RF-83 har akkurat som RF-63 3stk bass/mellomtoneelementer, mens 52,62 og 82 har 2 stykker.JAND skrev:Er det noen som kan si noe om forskjellen på RF-82 og RF 83.
Vet det sitter et større/"bedre" horn i 83, men kan prisforskjellen på 15.000,- forsvares?
Jon A
Ok. Da kan det muligens ha noe for seg. Spør på vegne av en kompis...Continuo skrev:RF-83 har akkurat som RF-63 3stk bass/mellomtoneelementer, mens 52,62 og 82 har 2 stykker.JAND skrev:Er det noen som kan si noe om forskjellen på RF-82 og RF 83.
Vet det sitter et større/"bedre" horn i 83, men kan prisforskjellen på 15.000,- forsvares?
Jon A
RF-83 har som du er inne på bedre horn, har også bedre kabinett samt delefilter, veier 15 kilo mer, er vel i en annen divisjon vil jeg tro. Så prisforskjellen taler vel sitt språk.
http://www.klipsch.com/products/details/rf-83.aspx
http://www.klipsch.com/products/details/rf-82.aspx
Han har nok bra forsterker til å drive de, men jeg personlig ville absolutt tatt med RF-63 i vurderingen.JAND skrev:Ok. Da kan det muligens ha noe for seg. Spør på vegne av en kompis...Continuo skrev:RF-83 har akkurat som RF-63 3stk bass/mellomtoneelementer, mens 52,62 og 82 har 2 stykker.JAND skrev:Er det noen som kan si noe om forskjellen på RF-82 og RF 83.
Jon A
RF-83 har som du er inne på bedre horn, har også bedre kabinett samt delefilter, veier 15 kilo mer, er vel i en annen divisjon vil jeg tro. Så prisforskjellen taler vel sitt språk.
Han sitter på RF-82, men har lyst på RF-83 og har rådført seg med meg.
For uten RF-83 består anlegget av Marantz PM-15 S1 og en Sony CD-veksler med 10-12 år på baken.
Min oppfordring har vært å kjøpe ny CD-spiller og nye kabler.
Men satus er nå at det er aktuellt å kjøpe både RF-83 Og CD-spiller + kabler.
Og da stiller det seg ganske annerledes for min del med tanke på råd...
Rommet er mer enn stort nok, og gutten er mer enn glad nok i musikk til å forsvare kostnaden av å oppgradere til RF-83.
Er det mye å hente, eller er det snakk om marginal forbedring?
Er på nippet til å si "løp og kjøp!".
Jon A
Continuo skrev:RF-83 har akkurat som RF-63 3stk bass/mellomtoneelementer, mens 52,62 og 82 har 2 stykker.JAND skrev:Er det noen som kan si noe om forskjellen på RF-82 og RF 83.
Jon A
Torsen skrev:Og så har RF-63/83 ekte tre finér, ikke vinyl som de andre. Synd klipsch ikke lager en like forseggjort modell i stativ høyttalerne...
Håkon Rognlien skrev om dette tidligere i tråden:Horn skrev:Hei JanD, mi personlige meining er att 83" krever noko meir styring (forsterkarkraft) enn
82", dette er forstålig pga forskjellen i antall basselement i dei to høgtalarane.
8)
Pengvim skrev:Håkon Rognlien skrev om dette tidligere i tråden:Horn skrev:Hei JanD, mi personlige meining er att 83" krever noko meir styring (forsterkarkraft) enn
82", dette er forstålig pga forskjellen i antall basselement i dei to høgtalarane.
8)
www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9894.msg323161/topicseen.html#msg323161
Du kjører frontene som small da?pahf skrev:Har en liten tass bak sofaen ja, nei den har jeg ikke brukt enda faktisk.
Har kost meg så mye at jeg har glemt den, men skal ta en runde med radioshacken og kalibrere den på nytt, ser for meg at den trenger det når det er såpass forskjellige fronter fra sist.
Jeg har tidligere delt på 80hz fra reciever ja, disabla delefilter på subben, kun gain og phase som blir brukt.
Usikker på om det blir 80hz nå, tror kanskje jeg vil ha dynamikken til 82'ne litt lengre ned enn tidligere, men det får vi prøve ut.
Et rent hel*** og få den tassen til å spille tilfredstillende i stua tidligere, så det blir spennende å se nå.
Kun stereo ja!Pengvim skrev:Joda, det er bra på begge deler. Men til musikk så er det jo stereo som gjelder da! ;D
Er det en eller annen dialekt?Zeke1983 skrev:hehehe.. Dere er RØRE i hodet![]()
Ja, kjører de som small ja, hvis ikke blir det problemer med utfasing hvis de står på large, spesielt med så store fronter som rf82. Men med lav deling ser jeg ikke bort ifra at det skal bli noe problem okke som.Zeke1983 skrev:Du kjører frontene som small da?pahf skrev:Har en liten tass bak sofaen ja, nei den har jeg ikke brukt enda faktisk.
Har kost meg så mye at jeg har glemt den, men skal ta en runde med radioshacken og kalibrere den på nytt, ser for meg at den trenger det når det er såpass forskjellige fronter fra sist.
Jeg har tidligere delt på 80hz fra reciever ja, disabla delefilter på subben, kun gain og phase som blir brukt.
Usikker på om det blir 80hz nå, tror kanskje jeg vil ha dynamikken til 82'ne litt lengre ned enn tidligere, men det får vi prøve ut.
Et rent hel*** og få den tassen til å spille tilfredstillende i stua tidligere, så det blir spennende å se nå.
Jeg kjører mine som large og sub som plus. Men det er nesten ikke gain på og deler på 50 hz ved musikk og 80 ved film da surroundhøytt. ikke går lengre ned enn60 hz eller no sånn..
Føler man begrenser frontenes dynamikk og trøkk langt oppover i hz, når disse settes som small.
Har du klipsch rundt baut eller?
Det trodde jeg også skulle være optimalt, men synes ikke det blei bra i det hele tatt.. synes høytt. mister trøkk også oppover fra 60 hz!! MEN for all del, dette er det ingen fasit på!pahf skrev:med small og deling på fks 60 vil jeg få både i pose og sekkDa får de bruke kreftene innenfor det området de behersker best.
Morsomt det ja!thomand skrev:Har ett knakende godt tips til de av dere som er ute etter ett billig nr2 anlegg.
Fikk høre dette i dag:
Klipsch synergi B2 (eller var det B3? Den kostet 1990,-)
Yamaha RX 397
Yamaha CDX 397
Dette koster sånn ca 7k så vidt jeg husker.
Aldri før har jeg hørt en så fantastisk lyd under 10k (ikke engang med patos)
Det syke var at det låt så vannvittig homogent og med ett utrolig sømløst lydbilde.
Vi prøvde også med synergi F2, men det ble ingen suksess.
Utrolig gøy når man får sånne opplevelser (og tenkte det var ekstra gøy for dere siden klipsch medvirket)
EDIT: Det hører med at jeg også vil slå et slag for den rimelige yamaha elektronikken. Ikke første gangen disse to krabatene har imponert.
Til 2000,- å være, så ja: veldig homogent.Continuo skrev:Morsomt det ja!thomand skrev:Har ett knakende godt tips til de av dere som er ute etter ett billig nr2 anlegg.
Fikk høre dette i dag:
Yamaha RX 397
Yamaha CDX 397
Det syke var at det låt så vannvittig homogent og med ett utrolig sømløst lydbilde.
Utrolig gøy når man får sånne opplevelser (og tenkte det var ekstra gøy for dere siden klipsch medvirket)
EDIT: Det hører med at jeg også vil slå et slag for den rimelige yamaha elektronikken. Ikke første gangen disse to krabatene har imponert.
Var vel B2, men var det så vannvittig homogent?
Forøvrig SKAL det ALLTID være KLIPSCH med i et nr.2 anlegg! 8)
Skjønner, prisen på Klipsch er aldri feil, faktisk så gir alle modellene mye igjen for prisen.thomand skrev:Til 2000,- å være, så ja: veldig homogent.Continuo skrev:Morsomt det ja!thomand skrev:Har ett knakende godt tips til de av dere som er ute etter ett billig nr2 anlegg.
Fikk høre dette i dag:
Yamaha RX 397
Yamaha CDX 397
Var vel B2, men var det så vannvittig homogent?
Forøvrig SKAL det ALLTID være KLIPSCH med i et nr.2 anlegg! 8)
Tenkte ikke anlegg nr2 pga klipsch da vettø, men pga prisen![]()
Spennende,grattisAllroad skrev:Hei alle gode Klipsh venner.....
Har i dag mottatt Yarland FV- 34C III (13Watt). Har ikke testa den på mine Klisph Synergy F-3, men på min gode venns dynabel exact....og hold dere fast (84dB).......og det er noe av det råeste jeg har vært borti.
Den klart faktisk å drive dem, helt uanstrengt....og med fylde og liv...ja, jeg har ikke ord.....det er IKKE mulig!!!!
Skal hente den hjem i løpet av helga......og la den kose seg med mine Klipsh F-3.....gleder meg som en unge, rene julaften og alt på en gang ;D ;D ;D ;D ;D
Kommer tilbake med oppdatering når jeg har den i hus....
Allroad
M-4 er vel en eldre modell ?Pengvim skrev:synes Yamaha har vært en dårlig match med Klipsch jeg, men det er kanskje min personlige smak..
Har uansett en Yamaha M-4 effekt stående her, så jeg skal teste den på Klipsch en dag (om jeg orker). Blir vel CAV50'en som pre da (bare for å teste seff).