha brukbar kvalitet.Har testet den litt på RF63 og den låter fantastisk men ennå ikke fyrt opp skikkelig på volumet,finner jo ut litt mer når jeg tester den mot mine vincent hybrid blokker.Grunnen til min bekymring angående impedanse er testet til sam telling der han skrev at denne forsterkeren ikke burde fores på særlig last under 6ohm.
    Det beste hadde hvert og kjørt den på la scala men så lenge jeg må kombinere kjeller anlegget med hjemmekino så blir det vel manko på tilkoblinger!
    Dama vil IKKE ha la scalaene opp i stua! må høre litt på henne også da hun lot meg få slippe de til i kjellern.Hun ble heller ikke blid da mine Duevel bella luna forsvant til fordel for fortene hehe

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    eddie1 skrev:
    jokris skrev:
    Nå tror jeg min TT er god match på Klipsch men om den er strømsterk nok på RF63 tviler jeg på i følge lesning på nett.Vil ikke kvitte meg med TT.Men skal som sagt teste Forte II vs RF63 på vincent først,har terminaler til 2 høytalersett så bare og svitche.Etter det så blir det litt testing på TT og da finner jeg ut hvem som må vike.Drømmen er TT på la scala men vet ikke hvordan jeg skal kunne kombinere det med hjemmekino.
    er tt en integrert sak? i såfall kanskje en kyndig person kan lage en cinemaloop for deg ? tviler ikke på at tt er god, kikket på den selv før jeg handlet meg rørforsterker

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.707
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Takk for svar Rognlien.
    Tror min Pathos TT Anniversary skal ha brukbar kvalitet.Har testet den litt på RF63 og den låter fantastisk men ennå ikke fyrt opp skikkelig på volumet,finner jo ut litt mer når jeg tester den mot mine vincent hybrid blokker.Grunnen til min bekymring angående impedanse er testet til sam telling der han skrev at denne forsterkeren ikke burde fores på særlig last under 6ohm.
    Det beste hadde hvert og kjørt den på la scala men så lenge jeg må kombinere kjeller anlegget med hjemmekino så blir det vel manko på tilkoblinger!
    Dama vil IKKE ha la scalaene opp i stua! må høre litt på henne også da hun lot meg få slippe de til i kjellern.Hun ble heller ikke blid da mine Duevel bella luna forsvant til fordel for fortene hehe
    Klipsch er annerledes enn så å si alle høyttalere fordi de ikke behøver mer enn fra 1/16 (!) til 1/2-parten av det andre høyttalere behøver av effekt for å spille høyt. Det betyr at de også belaster strømforsyningen mindre, slik at du får et betydelig større headroom, ergo blir Tellig's anbefaling ikke korrekt i dette konkrete tilfelle.

Et tenkt eksempel: Du har høyttalere med 87 dB / 1W / 1m. Vi sier at du vil spille med 102 dB lyttevolum. Det vil bety at du må suge ut 32 Watt av forsterkeren din. Vil du spille 102 dB med RF 63 (99dB / 1W / 1m) så behøver du 2 Watt... Dermed har fosterkeren BETYDELIG mer reserver til å takle vanskelig impedans. Og fordelene er åpenbare. Du får en forsterker som puster lettere, spiller med større autoritet og kontroll.

Mvh
    Håkon Rognlien

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Ja nå tenkte kanskje ikke akkurat telling på Klipsch ;)Er jo det som er herlig med Klipsch,får jo et langt større valg blandt eksotiske forsterkere som ikke er glad i alt for stor last.Nei det blir noen spennende uker fremover nå men vet uansett at det blir en dag med blandede følelser da et av parene forsvinner ut døren :'(

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette må du si noe om Eddie når du får testet dette. Jeg sitter med samme forsterker og sitter selv og vurderer RF 63, Rf-7 til denne forsterkeren.

Er det noen som vet hvilken hz denne duppen på RF 63 og en envt dupp på RF-7?

Mvh Peter

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Retep skrev:
    Dette må du si noe om Eddie når du får testet dette. Jeg sitter med samme forsterker og sitter selv og vurderer RF 63, Rf-7 til denne forsterkeren.

Mvh Peter
    Ja blir en del testing.Synes TT låter fantastisk på rf63 men vet jo ennå ikke hvordan det blir når jeg drar på skikkelig,var oppe i 45 på volum igår uten problem ihvertfall.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    eddie1 skrev:
    Retep skrev:

Mvh Peter
    Ja blir en del testing.Synes TT låter fantastisk på rf63 men vet jo ennå ikke hvordan det blir når jeg drar på skikkelig,var oppe i 45 på volum igår uten problem ihvertfall.
    45 i volume....! jeg sitter ned 30-32 og det er mere enn høyt nok på mine QUartet. 92db og har en dupp ned i 3.2 db ved 10khz (tror jeg det var) Litt dårlig tid nå og har ikke manualen tilgjengelig. Man må på arbeid for å holde liv i denne hobbyen.

Kommer tilbake hit når jeg er hjemme igjen. Kanskje jeg får ta en tur ned til deg igjen.

Mvh Peter

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn