Da burde KG 5.5 passe bramortal skrev:Kan noen hjelpe meg med valg av høyttalere som kan passe til forsterkeren Primare I21?
Kan Klipsch KG5.5 funke?
Er glad i bass.
/jan
Da burde KG 5.5 passe bramortal skrev:Kan noen hjelpe meg med valg av høyttalere som kan passe til forsterkeren Primare I21?
Kan Klipsch KG5.5 funke?
Er glad i bass.
Korrekt, det er delefilteret. Klipsch benyttet 1.-ordens filter mot toppen på de fleste i forrige Reference-serie. RF5 og 7 hadde derimot 2. eller 3-ordens, noe som litt enkelt sagt gir vanskeligere fasevinkler og derigjennom mer strev for forsterkeren.Rotekroken skrev:Takk skal du ha, Håkon, dette var utrolig lærerikt.!
For min del så kan du godt slenge innom tråden her å kommentere litt, jeg ser på deg som en sinnsykt stor resurs når det gjelder Klipsch, det er tross alt deg vi kan takke for masse gode tips og råd fra Fidelity tiden
Du er også "skyldig" i at jeg sitter med RF-5 i dag
Vet du konkret hva som gjør RF-5 litt "krevende" til trafoeffekt.?
Har hørt noe "hearsay" om at det er delefilteret, men jeg har aldri fått greie på hva det egentlig dreier seg om..
Klipsch' store magneter (motorsystemer) er stort sett fordelaktig for godt konstruerte rørforsterkere. Tunge elementer kan ofte være en litt hard nøtt å knekke for den del forsterkere, men se på f.eks Heritage-serien med 12 og 15-tommere; disse funker stort sett helt fabelaktig med små (bittesmå!!) effekter. Men gode utgangstrafoer på forsterkerne er ALLTID fordelaktig.Continuo skrev:Kjekt med litt lærdom ja!Haakon_Rognlien skrev:Det dreier seg om å skille mellom de to begrepene "lettdreven" og "lettstyrt".Pengvim skrev:nei, det høres rart ut det med wattsultne klipscher.. går jo imot alt jeg noensinne har hørt om merket det.. :
Lettdreven består i at høyttaleren spille høyt med lite effekt. Alle Klipsch høyttalere gjør dette.
Lettstyrt består i at høyttaleren er en lett last for forsterkeren; at den kan styre og kontrollere start og stopp uten nevneverdige problemer. Dette har lite med fenomenet "høytspillende" å gjøre. Lettstyrte høyttalere kan f.eks. være høyimpedante og ha enkle delefiltre, små elementer etc...
RF 82 er den største av høyttalerne i dagens RF-serie som har en typisk lettstyrt natur. RF63 er noe mer komplisert, RF 83 enda mer. De to sistnevnte trenger gode utgangstrafoer (på rørforsterkere) eller kraftig powersupply og dugelig dempefaktor (på transistorforsterkere) for å beholde kontrollen. RF 5 var nevnt her; den var klart mer krevende enn RF 3, men lot seg styre av relativt små forsterkere, gitt at de hadde en viss styringskraft. RF 7 var mye mer komplisert, denne er faktisk ikke enkel å kontrollere i det hele tatt. Så man må være klar over at ikke alle Klipsch er like enkle å ha med å gjøre.
Mvh
Håkon Rognlien
Du skriver at lettstyrte kan ha små elementer, enkle delefiltere samt være høyimpedante.
Men de som ikke er lettstyrte, hva er "malen" på de, hvordan vet man at de er tunge å kontrollere uten å teste de?
At bassene til RF-7 er vanskelig å temme ligger jo forsåvidt i dagen, de veier jo tross alt 7.8 kilo pr. stk.
Er det bare slik, at store elementer er tunge å styre?
;D ;Dpahf skrev:Pokkers Klipsch ;D
Her hadde jeg store planer om og virkelig prøve noe annet, leste side opp og ned om ulike merker både gulv og stativ modeller.
Hva blir resultatet? Jo, det er en liten djevel i bakhodet mitt som roper stille 'klipsch,klipsch, klipsch'.
Da er det vel ingen annen vei, må nok snu stua helt rundt for å få plass til rf82, men jaggu skal jeg prøve så godt jeg kan for å få det til
Sånn er det vettu!pahf skrev:Pokkers Klipsch ;D
Her hadde jeg store planer om og virkelig prøve noe annet, leste side opp og ned om ulike merker både gulv og stativ modeller.
Hva blir resultatet? Jo, det er en liten djevel i bakhodet mitt som roper stille 'klipsch,klipsch, klipsch'.
Da er det vel ingen annen vei, må nok snu stua helt rundt for å få plass til rf82, men jaggu skal jeg prøve så godt jeg kan for å få det til
Der jaThumper skrev:Sånn er det vettu!
Må snu om stua selv for å få plass til Cornwallene mine... 8)
De er lovt levert på tirsdag ;D
Velkommen til Klipsch menigheten!pahf skrev:Pokkers Klipsch ;D
Grattis.!Thumper skrev:Sånn er det vettu!pahf skrev:Pokkers Klipsch ;D
Må snu om stua selv for å få plass til Cornwallene mine... 8)
De er lovt levert på tirsdag ;D
Stuffe portene.?pahf skrev:Det er en ting jeg lurer på, hvordan er det å stuffe portene på disse? Slik at jeg mot all formodning kan ha de nærmere bakvegg? Det hadde vært en enorm fordel!
Er jeg riktig heldig tar romkorreksjon og retter opp noen feil, men kan ikke stole blindt på disse eller.
Bass blir det nok av likevel vil jeg tro.
Absolutt.Tenkte mere på å plugge de igjen.pahf skrev:Nei, for mye tukling skal en ikke bedrive, men noen kosetimer med flytting og justering må en påregne for at de skal spille optimalt vil jeg tro.
Spørs jo åssen du "tukler" også daJanR skrev:Bare å prøve det
Da vet du iaf.Når det gjelder Klipsch liker jeg ikke å "tukle" for mye.
Det er en grunn til at de er som de er
/jan
Prøve og feile er en grei metode, bare bruke ørene og ta den tiden det trenger, hvertfall ikke stresse.! 8)pahf skrev:Så sant så sant, men liker å ha prøvd alle muligheter før jeg anser det som udugelig.
Så jeg kommer til å teste det med portene, om det fungerer eller ei får mine ører fortelle meg. Men plasseringen blir vel med millimeter presisjon
Jeg tør rett å slett ikke å uttale meg om den biten der, men jeg har vært i kontakt med Olav F på Audiocompaniet, og han mener at det er vanskelig å erstatte delefilter i den gamle RF serien, åssen det er med den nye serien aner jeg ikke..Pengvim skrev:duelund komponenter i delefilter f.eks. regnes kanskje som positiv tukling?
Er nok ikke å forakte det neiPengvim skrev:duelund komponenter i delefilter f.eks. regnes kanskje som positiv tukling?
Nemmli ;DRotekroken skrev:Prøve og feile er en grei metode, bare bruke ørene og ta den tiden det trenger, hvertfall ikke stresse.! 8)
Vært heldig med fruen herpahf skrev:Jeg er i en slik situasjon at det er ingen W, er vel mer jeg som er opptatt av hvordan det ser ut Men det ordner seg, nå gjelder det bare å ha tolmodighet til pengen ruller inn, dårlig måneder fremover med eu-kontroll, julegaver,juleøl og konjakk etc etc Men det blir...
Allting ordner seg,noen ganger tar det bare litt lengre tidpahf skrev:Ja, de er ikke så store de gutta du har stående
Det er en stygg tid å få oppgraderingstrang på ja, men det er ikke noe å gjøre med :-\
Får jeg solgt jmlabbene så kanskje, men hvis ikke så venter jeg bare og putter de på soverommet. Er ikke verre enn det. Skal se det blir doxa/jmlab der og rør+klipsch hjemme iløpet av året, men det vil vise seg
Skrev dette med at RF-5 har en stor port og RF-82 har to små, pga litt teori med utblås fra ex eksos på biler osv, praktisk har jeg ikke tenkt så veldig mye på dette, har alltid hatt god plass bak høyttalerene med små porter..pahf skrev:Vel mitt problem er et 40cm blir MAX Slik stuen står nå så er det eneste mulighet, de er jo ganske ruvende, og mener 82 er den som passer meg best, skulle vel aller helst vært 30cm, men vi får se. Skal snu om litt på stua før jeg kjøper høytalere så finner jeg vel fort ut det. Waf faktor meg her og waf meg der ;D
Go pahf go pahf go pahfpahf skrev:På et eller annet vis så kommer jeg i mål, for denne gutten skal ha god'lyden sin
Blues og Klipsch?pahf skrev:Den er grei! Får lese i denne tråden imens så tolmodigheten holder seg.
Ahh, 82, + rc64. Da snakker vi om en dynamisk kombo da gitt.
Btw: Hvordan er klipsch på blues? Er for ille om min gode venn John Lee Hooker ikke blir fremstilt slik han er verdig
Går mye i blues her i huset og tro meg det er f** ta meg en opplevelse ut av en annen verdenpahf skrev:Den er grei! Får lese i denne tråden imens så tolmodigheten holder seg.
Ahh, 82, + rc64. Da snakker vi om en dynamisk kombo da gitt.
Btw: Hvordan er klipsch på blues? Er for ille om min gode venn John Lee Hooker ikke blir fremstilt slik han er verdig