eddie1 skrev:
Noen som kan fortelle meg hvor lavt RF63 dipper i ohm ?
For en del år siden, da Mark Kauffmann var leder for Klipsch utviklingsavdeling, hadde de et absolutt krav om et eller annet sted rett under 4 Ohm som minimumspunkt (tro om det ikke var 3,7?), men det var før de begynte med den nokså frekke ordlyden "8 Ohm compatible". RF 63 og 83 går sikkert en del lavere enn 4 Ohm i løpet av sin impedanskurve, men like interessant er det i hvilket frekvensområde dette foregår. Er det over 10 kHz spiller det liten rolle, all den tid energimengden som skal omsettes i det området er relativt liten. Min årelange erfaring med 63 er at jo, den har visse krav, enten til stiv strømforsyning, eller til høykvalitets utgangstrafoer på rørforsterkere. Og den aller beste forsterkeren jeg har hatt på disse høyttalerne er 16 Watt SET fra Audio Note, de spilte med en makt og brutalitet jeg ikke har hørt maken til fra så å si noen annen forsterker på akkurat de høyttalerne. Så effekten er ikke nødvendigvis det viktigste punkt, derimot er kvaliteten det.
RF 63 spiller nokså likt RF 82 på rimelige forsterkere, men i det øyeblikk du begynner å fore dem med høykvalitetssignaler, drar de fra 82'ern lmed ange kliv Dog liker jeg dem klart best med klasse A forsterkere, og er du blant oss med begrensede midler, kan en god rør pre koblet med en solid klasse a transistor på 20 Watt eller mer, fort vise seg å være beste løsning.
Er dine høyttalere nye, må du være voldsomt tålmodig, de ligner ikke mye på seg selv de første noen hundre watt-timer. Periodevis (i området rundt omsatte 200 Watt-timer) kan de låte direkte forferdelig, men du må bare late som ikkeno', det løser seg, og de tålmodige blir i sannhet godt belønnet!
Mvh Håkon Rognlien