En bekjent av meg trodde han skulle være lur med direktesalg av US bildeler som alt hadde offisiell distributør i Norge fikk seg en fin "wake up call" når advokat brevet kom i postkassen.
Jaha? Hvem bestemmer at han ikke kan handle deler fra utlandet og selge i Norge? Agenter kan ha enerett (og eneansvar) på en produsents produkter, men det eneste produsenten kan gjøre, er å nekte å selge til andre distributører i samme land, eller sanksjonere mot andre agenter/distributører som selger til "gråimportøren".
Jeg kan ikke helt se hva en agent skal gjøre med at en annen importør selger samme produkter, uten å spørre sin leverandør hvor i granskauen konkurrenten får produktene sine fra?
Hva sto egentlig i det brevet fra advokaten?
Jeg har ikke brevet.
Det endte med at den offisielle distributøren kjøpte varene fra han til deres kostpris, som endte med tap for han. Det var hans egen feil som ikke hadde lest betingelsene før han bestilte varene. Noe selvsagt advokatene påpekte i brevet vil jeg tro.
Forøvrig er jeg enig med deg Dazed, men i noen av de kontraktene jeg har inngått med Amerikanske produsenter er det forbehold i kontrakten om salg av produkter ved avsluttet kontrakt eller brudd. Uansett er dette bare synsing fra min side. Jeg har ingen fakta i dette tilfellet.
Det eneste jeg vil frem til er at jeg stusser over at en tidligere importør fortsetter å "pushe" et varemerke de ikke lenger har tilgang til. Klart den tidligere importøren ønsker å selge ut restlageret sitt, men å forsette å "skaffe" mer virker for meg som et mulig ønske på å ødelegge prisene i markedet på et sterkt varemerket.
For meg fremstår dette som uprofesjonelt og kanskje en handlig fra en vondbråten person. Jeg ville personlig brukt min tid og energi på mine andre produkter om jeg hadde mistet et agentur. Det er surt, men er det ikke på tide å "get over it"?