topline skrev:
Noen ganger så er argumentet om bedre lyd det eneste man har å bruke.
Hvis jeg f.eks ønsker å overbevise en kompis om at det å kjøpe en vinylspiller kan gi han en større musikalsk opplevelse enn han har med cdspilleren sin..
Så finnes det ikke et eneste "saklig" argument for det?
Måler det bra? No
Brukervennlig? No
Støyfritt? No
Derimot finnes det mange saklig argumenter mot, som er lette å begrunne teknisk.
Og i en slik diskusjon (som jeg opplever at det er mange av her på HFS i ulike settinger) så kommer man til kort med argumentet om at -det gir en større musikkopplevelse-
Og da kommer lett frustrasjoner fram hos dem som ikke kan begrunne teknisk hvorfor det skal være en forskjell på lyden på A vs B. Eller det kommer krav om full ABX test for å bevise at det faktisk er en forskjell der.
Poenget mitt er kanskje at det blir lett full skjærings når en subjektivist og en ??? hva man nå ønsker å kalle det - skal diskutere, da utgangspunktene er så forskjellige.
Jeg ser at jeg og du opplever slike diskusjoner veldig forskjellig. Det kan i seg selv være grunn nok til ettertanke for oss begge?
Jeg er en sterk tilhenger av at alle skal få lov til å bidra med sitt, uansett, så lenge de overholder forumreglementet. Spesielt gjelder det de med kort fartstid, de som selv opptrer på en høflig måte, og de som bare vil bidra med rapporter om sine opplevelser. Dersom du sier at
du foretrekker platespilleren over CD fordi rockefoten
din kommer bedre fram da, så har ikke jeg noen innvendinger mot det.
Slik jeg opplever den "typiske" diskusjonen du skisserer, så er det ofte ikke nok for "vinyl-entusiasten" å rapportere at hun får bedre opplevelser med sin platespiller enn med sin CD-spiller. Vedkommende ønsker ofte å underbygge sine subjektive opplevelser med tekniske uttrykk, tekniske argumenter og tankerekker. Når så noen er uenige i fysikken så tar ofte vedkommende det som et personlig angrep på sine opplevelser. Er du enig i at det (i den grad det skjer) er en helt uholdbar måte å diskutere på? Er det rimelig å kreve å få bidra med sine personlige opplevelser
og fysiske argumenter, og samtidig få reagere med sinne, høylydt indignasjon og ukvemsord i det øyeblikk noen forteller at de er uenige, og oppgir grunnen til at de er uenig?
En løsning på dette er å bevisst bestemme seg for (med sin deltakelse på dette forumet):
1. Bare bidra med personlige, subjektive opplevelser - og å kreve å bli behandlet med grunnleggende respekt
2. Bare bidra med objektive argumenter - og å tåle at disse blir møtt med kritikk
3. Å både bidra med subjektive opplevelser og objektive argumenter, men holde tunga rett i munnen når man møter motbør
Jeg tror at de færreste hvis de tenker seg om egentlig ønsker seg et forum som utelukkende forholder seg til pkt 1, og hvor alle utelukkende avlegger isolerte rapporter om sine opplevelser uten å diskutere hverandres bidrag til diskusjonen (dvs ingen diskusjon). Jeg tror heller at kravet om dette er et retorisk grep fra de som føler at de kommer til kort i diskusjoner, men som likevel ikke greier å holde seg unna klassiske HFS-debatter.
Jeg har for lenge siden bestemt meg for å primært holde meg til pkt 2. Grunnen til dette er både (forhåpentligvis) innsikt i egne evner, og mine ambisjoner ved å delta på et slikt form (jeg vil lære og lære bort). Mine subjektive opplevelser er i bunn og grunn mine subjektive opplevelser, og jeg har ikke noe voldsomt behov for å diskuter dem med andre side opp og side ned. Noen blir voldsomt provosert over at andre velger denne tilnærmingen.
-k