ssm skrev:
Når Kroken summerer opp over her , ser det ut til at dety finnes lite problemfrie høyttalere av hornprinsipp å oppdrive 8)
Alt har vel sine problemer , okke som , og det er jo greit det forsåvidt .
At det hersker ett hav av problemer med hornløsninger syntes jeg blir feil å mene , ja det finnes problemer , men det gjør det på andre typer ht også , hornbass eller ikke !
Man kan dempe å holde på til krampa tar seg , og det er jo vel å bra , men for de hornløsningene jeg har hørt (inkl mine egene) syntes jeg det er ett ord som gjenspeiler denne ht typen fremfor andre kontroversielle ht.....tilstedeværelse og ekt-het i lyden , enten det er den ene eller andre produsenten....
kan ikke tenke meg å gå tilbake til vanlige høyttalere...no way!
Det er bedre å fokusere på musikken og glede seg over tilstedeværelsen , enn å irritere seg om det negative ;D
Min oppsummering
skulle være at det ikke finnes noen snarveier til nirvana, uansett om det er snakk om refleks, lukket eller hønn..
Grunnen til dette er rom, eller den største grunnen i mine ører..
Normale høyttalere er som regel sett opp i egne lytterom, med spesiell elektronikk, med de ørene som er utvalgt til det lytterommet og resultatet er at du må kopiere dette for å få et bra resultat..
Noen få er beregnet på normale stuer, men det må være svært få siden jeg kun har fått ett eneste par til å spille optimalt..
Og da hadde jeg tilfeldigvis et rom som var nøyaktig samma dim som produsenten
Kopierte også det som var av elektronikk, resultatet ble MEGET BRA.!
Flyttet alt sammen til her jeg bor i dag, resultatet ble at selv mine anti-audiofile venner lurte på hva i helvete som hadde skjedd, for det spilte langt fra bra :-[
Når vi snakker om hønn-konstruksjoner så er det mer normalt at de skal plasseres i normale stuer eller beboelsesrom, ergo så blir problemene til rom vesentlig mindre..
Resultatet blir ikke dårligere av den grunn, i mine ører, heller tvert imot
Eneste høyttaleren (av bortimot 100 par) som har spilt nærmest optimalt uten at rommet spiller for mye inn, det er Klipsch RF-5 å de savner jeg.!!!!!! :'(
Nest etter der så kommer RF-3 men de trengte litt hjelp for å spille oppmot optimalt, men jeg tror det var mer å hente der, i et annet rom..
Dette er fremdeles kassebass det er snakk om, men designet til å stå i normale beboelsesrom..
Skal jeg ta for meg grunntonene som spilles av basselementer, så er det kun hornbass som er optimalt, men slavebass som det er i Klipsch Tangent T5000 er jaggu ikke langt unna.!!! ;D
Du klarer ikke å finne en eneste høyttaler som spiller optimalt i
alle vanlige stuer, eller lytterom..
Selv Klipsch og AG har problemer i en god del stuer..
Noen ganger så er det enkle ting som kan gjøre at det spiller vesentlig bedre i din stue eller lytterom, slik som gutta har forklart med bruk av tape på hønna til Klipsch..
Å du, Espen, har jo gått til innkjøp av "komfyrer" for å få det til å spille mer optimalt, slikt må vi belage oss på å gjøre for å komme helt i mål..
Ser du poengene mine, Espen.?
Mulig jeg forklarte meg litt feil i forrige innspill, men her tror jeg det er enda bedre forklart.?
Hav av problemer er det ikke snakk om..
Men folk skal ikke sitte der å tro at Klipsch eller AG er perfekt i alle rom..
Noen ganger (kanskje mange ganger) så må vi finne på noe sprell for å komma oss i mål, selv med hønn hele veien..
Det mest optimale jeg har hørt, er normale diskanter uten hønn, mellomtone i hønn og bass i hønn..
Gleder meg til å høre normal diskant og bass i hønn, på særdeles enkelt og lettdrevent delefilter 8)
For meg personlig så er det kun bass elementer i hønn som er det optimale..
Som sagt så er ikke slavebass så ille heller, det banker alt annet som står i lukket og refleks, ja også når vi snakker om transimsjonslinje og paneler av ymse slag, kan ta med åpne baffler også..
Strengeinstrumenter har en fordel på paneler, men med litt kunstig "krydder" som gjør at mange foretrekker det..
Men tror at strengeinstrumenter er best på paneler i mine ører..
Trommer får man kun frem på en skikkelig måte med hornløsninger eller slave som Klipsch holder på med, har hørt andre slaver som ikke er i nærheten av det som Klipsch får til..
Stemmer låter absolutt best i hornløsninger, fremdeles opplevd med mine ører..
Det er en grunn til at vi har vandret fra simple kasseløsninger til hønn, Espen
Det er der den ekte musikken befinner seg.! 8)