Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    tce-teams

    Gjest
    Hei janR hvor mye klipsch produkter har du vist jeg får låv til og spørre :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hei janR hvor mye klipsch produkter har du vist jeg får låv til og spørre :D
    Her er nesten alt lov ;)

    Har bare 2 par pr i dag. Blir nok ett par til på sikt, Heresy for eks. Har ett "furterom" i garasjen serru. Litt fram i tid riktig nok men må ha planene klare.
    Klipschorn nede i bunkers og kjerringa har Forte II. Og har hatt KG 5.5, mine første Klipsch.

    Har hørt mange Klipsch, ikke helt det samme riktig nok, men greit å kunne litt om det som finns der ute.
    Chorus II, La Scala og Heresy III er nok favorittene utenom de jeg har sjøl :)

    /jan
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hei janR hvor mye klipsch produkter har du vist jeg får låv til og spørre :D
    Her er nesten alt lov ;)

    Har bare 2 par pr i dag. Blir nok ett par til på sikt, Heresy for eks. Har ett "furterom" i garasjen serru. Litt fram i tid riktig nok men må ha planene klare.
    Klipschorn nede i bunkers og kjerringa har Forte II. Og har hatt KG 5.5, mine første Klipsch.

    Har hørt mange Klipsch, ikke helt det samme riktig nok, men greit å kunne litt om det som finns der ute.
    Chorus II, La Scala og Heresy III er nok favorittene utenom de jeg har sjøl :)

    /jan
    Disse klipsch hersey III er di fantastiske både til musikk og film , kan man foreksempel bruke hersey III som senter høyttaler og hvor mye db tåler di før di dabber av.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hei janR hvor mye klipsch produkter har du vist jeg får låv til og spørre :D
    Her er nesten alt lov ;)

    Har bare 2 par pr i dag. Blir nok ett par til på sikt, Heresy for eks. Har ett "furterom" i garasjen serru. Litt fram i tid riktig nok men må ha planene klare.
    Klipschorn nede i bunkers og kjerringa har Forte II. Og har hatt KG 5.5, mine første Klipsch.

    Har hørt mange Klipsch, ikke helt det samme riktig nok, men greit å kunne litt om det som finns der ute.
    Chorus II, La Scala og Heresy III er nok favorittene utenom de jeg har sjøl :)

    /jan
    Disse klipsch hersey III er di fantastiske både til musikk og film , kan man foreksempel bruke hersey III som senter høyttaler og hvor mye db tåler di før di dabber av.
    MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT: 116dB SPL

    Burde holde for de fleste :)
    Forutsetter at man bruker en kvalitets-amp foran selvsagt.

    /jan
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Hei janR hvor mye klipsch produkter har du vist jeg får låv til og spørre :D
    Her er nesten alt lov ;)

    Har bare 2 par pr i dag. Blir nok ett par til på sikt, Heresy for eks. Har ett "furterom" i garasjen serru. Litt fram i tid riktig nok men må ha planene klare.
    Klipschorn nede i bunkers og kjerringa har Forte II. Og har hatt KG 5.5, mine første Klipsch.

    Har hørt mange Klipsch, ikke helt det samme riktig nok, men greit å kunne litt om det som finns der ute.
    Chorus II, La Scala og Heresy III er nok favorittene utenom de jeg har sjøl :)

    /jan
    Disse klipsch hersey III er di fantastiske både til musikk og film , kan man foreksempel bruke hersey III som senter høyttaler og hvor mye db tåler di før di dabber av.
    MAXIMUM ACOUSTIC OUTPUT: 116dB SPL

    Burde holde for de fleste :)
    Forutsetter at man bruker en kvalitets-amp foran selvsagt.

    /jan
    ja leste dette 116 db burde holde i massevis , lurer på hva mine som jeg har nå tåler i db før di gir seg.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Tja si det du :)
    De fleste ligger vel over 110db og burde absolutt holde for de fleste.

    /jan
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Tja si det du :)
    De fleste ligger vel over 110db og burde absolutt holde for de fleste.

    /jan
    Ja jeg har testet dem så det holder og klipschene vinner før ørene mine gir seg :D klipsch er rett og slett høyttalere til all slags musikk og film.
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hei janR hvor mye klipsch produkter har du vist jeg får låv til og spørre :D
    Her er nesten alt lov ;)

    Har bare 2 par pr i dag. Blir nok ett par til på sikt, Heresy for eks. Har ett "furterom" i garasjen serru. Litt fram i tid riktig nok men må ha planene klare.
    Klipschorn nede i bunkers og kjerringa har Forte II. Og har hatt KG 5.5, mine første Klipsch.

    Har hørt mange Klipsch, ikke helt det samme riktig nok, men greit å kunne litt om det som finns der ute.
    Chorus II, La Scala og Heresy III er nok favorittene utenom de jeg har sjøl :)

    /jan
    Disse klipsch hersey III er di fantastiske både til musikk og film , kan man foreksempel bruke hersey III som senter høyttaler og hvor mye db tåler di før di dabber av.
    Har brukt HeresyIII til filmbruk de siste tre årene. Sammen med RSW15 subben så leverer de det som skal til.
    Har ikke noen senterkanal ennå. Kanskje foreta et samkjøp av et par Heresy en dag? Foreløpig så er det ikke
    noen savn, da Heresyene gir et meget bra trykk også i midten. Stadig må jeg trykke på pauseknappen når jeg
    ser film. Høres ut som det skjer ting rundt bak meg og på utsiden av huset her jeg sitter alene i svarte skauen.
    Meget naturtro gjengivelse helt ned i de små subtile detaljer så lenge de er i kildematerialet.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Snurrer Electric Wizard's "Dopethrone" på vinyl, STEIKE så det trøkker! Det HIII mangler av dypbass tar de igjen for i mellombassen i bøtter og spann!

    Og det er jo gjerne der moroa ligger...:cool:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hei janR hvor mye klipsch produkter har du vist jeg får låv til og spørre :D
    Her er nesten alt lov ;)

    Har bare 2 par pr i dag. Blir nok ett par til på sikt, Heresy for eks. Har ett "furterom" i garasjen serru. Litt fram i tid riktig nok men må ha planene klare.
    Klipschorn nede i bunkers og kjerringa har Forte II. Og har hatt KG 5.5, mine første Klipsch.

    Har hørt mange Klipsch, ikke helt det samme riktig nok, men greit å kunne litt om det som finns der ute.
    Chorus II, La Scala og Heresy III er nok favorittene utenom de jeg har sjøl :)

    /jan
    Disse klipsch hersey III er di fantastiske både til musikk og film , kan man foreksempel bruke hersey III som senter høyttaler og hvor mye db tåler di før di dabber av.
    Kan man bruke Heresy III som senterhøyttaler?

    Svar: Ja.

    Jeg har gjort det i noen måneder nå, og kan bekrefte at det går an aldeles utmerket.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg skulle gjerne hatt heresy som bakht her :)
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Er da for første gang i min 20 årige karriere som hifi-gal, blitt medlem av Klipsch-Klubben(hvis vi ser bort fra noen pc-høyttalere jeg hadde engang). Har satt sammen et anlegg nr.2 for lytting av vinyl, siden samboeren ikke tåler alt jeg spiller og litt knitring......

    Satt sammen et anlegg av brukt-kjøp her på Hifisentralen, og tok en råsjans og parret Cambridge 740A sammen med Klipsch RB-81 MkII og lukket øynene før jeg skrudde på og satte igang vinylsnurrern.....og ut kom det vidunderlig lyd....siden man da enten liker Klipsch eller ikke, og at hva man parrer de med også har mye å si, må jeg vel si at denne gangen klaffet det 110%. Kan derfor trygt anbefale Cambridge Audio og Klipsch sammen:)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Til dere som har greie på Klipschorn:

    Høium - 45000. Nypris 100 000.

    Vurderer hornhøyttaler til peisestua. (Med fare for at noen finner på å redigere vekk innlegget): Har disse høyttalerne virkelig kostet 100 000? Ser at prisene på nettet ligger milevis under, også for "nye" høyttalere. .....
    Ny pris ligger ikke milevis under.
    Prisen på nett er i de fleste tilfeller oppgitt pr stk !
    Veiledende pris ligger vel på, pr i dag, 100k + - (120k i tyskland sist jeg sjekket) Her hjemme vet jeg ikke etter at det ble ny importør.

    Har kviteringen på mine 2000 modeller khorn liggende og første eier betalte rett under 80k for de. Hva som var veiledende i 2000 aner jeg ikke.
    Så løp å kjøp.

    ps: betalte 37k for mine, røverkjøp, imho.

    /jan
    Tusen takk for info.:)

    Tyskland har jeg ikke sjekket, men i statene derimot. ....

    Amazon.com: Klipsch Klipschorn Three-Way Speaker System with Klipsch's Legendary Folded Horn Driver (Walnut, Single Speaker): Electronics

    Hvis det da ikke er noe muffens. ....

    Offisiell pris (dvs uten rabatt) var i 2001 ca usd 5500/pair (og det leser jeg som pris pr. par), og jeg kom over en liknende pris ved salg i UK. Men det er vel kanskje den gamle leksa om at alt er så mye dyrere i Norge. .....

    Disse ht spiller imidlertid som en drøm - uansett pris.
    Ang amazon så aner jeg ikke. Koster vel omtrent like mye å få de over.
    Ny pris i det store utland er jeg ganske sikker på bikker 100k pr/par.
    Det meste av ny priser er oppgitt i stk pris, ikke par altså. Brukt priser kan jeg lite med, men som sagt koster endel å få sendt hit til norge + moms - toll osv.

    Og neida, norge har hatt veldig bra priser på klipsch. 60 ani. khorn har gått for 85-90k nye her hjemme pr par. Ikke mange som matcher den prisen.
    Ny pris pr i dag, med ny importør, aner jeg som sagt ikke.

    Så sier det igjen, jeg har ikke noe med Høium å gjøre for ordens skyld, at 45k for ett godt holdt par er en fair pris.

    Og ja, de låter fabelaktig :)

    /jan
    Greit - jeg bare stusset og ønsket info om markedet her hjemme. Det har jeg fått, og igjen takk for det. :)
    Høium er en seriøs aktør - intet vondt å si om dem. :)

    Nå er det ofte slik at produsenten dikterer - eller forsøker å diktere - priserfor salg i andre land. Et eksempel er JM Lab, som sørger for om lag samme pris for sine produkter i alle land. Se også Sonus Faber, som faktisk er dyrere i USA enn i Norge, selv om man der ikke betaler mva (VAT). Meade teleskoper tar tre ganger prisen i Norge i forhold til USA. Kubala-Sosna (California) priser kablene 30 pst høyere i Norden enn i andre land, Cardas gjør det ikke i samme grad - her får man samme pris i Norge som i statene. Så dette varierer.

    Hvis man ønsker å slippe risikoen med egenimport, er det sikkert bare å bite i det sure eplet. Prismessig kan det imidlertid lønne seg stort - selv om man må betale 25 % mva ved grensepassering.
    Gode poenger - er ikke uenig :)

    Her hjemme, bruktmarkedet, så er det vel ok'ish priser iofs. Men...sjelden man ser for eks khorn på brukten.
    Import, ja hvorfor ikke. Lommeboka bestemmer være seg ht's eller annet. Ikke noe problem med å se den og ikke minst hva som er tilgjengelig der ute.
    Tar man inn for eks ett par ht's på lovlig vis og alikevel kommer 20-30% under prisene her hjemme så....vel du skjønner :)
    Må spørre, har du kontakter Høium ? Regner jo med at pris kan diskuteres ? :rolleyes:

    Ønsker deg lykke til videre i din søken på høytalere.

    /jan
    Har hatt litt med Høium å gjøre før, og har alltid fått god service. Når jeg er litt tilbakeholden, som du skjønner, er det fordi kona har familie så det holder i statene, og jeg har brukt dem til å skaffe ting som er billigere/lettere å få tak i der. De virkelig gode tilbudene er gjerne forbeholdt innenlandske kjøpere. Så har de enten sendt det videre som "gave" eller tatt det med seg til Norge (får besøk hvert år, og da bor de gjerne her).
    Men det er kanskje litt drøyt å be dem ta med seg et par Klipschorn som håndbagasje på flyet!!

    Det skorter imidlertid ikke på musikkinteressen - sist vi hadde besøk, ble det myyyye lytting, så de skjønner nok problemet.
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Snurrer Electric Wizard's "Dopethrone" på vinyl, STEIKE så det trøkker! Det HIII mangler av dypbass tar de igjen for i mellombassen i bøtter og spann!

    Og det er jo gjerne der moroa ligger...:cool:
    Hei
    Jeg hadde en Audio Innovation 500 serie på prøve for et par uker siden.
    <Audio Innovations 500>
    Stor gøyfaktor.
    Hadde kledd dine HIII.
    Selger ønsker 5k

    Stein
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Snurrer Electric Wizard's "Dopethrone" på vinyl, STEIKE så det trøkker! Det HIII mangler av dypbass tar de igjen for i mellombassen i bøtter og spann!

    Og det er jo gjerne der moroa ligger...:cool:
    Hei
    Jeg hadde en Audio Innovation 500 serie på prøve for et par uker siden.
    <Audio Innovations 500>
    Stor gøyfaktor.
    Hadde kledd dine HIII.
    Selger ønsker 5k

    Stein
    Hmm... Og den befinner seg i nærheten eller?
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Snurrer Electric Wizard's "Dopethrone" på vinyl, STEIKE så det trøkker! Det HIII mangler av dypbass tar de igjen for i mellombassen i bøtter og spann!

    Og det er jo gjerne der moroa ligger...:cool:
    Hei
    Jeg hadde en Audio Innovation 500 serie på prøve for et par uker siden.
    <Audio Innovations 500>
    Stor gøyfaktor.
    Hadde kledd dine HIII.
    Selger ønsker 5k

    Stein
    Hmm... Og den befinner seg i nærheten eller?
    Steinsholt, Lardal
    Vingfix.no - reparasjoner og ombygging av : Gitarforsterkere, bassforsterkere, keyboards, PA, gitar-elektroninkk. amt?rradio, jaktradio
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Akkurat, Lardal altså. Leste litt i linken du la ut i første post, det finnes tydeligvis flere versjoner av denne. Kan du huske om det fantes en 16ohms høyttalerutgang på den du lånte?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.139
    Antall liker
    6.763
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    litt store :) dessverre
    Neida, du som har for lite plass ;)
    På tide å utvide litt ?

    /jan
    ja, har sagt det flere ganger til kona, se til helvete å slenge ut spisestua og la meg få all plass :)
    den plassen er ikke egnet til ditt ønskebruk uansett. Du har det fett der du har det. Du får ta det som en mann, sage hull i veggen og boltr dem fast på utsiden. Så drar du på skroten og kamuflerer det hele som et par varmepumper. Det enkleste er jo tross alt det beste. Btw, lei av attunatorene dine snart eller må jeg krype til korset og bestille et par??.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ja, denne var det 3 utganger på, inkl 16ohm.
    Det skal jo visstnok være den beste utgaven. Om jeg har forstått rett så skal den ha innebygget riaa-trinn, stemmer det?
    I så fall kan den være interessant...
    Har hatt en S-500.
    God riaa, 16ohm kan være kjekt hvis du vil kjøre 3 kanals, musikalsk, ja i det hele en likanes amp.
    Fungerte best her hos meg med 5881 rør.
    Sparker liv i det meste.
    Blir varm så bør ha godt med luft rundt seg. En undervurdert amp, imho.
    Ser det ligger en S-400 på børsen også, ikke helt vekk den heller.

    Har en S-300 stående + ett par S-1000 blokker, liker AI jeg da :)

    Audio Innovations

    /jan
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Såpass ja. Mulig jeg tar en telefon til Vingfix til uka da. Hvis jeg lever på knekkebrød ei stund framover så kan jeg kanskje klare det...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Såpass ja. Mulig jeg tar en telefon til Vingfix til uka da. Hvis jeg lever på knekkebrød ei stund framover så kan jeg kanskje klare det...
    Du bør iaf teste den noen dager om mulig.
    Den er vel ikke akkurat "hifi" korrekt men fan for ett driv og musikalitet den besitter :)

    ps. knekkebrød er undervurdert.

    /jan
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Jepp, knekkebrød er godt det, og "haifai-korrekt lyd" er det jo bare folk uten sjel som liker.

    Men nå har jeg tatt en liten runde med google, og det virker jo helt klart som at AI'en spiller godt men at det desverre er så som så med driftsikkerheten.

    Usikker på om jeg vil ha masse styr med min første rørforsterker, lite sugen på å sitte å vente på at noe skal bryte sammen hver gang jeg snurrer no musikk...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Jepp, knekkebrød er godt det, og "haifai-korrekt lyd" er det jo bare folk uten sjel som liker.

    Men nå har jeg tatt en liten runde med google, og det virker jo helt klart som at AI'en spiller godt men at det desverre er så som så med driftsikkerheten.

    Usikker på om jeg vil ha masse styr med min første rørforsterker, lite sugen på å sitte å vente på at noe skal bryte sammen hver gang jeg snurrer no musikk...
    Den linken jeg la ut litt lengre opp - les der hvis du ikke har gjort det allerede.
    Det anbefales absolutt å bruke 5881 istedenfor EL34 pga - det er bare ett tidspørsmål før el34 tar knekken på ett eller annnet i ampen. Kjøres hard.
    Brukte både el34 svetlana og sovtek 5881 min, likte 5881 bedre (lydmessig) og med tanke på driftsikkerheten....en no brainer.

    Så det er ikke så ille som det høres ut som.
    Litt av greia med AI (de låter nesten alle like fantastisk) at rør kjøres hardt, komponentene er i noen tilfeller på grensen (varmegang osv) og når el34 ryker så drar det fort med seg mere...
    Det er ett ikke problem med 5881. Og billigere enn el34 i de fleste tilfellene :)

    Audio Innovations

    Sitat:
    We recommend it because we have been doing it for over 15 years, safely and without failures. During this time I can count three Sovtek 5881/6L6GC WXT failures, none of which caused damage to the amp. There have been hundreds of EL34 failures during this same period, most of which caused considerable damage.....
    Sitat slutt.


    /jan
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    litt store :) dessverre
    Neida, du som har for lite plass ;)
    På tide å utvide litt ?

    /jan
    ja, har sagt det flere ganger til kona, se til helvete å slenge ut spisestua og la meg få all plass :)
    den plassen er ikke egnet til ditt ønskebruk uansett. Du har det fett der du har det. Du får ta det som en mann, sage hull i veggen og boltr dem fast på utsiden. Så drar du på skroten og kamuflerer det hele som et par varmepumper. Det enkleste er jo tross alt det beste. Btw, lei av attunatorene dine snart eller må jeg krype til korset og bestille et par??.
    hehe :)

    De attenuatorene må du nok bestille ja :) blir værende inntil videre :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Jepp, knekkebrød er godt det, og "haifai-korrekt lyd" er det jo bare folk uten sjel som liker.

    Men nå har jeg tatt en liten runde med google, og det virker jo helt klart som at AI'en spiller godt men at det desverre er så som så med driftsikkerheten.

    Usikker på om jeg vil ha masse styr med min første rørforsterker, lite sugen på å sitte å vente på at noe skal bryte sammen hver gang jeg snurrer no musikk...
    Den linken jeg la ut litt lengre opp - les der hvis du ikke har gjort det allerede.
    Det anbefales absolutt å bruke 5881 istedenfor EL34 pga - det er bare ett tidspørsmål før el34 tar knekken på ett eller annnet i ampen. Kjøres hard.
    Brukte både el34 svetlana og sovtek 5881 min, likte 5881 bedre (lydmessig) og med tanke på driftsikkerheten....en no brainer.

    Så det er ikke så ille som det høres ut som.
    Litt av greia med AI (de låter nesten alle like fantastisk) at rør kjøres hardt, komponentene er i noen tilfeller på grensen (varmegang osv) og når el34 ryker så drar det fort med seg mere...
    Det er ett ikke problem med 5881. Og billigere enn el34 i de fleste tilfellene :)

    Audio Innovations

    Sitat:
    We recommend it because we have been doing it for over 15 years, safely and without failures. During this time I can count three Sovtek 5881/6L6GC WXT failures, none of which caused damage to the amp. There have been hundreds of EL34 failures during this same period, most of which caused considerable damage.....
    Sitat slutt.


    /jan
    Akkurat. Hvor mye må jeg isåfall ut med for et sett med fire 5881 rør? Sånn cirka?

    Nå er det jo forsåvidt mulig at dette byttet allerede er gjort på den som står hos Vingfix, det går det jo ann å finne ut av...
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    "those who have seen their output valves glowing like fluorescent carrots before the sound expired on one or both channels will know what I mean"

    Hehe, spesielt...
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Jepp, knekkebrød er godt det, og "haifai-korrekt lyd" er det jo bare folk uten sjel som liker.

    Men nå har jeg tatt en liten runde med google, og det virker jo helt klart som at AI'en spiller godt men at det desverre er så som så med driftsikkerheten.

    Usikker på om jeg vil ha masse styr med min første rørforsterker, lite sugen på å sitte å vente på at noe skal bryte sammen hver gang jeg snurrer no musikk...
    Den er 100% i orden, for Vingfix har brukt den selv. ;)
    Han kan jo eventuelt fikse den om det skulle være noe senere med den. :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Jepp, knekkebrød er godt det, og "haifai-korrekt lyd" er det jo bare folk uten sjel som liker.

    Men nå har jeg tatt en liten runde med google, og det virker jo helt klart som at AI'en spiller godt men at det desverre er så som så med driftsikkerheten.

    Usikker på om jeg vil ha masse styr med min første rørforsterker, lite sugen på å sitte å vente på at noe skal bryte sammen hver gang jeg snurrer no musikk...
    Den linken jeg la ut litt lengre opp - les der hvis du ikke har gjort det allerede.
    Det anbefales absolutt å bruke 5881 istedenfor EL34 pga - det er bare ett tidspørsmål før el34 tar knekken på ett eller annnet i ampen. Kjøres hard.
    Brukte både el34 svetlana og sovtek 5881 min, likte 5881 bedre (lydmessig) og med tanke på driftsikkerheten....en no brainer.

    Så det er ikke så ille som det høres ut som.
    Litt av greia med AI (de låter nesten alle like fantastisk) at rør kjøres hardt, komponentene er i noen tilfeller på grensen (varmegang osv) og når el34 ryker så drar det fort med seg mere...
    Det er ett ikke problem med 5881. Og billigere enn el34 i de fleste tilfellene :)

    Audio Innovations

    Sitat:
    We recommend it because we have been doing it for over 15 years, safely and without failures. During this time I can count three Sovtek 5881/6L6GC WXT failures, none of which caused damage to the amp. There have been hundreds of EL34 failures during this same period, most of which caused considerable damage.....
    Sitat slutt.


    /jan
    Akkurat. Hvor mye må jeg isåfall ut med for et sett med fire 5881 rør? Sånn cirka?

    Nå er det jo forsåvidt mulig at dette byttet allerede er gjort på den som står hos Vingfix, det går det jo ann å finne ut av...
    Står nok EL34 vil jeg tro.
    De fleste er vel ikke klar over at det kan kjøres 5881/6L6GC WXT rør i de der.

    5881 rør her hjemme (ikke sjekket med Motron)
    Upgrade Audio

    sovtek 5881 | eBay

    Fra 4-500kr for en quad på ebay. Sovtek rørene er ikke gale serru :)

    /jan
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Hmm, ikke verre nei. Nå driver jo Vingfix med rep og oppgradering av rørforsterkere, så det går vel sikkert ann å få en pris med 5881 rør ferdig installert også...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hmm, ikke verre nei. Nå driver jo Vingfix med rep og oppgradering av rørforsterkere, så det går vel sikkert ann å få en pris med 5881 rør ferdig installert også...
    Hør me'n :)

    Det er også nesten påkrevd at det er åpent kjøp...si ei uke eller no.
    Ikke det at jeg tror du levere den tilbake men du vet :)

    Hvis alt skulle skjære seg har jeg en AI S-300 du kunne fått lånt ett par-tre-fire uker eller no hvis du vil ?

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn