Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Da krysser vi fingrene og satser på at det her ordner seg til alles beste :)

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde en subamp av klipsch. Selve forsterkerbiten lot seg handle til en rimelig fornuftig penge (mindre en 8 halvlitere på aker brygge) hos importør. I mitt tilfelle så fikk jeg konvertert fra 115 til 230V i samme slengen og fikk en kraftigere amp.Bytte da kan gjøres selv da det tross alt ikke er mange ledninger som skal flyttes.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    imo så passer det rett og slett ikke, blir noe kunstig over det jeg har hørt, i tillegg er klasse d årsaken til en del skader på elementer i rf serien så jeg mener å huske at audiocompaniet absolutt ikke anbefaler det

Dette synes jeg høres svært merkelig ut. Hva skulle det skyldes?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    imo så passer det rett og slett ikke, blir noe kunstig over det jeg har hørt, i tillegg er klasse d årsaken til en del skader på elementer i rf serien så jeg mener å huske at audiocompaniet absolutt ikke anbefaler det

merkelig ?? en av grunnene er vel selve elementet til klipsch, en annen grunn er vel selve måten klasse d klipper på

T

tce-teams

Gjest
    hvis dette er tilfelle så er jeg glad jeg kvittet meg med rotel rb-1562 jeg hadde , men stakkars di hundrevis som bruker rotel d effektforsterkere på klipsch høyttalere.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hvis dette er tilfelle så er jeg glad jeg kvittet meg med rotel rb-1562 jeg hadde , men stakkars di hundrevis som bruker rotel d effektforsterkere på klipsch høyttalere.
    Stakkar å stakkar, funker jo tydeligvis (?) siden man ikke har hørt noe eller ?

/jan

T

tce-teams

Gjest
    Ja det er sant det janr. Men jeg sa vist der så tilfelle er jeg glad jeg kvittet meg med rotelen jeg hadde , grunnen jeg kvittet meg med min rotel var at jeg ikke fikk lyden jeg skulle ha.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    smaken er som baken, noen vil ha klasse d, andre transe eller rør, alle har sine styrker og svakheter

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    smaken er som baken, noen vil ha klasse d, andre transe eller rør, alle har sine styrker og svakheter
    Selvsagt.
    Iofs ikke det som var poenget her.

Klasse D, bra eller ikke bra for RF's (evt andre klipsch ht's) ?
    Fortrekker erfaringer framfor synsing :)

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Testet kort digmoda Monoampene/delefiltrene på bellene. Knalltøff bass, god mellomtone og ok diskant. Opplevde disse klasse d greiene som mer interessant en ganske mye annet forsterkeri som har vært innom hus. Hadde valget stått mellom 300b og disse klasse d greiene ville jeg faktisk valgt digimoda. Når sant skal sies, har ikke 300b eller klasse d lenger....

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Selvsagt.
    Iofs ikke det som var poenget her.

Klasse D, bra eller ikke bra for RF's (evt andre klipsch ht's) ?
    Fortrekker erfaringer framfor synsing :)

/jan
    jeg testet ihvertfall midgaard og rotel på rf serien når jeg jobbet i butikk for noen år siden, utifra egen erfaring, ingen god kombo noen av dem, var også borte i x antall skadede alementer pga klasse d på rf, håper det er mer konkret

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

merkelig ?? en av grunnene er vel selve elementet til klipsch, en annen grunn er vel selve måten klasse d klipper på
    Hvilket element? Hvorfor skulle det ha problemer med en Klasse D-forsterker? Hva er det som kjennetegner signalet fra en slik forsterker som Klipsch's høyttalerelementer skal ha problemer med?

Jeg beklager, men jeg tror du har vært utsatt for svada. ;)

At en gitt forsterkers lydsignatur etter en gitt persons mening ikke låter så fint sammen med en gitt høyttaler er selvsagt én sak, men at en gitt forsterkertopologi (som er helt vanlig) med ytelser og egenskaper helt innenfor det normale skal ødelegge elementer i en helt konvensjonell dynamisk høyttaler, har jeg problemer med å helt uten videre ha noen særlig tro på.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    var også borte i x antall skadede alementer pga klasse d på rf
    Det jeg lurte på, var i alle fall hvordan du kunne vite at elementene var skadet på grunn av at forsterkerne som ble brukt da skaden oppsto var klasse D.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    ja du må tro det du vil :), men utifra egen erfaring med kunder og det jeg har blitt fortallt av audiocompaniet så likte ikke elementene i rf serien klasse d, noe av årsaken kan være måten klasse d klipper på, hvilket grunnlag har du til å påstå det motsatte ??? påtagelig var det ihvertfall at de jeg var borte i , som hadde problem med
    elementene i den serien , stort sett opererte med klasse D
    kost på deg en tlf til flugsrud du og se om du kan få mer konkret info derifra, min info går på egen husk, og det begynner å gått noe tid, finnes ellers en del om dette på klipsch tråden på avforum hvor dette ble belyst for en tid siden, med info fra flere kilder

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    var også borte i x antall skadede alementer pga klasse d på rf
    Det jeg lurte på, var i alle fall hvordan du kunne vite at elementene var skadet på grunn av at forsterkerne som ble brukt da skaden oppsto var klasse D.
    i flere av tilfellene var det klippingen på klasse d forsterkerne som var synderen
    , for du har vel fått med deg at de klipper brått ??? vil tro det, er vel velkjent........

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.941
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mulig det er endel impedanse endring i klipsch ved høye frekvenser? Dette kan skape trøbbel for endel klasse D forsterkere. (forsterket output)
    Om dette gjelder enda (2012) når klasse D (og T) er blitt bedre aner jeg ikke.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men alle forsterkere som klipper signalet når de presses til å yte over evne kan jo være skadelig for høyttalerne, (Slik jeg har forstått det så "klipper" egenlig ikke PWM-forsterkere signalet på denne måten, men i alle fall.) men for alt jeg vet kan det sikkert stemme at PWM-forsterkere har en mye mer drastisk overgang mellom ren lyd og forvrengning enn klasse A/B. Da er jeg enig i at man må være enda mer forsiktige med å spille høyere enn forsterkeren klarer enn man må med en Klasse A/B.

Dette burde likevel ikke være spesielt for Klipsch høyttalerelementer.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Men alle forsterkere som klipper signalet når de presses til å yte over evne kan jo være skadelig for høyttalerne, (Slik jeg har forstått det så "klipper" egenlig ikke PWM-forsterkere signalet på denne måten, men i alle fall.) men for alt jeg vet kan det sikkert stemme at PWM-forsterkere har en mye mer drastisk overgang mellom ren lyd og forvrengning enn klasse A/B. Da er jeg enig i at man må være enda mer forsiktige med å spille høyere enn forsterkeren klarer enn man må med en Klasse A/B.

Dette burde likevel ikke være spesielt for Klipsch høyttalerelementer.
    har aldri sagt at det kun er på klipsch, det vet jeg ikke, men de tilfellene jeg var ute for var med klipsch, ring audiocompaniet for nå synes jeg du faktisk synser mer enn meg :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mulig det er endel impedanse endring i klipsch ved høye frekvenser? Dette kan skape trøbbel for endel klasse D forsterkere. (forsterket output)
    Om dette gjelder enda (2012) når klasse D (og T) er blitt bedre aner jeg ikke.
    Dette kan kanskje være noe? Jeg sliter med å finne impedansekurver for Klipsch, men har lest et sted at f.eks. RF-83 varierer fra et minimum på 2.8 til et maksimum på ca. 11 Ohm.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    har aldri sagt at det kun er på klipsch, det vet jeg ikke, men de tilfellene jeg var ute for var med klipsch, ring audiocompaniet for nå synes jeg du faktisk synser mer enn meg :)
    Så interessert er jeg ikke i det. ;) Ja, nå synset jeg også. Jeg kan ikke så mye om elektronikk/PWM. Jeg stusset bare når du sa at elementene i RF ikke likte klasse D, og det må jo bety at det er noe ved disse høyttalerne som gjør dem mindre egnet med klasse D enn andre tilsvarende høyttalere. I alle fall var det slik jeg oppfattet det, og spurte om du kunne forklare meg det. Ikke verre enn som så.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Så interessert er jeg ikke i det. ;) Ja, nå synset jeg også. Jeg kan ikke så mye om elektronikk/PWM. Jeg stusset bare når du sa at elementene i RF ikke likte klasse D, og det må jo bety at det er noe ved disse høyttalerne som gjør dem mindre egnet med klasse D enn andre tilsvarende høyttalere. I alle fall var det slik jeg oppfattet det, og spurte om du kunne forklare meg det. Ikke verre enn som så.
    oki, utgangspunktet var igjen konkret spørsmål om rf63 og klasse d, ergo min advarsel angående det jeg har vært borte i, lydmessig blir det jo opp til hver enkellt hva man vil bruke på egne ht, og det er ingen fasit, men min personlige mening om klasse d er at det ikke funker for meg , klasse d på f.eks bassere osv er dog en annen greie

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    hvis jeg ikke husker helt feil så er vel rf63 enda mer krevende impedanse messig enn f.eks rf83 var

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke. Ville trodd de var ganske like, jeg. De er jo temmelig likt konstruert. Større basselementer og 50Hz lavere delefrekvens, bare.

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    tror ikke vi blir enige om noe jeg så da sier vi det :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gjentar meg sjøl til det kjedelige, MAIL importør eller ring.

Kan jo være at de her erfaringer med det som "diskuteres" her.

/jan

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Har selv ødelagt elementer både på rf7 og rf5 på oberon blokkene uten at jeg spilte særlig høyt,flere "bulker" kom til syne

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gjentar meg sjøl til det kjedelige, MAIL importør eller ring.

Kan jo være at de her erfaringer med det som "diskuteres" her.

/jan
    Herregud! Det ville jo feie vekk hele underlaget for kverulering og synsing i tråden! Er'ru fersk, eller? ;)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.742
    Sted
    Phobos
    For hundrevis av år siden, den gang jeg, kortvarig, eide et Lyngdorf effekttrinn, hørtes det ved klipping mer ut som om R2D2 i Star Wars hadde fått et illebefinnende enn forvrengningen og støyen man får med normale forsterkere. Og det kom helt plutselig. Det låt helt rent før det gikk rett i dass, med så godt som ingen mellomting.

Sist redigert:

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Klipsch ruler. Har blitt "frelst" på Klipsch i kinoen. Bruker 3 stk RB81mkII i front, RS62mkII på sidene og RS52mkII bak i et rom på ca 14 kvm. Dette rocker vilt og brutalt. Deler alle på 90 Hz til et bassystem med to 15" DIY subber i front og to 18" DIY subber bak.

Mvh

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Høres ut som du trenger å høre herritage-høyttalerne, reference havner i skyggen i forhold på det du snakker om spør du meg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som du trenger å høre herritage-høyttalerne, reference havner i skyggen i forhold på det du snakker om spør du meg.

Alltids kjekt å høre forskjellige ting, men vi er da noen som foretrekker de nyere utviklede tingene også. ...Men du har rett i at de fleste heritage-høyttalerne nok vil låte bedre enn de tingene som listes opp der, siden de befinner seg i en helt annen prisklasse.

Klipsch funker IMO veldig bra i kinosystemer pga den gode dynamikken.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Roberth: Hvilke forbedringer får man med Heritage serien? Er begrenset av litt laber plass i front dessverre. Kan ikke ha noe stort bredere i front i alle fall enn RB81. Men interessant likevel at Klipsch leverer enda fetere saker. Hva ville evt vært en naturlig erstatning for RB81 i heritage serien? På sidene og bak tror jeg at RS52/62 blir stående en god stund.

Dazed: Ja, dynamikken er voldsom i oppsettet jeg har nå! Så på "Super 8" for et par dager siden. Trodde hele rommet skulle riste i filler.

Mvh

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke sikkert du finner noe i Heritage-serien som blir en god match med resten av oppsettet, men i et rom på 14 kvadratmeter og med relativt små høyttalere på resten av kanalene ville jeg nok ikke sett på de aller største. ;)

Det er garantert noen av Klipschvennene på forumet med Heritage som inviterer til en lytt dersom du bor i nærheten.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Vel jeg gikk fra RB81mk1 til Heresy III, hadde i overgangsfasen et 12 kvm stort rom, og begge høyttalerne spillte utmerket i rommet. Herritage spiller som sagt mye råere og brutalt, bassen har adskillig mer pondus. Dessuten synes jeg heresy fungerte mye bedre på rør.

Du må nesten spørre deg selv, er det musikk eller film du bruker det mest til? Reference har jo mange fordeler i et primært hjemmekino oppsett med hensyn til matchende subwoofer, center- og surround-høyttalere. Reference er mest egnet hjemmekino, men herritage tar kaka på musikk med god margin spør du meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn