Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Du mener at MA KT88 låter best av MA generelt? Eller bare på Klipsch?

Har da hørt Klipsch med kun 3.5watt som spiller noe grasalt. ;)
    Mange veier til Rom vet du.
    Strømforsyning er et stikkord. :cool:
    Av de MA jeg har hørt (i eget anlegg, osv..) er min egen modifiserte MA "best", dvs jeg liker lyden.
    Men generelt foretrekker jeg 300B foran KT88, hvis høyttalerne tillater det.
    Når det gjelder forsterkere med 845 er det kun MA jeg har hørt.

Men nå skal det også sies at jeg ikke har særlig erfaring med klipsch. Så andre modeller kan selvsagt match bedre/dårligere med nevnte konstruksjoner.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hva mener dere med rocke??? Aldrig fått Heritage til og rocke på 300B så tror vi har forskjellige meninger om hva som er høyt!!!

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hva mener dere med rocke Aldrig fått Heritage til og rocke på 300B så tror vi har forskjellige meninger om hva som er høyt!!!
    Jaja, deg om det... Ingen problemer med det her i huset ihverfall.
    Ja meg om det! er jo snakk om smaksak er det ikke? har hatt mye rør og kun el84 og kt88 jeg har fått til og spille med brukbart trykk i mine ører. Ennå ikke hatt eller hørt rør trykke som div transer jeg har hatt. Greit og vite når folk skal ha rør på klipsch! da vil musikk type og lydtrykk bety mye...

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hva mener dere med rocke Aldrig fått Heritage til og rocke på 300B så tror vi har forskjellige meninger om hva som er høyt!!!
    Bare for å kverulere litt tilbake; ingen her som har nevnt ordet rocke. :cool:
    Hehe helt greit men det finnes de som liker klipsch nettopp med tanke på høytspilling og trykk og som sagt i mine ører så er det meste av rør lite egnet for det! Men igjen det er min mening

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Bare for å kverulere litt tilbake; ingen her som har nevnt ordet rocke. :cool:
    Hehe helt greit men det finnes de som liker klipsch nettopp med tanke på høytspilling og trykk og som sagt i mine ører så er det meste av rør lite egnet for det! Men igjen det er min mening
    Helt greit å ha egne meninger, men har du hørt alt av rørforsterkere som finnes der ute?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    nope! noe an,asl,mc,cayin,copland,ming da,ma,kr audio,allnic,ar,leben,av,vpi etc...

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Flere av forsterkerne jeg har hatt eller testet er anbefalt her inne og brukt i div omtaler. Men som sagt så er det vel kun mingda,cayin og leben som klarer det til et vist nivå men alle er langt unna hva jeg mener med og spille høyt,rocke etc mc275 hadde krefter men ble tamm men det kan jo være dårlig matching me pre...

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.753
    Torget vurderinger
    2
    Ser at myten om at 300B ikke kan spille rock med godt resultat blir forsøkt holdt i live.

Noen tror det er sånn, jeg vet det ikke er sånn. Kommer aldri til og bli brukt noe annet enn 300B på mine Heresy III.

Hvis ikke noe helt uforutsett skulle skje. Men jeg kan ikke se for meg hva det skulle være.

Og ja, jeg har ikke bare prøvd 300B.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Selvfølgelig kan 300b spille rock men ikke "rocke" ;)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det har nok mer med hva som kommer før 300B røret og gjøre om den kan rocke eller ikke.

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jo, det kan de så absolutt.
    Som sagt så er det en smaksak og i mine ører så er 300b bra på lavt volum men det hender at jeg guffer på en gang iblandt og da er volumet laaangt over smertegrensen for 300b ;) ikke alle som får rockefoten på samme volum...
    Jeg skjønner hva du mener jeg eddie, huka på BorderPatrol 300B på mine Heresy, og det tryna totalt. Selv om dette kanskje skal være det "ypperste" er det ikke for alle det funker. Men 300B handler om svært mye mer enn 300B, her er det trafoer som gjelder.
    Og jeg har hatt mange gode timer foran 300B forsterkere med 100+db og det har rocka som pokker det.
    Heldigvis er vi forskjellige

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Etter hva jeg har hørt og lest meg frem til så skal allnic 1500 være en strømsterk sak, det samme sies om mine asl dove med doble 300b...

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Flere av forsterkerne jeg har hatt eller testet er anbefalt her inne og brukt i div omtaler. Men som sagt så er det vel kun mingda,cayin og leben som klarer det til et vist nivå men alle er langt unna hva jeg mener med og spille høyt,rocke etc mc275 hadde krefter men ble tamm men det kan jo være dårlig matching me pre...
    Leser det du skriver. Du må jo ha i bakhodet at det ikke er alle som kun er ute etter en forsterker som kan spille grisehøyt.
    Vil vel tippe at de er i fåtall. Tror nok at det er andre ytelser som er viktigere for de fleste ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gode poeng dere begge kommer med her, er vel egentlig ikke verre enn å få hørt flere ulike typer rør før jeg finner ut hva jeg er ute etter :)
    Heresy er vel den Heritage som har lettest last.
    Sånn sett er du heldig med det valget av Klipsch. RF serien kreves det litt mer for å drive.
    Ja de er lettest og drive, så derfor er jeg ikke ute etter så mye watt, men en stor strømforsyning er viktig. Personlig er det ikke så fordømt nøye å spille så høyt, men det er mer viktig med rør som klarer å engasjere og detaljere. Etter å ha trålt både vennetråder og hjemme-hos tråder så er det jo spesielt 300b, 2a3 og 845 som stikker seg frem når det gjelder og inneha de kvalitetene jeg er ute etter. I så måte er MA såpass billig at det går an å prøve forskjellige typer uten å måtte tømme hele lommeboka, selv om de sikkert ikke holder en slik kvalitet at de kan betegnes som en referanse for rørsortene.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Bruker mingda på Forte ll som spiller deilig og fyldig bass og en rasp fin mellomtone, i kjellern så gjør en xindak 6950 transe jobben på la scala når jeg vil ha litt mer trykk og få igang rockefoten. Selvsagt så trykker det bra på Fortene men deilig og kjenne vibene i brystkassa på la scalaene også. Asl blokkene låter magisk på lavere volum men som sagt så hender det jeg spiller på et volum der det meste av rør som har hvert innom ikke henger med men alt til sitt bruk :)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Bruker mingda på Forte ll som spiller deilig og fyldig bass og en rasp fin mellomtone, i kjellern så gjør en xindak 6950 transe jobben på la scala når jeg vil ha litt mer trykk og få igang rockefoten. Selvsagt så trykker det bra på Fortene men deilig og kjenne vibene i brystkassa på la scalaene også. Asl blokkene låter magisk på lavere volum men som sagt så hender det jeg spiller på et volum der det meste av rør som har hvert innom ikke henger med men alt til sitt bruk :)
    Men da tror jeg vi egentlig er enig. :) Såg forøvrig ikke innlegget til Vermin før jeg la ut det forrige, veldig bra beskrevet Verm :) Det samme gjelder pahf sitt svar til meg; engasjementet og detaljene som endel rørforsterkere skaper er i særklasse, selv om de ikke spiller grisehøyt. Det er i hvertfall for meg et viktigere mål :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Men da tror jeg vi egentlig er enig. :) Såg forøvrig ikke innlegget til Vermin før jeg la ut det forrige, veldig bra beskrevet Verm :) Det samme gjelder pahf sitt svar til meg; engasjementet og detaljene som endel rørforsterkere skaper er i særklasse, selv om de ikke spiller grisehøyt. Det er i hvertfall for meg et viktigere mål :)
    Da er vi nok helt enig, engasjement og detaljer kommer langt foran db!

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg like å blåse ut litt innimellom, men skulle jeg bare spillt grisehøyt og konsertnivå, da hadde jeg aldri kikket på rør tror jeg, for da koster det en del, billigere med f.eks klasse A da vil jeg tro, en fin kompromiss løsning er jo å ha begge deler og bytte på , det er min plan, å få tak i en røreffekt eller monoblokker som gir meg ett alternativ til klasse a lyden, her sikter jeg meg inn på noe gjennomsiktig, dynamisk, og med erketypisk rør mellomtone :)

håper du følger med i tråden Jan og ser at intet er nytt under solen her i tråden :)

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    565
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg skulle gjerne prøvd 6c33 på Klipsch, helst Almarro A318B:)Disse synes jeg låter flott, og de har jo en del mer effekt enn 300B.
    Litt dyrere enn MA da...

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.474
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.804
    Sted
    Smurfeland
    Har på følelsen at jeg kommer til å ryke på en rørforsterker etterhvert til Heresy'ene, mest sånn for å prøve i første omgang siden "alle" sier at Klipsch + rør = sant. Men det er mye å velge i mellom, og nesten like mange meninger hvis man skal spørre om råd ser det ut som.

Er det noen rør som egner seg bedre enn andre, hvis man liker trøkk i mellombassen og slemme gitarer i musikken sin? EL 34 f.eks.? Eller er 300B best på alt, bare systemet er følsomt nok?
    Jeg liker å spille normalt høyt, og liker å se film også. Nå vurderer jeg faktisk å konvertere til to-kanals stereo for en stund, så integrerte forsterkere kan også være aktuellt. Budsjettet er begrenset så jeg følger en del med på bruktmarkedet, men vil jo gjerne vite om det hvis det er noe jeg bare MÅ se etter.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror, eddie1, at de som hørte mitt tidligere oppsett med Audio Note drivverk, DAC 3.1x Bal, M5 pre, og P4 300B monoblokker, er rimelig uenige i din påstand. :)

Mvh
    Håkon Rognlien
    Enig eller uenig,det kommer litt an på hvordan lyd man liker.

Mvh

Ove
    Har fundert litt over dette. Tja, vil jeg vel svare, for hvorvidt et anlegg kan rocke eller ikke, er nok ikke så mye snakk om smak, egentlig; det dreier seg mer om skyv, hurtighet, slagkraft i mellombassen, kontroll og headroom, for eksempel. Men hører du med til de som var her og hørte det, skal jeg bøye meg for det, var du ikke, kan jeg i stedet sitere litt fra OAS-medlemmene da de var på besøk. Som du ser var det ikke slik at de nødvendigvis likte det så godt, men et par saker var de dog enige om... :)

Hjemme hos Rognlien fikk vi høre hva som skjer når Klipsch kobles til elektronikk i referanseklassen. Med AudioNote rund baut, og høyttalere i 20k klassen, kom det en god dose raffinement inn i bildet, som sammen med en ennå bedre dynamikk ga oss "fot" og suveren "live-følelse" på det aller meste som ble spillet.
    Dette var virkelig moro å høre på. Vi fikk også en Bass-demo, som rystet oss dypt inn i sjela. Jeg strever ennå med å finne (bort)forklaring på hvordan dette var mulig..
    ....imponerende Audio Note-avslutning. Der ble tonen litt kjølig etter min smak, 300B-rør til tross. Burde vi testet de britiske gromsakene med andre høyttalere? Dynamikk var det i hvert fall ingen mangel på!
    Hva angår referanseanlegget er det dynamikk og trøkk til tusen, fenomenalt rett og slett. Vi får da også presentert en del kutt med sånn trøkk og slike dynamiske utslag at undertegnede knapt kan huske å ha hørt maken. Et svært, svært spennende anlegg dette her. Personlig kunne jeg nok vekslet inn litt dynamikk og trøkk for noe fyldigere klang og en anelse mer raffinement oppover, men det er meg og min smak.
    Mvh
    Håkon Rognlien

J

J.J

Gjest
    @eddie1

Noe må være fundamentalt galt HOS deg, eller med deg. For høflighetskyld starter vi med det første. :rolleyes:

La Scala har jeg hatt, kun prøvd tre typer røramper på dem 2 x el 34 og 1 KT 88. Det samme på H II
    På LS har jeg kunnet rive kåken omtrent, både med 34 og 88. Og ingen skal komme her og si at jeg er en pingle når det gjelder høytspilling!!
    Jeg har og transe monoblokker på 400w hver seg, og det er ingenting iveien strømforsyningen der heller.
    Det ble enda litt høyere med med transe, men det var absolutt på grensen av LS tålte. Dvs ingen gjør dette over tid, ei heller du.

Noe med rommet eller elektronikken din må det være noe galt med, om du ikke klarer og få dette til å verken rocke eller spille høyt nok med rør.

/JR

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    l
    @eddie1

Noe må være fundamentalt galt HOS deg, eller med deg. For høflighetskyld starter vi med det første. :rolleyes:

La Scala har jeg hatt, kun prøvd tre typer røramper på dem 2 x el 34 og 1 KT 88. Det samme på H II
    På LS har jeg kunnet rive kåken omtrent, både med 34 og 88. Og ingen skal komme her og si at jeg er en pingle når det gjelder høytspilling!!
    Jeg har og transe monoblokker på 400w hver seg, og det er ingenting iveien strømforsyningen der heller.
    Det ble enda litt høyere med med transe, men det var absolutt på grensen av LS tålte. Dvs ingen gjør dette over tid, ei heller du.

Noe med rommet eller elektronikken din må det være noe galt med, om du ikke klarer og få dette til å verken rocke eller spille høyt nok med rør.

/JR
    hehe har hatt mange innom både i stue og kjeller på mange oppsett. Flere fra sentralen og avforum! Ja fått el84 til og spille brukbart, samme med kt88 men dessverre ikke i nærheten med 300b når vi snakker om lydtrykk..Har også hvert på besøk hos medlemmer her inne der de selv mener de har spilt høyt der jeg bare venter på når de skal skru opp volum så klipschene får vist sitt sanne ;).Nå har jeg jo rør i stueanlegget da og det spiller med et helt annet driv enn jeg har hørt med 300b men vil jeg i mine ører ha live i stua så er det en billig kina transe som må til ;)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Sikkert et 1000tall rør forsterkere som trykker på klipsch men ennå ikke hørt det med 300b hverken her eller andre steder...

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Sikkert et 1000tall rør forsterkere som trykker på klipsch men ennå ikke hørt det med 300b hverken her eller andre steder...
    Som Rognlien er inne på ......................................................................................................................................................................................................................................sånn i tilfelle du ikke har forstått det; det er FORSKJELL på 300B amper.:cool:

Ikke noe annerledes det, enn at det er forskjell på transeamper ;)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Som Rognlien er inne på.....................................................................................................................i tilfelle du ikke har forstått det; det er FORSKJELL på 300B amper.:cool:

Ikke noe annerledes det, enn at det er forskjell på transeamper ;)
    Jepp det er forskjell og et par av de er anbefalt her inne og skal være kraftige saker innen 300b men jeg gir meg og hører på dere som er eksperter!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn