Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hva koster de finito? I kr, ikke med arbeidstid. In love
    Har aldri regna det ut da ting er handla inn opp igjennom åra.......men ikke galt ift nye Klipschorn.;)

    Bassene er GPA 515 med alnico magneter i DIY Klipschorn basskabinett, mellomtone er Vitavox S2 drivere i Vitavox horn, diskant er Fostex T500A mkII.
    Passivt hjemmelaga 1. ordens filter av div saker og ting.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.987
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    God morgen klipschere, sitter på 30 timers jobbhelg og får alt for mye tid til å tenke på eventuelle oppgraderinger og vridninger ;) Er det noen som har erfaringer med å putte superdiskanter på Reference serien? Fks Tannoy el JohnBlue? Ser jo at mange drar fordeler av det på heritage serien.
     
    J

    J.J

    Gjest
    BHO`s Khorn er dem som jeg har likt aller best, av dem jeg har hørt, uten tvil!!!
    JanR (RIP) hadde den mest rocka versjonen.

    Synd at det ikke er noen som er villige til å pussle litt mer med Khønna sine... Det er så mye mer og hente i toppen.
    Hva med JMLC hønn og skikkelige drivere ... ?? :cool:
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    27.008
    Antall liker
    56.586
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    BHO`s Khorn er dem som jeg har likt aller best, av dem jeg har hørt, uten tvil!!!
    JanR (RIP) hadde den mest rocka versjonen.

    Synd at det ikke er noen som er villige til å pussle litt mer med Khønna sine... Det er så mye mer og hente i toppen.
    Hva med JMLC hønn og skikkelige drivere ... ?? :cool:
    JanR sine hørte jeg flere ganger,de låt bra de :) Savner han :(

    O
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så sååå... vi vet du vil ha Cerwin Vega :rolleyes:
    Næmm..... okaydasåviljegdetda ;)
    Jeg tror at et par gamle CV hadde vært skikkelig kule å ha stående, jeg. I alle fall hvis du har en svær bod, et gutterom, et hobbyrom over garasjen eller et eller annet sånt:









    Eller hva med et SVÆRT hjørne-basshorn fra 1959?



    De hundehusene i tynne sponplater og plastikk de har laget de siste 20-ish årene som ikke kan noe annet enn å lage jævlig høy lyd, er selvsagt noe annet.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Hva har CV her inne å gjøre??
    Har en kompis som skal selge CV, riktig nok nyere modell. Ta kontakt på PM hvis noen lenkter etter sånt, så kan dere få tlf nr til han, Knarvik nord om Bergensområdet. :)

    Han har nå kjøpt seg RF82 MKII så han har vel sittet oppe hele natta :p Han var godt fornøyd. Så der kan det nok hende vi har rekruttert enda en mann til hifi verden. :);)
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva har CV her inne å gjøre??
    Hva er problemet? kan poste et par JBL også, jeg, hvis du vil. Hvis du liker klipsch, tror jeg sjansen er ganske stor for at du liker gamle valnøtt-CV også.

    Har en kompis som skal selge CV, riktig nok nyere modell. Ta kontakt på PM :)
    DET, derimot, er ganske uinteressant. ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Hva har CV her inne å gjøre??
    Hva er problemet? kan poste et par JBL også, jeg, hvis du vil. Hvis du liker klipsch, tror jeg sjansen er ganske stor for at du liker gamle valnøtt-CV også.

    Har en kompis som skal selge CV, riktig nok nyere modell. Ta kontakt på PM :)
    DET, derimot, er ganske uinteressant. ;)
    Post hva du vil du, men tenkte ikke slikt var så pop så ville bare hjelpe :p Redigert innlegget over med tilleggs opplysning.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva har CV her inne å gjøre??
    Hva er problemet? kan poste et par JBL også, jeg, hvis du vil. Hvis du liker klipsch, tror jeg sjansen er ganske stor for at du liker gamle valnøtt-CV også.

    Har en kompis som skal selge CV, riktig nok nyere modell. Ta kontakt på PM :)
    DET, derimot, er ganske uinteressant. ;)
    Post hva du vil du, men tenkte ikke slikt var så pop så ville bare hjelpe :p Redigert innlegget over med tilleggs opplysning.
    Takk for omtanken. :) ...Men jeg har vært innom her noen ganger, kan du si, og vet hva som gjeder. Skulle noen ha problemer med det, skal jeg nok takle det også. :)

    Hva med å modde f.eks. Heresy III med en moderne CV 12"? Det hadde vel vært saker? ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Hva er problemet? kan poste et par JBL også, jeg, hvis du vil. Hvis du liker klipsch, tror jeg sjansen er ganske stor for at du liker gamle valnøtt-CV også.



    DET, derimot, er ganske uinteressant. ;)
    Post hva du vil du, men tenkte ikke slikt var så pop så ville bare hjelpe :p Redigert innlegget over med tilleggs opplysning.
    Takk for omtanken. :) ...Men jeg har vært innom her noen ganger, kan du si, og vet hva som gjeder. Skulle noen ha problemer med det, skal jeg nok takle det også. :)

    Hva med å modde f.eks. Heresy III med en moderne CV 12"? Det hadde vel vært saker? ;)
    Hmm.. 2 stk CV 12" i bunn hadde kanskje vert gøy. ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Husker med glede noen cv ht fra ca 20-25 år siden, acdc på full fres var gøy med de :)
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Er nok ikke til å stikke under en stol att det er mange som har konverteret fra Cerwin Vega til Klipsch. Er liksom en naturlig vei å gå. Ungdom= høy lyd å umettelig med bass.
    voksen = høy lyd med karakter og presisjon :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    27.850
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kom ikke så langt som jeg håpet i dag, men utstyret er i alle fall på plass og klart til i morgen kveld :)
    Da sitter jeg med popkornet klart og venter.
    Det ble en travel kveld, så jeg kommer tilbake etter hvert. Jeg håper ikke at du spiser enda ;)

    Sånn kjapt ble jeg litt overasket, for forskjellene er marginale mellom alle tre i mine ører...
    Dette tok litt tid, men det har vært "masse greier" den siste uka :rolleyes:

    Det ble en kveld til rådighet med en liten sammenligning mellom Parasound A21, McIntosh MC252 og EAR 509 blokkene. Det ble spilt i stuen med McIntosh MA6900 som forforsterker og Klipsch RF-3 som høyttalere. Som kilde vekslet jeg mellom McIntosh MCD205 og streaming via AppleTV, begge kjørt gjennom en Hegel HD11. Plasseringen av anlegget er langt i fra optimal, så dette vil jo spille inn på enkelte parametere.

    Som jeg skrev over klarte jeg nesten ikke å høre forskjell på noen av forsterkerne. De passer i mine ører meget bra på Klipsch alle sammen, men jeg syns likevel det er rart at forskjellene er helt minimale. Jeg hadde alle forsterkerne på gulvet klargjort for relativt raske kabelbytter. A21 og MC252 forventet jeg at låt relativt likt, men utifra div. brukererfaringer hadde jeg trodd at MC252 skulle være litt "tammere" i bassen. Det var den ikke og jeg savnet ikke noe bass i det hele tatt kontra A21. Den største overraskelsen var at EAR blokkene låt såpass likt som de to andre. Nå har jeg riktignok lest at dette skulle være rør-forsterkere uten den typiske "rør-lyden", men at jeg nesten ikke skulle klare å skille dem overasket meg.

    Sånn i ettertid gjorde jeg nok en feil ved å dra inn tre forskjellige forsterkere og skulle bare holdt meg til to. Neste gang (det blir nok lenge til) hadde det vært interessant å testet ut EAR blokkene mot MA6900. Jeg anser meg ikke som noen kritisk lytter, men ble som sagt overasket hvor likt disse spilte...
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    27.850
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er nok ikke til å stikke under en stol att det er mange som har konverteret fra Cerwin Vega til Klipsch. Er liksom en naturlig vei å gå. Ungdom= høy lyd å umettelig med bass.
    voksen = høy lyd med karakter og presisjon :)
    Det gikk vel mye i både Cerwin Vega og Infinity SM-serien rundt forbi. Jeg hadde aldri CV, men hadde først SM152 som endte som bak-høyttalere når jeg fikk SM155. Det var tider det :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    842
    Antall liker
    1.053
    Selv vokste jeg opp med en far som kjøpte CV A123(HED serien?) i starten av 80-tallet, dette var jo morro. De ble byttet ut så fort bassen var smuldret opp i opphengene. Brodern restaurerte bassene på de og grunnet beskjeden størrelse og høye ytelser så bruker han de den dag idag på kameratturer, han har blant annet en bilforsterker og et 12V batteri med seg på skogtur og disse høytalerne.. Skal visstnok fungere helt kurrant! Kan tenkes at det høres godt inni Oslos Østmark.

    At tidligere CV eiere ender opp med Klipsch kan forøvrig stemme, både min bror jeg har Klipsch RF-7 og RF-83, tidligere hadde jeg en nyere classic serie før jeg kjøpte Klipschene. Har noen VS120 i tillegg til klipschene som får smake Midgard Oberon 6.1 kun til festlige tilstelninger(kjøpte de for 500kr da selger ikke stavet CV korrekt og fikk derfor ingen bud på Finn.no og dumpet prisen), utrolig hva de tåler av juling.. A123, sammenlignet med nyere CV og klipsch generelt er ganske overraskende, de låter litt spesielt. CV A123 har en diskant som er temmelig skarp. David Bowie på litt høyt lydnivå er uutholdelig :p

    Både mor og far er Klipsch frelste på grunn av sine to sønners Klipsch høytalere, og de skulle mer enn gjerne byttet ut B&Wene sine med det om det hadde vært prioritert i husholdningen.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.309
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    1
    Dette tok litt tid, men det har vært "masse greier" den siste uka :rolleyes:

    Det ble en kveld til rådighet med en liten sammenligning mellom Parasound A21, McIntosh MC252 og EAR 509 blokkene. Det ble spilt i stuen med McIntosh MA6900 som forforsterker og Klipsch RF-3 som høyttalere. Som kilde vekslet jeg mellom McIntosh MCD205 og streaming via AppleTV, begge kjørt gjennom en Hegel HD11. Plasseringen av anlegget er langt i fra optimal, så dette vil jo spille inn på enkelte parametere.

    Som jeg skrev over klarte jeg nesten ikke å høre forskjell på noen av forsterkerne. De passer i mine ører meget bra på Klipsch alle sammen, men jeg syns likevel det er rart at forskjellene er helt minimale. Jeg hadde alle forsterkerne på gulvet klargjort for relativt raske kabelbytter. A21 og MC252 forventet jeg at låt relativt likt, men utifra div. brukererfaringer hadde jeg trodd at MC252 skulle være litt "tammere" i bassen. Det var den ikke og jeg savnet ikke noe bass i det hele tatt kontra A21. Den største overraskelsen var at EAR blokkene låt såpass likt som de to andre. Nå har jeg riktignok lest at dette skulle være rør-forsterkere uten den typiske "rør-lyden", men at jeg nesten ikke skulle klare å skille dem overasket meg.

    Sånn i ettertid gjorde jeg nok en feil ved å dra inn tre forskjellige forsterkere og skulle bare holdt meg til to. Neste gang (det blir nok lenge til) hadde det vært interessant å testet ut EAR blokkene mot MA6900. Jeg anser meg ikke som noen kritisk lytter, men ble som sagt overasket hvor likt disse spilte...
    Som eier av to A21, var et hyggelig å høre at en av dem ikke står vesentlig tilbake for langt dyrere forsterkere. For å gjøre sammenligningen mer rettferdig prismessig, hadde det vært interessant å høre din mening vedrørende to A21 i biamp. I mine ører ble det i hvertfall et solid løft med en til bassene og en til hornet.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Som eier av to A21, var et hyggelig å høre at en av dem ikke står vesentlig tilbake for langt dyrere forsterkere. For å gjøre sammenligningen mer rettferdig prismessig, hadde det vært interessant å høre din mening vedrørende to A21 i biamp. I mine ører ble det i hvertfall et solid løft med en til bassene og en til hornet.
    Har du biampet vertikalt eller horisontalt?. Jeg har biampet vertikalt, men hadde vært moro om noen har prøvd begge deler og hørt forskjell.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.309
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    1
    Har du biampet vertikalt eller horisontalt?. Jeg har biampet vertikalt, men hadde vært moro om noen har prøvd begge deler og hørt forskjell.
    Kanskje ikke like lett å lese ut ifra hva jeg har skrevet, men jeg bruker en til bassene og en til hornene, dvs horisontalt. Har ikke prøvd vertikalt. Siden hver kanal har sin separate strømforsyning, er jeg usikker på om det blir noen forskjell i mitt tilfellet?
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Har du biampet vertikalt eller horisontalt?. Jeg har biampet vertikalt, men hadde vært moro om noen har prøvd begge deler og hørt forskjell.
    Kanskje ikke like lett å lese ut ifra hva jeg har skrevet, men jeg bruker en til bassene og en til hornene, dvs horisontalt. Har ikke prøvd vertikalt. Siden hver kanal har sin separate strømforsyning, er jeg usikker på om det blir noen forskjell i mitt tilfellet?
    Da har jeg også biampet horisontal, jeg som blander begrepene(fort gjort å surre her ser jeg:rolleyes:). Er kanskje ikke noen stor forskjell uansett.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    27.850
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette tok litt tid, men det har vært "masse greier" den siste uka :rolleyes:

    Det ble en kveld til rådighet med en liten sammenligning mellom Parasound A21, McIntosh MC252 og EAR 509 blokkene. Det ble spilt i stuen med McIntosh MA6900 som forforsterker og Klipsch RF-3 som høyttalere. Som kilde vekslet jeg mellom McIntosh MCD205 og streaming via AppleTV, begge kjørt gjennom en Hegel HD11. Plasseringen av anlegget er langt i fra optimal, så dette vil jo spille inn på enkelte parametere.

    Som jeg skrev over klarte jeg nesten ikke å høre forskjell på noen av forsterkerne. De passer i mine ører meget bra på Klipsch alle sammen, men jeg syns likevel det er rart at forskjellene er helt minimale. Jeg hadde alle forsterkerne på gulvet klargjort for relativt raske kabelbytter. A21 og MC252 forventet jeg at låt relativt likt, men utifra div. brukererfaringer hadde jeg trodd at MC252 skulle være litt "tammere" i bassen. Det var den ikke og jeg savnet ikke noe bass i det hele tatt kontra A21. Den største overraskelsen var at EAR blokkene låt såpass likt som de to andre. Nå har jeg riktignok lest at dette skulle være rør-forsterkere uten den typiske "rør-lyden", men at jeg nesten ikke skulle klare å skille dem overasket meg.

    Sånn i ettertid gjorde jeg nok en feil ved å dra inn tre forskjellige forsterkere og skulle bare holdt meg til to. Neste gang (det blir nok lenge til) hadde det vært interessant å testet ut EAR blokkene mot MA6900. Jeg anser meg ikke som noen kritisk lytter, men ble som sagt overasket hvor likt disse spilte...
    Som eier av to A21, var et hyggelig å høre at en av dem ikke står vesentlig tilbake for langt dyrere forsterkere. For å gjøre sammenligningen mer rettferdig prismessig, hadde det vært interessant å høre din mening vedrørende to A21 i biamp. I mine ører ble det i hvertfall et solid løft med en til bassene og en til hornet.
    Jeg har jo 2 stk. A21, men har kun prøvd den ene. Jeg prøvde å bi-ampe RF-3 med de innebygde forsterkerne til MA6900 på hornet og MC252 til bassene. Forskjellen her var marginal, men jeg tror at RF-3 er en relativ lett last. Har du prøvd dem som mono-blokker kontra å bi-ampe?

    Som jeg har sagt før så var dette uansett bare for en liten sammenligning å regne. Bla. så er jo plasseringen dårlig noe som gjør at f.eks. størrelsen på lydbildet blir umulig å vurdere mellom disse forsterkerne. Det er "klang-likheten" på alle tre som overasker meg mest.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.309
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    1
    Som eier av to A21, var et hyggelig å høre at en av dem ikke står vesentlig tilbake for langt dyrere forsterkere. For å gjøre sammenligningen mer rettferdig prismessig, hadde det vært interessant å høre din mening vedrørende to A21 i biamp. I mine ører ble det i hvertfall et solid løft med en til bassene og en til hornet.
    Jeg har jo 2 stk. A21, men har kun prøvd den ene. Jeg prøvde å bi-ampe RF-3 med de innebygde forsterkerne til MA6900 på hornet og MC252 til bassene. Forskjellen her var marginal, men jeg tror at RF-3 er en relativ lett last. Har du prøvd dem som mono-blokker kontra å bi-ampe?

    Som jeg har sagt før så var dette uansett bare for en liten sammenligning å regne. Bla. så er jo plasseringen dårlig noe som gjør at f.eks. størrelsen på lydbildet blir umulig å vurdere mellom disse forsterkerne. Det er "klang-likheten" på alle tre som overasker meg mest.
    Nei, har ikke prøvd å brokoble dem, da det spiller høyere enn jeg tørr som det er. Er nesten bekymret for at bassene skal revne innimellom når jeg skal blåse rein øregangene. :rolleyes: I tillegg har jeg et par 15 tommere sånn for sikkerhets skyld til den dypeste bassen.

    Det neste blir kanskje et treveis elektronisk delefilter, men det er ukjent mark for meg enda.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.309
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke Klipsch hadde nå du igjen Wishmaster?
    Klipsch lagde en serie de kalte Epic på midten av '90tallet, med CF1, CF2, CF3 og CF4, med henholdsvis to 6,5, 8, 10 og 12 tommere og horn. Den gang tilsvarte det kanskje dagens RF-serie, med priser fra 12-28K. Jeg har CF3, da med doble 10 tommere og horn.

    4e341ede3f7efc9f663ef26f80c53ba0_635042204605050000.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    27.850
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde CF3 og KV4 en gang på 90-tallet og en kamerat av meg har fremdeles sine CF4 :)

    Epic var nok en mer påkostet serie en det RF-serien er. 28K for CF4 var betydelig mer på 90-tallet enn 30K for RF7 i dag. Hvem som er "best" skal jeg derimot ikke uttale meg om :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De hadde jeg ikke sett. Ser flotte ut! Toveis, svært horn, lav deling og D'Appolito-konfigurasjon av elementene. Ser ut som en oppskrift på suksess. :)

    Hvordan låter de sammenliknet med nyere Reference?
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.309
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    1

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.953
    Antall liker
    27.850
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Hva med samme testen på Palladium Dolbytor? Tenker resultatet blir annerledes. RF-3 er vel som tidligere nevnt en av de letteste høyttaler fra Klipsch å drive. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn