Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    La scala med en godt integrert sub(subber) kan faktisk spille like bra eller bedre enn khorn! Så enten er khorn sykt overpriset eller la scala underpriset :)

trur det er k horn som er overprisa Eddi, de lascalaene dine vet jeg spiller så øra flagrer, Jeg Var 2 eier før deg, begriper ikke at ingen kjøper dem. Det er bra greier til latterlig lite penger.
    Nei virker som de fleste her inne er mer opptatt av utseende :) men mange Klipsch supportere samt hornfolk her inne så er det merkelig men har fått byttet de bort. De trengte litt mer plass enn jeg kunne gi dem og kombinasjon hjemmekino og rør passet ikke helt inn.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    LaScala :eek:

Kom og hør den sist ZYX'en, et helt nytt sound

Vel! Har hørt masse på LaScala og konklusjonen min er at det er to forskjellige HT som spiller forskjellig. Begge bra på sine måter, men jeg er ikke i tvil hvem som låter best i mine ører.
    Skal se om jeg ikke får tatt en tur litt utpå neste uke. :)

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hvor brei er KHorn når den står i hjørnet? Mener da hvor mye plass trenger den f.eks ifra vegg og ut om høyre og venstre (om den står på høyre side..).

Robert.

D

Dåbbel J

Gjest
    La Scala versus K Horn

Om jeg ikke tar helt feil så er det dem samme mellomtone hønna og tweeter (og JO - med untak av 60 Ann.. der er det jo bedre kabler og delefilter og) :rolleyes:
    Og dem spiller så forskjellig i toppen allikevel, vet det er en her som har gått AKTIVT til verks, og det tror jeg er veien og gå.
    Bortsett ifra og bytte driverne på dem da.. :cool:
    Tror det er mye og hente på begge moddelene om en vil ratte inn lyden digitalt på dem, det er større potensial på dem enn det som er dratt ut av dem.
    Men det er og blir i bassen det store slaget står uansett imo. det er forchen til Klipsch ...

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    Hvor brei er KHorn når den står i hjørnet? Mener da hvor mye plass trenger den f.eks ifra vegg og ut om høyre og venstre (om den står på høyre side..).

Robert.
    hei, de bygger rett over 800 mm fra hjørne og ut.

Mvh stian

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15

Robert.
    Ca.70 cm fra hvert hjørne, og i front ca. 80 cm bred. Tar ikke så stor plass faktisk.

Ser nå at Zu audio var før meg.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    La Scala versus K Horn

Om jeg ikke tar helt feil så er det dem samme mellomtone hønna og tweeter (og JO - med untak av 60 Ann.. der er det jo bedre kabler og delefilter og) :rolleyes:
    Og dem spiller så forskjellig i toppen allikevel, vet det er en her som har gått AKTIVT til verks, og det tror jeg er veien og gå.
    Tror det er mye og hente på begge moddelene om en vil ratte inn lyden digitalt på dem, det er større potensial på dem enn det som er dratt ut av dem.
    Men det er og blir i bassen det store slaget står uansett imo. det er forchen til Klipsch ...
    Ser du himler med øynene, men forskjell er det uansett.
    Khorn spiller med mye større lydbilde enn LaScala, som jeg sa lenger opp; to forskjellige HT.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.365
    Sted
    Smurfeland
    Dem virka mye mer dynamiske og klare i talen. Egentli god hørte jeg svært lite Cornwall i dem. Fikk veldig lyst på lascala nå... Rimeligere, og passer rommet mitt bedre.. Tror den er veldig nært kkhorn, forutenom dypbass. :)
    La scala med en godt integrert sub(subber) kan faktisk spille like bra eller bedre enn khorn! Så enten er khorn sykt overpriset eller la scala underpriset :)
    La Scala til 80k underpriset? Jeg sliter med å se hvordan den konstruksjonen skulle forsvart en høyere pris, etter min mening er alt over Heresy i Heritageserien relativt friskt priset som det er allerede.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.365
    Sted
    Smurfeland
    Anbefaler å stikke innom stereofil nå. Klipschhorn spiller helt rått der. Også fått en knalltøff plassering. Skulle hatt plass til dem selv, hehe.
    Åssen syns du Khorn låt i forhold til Cornwall? Skulle alltids klart å finne plass, en annen ting er å ha råd. Syns 140k for et par høyttalere er litt spenstig.
    Det ligger et par ute på Finn til 52 tusen.
    Takk for tipset, men jeg er fortsatt relativt fornøyd med Cornwall'ene mine og føler ikke at jeg har hatt mulighet til å utforske potensialet i dem fullt ut enda.

Hvis de Khorna fortsatt ligger ute etter at jeg har fått solgt leiligheten og kommet meg i ny bolig, så kunne jeg lett la meg friste, hvis ikke Sjefen klikker av enda et nytt par med høyttalere. :)

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har vurdert dem selv.. men dem blir for svære... og den modellen der veier jo over 100kg!!! :p. Det som er flott med den er at den ikke absolutt må stå i hjørnet :D.

Stene

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    11
    Har vurdert dem selv.. men dem blir for svære... og den modellen der veier jo over 100kg!!! :p. Det som er flott med den er at den ikke absolutt må stå i hjørnet :D.
    Bare å kline til, små og nusselige :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Dem virka mye mer dynamiske og klare i talen. Egentli god hørte jeg svært lite Cornwall i dem. Fikk veldig lyst på lascala nå... Rimeligere, og passer rommet mitt bedre.. Tror den er veldig nært kkhorn, forutenom dypbass. :)
    La Scala til 80k underpriset? Jeg sliter med å se hvordan den konstruksjonen skulle forsvart en høyere pris, etter min mening er alt over Heresy i Heritageserien relativt friskt priset som det er allerede.
    Tenker på hva de har gått for brukt

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hysj på seg ;). det frister noe så inni granskauen.. men å få dem opp ei trapp... samt ikke få plassert dem optimalt pga skråtak... det suger...

Får klare meg med Cornwall imens :).

:D.

Bare å kline til, små og nusselige :)

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hmmm.. kommer jo i 2 deler da.. hva veier basskassa og toppkassa separert da ? :p. MEner da på den 60 års utgaven..

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.025
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Vet ikke om denne fargen kommer, men den har dukket opp på internett :).

KlipschRF7.jpg

KlipschRF7_2.jpg

KlipschRF7_3.jpg

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Melder meg inn som klipsch eier igjen , radioservice kommer med klipsch rp-260 f og klipsch rp-250 c til meg i kveld rundt kl 21-00. Radioservice skal virkelig ha skryt for servicen sin :)

RP-260F-Angle-Ebony_635544920639092000.jpg
    klipsch rp-250c.jpg

Mvh Imagine

D

Dåbbel J

Gjest
    La Scala versus K Horn

Khorn spiller med mye større lydbilde enn LaScala, som jeg sa lenger opp; to forskjellige HT.
    Javisst er det forskjell, det er jo det jeg sier, og det jeg lurer på er hvorfor det er forsjell i toppen. med like horn og drivere.

JO, har du hørt både standard K- Horn og 60 Ann, sammtidig for og høre forskjellen på hva det oppgraderte gjør?

N

nysjerrigper

Gjest
    ok fair enough.. blir likevel litt provosert av specs. sidebildet til klipschorn viser tydelig en Atlas. det er en 1" exit driver med et 2" membran. IKKE en 2" driver. isåfall kan jeg si mine selenium er 4" drivere :rolleyes:

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    La Scala versus K Horn

Javisst er det forskjell, det er jo det jeg sier, og det jeg lurer på er hvorfor det er forsjell i toppen. med like horn og drivere.

JO, har du hørt både standard K- Horn og 60 Ann, sammtidig for og høre forskjellen på hva det oppgraderte gjør?
    En ting som er sikkert, er at det ikke bare er elementene som bestemmer lyden. Men hva som gjør det vil jeg tippe er delefilteret pluss forskjellige konstruksjoner. Vanskelig å si egentlig?

Vel! Jeg har hørt Erland sine DIY versjoner, Birger sine DIY og vår kjære Jan RIP sine originale Khorn. Alle ved flere anledninger.
    Jeg TROR at konstruksjon til Anni med sine nesten lukkede basskasser gjør hele lydbildet strammere, mer Hifi, mindre honk i bassen, som igjen da endrer ikke bare toppen, men hele registeret.

D

Dåbbel J

Gjest
    Skjønner ihvertfall at det er et bra potensial i dem begge, og for dem som vil tøye strikken tror jeg det er mulig og komme ganske langt med begge konstruksjoner.

Og btw... når det gjelder prissetting.... tenk dere at veldig mye av prisen, rett og slett er frakt, hadde dem vært produsert "her i nærheten", i et lavkostland så hadde dem ligget på nær halve prisen..... heslt under.

Noen som tørr og og regne på delekostnader? Kun kasse, drivere og delfilter/kabler....... :cool:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Gratulerer med flotte høyttalere. Er du fornøyd med dem?

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Utrolig fornøyd di spiller bedre enn psb image t6 som jeg hadde , hele premeium serien er utrolig oppgradert. Primare som er ganske oppløst i lyden ble knall matsh med klipsch rp-260 f , jeg synes du kan spille alle slags sjangere på den nye serien , i stedet for bare rock og pop som mk 1 og II har. Jeg ble ganske så måløs av lyden så imponert ble jeg av di , nå har jeg klipsch over heile fjøla , mangler bare klipsch i surround nå men det kommer , må få vekk di høyttalerne jeg har liggende først , men jeg får nok solgt di er ikke marked akkurat i mai mnd men i juni vil det ta seg opp igjen :)

Mvh Imagine

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.365
    Sted
    Smurfeland
    Skjønner ihvertfall at det er et bra potensial i dem begge, og for dem som vil tøye strikken tror jeg det er mulig og komme ganske langt med begge konstruksjoner.

Og btw... når det gjelder prissetting.... tenk dere at veldig mye av prisen, rett og slett er frakt, hadde dem vært produsert "her i nærheten", i et lavkostland så hadde dem ligget på nær halve prisen..... heslt under.

Noen som tørr og og regne på delekostnader? Kun kasse, drivere og delfilter/kabler....... :cool:
    Jeg trodde lønningene i US & A var så lave at det var for et lavkostland å regne.

Jeg ser at fraktkostnadene på et høyttalerpar som opptar en pall alene fort kan bli ganske høye, men koster det ikke ca. 10.000,- å få sendt en hel container fra over dammen og hit med båt? Trokke det koster 70 tusen å sende et par Khorn hit, altså. :)

Vil ikke regne på delekostnadene, men jeg "anslår" 8k i deler for et par Klipschhorn, og 7k for et par La Scala. Helt ut av det blå. :rolleyes:

Uansett, noen burde få seg en lisens fra Klipsch i Hope, Arkinsaw, og starte lisensiert Klipsh Heritage produksjon her. Det er jo egentlig en aldri så liten skandale at det ikke finnes en Europeisk/Skandinavisk filial av fabrikken.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Her er målingene gjort av klipsch rp-260f i full large uten eq eller rom korrigering , og husk jeg har også et ubehandlet rom , men med litt tolmodighet og plassering som er alfa omega kan alt bli bra etter hvert :)

rew.jpg
    rew2.jpg
    rew 1.jpg
    rwe3.jpg
    rew4.jpg
    rew5.jpg

Mvh Imagine

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig fornøyd di spiller bedre enn psb image t6 som jeg hadde , hele premeium serien er utrolig oppgradert. Primare som er ganske oppløst i lyden ble knall matsh med klipsch rp-260 f , jeg synes du kan spille alle slags sjangere på den nye serien , i stedet for bare rock og pop som mk 1 og II har. Jeg ble ganske så måløs av lyden så imponert ble jeg av di , nå har jeg klipsch over heile fjøla , mangler bare klipsch i surround nå men det kommer , må få vekk di høyttalerne jeg har liggende først , men jeg får nok solgt di er ikke marked akkurat i mai mnd men i juni vil det ta seg opp igjen :)

Mvh Imagine
    Så RF og RFmkll fungerer kun på rock og pop ???

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.365
    Sted
    Smurfeland
    De funker vel greit på hjemmekino og spilling også. Og trance og hip-hop og sånn. :)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2

Jeg trodde lønningene i US & A var så lave at det var for et lavkostland å regne.

Jeg ser at fraktkostnadene på et høyttalerpar som opptar en pall alene fort kan bli ganske høye, men koster det ikke ca. 10.000,- å få sendt en hel container fra over dammen og hit med båt? Trokke det koster 70 tusen å sende et par Khorn hit, altså. :)

Vil ikke regne på delekostnadene, men jeg "anslår" 8k i deler for et par Klipschhorn, og 7k for et par La Scala. Helt ut av det blå. :rolleyes:

Uansett, noen burde få seg en lisens fra Klipsch i Hope, Arkinsaw, og starte lisensiert Klipsh Heritage produksjon her. Det er jo egentlig en aldri så liten skandale at det ikke finnes en Europeisk/Skandinavisk filial av fabrikken.
    Khorn (bassdelen) finnes på lisens....
    Vitavox Hifi - Vitavox continues to build on this illustrious history hand crafting components to power some of the world's finest loudspeaker systems

Btw.....du havner vel nær 6k bare i x-finer for å bygge 2 stk basskabinetter her i landet. Og så var det jobben da ;)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Mvh Imagine
    Så RF og RFmkll fungerer kun på rock og pop ???
    Var ikke sånn jeg mente det eddie prøv og se mellom linjene her da , klipsch rf mk 1 og mk II er mye hardere i toppen , enn klipsch premeium serien er ganske stort sprang di har gjort der synes jeg i mine ører. Grunnen jeg gikk for premeium serien er at jeg liker det litt mykere i toppen og det har di klart. Men di har fortsatt klart og holde den dynamikken klipsch har og ikke minst bassen disse produserer. Beklager litt sent svar her , har nylig vert ute og klippet plenen :)

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    De funker vel greit på hjemmekino og spilling også. Og trance og hip-hop og sånn. :)
    Ja alle i refrence serien gjør det samme med premeium serien til klipsch , er glad jeg gikk for horn igjen har savnet det veldig mye. Er noe eget med klipsch og lyden di produserer man får jo hi end for en overkommelig pris synes jeg :)

Mvh Imagine

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Var ikke sånn jeg mente det eddie prøv og se mellom linjene her da , klipsch rf mk 1 og mk II er mye hardere i toppen , enn klipsch premeium serien er ganske stort sprang di har gjort der synes jeg i mine ører. Grunnen jeg gikk for premeium serien er at jeg liker det litt mykere i toppen og det har di klart. Men di har fortsatt klart og holde den dynamikken klipsch har og ikke minst bassen disse produserer. Beklager litt sent svar her , har nylig vert ute og klippet plenen :)

Mvh Imagine
    Forstår hva du mener. Diskanten på reference er det som har skremt meg bort ifra klipsch tidligere ved butikkdemoer.
    Gjorde ett spontankjøp på noen brukte SP1 uten å ha hørt dem før og vente meg til litt skarpere diskant enn jeg var vant til. Da bestemte jeg meg for å vurdere Klipsch også i hovedanlegget. Jeg gikk i butikken med mål om å kjøpe RF82mk2, men da jeg fikk prøvd ved siden av RP280f oppdaget jeg at forskjellen i diskanten var som natt og dag.
    Til slutt endte jeg opp med å doble budskjettet mitt og kjøpte RP280f istedet. Jeg synes de har gjort en veldig god jobb med denne serien. Disse er jeg så fornøyd med at jeg vurderer om SP1 i det andre anlegget skal byttes i noen RP260f på sikt.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.365
    Sted
    Smurfeland

Khorn (bassdelen) finnes på lisens....
    Vitavox Hifi - Vitavox continues to build on this illustrious history hand crafting components to power some of the world's finest loudspeaker systems

Btw.....du havner vel nær 6k bare i x-finer for å bygge 2 stk basskabinetter her i landet. Og så var det jobben da ;)
    Så ikke at det stod noe om at det var en Klipschkonstruksjon i den linken?

Men nå har jo Klipsch gått over til å bruke hovedsaklig MDF, og det er vel omtrent like kostbart som all annen papp. :) Men jobben koster, det er klart. Nytter ikke å få gjort det i Norge, må nok litt øst- og sydover kanskje for å få en bra pris.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.365
    Sted
    Smurfeland
    Se der ja, Vitavox Klipschhorn. :)

Ok, jeg så bare at det stod at den bestod av MDF og kryssfiner av bjørk, men det er jo betryggende hvis det er mest kryssfiner fremdeles. Syns det er litt nedtur at de brukte kryssfiner i hele Heritagelinja tidligere, men har gått over til stort sett bare MDF nå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn