Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rote:

    Sleng deg i bilen en av dagene så skal du få både kaffe/julebakst og masse godmusikk :)
    Både på vinyl og cd. Alltid åpent hus her for deg og en god plass i sofaen.
    300B er ikke noe option ;)

    Hør på BHO når det gjelder internkabling, det her er utprøvd.
    Ikke ta av helt når det gjelder delefilter heller. Mye å hente bare ved å bytte ut delefiltrene med dagens "mitt på treet" komponenter. Bygg nye. Greit å ha de gamle fall i fall og ikke minst hvis de skal selges.

    /jan
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Så langt har jeg dempet mellomtone hornet for "resonanser", og benytter Bybee filtere på alle elementene med godt resultat. (burde nok ha skiftet delefilteret og internkabler før Bybee filterne, men jeg hadde de jo bare liggende å slenge ;))
    Vurderer også å ta intern kabling, delefiltre og terminalene i nær fremtid.

    Noen her som har delefilter skjema for CW III liggende, eller som kunne tenke seg å yte litt assistanse med disse?
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    FallenA skrev:
    F*n... det er jo alt for få bilder i denne tråden ;)

    300B funker som bare juling!! (Ser at jeg må få tørket litt støv mellom bleieskiftene ;))
    Nå begynner det å smake fugl av oppsettet ditt, FA.! ;D
    Virkelig lekkert dette her, høres ut som du er kjempefornøyd med lyden også ;)
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    BHO skrev:
    Jeg hadde spart penga ang. Mundorf sølv som internkabel.
    Sjøl har jeg brukt Audioquest type 2 på LaScala og type 4 på K-horn.
    Kan ikke si jeg synes det blir helt feil.....billig er det og. ;)
    AQ vil kanskje dempe gemyttene litt.?
    AQ er en mer rolig og balansert kabel, mens det jeg har lest om Mundorf egentlig ikke vil hjelpe noe på pågåenheten som jeg sliter litt med..

    Det er vel Ljudia som har agenturet på AQ.?
    Kanskje HR har noe type 2 på lager fremdeles.?

    Tror dette var et meget godt råd jeg, BHO ;)
    Men har du testet type 2 opp mot type 4.?
    Ville du gått for 2 eller 4 i LaScala i dag.?
    Tror det blir mer riktig å sammenligne Tangent internkabel med LaScala å ikke Khorn.?
    Takker og bukker, ærede President..

    Mvh
    Thorvald
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Rotekroken skrev:
    FallenA skrev:
    F*n... det er jo alt for få bilder i denne tråden ;)

    300B funker som bare juling!! (Ser at jeg må få tørket litt støv mellom bleieskiftene ;))
    Nå begynner det å smake fugl av oppsettet ditt, FA.! ;D
    Virkelig lekkert dette her, høres ut som du er kjempefornøyd med lyden også ;)
    Jeg er veldig fornøyd med "lyden". Dette spiller musikk med stor "M", og med dynamikk med stor "D". ;D Moro rett og slett!
    Jeg leker litt med tanken på hva som blir neste "oppgradering", men det er så langt frem i tid at jeg ikke jobber så veldig hardt med det. I stedet så benytter jeg alle ledige stunder til å lytte til musikk, og kose meg.
    Om jeg får noen ledige stunder til, så vil jeg nok eksperimentere med nytt delefilter og intern kabling, men jeg føler at jeg trenger hjelp til delefilter biten.

    Hva mener dere om å bruke Anti Cables som intern kabling? (Har noen meter liggende som jeg i utgangspunktet hadde planer om å leke med som HT kabel.)
    Alternativet er jo å bestille sølv til intern kabling ;)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Rotekroken skrev:
    BHO skrev:
    Jeg hadde spart penga ang. Mundorf sølv som internkabel.
    Sjøl har jeg brukt Audioquest type 2 på LaScala og type 4 på K-horn.
    Kan ikke si jeg synes det blir helt feil.....billig er det og. ;)
    AQ vil kanskje dempe gemyttene litt.?
    AQ er en mer rolig og balansert kabel, mens det jeg har lest om Mundorf egentlig ikke vil hjelpe noe på pågåenheten som jeg sliter litt med..

    Det er vel Ljudia som har agenturet på AQ.?
    Kanskje HR har noe type 2 på lager fremdeles.?

    Tror dette var et meget godt råd jeg, BHO ;)
    Men har du testet type 2 opp mot type 4.?
    Ville du gått for 2 eller 4 i LaScala i dag.?
    Tror det blir mer riktig å sammenligne Tangent internkabel med LaScala å ikke Khorn.?
    Takker og bukker, ærede President..

    Mvh
    Thorvald
    Jeg har brukt type 4 i K-horna og har aldri testet 2 mot 4.
    Det er neppe så grove dimensjoner på ting og tang i delefiltra på tangentene, så jeg tror nok type 2 er mer enn godt nok. ;)
    HR har nok type 2....vil jeg tro.
    Er vel Ljudia/Tangen som har AQ...ja.
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    JanR skrev:
    Rote:

    Sleng deg i bilen en av dagene så skal du få både kaffe/julebakst og masse godmusikk :)
    Både på vinyl og cd. Alltid åpent hus her for deg og en god plass i sofaen.
    300B er ikke noe option ;)

    Hør på BHO når det gjelder internkabling, det her er utprøvd.
    Ikke ta av helt når det gjelder delefilter heller. Mye å hente bare ved å bytte ut delefiltrene med dagens "mitt på treet" komponenter. Bygg nye. Greit å ha de gamle fall i fall og ikke minst hvis de skal selges.

    /jan
    Neste uke ser ikke så gal ut, Jan..
    Tar kontakt med deg å avtaler evt tid jeg..

    Jobber med plassering nå, det har gitt større forbedringer enn jeg hadde håpet på ;D
    Men kommer nok til å ta med meg filter til Eltek å få Øyvind til å sette sammen noe nytt til meg, tar med meg ny terminalplate med det samme, om de har lik dim..
    Hvis ikke så lager jeg meg en slik plate å skrur på terminalplata som er der..
    Samma opplegget på filter her som det er på RF-serien, sitter fastskrudd i terminalplata :p

    Ordner meg alltid slik at jeg kan gå tilbake til original stand, jeg tar aldri helt av når det gjelder DIY ;)
    Tror nye komponenter av samma kvalitet ville vært en relativ stor forbedring også, det er rart det med mange tusen timer på passive filter, å ikke minst hva 15 år gjør med kondensatorer..

    HR hadde type 2 på lager så jeg ramler innom der en dag til uka ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rotekroken skrev:
    Neste uke ser ikke så gal ut, Jan..
    Tar kontakt med deg å avtaler evt tid jeg..
    Høres ut som en plan :) Ring og jeg slenger på kaffen, varmer anlegget og finner fram noen pepperkaker.




    Rotekroken skrev:
    Samma opplegget på filter her som det er på RF-serien, sitter fastskrudd i terminalplata :p




    Samme som på Forte II ja.

    Nye delefilter i forhold:



    /jan
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Litt sent kanskje men GRATTIS med nye høytalere Rotekroken. selv er jeg i Nice og koser meg med lyden fra Macbook
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da har jeg vært nede på Tess og kjøpt med Densotape.
    Regner med å reversere det jeg allerede har brukt, og legge på litt av denne ila jula.
    Klissete greier dette her ;)
    Hvor mye bør jeg ha på? Skal jeg dekke hele hornet, eller bare den innerste delen?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Tror ikke det finnes noe fasit Fallen. Prøv deg fram. Jeg opplever det som om ressonanser i diskanthornet kommer fra den ytre delen,men dette kan være en illusjon?

    Jeg har ennå ikke fått rotet meg til å gjøre det du nettopp har gjort, så jeg vet ikke. Men jeg kommer til å "kle" hele utsiden av diskanthornet med dette "sticky" stoffet.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    @Fallen: Når du skal tape mellomtonen, tar du det ut i front eller er det en smart måte å få av bakveggen på?
    Liker ikke å skru svarte synlige skruer da det er fort gjort at det går ut over finishen...
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Thumper skrev:
    @Fallen: Når du skal tape mellomtonen, tar du det ut i front eller er det en smart måte å få av bakveggen på?
    Liker ikke å skru svarte synlige skruer da det er fort gjort at det går ut over finishen...
    Jeg skrur ut hornet i front. Har ikke funnet ut en måte å "løsne" bakveggen på.

    Finish??? ;D

    Jeg vurderer å bytte ut alle skruene i en størrelse større, og med Torx grep.
    De sitter relativt dårlig disse originale skruene synes jeg.

    Ellers så er et tips å få tak i en sort tusj (samme som man skriver på cd plater med), og så gir man skruene en touch innvendig om det er noen riper innvendig i skruene.
     

    gubben

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.09.2007
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Er ikke hornet kun festet i baffelen ? Litt skummelt med større skruer da MDF ikke tåler særlig mye... Har også prøvd å finne treskruer med torx hode uten hell... ???
    Har også dette tweaket på lista mi men TTT ;D

    mvh
    Finn
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Da heiv jeg meg rundt og surret Densotape rundt horna ;)
    Tok diskantene i samme slengen.

    La meg si dette først som sist. Dette var noe J*vla drit å jobbe med. Så klissete og seigt at jeg nesten begynte å angre så raskt jeg hadde surret en runde rundt det ene hornet. Det er en vaske/tørke jobb av dimensjoner når dette tweaket er ferdig ;)
    Det gikk med 2 ruller Densotape, og jeg slet litt med å få hornene inn i sporene sine (som er litt trange) etterpå.
    Nnår dere gjør denne jobben er det greit å ha dette i bakhodet når tapen fordeles på hornene.

    Jeg tok noen bilder, men har ikke fått overført til pcen enda, og har heller ikke tid til å gjøre det akkurat nå, men jeg legger ut noen bilder av jobben så raskt jeg greier.

    Lydmessig oppleves det ikke umiddelbart som noen endring fra hva jeg hadde. Nå må dere huske at jeg hadde dempet mellomtonen med bitumen, isolasjons skum, og "ducktape" fra før, og dette gjorde en merkbar forbedring i øvre mellomtone i forhold til originalt udempet.
    Etter en stund hører jeg det. Originalt så spiller mellomtonen noe hardt her hos meg. Og ved litt pådrag kan enkelte gitarer, og damestemmer høres stresset ut. Når jeg utførte første dempeforsøk så forsvant dette problemet nesten helt, og mellomtonen lød veldig "organisk", og lettflytende, men allikevel med godt smekk og med herlig oppløsning.
    Nå med demping med Denso tape, og med Densotape også på diskantene så oppleves dette enda tydeligere.
    Utstrekningen i de øverste frekvensene oppleves noe bedre, og dybden/utstrekningen i lydbildet virker større og ryddigere. Mulig det har noen med at utklingningen av instrumenter høres mer "ekte" ut.

    Jeg har ikke fått lyttet så veldig mye enda, men skal komme tilbake med noen flere tilbakemeldinger etterhvert.
    Tweaket er helt klart en forbedring, og verdt hele jobben. :)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Hadde nå egentlig tenkt å la de forbli orginale, men det frister nå litt å prøve da? Jeg spiller ofte høyt for tiden, og da kan det nok være noe i dette tweaket... Til og med jeg som ikke er noen utpreget DIY'er skal vel få til dette!?
    Selvom jeg må sies å være godt fornøyd med Cornwall som de er :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Heisann!
    Har eit par RF-52 og har to spm ang. disse.
    Skal de vinkles toe-in? De var satt opp med vinkling på Stereofil-demoen.
    Fra 35 hz og nedover virker det som ht. prøver litt for hardt og bassen blir litt voldsom i forhold til det som ellers er nydelig. Nokon rask måte å løse det på?
     
    T

    timc

    Gjest
    Det med bassen bare er sånn på den modellen.

    Vinkling må du prøve selv og avgjøre hva du liker best. Ingen fasit her.



    -TimC
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Er det sånn i bassen på RF-62 også?
    Det har blitt bedre nå som ht har spilt i 100t+, er kanskje mulig å justere med plassering ift. vegg. Har bare litt lite rom :)
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Thumper skrev:
    Hadde nå egentlig tenkt å la de forbli orginale, men det frister nå litt å prøve da? Jeg spiller ofte høyt for tiden, og da kan det nok være noe i dette tweaket... Til og med jeg som ikke er noen utpreget DIY'er skal vel få til dette!?
    Selvom jeg må sies å være godt fornøyd med Cornwall som de er :)
    Frister å prøve hos meg og enda jeg er strålendes fornøyd med Chorusene som de er, og kan de bli enda bedre er jeg villig til å ofre litt frustrasjon... Men et par ting; Sitter diskanten montert på hornet eller er diskanten for seg selv? Og er densotape den eneste tapen og hvorfor? Høres ikke grei ut å jobbe med...
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Haugenial skrev:
    Thumper skrev:
    Hadde nå egentlig tenkt å la de forbli orginale, men det frister nå litt å prøve da? Jeg spiller ofte høyt for tiden, og da kan det nok være noe i dette tweaket... Til og med jeg som ikke er noen utpreget DIY'er skal vel få til dette!?
    Selvom jeg må sies å være godt fornøyd med Cornwall som de er :)
    Frister å prøve hos meg og enda jeg er strålendes fornøyd med Chorusene som de er, og kan de bli enda bedre er jeg villig til å ofre litt frustrasjon... Men et par ting; Sitter diskanten montert på hornet eller er diskanten for seg selv? Og er densotape den eneste tapen og hvorfor? Høres ikke grei ut å jobbe med...
    Skjønner ikke helt hva du mener med "Sitter diskanten montert på hornet eller er diskanten for seg selv". Diskantelementet sitter montert i enden av det øverste hornet (diskanthornet). Densotape fungerer godt da den er helt død, og sitter godt. og er såpass "tung" at den tilfører godt med masse.
    Jeg føler allikevel at bitumen, isolering/motorrom skum, og kraftig "ducktape" gjorde en god jobb. Litt lettere å jobbe med, men vanskeligere å få dempet diskant hornet.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Fint å lese at Densotape fungerer. Jeg har sett det brukt på bilder, og har lest gode tilbakemeldinger, men har selv ikke forsøkt ennå. Har en diskant som skal "behandles".
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Haugenial skrev:
    Thumper skrev:
    Hadde nå egentlig tenkt å la de forbli orginale, men det frister nå litt å prøve da? Jeg spiller ofte høyt for tiden, og da kan det nok være noe i dette tweaket... Til og med jeg som ikke er noen utpreget DIY'er skal vel få til dette!?
    Selvom jeg må sies å være godt fornøyd med Cornwall som de er :)
    Frister å prøve hos meg og enda jeg er strålendes fornøyd med Chorusene som de er, og kan de bli enda bedre er jeg villig til å ofre litt frustrasjon... Men et par ting; Sitter diskanten montert på hornet eller er diskanten for seg selv? Og er densotape den eneste tapen og hvorfor? Høres ikke grei ut å jobbe med...
    Denso tape er ikke noe vanlig tape i ordets forstand, men en "tøy-strimle" som er satt inn med et tungt dødt sticky stoff som forblir i den tilstand utan å tørke. Bruksområdet er egentlig å beskytte gjenger og koblinger under transport der man ikke har noen permanent beskyttelse.
    Jeg kjenner ikke noe annet produkt som kan erstatte denne funksjonen.

    Diskantdriveren til Klipsch (i alle fall K77) er gjenget, og kan skrues løs fra hornet. Den har en tendens til å sitte ganske hardt, men den lar seg løsne.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    (Ikke mine egne bilder)





    Manufactured from non-woven synthetic fabric carrier, fully impregnated with a stable petrolatum compound. The product is light beige/green in colour.Designed to withstand extreme temperature variations and provide long term corrosion protection to ¶above or below ground÷ wet or dry pipes, flanges, valves and related surfaces.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Venter spent å høre fra dere andre "etternølere", når dere har fått behandlet horna ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    FallenA skrev:
    Venter spent å høre fra dere andre "etternølere", når dere har fått behandlet horna ;)
    Jajaja ;D

    Har du noen bilder av "modden" FA ?

    /jan
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    FallenA skrev:
    Venter spent å høre fra dere andre "etternølere", når dere har fått behandlet horna ;)
    Jajaja ;D

    Har du noen bilder av "modden" FA ?

    /jan
    Har noen bilder her. Av en eller grunn så forsvant nesten alle bildene av mellomtonehorna, så dere får nøye dere med et "amputert" bilde.
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Der ja :)

    Så litt trangt ut på diskanten. Mere plass på mellomtonehornet, tror nok jeg tar det først.
    Ikke helt bestemt meg for asfalt/bitaumen eller Denso....

    /jan
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Kan dette funke bra på bare diskanten og (rf3)?

    Har noe bitumen liggende.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    Der ja :)

    Så litt trangt ut på diskanten. Mere plass på mellomtonehornet, tror nok jeg tar det først.
    Ikke helt bestemt meg for asfalt/bitaumen eller Denso....

    /jan
    Om du går for bitumen, så er det viktig å sørge for at det blir ordentlig limt, samt at du pakker inn i "skum" og tape "tight" etterpå. Bitumen har en tendens til å løsne over tid, og kan skape resonanser/vibrasjoner på hornet.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ØivindJ skrev:
    Kan dette funke bra på bare diskanten og (rf3)?

    Har noe bitumen liggende.
    Tror bitumen blir veldig "trangt" å få til på diskanthornet. Men det går vel bra å prøve.
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Skal prøve.

    ..også må noen tipse AG gjengen om DensoTape ;D

    Ellers er det tida for rimelige tweak her. Skal få fattern til å snekre noen rammer til rockwool`n. Pris: kroner null.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn