Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

Griznah

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Antall liker
    7
    Oi oi, her tok det av.

Re: kommentar om "bedre sent enn aldri", NEI! I dette tilfellet hadde det vært greit å bare ti stille. Når man har kjørt 16 timer i bil har man ikke lyst til å høre i ettertid "Du kunne kjørt 40min".

Men ja, nå har Cornwallsa mine kommet seg ned på rommet der de skal stå, og det er herlig :D Litt synd at elektornikken ikke står i forhold enda. For øyeblikket er det en NuForce UDAC til Denon AVR-3801, bare så jeg skulle få litt lyd. Låter ganske greit selv med sånne komponenter, så gleder meg til den faktiske elektronikken kommer i hus :D

Cornwall III - Imgur - Omtrent slik skal de stå, bare eksperimenterte med litt toe-in her.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Oi oi, her tok det av.

Re: kommentar om "bedre sent enn aldri", NEI! I dette tilfellet hadde det vært greit å bare ti stille. Når man har kjørt 16 timer i bil har man ikke lyst til å høre i ettertid "Du kunne kjørt 40min".

Men ja, nå har Cornwallsa mine kommet seg ned på rommet der de skal stå, og det er herlig :D Litt synd at elektornikken ikke står i forhold enda. For øyeblikket er det en NuForce UDAC til Denon AVR-3801, bare så jeg skulle få litt lyd. Låter ganske greit selv med sånne komponenter, så gleder meg til den faktiske elektronikken kommer i hus :D

Cornwall III - Imgur - Omtrent slik skal de stå, bare eksperimenterte med litt toe-in her.
    Blir nok bra, gratulerer så masse! :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Lek litt med avtand til bakvegg også om mulig :)

Ser bra ut, de pene i sort syns jeg.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.037
    Torget vurderinger
    2

Griznah

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.05.2012
    Antall liker
    7

/jan
    Oi, takk for tipset. Trudde disse skulle så inn i hjørnet og vegger som mulig, så hadde ikke tenkt tanken på avstand til bakvegg i det hele tatt. Jeg har vel kanskje en 10-20cm jeg kan ta dem frem og tilbake på.
    Ja, slettes ikke så dumme i svart nei.

/Ole-Magnus

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

/jan
    Oi, takk for tipset. Trudde disse skulle så inn i hjørnet og vegger som mulig, så hadde ikke tenkt tanken på avstand til bakvegg i det hele tatt. Jeg har vel kanskje en 10-20cm jeg kan ta dem frem og tilbake på.

/Ole-Magnus
    Verdt å leke litt vet du :)
    Ikke sikkert det gjør allverdens forskjell men prøver du så vet du.

Toe in, Forte II responderer relativt greit på det, regner med du merker forskjell på CW III også. Som sagt greit å leke litt - ikke koster det noe heller ;)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7

/jan

/Ole-Magnus
    hos meg spillte de best i hjørnene, men som jan sier , lek litt med det og finn ut

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

/jan

/Ole-Magnus
    hos meg spillte de best i hjørnene, men som jan sier , lek litt med det og finn ut
    Som Egon Olsen sa det så kjekt " det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet "
    De vil nok ha nærhet til hjørner. Er jo ikke helt som alle andre høytalere klipsch vettu (heritage spesielt kanskje)....vil jo gjerne ha med seg rommet - jobbe med ikke mot :)

/jan

T

tce-teams

Gjest
    Vis vedlegget 142911

Endelig fått H3 på stativ, det var en enorm forbedring!
    lyden ble vel utrolig bra , kan jeg tenke meg :)
    Ja det ble mye bedre enn jeg hadde sett for meg. Men føler jeg trenger spikes.
    Har vært nevnt tidligere.... ;)
    H III fortjener å bli "løftet" litt.

/jan
    absolutt utrolig høytalere hersey III , fortjener det beste man kan tilby dem...

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    photo.jpg

Fikk satt på spikes i dag, ble betraktelig strammere over hele lydbildet, klarer lyd og bedre dynamikk. Kan det være mer å hente med bedre spikes/alternativer?

T

tce-teams

Gjest
    Vis vedlegget 143447

Fikk satt på spikes i dag, ble betraktelig strammere over hele lydbildet, klarer lyd og bedre dynamikk. Kan det være mer å hente med bedre spikes/alternativer?
    det er mye du kan bruke for og bygge opp stativene enn med spikes , bare bruk fantasien løs det he he , igjen gratulerer med hersey III...

K

kveita

Gjest

/jan

/Ole-Magnus
    Ja, heldige er dere som kan leke med plasseringen. Jeg, stakkar, er dømt til å ha mine Klipsch kliss inntil langveggen(av betong) i en vinkelformet stue. Den eneste leken jeg kan bedrive er å toe inn og ut med jevne mellomrom. Lytteavstanden er også bare ca 2m. Har derfor lært meg til ikke å spille så høyt, og det låter jo slett ikke så verst.Er derfor lykkelig med mine KLF-10. Det med pusseklosser under kan jeg jo saktens prøve. Eximus S1 fungerer bedre og bedre sammens med MFA og nå er trykket i bassen der den skal være sammenlignet med mine rørblokker. Ser ut til å bli en fin høst...God sommer!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Greia er at man må gjøre det beste ut av det. Nøyd blir man stort sett uansett :)

Siden jeg ikke får lekt med plassering leker jeg med topper.
    Og gud hjelpe så morsomt det er nå om dagen med ALK trehorn, bruker nesten for mye tid i bunkersen :cool:

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Greia er at man må gjøre det beste ut av det. Nøyd blir man stort sett uansett :)

Og gud hjelpe så morsomt det er nå om dagen med ALK trehorn, bruker nesten for mye tid i bunkersen :cool:

/jan
    Har du noengang ikke brukt for mye tid i bunkersen???????

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

/jan
    Har du noengang ikke brukt for mye tid i bunkersen?
    Ehhh....*tenkepause*

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5

/jan
    Har du noengang ikke brukt for mye tid i bunkersen?
    Ehhh....*tenkepause*

/jan
    huff, hva har jeg satt i gang, for dere som faktisk venter på et svar - da vil det gå slik....

C

Cyber

Gjest
    Jeg har fått lurt til meg et par RF-63 og gliser nokså bredt her i sweetspot, men har bare en gammel receiver å spille med, noen tips på hva en bør se på forsterkermessig?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Vet Håkon R har skrevet litt om det ett stykke lengre bak her.
    De er vel glad i effekt - strøm har jeg skjønt. Dvs de våkner bare mere med "bedre" amper.

Dazed bruker vel 2x Abrahamsen V4 (mener jeg å huske) på sine. Det fungerer slettes ikke galt.
    Olbor bruker MI amp, "Dual" Musical Innovation MI9EX balanced.

/jan

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Når jeg hadde RF-63 (og brukte de myyyyye), så er det lite å hente på å bruke 2xV4.0 kontra 1xV4.0. En V3.0+V4.0 fungerte aldeles utmerket. Skal du spille rolig musikk og på "normalt" volum, så holder det med en V2.0 (nå V2.1).

Lykke til med RF-63. Desidert den høyttaleren jeg har brukt lengst og lyttet mest til. Hadde jeg ikke lagt ned furtebua, så hadde jeg hatt RF-63 ennå.

Hvis du plasserer de pinlig nøyaktig (tommestokk er obligatorisk) i rommet, vinkler dem ikke for mye innover og justerer sweetspot ditto; du vil bli belønnet med fantastisk lyd. Slenger du på et par akustikkmatter på sideveggene - toppen. :)

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Noen her som har prøvd sorbothane i direkte kontakt med klipsch-høyttalere til demping o.l.?

Sist redigert:

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hadde rb-81mk2 en kort stund. Fikk fatt i en Adyton Opera som så absolutt fikk magi ut av de klipschene.

C

Cyber

Gjest
    Når jeg hadde RF-63 (og brukte de myyyyye), så er det lite å hente på å bruke 2xV4.0 kontra 1xV4.0. En V3.0+V4.0 fungerte aldeles utmerket. Skal du spille rolig musikk og på "normalt" volum, så holder det med en V2.0 (nå V2.1).

Lykke til med RF-63. Desidert den høyttaleren jeg har brukt lengst og lyttet mest til. Hadde jeg ikke lagt ned furtebua, så hadde jeg hatt RF-63 ennå.

Hvis du plasserer de pinlig nøyaktig (tommestokk er obligatorisk) i rommet, vinkler dem ikke for mye innover og justerer sweetspot ditto; du vil bli belønnet med fantastisk lyd. Slenger du på et par akustikkmatter på sideveggene - toppen. :)
    Utifra hva forrige lokal eier fortalte er det faktisk ditt gamle par som står her i kjelleren nå, svære beist er det.

Jeg ble veldig overrasket over hvor gode de var bare på den lille lytten jeg hadde i morges (1 time ca.) Er lite aktuelle forsterkere på markedet, men det fungerer greit nok for solrike dager med den jeg har. Har 5 akustikkmatter liggende, samt målebånd så jeg satser på at det blir bra. Følte de var litt harde på noen sibilanter i ny og ne, men nå er rommet ganske nakent for tiden så jeg skylder litt på det.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Se det. Savner dem innimellom. Svære er et passende adjektiv. Husker første dagen når jeg satte dem i stua til innspilling. De gled ikke ubemerket inn, for å si det slik.

Før du eventuelt får akustikkmattene opp og/eller en "mørkere" forsterker: Ikke vinkle dem for mye toe-in. Jo mer vinkling, jo mer energi får du "rett i fleisen" fra hornet. :)

Her er et triks du bør prøve: Koble f. eks. + fra høyttalerkabel på øverste terminal, og - på nederste på motsatt:

L R
    o ø
    ø o

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Se det. Savner dem innimellom.

Før du eventuelt får akustikkmattene opp og/eller en "mørkere" forsterker: Ikke vinkle dem for mye toe-in. Jo mer vinkling, jo mer energi får du "rett i fleisen" fra hornet. :)
    Ja, jeg har dem kanskje 10 grader inn nå. Kan godt forstå du savner dem, utrolig god valuta for pengene føler jeg ihvertfall at jeg har fått. Hva slags kilde hadde til til Abrahamsen? V6?

Er overrasket over hvor "balanserte" de er lydmessig og hvor lite kasseklang det er i dem. Utseende bedrar litt sånn sett.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ja, jeg har dem kanskje 10 grader inn nå. Kan godt forstå du savner dem, utrolig god valuta for pengene føler jeg ihvertfall at jeg har fått. Hva slags kilde hadde til til Abrahamsen? V6?

Er overrasket over hvor "balanserte" de er lydmessig og hvor lite kasseklang det er i dem. Utseende bedrar litt sånn sett.
    SA1750 gjorde det langt bedre i "knoketesten", men de spilte med godt hørbar kasseresonans. RF-63 er jo en fadese når det gjelder "knoketesten", men overbeviser allikevel. Så, ikke alle regler som gjelder hele tiden.

Brukte V6, ja. Gikk over til NuForce HDP, som strammet opp bassen og tonet ned diskanten litt. V6 er god, men jeg synes den er litt skarp av og til helt i toppen - så rart det kan høres ut. Prøvde også NuForce som pre koblet rett på en V4.0. Savnet fjernkontrollen, så det ble ikke så lenge jeg benyttet det - men i den perioden så overbeviste den kombinasjonen godt.

Burde, når jeg tenker på det nå, skaffet meg en bedre DAC når jeg hadde RF-63.

I32 på RF-63 var utrolig ren lyd (i mine ører), men savnet litt farging - så EC var slik sett "bedre" (les; anderledes). Abrahamsen (V3.0 og V4.0) spilte hakket "lysere" enn EC - og låt således aller "best". Et god kompromiss.

Copland CTA405 var alt for lys i starten (lang startperiode), men blomstret etter en god stund.

Abrahamsen og EC spilte mer "rør" enn CTA405 - bortsett fra den lille positive nerven rør gir på de musikkgenrer jeg tror vi begge liker.

C

Cyber

Gjest
    Nettopp, da jeg så dybden på dem og de store sideflatene tenkte jeg mitt, men man skal ikke skue hunden på hårene som kjent.

Jeg tror jeg må sitte litt lengre fra dem også, sitter på 2.5 meter idag, må nok på ca 3.2-3,4 men det er heldvis lett å finne ut av etterhvert.

Alison Krauss var en åpenbaring på dem i morgentimene ihvertfall. Det slo meg at de preges i veldig liten grad lydmessig av hvor høyt man spiller, er det ikke effortless det kalles?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Alison Krauss er bra - og hvis Alison Krauss ikke høres skarpt ut, så tror jeg du er på god vei til å ha integrert dem allerede. ;)

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.045
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Bruker Lyngdorf DPA-1 preamp og Parasound A21 på mine RF63. Det spiller bare helt kanon, dog, ikke helt i mål ;). Abrahamsen virker interessant på dem da :). Uansett er dette noe av det tøffeste jeg har hatt i hus.. samt det åpner seg masse muligheter på forsterkeri fronten. Selv tror jeg nok at Parasound A21 er "vanskelig" å slå på dem, preampen min derimot... der har jeg noe å hente!

C

Cyber

Gjest
    Alison Krauss er bra - og hvis Alison Krauss ikke høres skarpt ut, så tror jeg du er på god vei til å ha integrert dem allerede. ;)
    Låt litt skarpere nå i ettermiddag da jeg hadde et lite lyttebesøk, men skal ta en liten runde med dem i kveld før senga kaller. Jeg prøvde Yello - Touch som pleier å være artig, men den låt piskete i toppen, men lurer på om ikke den er litt heit og metallisk i klangen.

Skorob: Takker for tips og erfaringer, jeg må nok si meg enig i at det er noe av det rammere jeg også har hatt i hus, rommet jeg har nå er også 10 kvm større enn andre rom jeg har hatt tilgjengelig - det hjelper på føler jeg - selv om jeg får mindre bass når jeg sitter mer mot midten av rommet i lengderetninger enn før da jeg satt mye inn mot bakvegg.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Forsøk å sette sweetspot med en avstand til bakveggen som er 38% av rommets totale lengde. No kidding. Og plassér høyttalernes elementer 1/5, 1/7, 1/9 (alt etter hva som passer best) fra frontvegg og sidevegg.

C

Cyber

Gjest
    Med bakvegg tenker du bak lyttepos eller bak ht. Ser bare det varierer litt hva folk mener. Hvis det er 38% av rommet lengde foran med i sweetspot sitter jeg jo nesten oppi høyttalerne :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn