Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert et 1000tall rør forsterkere som trykker på klipsch men ennå ikke hørt det med 300b hverken her eller andre steder...
    Og i 99 av 100 tilfeller er nok det som det er. Men så finnes det en og annen udde sak der ute... Gratis er det ikke, akkurat, men moro lell. Savner P4'ne mine, jeg! :)

Fryd_HiFi_08.jpg
    (courtesy of OAS)

Mvh
    Håkon Rognlien

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Om 300b fungerer til rock eller ikke blir jo kun en smak sak, eddie1 må jo få lov til å svare på et spørsmål uten at han skal bli brent på bålet, de fleste vil vel si at 300b holder til rock, men ikke til eddie1 sine preferanser!

Rister litt på hode sånn generelt for vist noen skriver at det er bra eller ikke. Så er det liksom som at det står i bibelen!

På tide at folk som skal anbefale en match skjønner at lyd har mer med smak og behag og gjør, og spesifiserer det i sin anbefaling. Det er ikke en fasit bok på god lyd. Det finnes bøker som guider deg til rett plassering/akustikk osv, som vil hjelpe deg!

kilde/forsterker osv må prøves med resten av kjeden for å finne ut om det passer til resten av kjeden og det man er ute etter. Sånn er det bare.

Hva med å liste opp produsenter som passer Klipsch som hånd i hanske i første post?. Produsenter som er en god match burde da katogeriseres i form av

kilde:
    Forsterker:
    Kabler:
    Tweak:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.946
    Torget vurderinger
    2
    Om 300b fungerer til rock eller ikke blir jo kun en smak sak, eddie1 må jo få lov til å svare på et spørsmål uten at han skal bli brent på bålet, de fleste vil vel si at 300b holder til rock, men ikke til eddie1 sine preferanser!

Rister litt på hode sånn generelt for vist noen skriver at det er bra eller ikke. Så er det liksom som at det står i bibelen!

På tide at folk som skal anbefale en match skjønner at lyd har mer med smak og behag og gjør, og spesifiserer det i sin anbefaling. Det er ikke en fasit bok på god lyd. Det finnes bøker som guider deg til rett plassering/akustikk osv, som vil hjelpe deg!

kilde/forsterker osv må prøves med resten av kjeden for å finne ut om det passer til resten av kjeden og det man er ute etter. Sånn er det bare.

Hva med å liste opp produsenter som passer Klipsch som hånd i hanske i første post?. Produsenter som er en god match burde da katogeriseres i form av

kilde:
    Forsterker:
    Kabler:
    Tweak:
    Tror du misforstår litt her Ronny Johansen; i all hovedsak har eddie1 rett, men det er faktisk han som generaliserer ved å hevde at det ikke fines 300B-bestykkede forsterkere som kan spille høyt og kraftig nok til at de "kan rocke". Det er da ingen som brenner noen på bålet her, dette er kun en saklig uenighet. Jeg tror faktisk ikke det kun er ens smakssak om et anlegg kan spille rock med stor troverdighet eller ikke, det er snakk om temmelig spesifikke prestasjoner. Og selv om det er et svært lite fåtall av 300B-bestykkede forsterkere som kan få dette til, så finnes de, faktisk. Trafokvaliteten må være ekstrem i et slikt oppsett, hvilket i sin tur er ekstremt prisdrivende. I sannhetens navn er det mye enklere (og billigere) å få dette til med transistorer og et par hudre Watt, men det er ikke den eneste muligheten.
    Ingen grunn til å bli såre her; som nevnt har eddie1 i all hovedsak rett.

Mvh
    Håkon Rognlien

Sist redigert:

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20

kilde:
    Forsterker:
    Kabler:
    Tweak:
    Tror du misforstår litt her Ronny Johansen; i all hovedsak har eddie1 rett, men det er faktisk han som generaliserer ved å hevde at det ikke fines 300B-bestykkede forsterkere som kan spille høyt og kraftig nok til at de "kan rocke". Det er da ingen som brenner noen på bålet her, dette er kun en saklig uenighet. Jeg tror faktisk ikke det kun er ens smakssak om et anlegg kan spille rock med stor troverdighet eller ikke, det er snakk om temmelig spesifikke prestasjoner. Og selv om det er et svært lite fåtall av 300B-bestykkede forsterkere som kan få dette til, så finnes de, faktisk. Trafokvaliteten må være ekstrem i et slikt oppsett, hvilket i sin tur er ekstremt prisdrivende. I sannhetens navn er det mye enklere (og billigere) å få dette til med transistorer og et par hudre Watt, men det er ikke den eneste muligheten.
    Ingen grunn til å bli såre her; som nevnt har eddie1 i all hovedsak rett.

Mvh
    Håkon Rognlien

At han ble brent på bålet var selvfølgelig en overdrivelse fra min side, beklager det. Jeg skal ikke prate for eddie1, men han skrev at det ikke finnes 300b som kan spille høyt og kraftig nok til sitt bruk, og han anbefalte andre forsterkere vist det skulle spille høyt og hardt. Det synes jeg ikke er å generalisere, men et tips fra en som har prøvd det ut og fant ut at det ikke holdt.

Har du testet jumpere til Rf7 mk2? Hva anbefaler du istede for di trasige originale bruene/skinnene

Dottidott

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2013
    Antall liker
    104
    Sted
    Fosen
    javel. Hehe. Syns egentlig Klipsch er lekre slik de er jeg da. Men kule farger var det i hvertfall.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Får seriøst håpe at det er photoshop! Greit og gjøre slikt med cw men klipsch kler ikke et fjortis stempel :/

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Kan tenke meg lakk'en har gjort susen på opphenget til elementene i sub-kassene... De som har spraylakkert på isopor skjønner hva jeg mener. :)

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Noen som kunne tenke seg å bytte med meg sine RF-7 mk2 mot mine Chorus2 og mellomlegg?

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Vet dette sikkert er diskutert opp og ned i forumet tidligere, men spør ut likevel;

Har RF-82 II i nåværende oppsett (se signatur). Synes lyden er i overkant pågående nå. Blir fort slitsomt. Kan overhodet ikke spille høyt over lengre tid som jeg ønsker.

Har blitt tipset om å bytte ut kondensator på delefilter til mundorf gull/sølv i olje. Vil dette utgjøre stor forskjell? Alternativ er også å gå for heritage/evt. palladium.

Har ayon black treasure kt-88 rør på effekt og electro harmonix på forforsterkerdelen i Ayon forsterkeren. Kan løsniningen være å bytte ut disse?

Ellers er alternativet å gi opp Klipsch.

Noen som har tips?

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg har ihvertfall ingen gode opplevelser med EH rør, kan hende det er noe å hente der

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Vet dette sikkert er diskutert opp og ned i forumet tidligere, men spør ut likevel;

Har RF-82 II i nåværende oppsett (se signatur). Synes lyden er i overkant pågående nå. Blir fort slitsomt. Kan overhodet ikke spille høyt over lengre tid som jeg ønsker.

Har blitt tipset om å bytte ut kondensator på delefilter til mundorf gull/sølv i olje. Vil dette utgjøre stor forskjell? Alternativ er også å gå for heritage/evt. palladium.

Har ayon black treasure kt-88 rør på effekt og electro harmonix på forforsterkerdelen i Ayon forsterkeren. Kan løsniningen være å bytte ut disse?

Noen som har tips?
    Vet ikke om det er ørene dine eller Ayon som er dårmig match! mkll serien er ikke lys i toppen og passer flere transistorer også. Heritage og Palladium er vel ennå mer pågående i topoen enn mkll. Mulig klipsch ikke passer dine ører :)

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10

Noen som har tips?
    Hvordan er utgang-impendansen på deres rør forsterker?
    Har hørt noen uheldige matcher med rør-amper med veldig høy utgang-impedasen og RF serien. Det låt veldig lyst.
    Har du en annen forsterker å teste med? Det kan godt være en rimlig transistor forsterker for å teste om lyden endrer seg.

Jeg lyttet til RF-52II med Onkyo A-9000R som forsterker hos Rega-Man her på HFS og det låt ikke lyst i det heletatt. Fyldig og oppløst i mine ører.

Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9

Noen som har tips?

EH rørene dine er nok de som skiller seg ut. Blitt advart i huggu og ræva mot disse da jeg liker mer fyldig lyd. Bruker selv rør ifra mullard, og syns det spiller veldig pent :).

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7

Noen som har tips?
    Hvordan er utgang-impendansen på deres rør forsterker?
    Har hørt noen uheldige matcher med rør-amper med veldig høy utgang-impedasen og RF serien. Det låt veldig lyst.
    Har du en annen forsterker å teste med? Det kan godt være en rimlig transistor forsterker for å teste om lyden endrer seg.

Jeg lyttet til RF-52II med Onkyo A-9000R som forsterker hos Rega-Man her på HFS og det låt ikke lyst i det heletatt. Fyldig og oppløst i mine ører.
    Takk for alle svar!

Har både 4 og 8-ohms utganger hvis det er det du mener. Har testet begge og endt opp med 8.

Orion II : Ayon Audio

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7

Noen som har tips?

EH rørene dine er nok de som skiller seg ut. Blitt advart i huggu og ræva mot disse da jeg liker mer fyldig lyd. Bruker selv rør ifra mullard, og syns det spiller veldig pent :).
    Dette vil jo være den beste løsningen, hvis det funker! jf. svar fra Jokris også.

Spørs om jeg legger inn en bestilling hos tubedepot i kveld :)

Sist redigert:

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Takker for råd her! Henter meg Mullard cv4003 hos Motron i morgen, bytter ut EH-rørene. Spent på resultat!

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    det kan bli bra det, hvis ikke kan du teste billigere amerikanske rør etterhvert også, velkommen på rør kjøret :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tror jeg med ganske stor sikkerhet kan si at Klipsch klanen fikk seg ett nytt medlem på livstid etter i går!
    Min kollega JGS var i ekstase i går, og etter meldingene i dag er han det fortsatt om enn ikke verre enn i går ;)

IMG_5221.jpg

RF-52

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    RF-52II er etter mitt syn den beste av dagens Reference serie om du ikke har for stort rom.
    FRYKTLIG god høyttaler for 6k.

Sist redigert:

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har som sagt gått over til Klipsch Rf7 Mk2 fra Magnepan 1.7 i en periode. Grunnen er at jeg skal ha 2 oppsett der et av dem kun skal brukes til film/konserter og det andre til musikk/stereo. Klipsch systemet skal selvfølgelig brukes til film i 5 eller flere kanaler, men etter jeg koblet opp RF7 til min Mcintosh MA7000 merket jeg fort at dem er strøm sugen. Og når jeg koblet dem til en eldre Denon reciever var det ingen tvil om at dette front settet må ha 1 eller flere forsterkere for å få utnyttet dem så godt som mulig.

Så jeg lurte på om det er noen her som har erfaring med en prossesor/reciever og 5/7/9 kanalers effekt forsterker til bruk i film/konserter/tv.
    Produsenter og forskjelige oppsett som jeg har sniffet litt på er

Surround reciever (Denon?) + Parasound Halo A51.
    Nad Master M15Hd2/M25,
    Onkyo reciever/Pa-MC5501
    Primare SP32/A.30.7

Andre forslag?

Er noen av disse et rett valg vist man ønsker seg en varm og klangrik fremførelse av lyd?
    Film lyd er selvfølgelig pri 1 og "hifi" lyden kommer i andre rekker.

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg lagt ut mine Chorus II for salg pga fam.forøkelse. Til info. Billig insteg i Heritage verden...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    RF-52II er etter mitt syn den beste av dagens Reference serie om du ikke har for stort rom.

I forhold til pris så er den latterlig god ja, må ærlig innrømme jeg ble direkte lamslått da jeg hørte hva denne var i stand til, hadde glemt hvor god den egentlig er.

J

J.J

Gjest
    Nå har jeg lagt ut mine Chorus II for salg pga fam.forøkelse. Til info. Billig insteg i Heritage verden...

Gratulerer med økningen av familien!! Men litt synd at du må selge unna en sånn flott høyttaler.
    Men jeg vet en ting, dem kan kjøpes igjen siden :)

/JR

K

kveita

Gjest

I forhold til pris så er den latterlig god ja, må ærlig innrømme jeg ble direkte lamslått da jeg hørte hva denne var i stand til, hadde glemt hvor god den egentlig er.

Har aldri hørt RF 52II, men akkurat nå lytter jeg til "Transformer" med LR på Klipsch Klf-10. De er antagelig ikke så langt fra hverandre lydmessig disse to ht, og slik denne lpen blir gjengitt gjennom disse Hope boksene er vel slik Mr Reed ønsket å presentere sitt artisteri.

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    da blir ikke mine RF82mk1 reparert av Lefdal (har idiot forsikring, og det ene elementet er dødt nå). Lefdal har jo ikke deler ;). hehe. Men da får jeg igjen penga.

Vuderer RF62mk2, ser ut ifra erfaringer og tester at dette er en høyttaler hvor Klipsch virkerlig har løftet lydkvaliteten opp. Men skal ærlig innrømme at jeg har kanditater ifra "kjedelige" B&W og Dali. Haff, disse valgene :). Sytes jo RF82 spilte kanon, men de er litt brutale i utseende :p.

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    da blir ikke mine RF82mk1 reparert av Lefdal (har idiot forsikring, og det ene elementet er dødt nå). Lefdal har jo ikke deler ;). hehe. Men da får jeg igjen penga.

Vuderer RF62mk2, ser ut ifra erfaringer og tester at dette er en høyttaler hvor Klipsch virkerlig har løftet lydkvaliteten opp. Men skal ærlig innrømme at jeg har kanditater ifra "kjedelige" B&W og Dali. Haff, disse valgene :). Sytes jo RF82 spilte kanon, men de er litt brutale i utseende :p.
    Er rommet ditt under ca 25Kvm anbefaler jeg å teste ut RF-52II. Den har en sømløshet og helhet i fremføringen som jeg mener er muligens best i hele RF serien. Fantastisk høyttaler.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.474
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Da er jeg tilbake i venneflokken med RF 63,de som maser om at klipsch er så "spisse" i toppen må gå til ørelegen ;)
    Nå har jeg testet masse høyttalere for og finne perfekte match til Sansui,og så var det klipsch gitt,RF 63 låter jo ikke helt som resten av RF serien da må jeg legge til ;)

O

Billbob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Antall liker
    278
    Da er jeg tilbake i venneflokken med RF 63,de som maser om at klipsch er så "spisse" i toppen må gå til ørelegen ;)
    Nå har jeg testet masse høyttalere for og finne perfekte match til Sansui,og så var det klipsch gitt,RF 63 låter jo ikke helt som resten av RF serien da må jeg legge til ;)

O
    Du Ove du Ove..Får slå deg litt til ro nå da.

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7

O
    Grattis, imo den beste i rf serien :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.474
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Grattis, imo den beste i rf serien :)
    I mitt også,låter kanon bra :)

O

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn