Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    JanR skrev:
    Har Klipsch folket tatt ferie ???

    Eller gjør dere som meg, sitter hjemme i sofaen på kveldene og nyder musikk :)

    /jan
    Jeg har ikke tatt ferie... Bruker bare mye mer tid på å høre på musikk enn å taste her... Men er innom og kikker gjennom arbeidsdagen da... Som forøvrig er behørig "mussisert" om dagen, om enn ikke ved hjelp av Klipsch da, men Aktimate...

    For min egen del er jeg meget godt fornøyd med anlegget/anleggene, så derfor tror jeg at jeg mangler litt engasjement i HFS om dagen... Har liksom funnet det jeg ville, bortsett fra en kilde til da...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Thumper skrev:
    For min egen del er jeg meget godt fornøyd med anlegget/anleggene, så derfor tror jeg at jeg mangler litt engasjement i HFS om dagen... Har liksom funnet det jeg ville, bortsett fra en kilde til da...
    Er litt der jeg også :)
    Slenger på noen plater så snart anledningen byr seg hjemme.


    thorgir666 skrev:
    Vi hører på musikk:) Helt siden klokka 0800 idag.....
    Hehe der ja.
    Desverre så sitter jeg på jobben på dagtid, ville heller vært hjemme i sofaen og kost meg, men men.

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Thumper skrev:
    For min egen del er jeg meget godt fornøyd med anlegget/anleggene, så derfor tror jeg at jeg mangler litt engasjement i HFS om dagen... Har liksom funnet det jeg ville, bortsett fra en kilde til da...
    Er litt der jeg også :)
    Slenger på noen plater så snart anledningen byr seg hjemme.


    thorgir666 skrev:
    Vi hører på musikk:) Helt siden klokka 0800 idag.....
    Hehe der ja.
    Desverre så sitter jeg på jobben på dagtid, ville heller vært hjemme i sofaen og kost meg, men men.

    /jan
    Blir adskillig fler timer med musikk enn og plaske rundt her ja.

    Ellers er det jo masse debatter og delta i ser jeg. Kabler, Fidelity, svensker, jøder og Obama.

    Men.........
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Når jeg kommer hjem om tre dager vet i alle fall jeg hva jeg skal gjøre 8)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Når jeg kommer hjem om tre dager vet i alle fall jeg hva jeg skal gjøre 8)
    Sitte hjemme og glede deg til du skal nordover igjen ??? ;D

    /jan
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Innimellom all "ammetåka", og bleieskiftene, så sitter jeg og "jentungen", og hører på musikk :)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Det samme her, hører musikk, føler at jeg er kommet til riktig "del" av hifiverdenen (les;KLIPSCH,rør,vinyl).
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    JanR skrev:
    shaunv skrev:
    Når jeg kommer hjem om tre dager vet i alle fall jeg hva jeg skal gjøre 8)
    Sitte hjemme og glede deg til du skal nordover igjen ??? ;D

    /jan
    Haha :p Skal nok heller glemme tid og sted! ;) Venter dessuten en bunke nye cd'er der hjemme! Og jeg har gjort en avtale på en AN kilde, så dette blir mer stas enn det som allerede er! ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    JanR skrev:
    shaunv skrev:
    Når jeg kommer hjem om tre dager vet i alle fall jeg hva jeg skal gjøre 8)
    Sitte hjemme og glede deg til du skal nordover igjen ??? ;D

    /jan
    Haha :p Skal nok heller glemme tid og sted! ;) Venter dessuten en bunke nye cd'er der hjemme! Og jeg har gjort en avtale på en AN kilde, så dette blir mer stas enn det som allerede er! ;D
    Hehe goody.
    Cd spiller på gang ? ;)

    /jan
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    JanR skrev:
    shaunv skrev:
    3.1x dac! ;D
    Du milde :eek:
    Du gjør ikke noe halveis ;)

    /jan
    Hehe:)
    Hvorfor starte lavt om man kan starte høyt? 8)
    Jeg vil hjem nå! :p
    Og som du kanskje vet, det er du som gav meg inspirasjonen til å starte et bedre liv med rør og større klipsch ::)

    ShaunV
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    JanR skrev:
    shaunv skrev:
    3.1x dac! ;D
    Du milde :eek:
    Du gjør ikke noe halveis ;)

    /jan
    Hehe:)
    Hvorfor starte lavt om man kan starte høyt? 8)
    Jeg vil hjem nå! :p
    Og som du kanskje vet, det er du som gav meg inspirasjonen til å starte et bedre liv med rør og større klipsch ::)

    ShaunV
    Den skylda skal jeg ta på meg med glede ;D
    Hold oss oppdatert.

    /jan
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Hehe, så ingen dårlig samvittighet over at jeg konstant tømmer kontoen? :p Neida. ;)

    Får vel komme med noen oppdateringer når ting er i hus! Må vel bli i AN tråden det da?

    Vinylfronten neste ::)

    ShaunV
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    shaunv skrev:
    Hehe, så ingen dårlig samvittighet over at jeg konstant tømmer kontoen? :p Neida. ;)

    Får vel komme med noen oppdateringer når ting er i hus! Må vel bli i AN tråden det da?

    Vinylfronten neste ::)

    ShaunV
    AN greier i AN tråden høres fornuftig ut :)

    Vinyl ja, KD'n er i form ?

    / jan
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    JanR skrev:
    shaunv skrev:
    Hehe, så ingen dårlig samvittighet over at jeg konstant tømmer kontoen? :p Neida. ;)

    Får vel komme med noen oppdateringer når ting er i hus! Må vel bli i AN tråden det da?

    Vinylfronten neste ::)

    ShaunV
    AN greier i AN tråden høres fornuftig ut :)

    Vinyl ja, KD'n er i form ?

    / jan
    KD'n er i grunn i form, men ikke arm/PU. Så det hadde jo vært greit å få gjort noe med. Men egentlig vil jeg jo ha alt nytt ;) Altså ikke nødvendigvis "nytt". Skal sitte med en god følelse over det jeg skaffer meg :) Men blir vel ikke før til nyttår!
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Da melder jeg meg inn i klubben ;D

    Kjørte 75 mil i går for å hente meg noen eldre La Scala.. Dette blir jammen spennende!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Raist skrev:
    Da melder jeg meg inn i klubben ;D

    Kjørte 75 mil i går for å hente meg noen eldre La Scala.. Dette blir jammen spennende!
    75 mil er ingenting for en sann Klipsch venn ;D
    Gratulerer så mye og velkommen skal du være.

    Bilder og inntrykk er på gang ?

    /jan
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Takker så mye JanR!

    JanR skrev:
    75 mil er ingenting for en sann Klipsch venn ;D
    Sant nok! :)

    Bilder og inntrykk kommer, men først må jeg komme meg hjem fra jobb, få koblet opp og spilt litt musikK! :)
    La Scala'ene er fra 80 tallet og har bærehåndtak. De er opprinnelig svarte, men noen har tydeligvis forsøkt å utbedre finishen med litt maling en gang i tiden. Planen er å fjerne bærehåndtakene, pusse ned kassene og få malt, lakket eller finert.

    Mvh
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Raist skrev:
    Takker så mye JanR!

    JanR skrev:
    75 mil er ingenting for en sann Klipsch venn ;D
    Sant nok! :)

    Bilder og inntrykk kommer, men først må jeg komme meg hjem fra jobb, få koblet opp og spilt litt musikK! :)
    La Scala'ene er fra 80 tallet og har bærehåndtak. De er opprinnelig svarte, men noen har tydeligvis forsøkt å utbedre finishen med litt maling en gang i tiden. Planen er å fjerne bærehåndtakene, pusse ned kassene og få malt, lakket eller finert.

    Mvh
    Så de lå ute for en liten tid tilbake :)
    Enig med deg, få bort bærehåntak og denslags styggedom.
    Personlig syns jeg de er flotte lakkerte men meg om det ;)

    Hva skal de drives med ?

    /jan
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Stemmer det, de ble vel lagt ut på søndag og jeg var vel egentlig heldig som så de med en gang. Må berømme Frode på Acoustic Tuning for god service og oppfølging!

    De er ikke fine med bærehåndtak, så jeg må se om jeg kan få til noe lurt der. Det er kun utsiden av kabinettene som er malt (heldigvis) og det ser ut som om hornåpningen har original fargen. Tipper det hadde blitt fint med lakkerte kabinetter, men vi har en lokal møbelsnekker som kan sprøytemale de, hadde muligens blitt fint det også?

    La Scala drives med en Unison Research S2K, en single ended sak basert på KT88 og ECC 82.. 2x15 watt er ihvertfall mer enn nok på disse høyttalerne! ;)

    Jeg rakk å spille musikk i noen timer i går og jeg har aldri hørt noe lignende! De var rett og slett helt fantastiske... Tidligere hadde jeg Patos Symphonic III med AMT og jeg trodde de spilte stort...... Men de var jo ikke i nærheten av hva La Scala presenterte! Gikk i alt fra klassisk til 80-90 talls rock/pop og uansett hva jeg satte på så var det bare morro! Skal se om jeg kan få ned noen mer spesifikke lytteintrykk etterhvert, men jeg har følelsen av at man glemmer vanlige hifi parametere når man spiller på slike høyttalere. ;)

    Mvh Sigurd
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med et godt valg, og velkommen til galskapen. ;D
    Du bør vurdere nye delefilter fra www.alkeng.com
    Ekstra bjørk X-finèr på sidene av kabinettene (15mm tykk) er også noe du absolutt bør vurdere, da er det også noe enklere ang finish + at spor etter bærehåndtak enkelt blir skjult.
    Lydmessig er det kun en fordel. ;)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , grattis med hønn som virkelig skyver..... ;D

    håper du legger ut noe bilder etterhvert , det finnes kanskje flere par av den typen der ute i landet , som folk betegner som gammelt pa utstyr , men som egentlig er ypperlige hi-fi høyttalere .

    Som bho nevner , å legge til ett leg finer p disse hjelper stort på kasseresonansen , bho har jo selv utført dette på de han hadde med stort hell . Personlig synter jeg de er flotte i bjørk med klarlakk , slik at en ser spillet i bjørketreet , men hver og en har forskjellig smak.....skal du legge på nye sider , sparer du jo en del på slipejobben , det er viktig å bruke høyttalerens opprinnige tresort som er bjørkefiner , og ikke gå for ev en fristelse å sette på noe annet billig , som er enkelt å få has på....

    Jeg har sett både bho s nye k-horn og la scala ene , begge er superflotte , og jeg må si jeg er imponert over håndverket eieren har lagt ned i disse , og at han har fått det så strøkent på to høyttalerpar og en sub ,sier jo litt .

    Du har kjøpt deg noen flotte høyttalere nå ja...horn er noe annet en patos vil jeg tro...selv om jeg ikke har hørt mye patos opp igjennom..

    ssm
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Raist skrev:
    Gikk i alt fra klassisk til 80-90 talls rock/pop og uansett hva jeg satte på så var det bare morro! Skal se om jeg kan få ned noen mer spesifikke lytteintrykk etterhvert, men jeg har følelsen av at man glemmer vanlige hifi parametere når man spiller på slike høyttalere. ;)

    Mvh Sigurd
    Inntrykk nok det ;D


    Raist skrev:
    La Scala drives med en Unison Research S2K, en single ended sak basert på KT88 og ECC 82.. 2x15 watt er ihvertfall mer enn nok på disse høyttalerne! ;)

    Mvh Sigurd
    Vil tro det ja ;)

    Gratulerer igjen :)
    Vurder det som BHO sier her, han "modifiserte" sine "gamle" og det var ikke tild et værre :)

    /jan
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får slutte med til rekken av gratulanter. Høytalere som det er gøy og høre musikk fra, i høyeste grad. Jeg har hørt noe Patosgreier, og dette blir to forskjellige verdener. Ingen tvil hos meg ihvertfall hvilken verden jeg vil tilbringe tiden i.

    Hadde jeg bare hatt litt større plass.........
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    BHO skrev:
    Gratulerer med et godt valg, og velkommen til galskapen. ;D
    Takker så mye BHO, dette er virkelig morro! ;D

    BHO skrev:
    Du bør vurdere nye delefilter fra www.alkeng.com
    Ekstra bjørk X-finèr på sidene av kabinettene (15mm tykk) er også noe du absolutt bør vurdere, da er det også noe enklere ang finish + at spor etter bærehåndtak enkelt blir skjult.
    Lydmessig er det kun en fordel. ;)
    Et veldig godt tips, bjørk x-finer på sidene vil jo gjøre jobben betraktelig enklere! Mulig jeg kommer til å gå for sort finish slik at jeg slipper å pusse ned inne i hornåpningene (der finishen er original og bra!), men dette er en vurdering som må gjøres fortløpende når pussepapiret er funnet frem.. Delefilter og kanskje et trachorn er noe jeg gjerne skulle hatt på plass etter hvert.. :) Når det gjelder filter så har de har jo flere opsjoner, er det noe spesielt du ville anbefalt?

    ssm skrev:
    Hei , grattis med hønn som virkelig skyver..... ;D

    håper du legger ut noe bilder etterhvert , det finnes kanskje flere par av den typen der ute i landet , som folk betegner som gammelt pa utstyr , men som egentlig er ypperlige hi-fi høyttalere .

    Som bho nevner , å legge til ett leg finer p disse hjelper stort på kasseresonansen , bho har jo selv utført dette på de han hadde med stort hell . Personlig synter jeg de er flotte i bjørk med klarlakk , slik at en ser spillet i bjørketreet , men hver og en har forskjellig smak.....skal du legge på nye sider , sparer du jo en del på slipejobben , det er viktig å bruke høyttalerens opprinnige tresort som er bjørkefiner , og ikke gå for ev en fristelse å sette på noe annet billig , som er enkelt å få has på....

    Jeg har sett både bho s nye k-horn og la scala ene , begge er superflotte , og jeg må si jeg er imponert over håndverket eieren har lagt ned i disse , og at han har fått det så strøkent på to høyttalerpar og en sub ,sier jo litt .

    Du har kjøpt deg noen flotte høyttalere nå ja...horn er noe annet en patos vil jeg tro...selv om jeg ikke har hørt mye patos opp igjennom..

    ssm
    Takker så mye ssm! :D Jeg kommer til å følge oppfordringen om å bruke bjørk x-finer og jeg skulle gjerne hatt de "naturell" med klarlakk.. Får se om det lar seg gjøre! Jeg har også latt meg imponere over BHO sine kreasjoner, men jeg har ikke sett KHorna, er de lagt ut tidligere i denne tråden?

    Bilder kommer, men nå er det musikk, musikk og mer musikk som gjelder! :)

    JanR skrev:
    Inntrykk nok det ;D
    ;D

    JanR skrev:
    Gratulerer igjen :)
    Vurder det som BHO sier her, han "modifiserte" sine "gamle" og det var ikke tild et værre :)
    Takktakk :) Det blir nok veien å gå!

    rolfozzy skrev:
    Jeg får slutte med til rekken av gratulanter. Høytalere som det er gøy og høre musikk fra, i høyeste grad. Jeg har hørt noe Patosgreier, og dette blir to forskjellige verdener. Ingen tvil hos meg ihvertfall hvilken verden jeg vil tilbringe tiden i.

    Hadde jeg bare hatt litt større plass.........
    Takker så mye! :) Du har helt rett, de fremviser en enorm spilleglede! jeg har vært patos venn i noen år, men det er en ny verden som har åpnet seg nå!

    Tror jammen jeg kunne trengt en større stue jeg også, de ble en smule ruvende kan du si.. :D Har heldigvis et uinnredet loftsrom som på sikt er tiltenkt rollen som hjem for La Scala..!

    Mvh Sigurd
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Det er ikke mye, men det eneste bildet jeg har foreløpig.. Tatt i halvmørket med iPhone så kvaliteten er ikke mye å skryte av..


    Edit: En 43" Plasma ser ikke stor ut når det står noen La Scala ved siden.. ;D
     

    Vedlegg

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.084
    Antall liker
    657
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ah, så artig da - gratulerer så masse med helt sinnsyke høyttalere!!! ;D ;D

    Regner med at det blir noen timer foran her ja - er du sikker på at det der er en 43" TV??? Ser jo ut som en 19" ved siden av hønna ;D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Ludo skrev:
    Ah, så artig da - gratulerer så masse med helt sinnsyke høyttalere!!! ;D ;D

    Regner med at det blir noen timer foran her ja - er du sikker på at det der er en 43" TV??? Ser jo ut som en 19" ved siden av hønna ;D
    Takktakk :) Det er sinnsykt morsomt!! Må nok ommøblere litt etter at La Scala kom i hus ja.. :)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer Raist! Velkommen inn i en verden av (viste ikke at det var så morsomt å høre på musikk?) verden! ;) ;D
    Patos er fine å høre på, spiller flott, MEN det blir litt annerledes når et par Klipsch blir satt opp. ;)
    LaScala er en helt utrolig musikkformidler.
    Gratulerer igjen og kos deg! :D
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Takker :)

    Continuo skrev:
    Gratulerer Raist! Velkommen inn i en verden av (viste ikke at det var så morsomt å høre på musikk?) verden! ;) ;D
    Du har helt rett, merker godt hvordan fokuset har endret seg fra å lytte etter feil, til bare å kose seg musikken..!
     

    ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    Har solgt RF 82,må vente 2 uker på RF 63 :'( trist med 2 uker uten go`lyd.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    O:W 64 skrev:
    Har solgt RF 82,må vente 2 uker på RF 63 :'( trist med 2 uker uten go`lyd.
    Ikke bare trist, kan jeg tenke meg, men forferdelig :-\
    Men den som venter på noe godt ;)

    /jan
     

    ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    Det er jo en liten trøst ja :).Men kjipt og spille på RB 10 :'(
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    O:W 64 skrev:
    Det er jo en liten trøst ja :).Men kjipt og spille på RB 10 :'(
    En litt annen divisjon ja.
    Er det noen trøst så koser jeg meg stort i dag med Forte II og vinyl ;D

    /jan
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.115
    Antall liker
    1.126
    Sted
    '
    Klipsch er, og har alltid vært, gøy. ;D
    Sammen med en god forsterker er det få ting som låter "mer riktig" enn Klipsch. Til daglig hører jeg mer på Klipsch enn Avantgardehornene som står i samme rom.

    RF5 her sammen med et 2x18W KTxx slutt-trinn [1] og en rørpreamp.[2]


    [1] http://www.veiset.net/PP66/
    [2] http://www.veiset.net/hyperlinear/

    Jan E Veiset
     

    ovewik

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    95
    Antall liker
    2
    Hmm,er du ond ;D. Forte II er jo litt over RF 63 også ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn