Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei
    La Scala II eller Belle?
    Litt mer enn hypotetisk spørsmål..

    Stein
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    unge Herr Larsen

    For en som er ferdig med halvparten av tilmålt tid er det alltid stas å bli kalt ung.
    Tror det var fra mora mi det glapp ut sist ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fant det. Inngangene varierer mellom 9 og 23 dB. Alt for mye, altså. @Marsboer: Ble det ikke veldig høy gain på AW400? Sånn at du kun kunne bruke første femtedel av volumkontrollen?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Fant det. Inngangene varierer mellom 9 og 23 dB. Alt for mye, altså. @Marsboer: Ble det ikke veldig høy gain på AW400? Sånn at du kun kunne bruke første femtedel av volumkontrollen?
    9-10db er altfor mye ? Du kødder nå eller ?

    Kjører som sagt pr i dag med rundt 22-23db på relativt eff. ht's. Når man passerer ti - halv elleve begynner det å bli høyt. Kl. tolv = 103-105db i stolen.

    /jan
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Så vidt jeg husker var ikke gain noe problem for meg. Jeg mener normalt lyttevolum var rundt halv ti, og man passerte fort kl 12 når man dro på litt mer. Merk at jeg på det tidspunktet hadde B&W 805S, som kun har en følsomhet på 88 db.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kødder ikke. Rørpre-er er bygget for å matche rør-sluttrinn, og de har gjerne mye lavere gain enn Abrahamsen V4-ene mine har (26-27 dB?). Abrahamsen V3 som naturlig nok passer dem bra, har unity gain på single ended og (dermed) 6dB gain på balanserte innganger.

    Lydstyrken bestemmes jo av gain i for- OG effektforsterker. Rørutstyr har gjerne høy gain i forforsterker og moderat gain i sluttrinnet, mens med transistorbokser er det gjerne omvendt. (?)

    Jeg er keen på å teste en rørpre, men jeg har lagt alle alternativer jeg har funnet på is pga. dette.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så vidt jeg husker var ikke gain noe problem for meg. Jeg mener normalt lyttevolum var rundt halv ti, og man passerte fort kl 12 når man dro på litt mer. Merk at jeg på det tidspunktet hadde B&W 805S, som kun har en følsomhet på 88 db.

    OK. Takk. Mine HT har 99dB/1w/1m, så det drar nok litt i vei. Liker å kunne bruke mesteparten av volumkontrollen, dessuten. Må få testet noe og få fasiten.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Kødder ikke. Rørpre-er er bygget for å matche rør-sluttrinn, og de har gjerne mye lavere gain enn Abrahamsen V4-ene mine har (26-27 dB?). Abrahamsen V3 som naturlig nok passer dem bra, har unity gain på single ended og (dermed) 6dB gain på balanserte innganger.

    Lydstyrken bestemmes jo av gain i for- OG effektforsterker. Rørutstyr har gjerne høy gain i forforsterker og moderat gain i sluttrinnet, mens med transistorbokser er det gjerne omvendt. (?)

    Jeg er keen på å teste en rørpre, men jeg har lagt alle alternativer jeg har funnet på is pga. dette.
    ingen fasit på det der såvidt jeg vet, men må kanskje lete litt son du finner, ellers er effekt med stilling av gain kjekt

    min rørpre har 14db ut, og maks 600ohm, jeg har kikket mer på ohm enn db ut jeg da , hva er forskjellen her ? praktisk sett
     
    Sist redigert:

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Kødder ikke. Rørpre-er er bygget for å matche rør-sluttrinn, og de har gjerne mye lavere gain enn Abrahamsen V4-ene mine har (26-27 dB?). Abrahamsen V3 som naturlig nok passer dem bra, har unity gain på single ended og (dermed) 6dB gain på balanserte innganger.

    Lydstyrken bestemmes jo av gain i for- OG effektforsterker. Rørutstyr har gjerne høy gain i forforsterker og moderat gain i sluttrinnet, mens med transistorbokser er det gjerne omvendt. (?)

    Jeg er keen på å teste en rørpre, men jeg har lagt alle alternativer jeg har funnet på is pga. dette.
    Er jo bare å prøve en og se ?
    Drit i teori og denslags fjas ( :D ) Test, lytt, kjøp - ikke kjøp.

    Kan godt ta med min en dag, selv om den er i overkant med gain i. Da får du/vi en ide om hvor bra eller galt det bærer avgårde.
    Finns nok andre rundt her også :)

    Du har ett bra forsterker sett, imho, nysgjerrig på rør pre eller er det noe som "lugger" ?

    /jan
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Neida. Alt på stell her. Bare nysgjerrig av meg. V3 låter jo litt "rør" allerede den, så. :)

    Kunne jo testet en gang, men det krever litt planlegging, for jeg har ikke nok single-ended signalkabler til å få det til. ...Eller kanskje. Får sjekke litt. Er egentlig ikke så glad i å koble ting opp og ned for moro skyld, jeg, men vi får se. :) Det kan jo hende det er verdt bryderiet.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Neida. Alt på stell her. Bare nysgjerrig av meg. V3 låter jo litt "rør" allerede den, så. :)

    Kunne jo testet en gang, men det krever litt planlegging, for jeg har ikke nok single-ended signalkabler til å få det til. ...Eller kanskje. Får sjekke litt. Er egentlig ikke så glad i å koble ting opp og ned for moro skyld, jeg, men vi får se. :) Det kan jo hende det er verdt bryderiet.
    Kabler har jeg, ikke balanserte riktig nok men.
    Du bestemmer hvor - når - om, jeg stiller mer enn gjerne opp.

    /jan
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Fant det. Inngangene varierer mellom 9 og 23 dB. Alt for mye, altså. @Marsboer: Ble det ikke veldig høy gain på AW400? Sånn at du kun kunne bruke første femtedel av volumkontrollen?
    At gain varierer såpass er jo glitrende og ikke alt for mye.
    Her er litt lesestoff om eklipsen.

    s2.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at et par gamle kandidater har brukbare 12dB gain. ARC LS15 og LS16. Må undersøkes. Har aldri hørt dem.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At gain varierer såpass er jo glitrende og ikke alt for mye.
    Her er litt lesestoff om eklipsen.

    Takk. Nei, 9dB er ikke for mye, men 23dB gjør nok at jeg må spille under klokka 8 uansett, og jeg liker ikke helt å spille med "krana" nesten stengt. Noen som vet "gaintrinnene" på de varierende inngangene. Kunne jeg bruke 9db på CD/DAC og 12-15 på vinyl, ville det være bra, tenker jeg.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Er det ingen her som bruker passiv pre? Har lest litt rundt at dette kan låte fryktelig godt?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Vel grunnen til at ingen bruker passiv pre er fordi det går ut over dynamikken i forhold til aktiv. Kjører selv uten pre og bruker den passive volumkontrollern effektforsterkeren, tror jeg er det nærmeste du kommer her inne blant klipschs venner.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Til unge Herr Larsen: Står det ikke et par Belle til salgs her i Vestfold et sted? :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Vel grunnen til at ingen bruker passiv pre er fordi det går ut over dynamikken i forhold til aktiv. Kjører selv uten pre og bruker den passive volumkontrollern effektforsterkeren, tror jeg er det nærmeste du kommer her inne blant klipschs venner.
    Dynamic Precision hadde jo utelukkende passive forforsterkere i sortimentet i mange år, uten at noen akkurat trakk fram det du nevner som det sterkeste kjennetegnet på produkteme deres... Hvis følsomheten på inngangen i effektforsterkeren er høy nok skal ikke dette være noe problem hvis man bruker cd som kilde. Har selv kjørt Krell med den lille svarte til QED, og det manglet ikke dynamikk i forhold til den aktive pre'en jeg brukte før det.
    Så selv om det sikkert stemmer på et akademisk, teoretisk nivå at aktive forforsterkere har mer dynamikk, tror jeg det er mange som helt subjektivt mener noe annet. Eller at det iallfall er en sannhet med modifikasjoner.
     
    Sist redigert:

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Er det ingen her som bruker passiv pre? Har lest litt rundt at dette kan låte fryktelig godt?
    Joa, hatt to stk innom for noen år tilbake. Bla en Rothwell, husker ikke farta hva den andre het. Ligger ett eller annet sted i tråden min, 5år tilbake eller no.
    Se om jeg finner ut mere når jeg kommer hjem om det skulle være av interesse.
    rolfozzy testet vel også begge i sitt oppsett.

    Hørt oppsett med passive pre's som har fungert meget godt så ja det er absolutt mulig. Gjelder vel begge leire når jeg tenker meg om.

    /jan
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Det er flere Heritage tilgjengelig nå, bl.a nevnte Belle litt sør for deg ja :).
    LS i Oslo er ikke solgt, utsalg fra Akustisk Nivå, en lokal kar skal selge samt egne Cornscala byggeplaner.
    Så forbanna mange valg og muligheter på en gang
    Jeg låser meg inne til nykkene går over for denne gang ;)


    Til unge Herr Larsen: Står det ikke et par Belle til salgs her i Vestfold et sted? :)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Vel grunnen til at ingen bruker passiv pre er fordi det går ut over dynamikken i forhold til aktiv. Kjører selv uten pre og bruker den passive volumkontrollern effektforsterkeren, tror jeg er det nærmeste du kommer her inne blant klipschs venner.
    Dynamic Precision hadde jo utelukkende passive forforsterkere i sortimentet i mange år, uten at noen akkurat trakk fram det du nevner som det sterkeste kjennetegnet på produkteme deres... Hvis følsomheten på inngangen i effektforsterkeren er høy nok skal ikke dette være noe problem hvis man bruker cd som kilde. Har selv kjørt Krell med den lille svarte til QED, og det manglet ikke dynamikk i forhold til den aktive pre'en jeg brukte før det.
    Så selv om det sikkert stemmer på et akademisk, teoretisk nivå at aktive forforsterkere har mer dynamikk, tror jeg det er mange som helt subjektivt mener noe annet. Eller at det iallfall er en sannhet med modifikasjoner.
    Tenkt tanken at forsterkeriet dems henter fram dynamikken på andre måter?
    Kjører selv som sagt passivt og det er masse dynamikk her, hvor dacen og single ended forsterkeren har gode dynamiske egenskaper i seg selv, uten aktiv pre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Vel grunnen til at ingen bruker passiv pre er fordi det går ut over dynamikken i forhold til aktiv. Kjører selv uten pre og bruker den passive volumkontrollern effektforsterkeren, tror jeg er det nærmeste du kommer her inne blant klipschs venner.
    Dynamic Precision hadde jo utelukkende passive forforsterkere i sortimentet i mange år, uten at noen akkurat trakk fram det du nevner som det sterkeste kjennetegnet på produkteme deres... Hvis følsomheten på inngangen i effektforsterkeren er høy nok skal ikke dette være noe problem hvis man bruker cd som kilde. Har selv kjørt Krell med den lille svarte til QED, og det manglet ikke dynamikk i forhold til den aktive pre'en jeg brukte før det.
    Så selv om det sikkert stemmer på et akademisk, teoretisk nivå at aktive forforsterkere har mer dynamikk, tror jeg det er mange som helt subjektivt mener noe annet. Eller at det iallfall er en sannhet med modifikasjoner.
    Tenkt tanken at forsterkeriet dems henter fram dynamikken på andre måter?
    Kjører selv som sagt passivt og det er masse dynamikk her, hvor dacen og single ended forsterkeren har gode dynamiske egenskaper i seg selv, uten aktiv pre.
    Min generelle innstilling er at å tenke før man uttaler seg om noe, er litt som å tørke seg før man er ferdig med å drite.
    Men jo, det var på en måte det som var poenget mitt. At man ikke er avhengig av en aktiv pre for å få dynamikk i bøtter og spann. Beklager hvis jeg misforstod deg, men jeg skjønte det du skrev som at ingen bruker passiv pre fordi da blir det for dårlig dynamikk i forhold til hva man får med aktiv drift. :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Ok, har sett litt på denne: Goldpoint SA4 Level Control / Passive Preamp
    Nå bruker ikke jeg CD spiller men Sonos. Hva med denne i mellom dac og effekt forsterker? Er det da mye man må ta hensyn til ved valg av forsterker?
    Har jo også volum på dacen. Må jeg ta samme hensyn her hvis jeg går for ren effekt? Og ja, dette har jeg ikke peiling på:):)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.242
    Antall liker
    28.570
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vad mener Klipsch folket om KLF-serien? står sikkert masse her nånstans men har ikke letat blant 782 s:rolleyes: Har sett ett par brukte vet ej om det er 20/30 bare såg disse svære kassene i en butikk:eek: Kan sikkert få de billigt! nått att ha?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Vad mener Klipsch folket om KLF-serien? står sikkert masse her nånstans men har ikke letat blant 782 s:rolleyes: Har sett ett par brukte vet ej om det er 20/30 bare såg disse svære kassene i en butikk:eek: Kan sikkert få de billigt! nått att ha?
    Ja :)


    edit: trådstater sitter på klf-20, funker det

    /jan
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.242
    Antall liker
    28.570
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Vad mener Klipsch folket om KLF-serien? står sikkert masse her nånstans men har ikke letat blant 782 s:rolleyes: Har sett ett par brukte vet ej om det er 20/30 bare såg disse svære kassene i en butikk:eek: Kan sikkert få de billigt! nått att ha?
    Ja :)

    /jan
    Gött Jan
    sprang på disse svære kassene som sagt, uten og der å da vite vad det var for mod:rolleyes: såg fine ut ska ta og høre vad de vill ha for de.
    vad er sån ca brukt pris på 20/30?
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Noen som gidder å sende meg denne berømte lista fra Audiokompaniet?
    Har sent mail, men ingen svar dessverre.. :(
     

    Billbob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    557
    Antall liker
    151
    "Min generelle innstilling er at å tenke før man uttaler seg om noe, er litt som å tørke seg før man er ferdig med å drite".

    Den var fanken ikke så dum!;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    cash:

    Aner ikke for å være ærlig. Ikke ofte man ser de på "brukten"
    20 - kanskje rundt 8-9k i ok stand, 30 - rundt 12-13k. Mest synsing fra min side men rundt der ett sted vil jeg tro.

    20 er stor men ikke så ille vrien å få til i normale rom, 30 er STOR og krever nok litt mere rom - plass.

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn