Snickers-is
Bransjeaktør
Jeg føler vel at tråden handler om hvorvidt vi bør gjøre tiltak mot fritt mangfold da det kan forurense tråder med ellers korrekt subjektiv beskrivelse av uovertrufne produkter.
;D ;D ;DSnickers-is skrev:Jeg føler vel at tråden handler om hvorvidt vi bør gjøre tiltak mot fritt mangfold da det kan forurense tråder med ellers korrekt subjektiv beskrivelse av uovertrufne produkter.
Har dette noe med din topic å gjøre, eller har du nå endret topic? Jeg har ført mange interessante diskusjoner med om.s, men såvidt jeg husker utpreget han seg ikke ved å være mer saklig og seriøs eller mindre konfronterende enn gjennomsnittet. I tråden for "støtte-erklæringer" så ser vi en tydelig skillelinje mellom de som var enige med om.s. i filosofiske spørsmål, og de som ikke var det. Dette er et fenomen som har eksistert her inne i de åra jeg har vært her: "utnytt" det som kan omskrives til en urett gjort mot "en av dine" for å prøve kjøpe billige poeng og framstille "de andre" som ondsinnede hifi-hatere og generelt uspiselige mennesker.Endre Askeland skrev:Usaklig opptreden på sentralen har vi mange eksempler på, og dette har desverre medført at enkelte medlemmer velger å holde seg borte fra sentralen.
Her har vi en kjedelig sak på sentralen nå om dagen der o.ms har valgt å trekke seg pga av useriøs opptreden fra enkelte medlemmer.
Low-Q skrev:Så hva er konklusjonen om krav til kunnskap?
Forslag:
Kunnskap er viktig, men også erfaring.
Det er ingen regel på hvem som kan si hva, uavhengig av kunnskap og erfaring, men enhver, uansett erfaringsgrunnlag og kunnskapsnivå, må regne med å bli korrigert av meddebattanter på alle nivåer kunnskap og erfaring.
Det er derfor lov å uttrykke sin uenighet, men det skal/bør være sakelig begrunnet hvorfor man er uenig.
Det er ikke lov å gå til personangrep/latterliggjøre de som hevder en ting de sansynligvis ikke har kunnskap nok om, eller erfaringsgrunnlag nok, til å uttale seg om.
Det er i en debatt også lov å være enige, og det er lov å forsøke å se andres syn, og å vise forståelse for andres syn.
Mvh.
Vidar
Du har valgt å poste denne "undersøkelsen" under avdelingen for "Forskjeller og Testmetodikk". Ingen grunn til å furte da hvis noen våger å stille spøsrmål ved den metodikken du bruker i testen din.Endre Askeland skrev:Det er ikke lenge siden det gikk en tråd på sentralen der trådstarter tilslutt ba Høvdingen om å stenge tråden fordi debatantene viste manglene evne til å holde seg til temaet i tråden, men i stedet kom med mye OT.
Høvdingen har flere ganger gått inn i diskusjoner å oppfordret debatantene til å diskutere sak, ikke personer eller andre utenforligende hjertesaker.
Gjestemedlem skrev:Du har valgt å poste denne "undersøkelsen" under avdelingen for "Forskjeller og Testmetodikk". Ingen grunn til å furte da hvis noen våger å stille spøsrmål ved den metodikken du bruker i testen din.Endre Askeland skrev:Det er ikke lenge siden det gikk en tråd på sentralen der trådstarter tilslutt ba Høvdingen om å stenge tråden fordi debatantene viste manglene evne til å holde seg til temaet i tråden, men i stedet kom med mye OT.
Høvdingen har flere ganger gått inn i diskusjoner å oppfordret debatantene til å diskutere sak, ikke personer eller andre utenforligende hjertesaker.
Stiller man de rette spørsmålene er det ikke noe problem å få de svarene man så sårt er ute etter... men å true med Høvdingen, OT-spøkelser og påstander om personforfølgelse når det påpekes at dette er tilfelle er litt for unnvikende.
Jeg skal ikke ta noen standpunkter til den bakenforliggende debatten som utløste denne meningsmålingen. Men siden denne tråden nettopp er en meningsmåling og ikke bare en vanlig diskusjonetråd så er jeg av den mening at det ikke er Off-Topic å diskutere hvordan den er utformet og hvilket formål den har og ikke bare la seg styre etter de premisser trådstarter vil sette for tråden.Endre Askeland skrev:Jeg har problemer med å se at noen av min innlegg har vært furtete. Snarere tvert imot. Innleggene mine har oppfordret debatanter til å opptre seriøs både i denne tråden og andre tråder på sentralen. Ut i fra en del av innleggene i denne tråden ser det ut for meg at en del av debatantene ikke anser useriøse innlegg som et problem for sentralen.
Hvem har truet ??? ??? ???
Er henvisninger til andre tråder en trussel ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
asbjbo skrev:Du utelot en hel rekke mulige svar av typen:
"Jeg kan en del om elektronikk og har satt meg inn i konstruksjonsprinsippene og spesifikasjonen på dette produktet, så derfor har jeg et synspunkt om påstandene produsenten setter frem."
Eller, litt sterkere:
"Jeg har en doktorgrad i elektronikk fra et anerkjent teknisk universitet og har lest en god del kvantefysikk i tillegg, så jeg kan si med sikkerhet at produsentens kvasi-vitenskapelige påstander om dette produktet er rent sludder."
Noen ganger virker det snarere som at enkelte ønsker å sensurere vekk den typen kunnskap. Dream on, sier jeg bare. Forøvrig er jeg enig med Low-Q's synspunkter fra litt lenger oppe i tråden.
Gjestemedlem skrev:Jeg skal ikke ta noen standpunkter til den bakenforliggende debatten som utløste denne meningsmålingen. Men siden denne tråden nettopp er en meningsmåling og ikke bare en vanlig diskusjonetråd så er jeg av den mening at det ikke er Off-Topic å diskutere hvordan den er utformet og hvilket formål den har og ikke bare la seg styre etter de premisser trådstarter vil sette for tråden.Endre Askeland skrev:Jeg har problemer med å se at noen av min innlegg har vært furtete. Snarere tvert imot. Innleggene mine har oppfordret debatanter til å opptre seriøs både i denne tråden og andre tråder på sentralen. Ut i fra en del av innleggene i denne tråden ser det ut for meg at en del av debatantene ikke anser useriøse innlegg som et problem for sentralen.
Hvem har truet ??? ??? ???
Er henvisninger til andre tråder en trussel ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Det kan jo også lett tolkes som et forsøk på å kneble slik kritikk av metodikken, ved å henvise til tråder der Hødvingen har grepet inn, og dermed hinte ganske tydelig til at du mener slikt kan skje her også hvis man ikke lydig følger de skispor som du har trukket opp frem til målområdet.
Bruker man ledende spørsmål og alternativer kan det ofte være interessant å se hvor man havner hvis man lar seg lede..
Du er jo berettiget til din mening om denne og andre saker selvsagt, men jeg her ikke så mye sansen når noen fremstiller seg som talerør for det store flertallet på sentralen på slikt sviktende grunnlag. Og denne delen er like interessant som spørsålet om hva noen vil sette som krav for at andre skal få poste innlegg.
Flertallet? De to alternativene som har fått nesten halvparten av stemmene har stilt som krav at man skal eie eller ha eid et produkt før man kan få uttale seg om det.Endre Askeland skrev:Sviktende grunnlag? Snarere tvert imot. Denne tråden viser med stor tydlighet at flertallet ønsker at personer som skal uttale seg om produkter, bør har personlig erfaring med disse produktene. Tråden viser også med stor tydelighet at det er en liten gruppe som ønsker at man fritt skal kunne uttale seg om alt og alle, fordi man ønsker ett "mangfold" på sentralen. Det å ha personlig kjennskap til det man uttaler seg om er mindre interessant for denne gruppen.
Som jeg sa i en tidligere post, jeg mener ikke noe om lyden på ting jeg ikke har hørt. Men:asbjbo skrev:"Jeg har en doktorgrad i elektronikk fra et anerkjent teknisk universitet og har lest en god del kvantefysikk i tillegg, så jeg kan si med sikkerhet at produsentens kvasi-vitenskapelige påstander om dette produktet er rent sludder."
Og det er MYE av dette tøvet i deler av denne bransjen.erato skrev:Jeg mener ikke noe om ting jeg ikke har hørt, med mindre det markedsføres med begrunnelser som strider mot kjent fysikk. At HiFi bransjen med sine (i denne sammenheng) små budsjetter skal flytte fysikkens grenser, og det uten vitenskapelig dokumentasjon, har jeg INGEN tro på. At folk hører forskjell er så sin sak, at det skyldes banebrytende vitenskapelige landevinninger innenfor fysikken basert på et forskningsbudsjett som i de fleste tilfeller ikke er større enn det det koster å lønne et par sekretærer i Norges Forskningsråd, blir for dumt, særlig når den vitenskapelige dokumentasjonen er ikke-eksisterende.
Nei, det er ikke noe poeng i det etter ørten sider. Jeg ønsket å sette fingeren på hvordan svaralternativene var vridd fra starten av. Og jeg har lest tråden.Endre Askeland skrev:Hvis du har lest tråden, så har du sikkert fått med deg at jeg har oppfordret debatanter til å komme med forslag til nye svar-alternativer.
Er det slik å forstå at du kommer med to nye svar-alternativer som du ønsker å på lagt inn i stemme-listen?
Nå må du tenke deg litt om.. Ser du stadig sier at flertallet ditt og datt...Endre Askeland skrev:Sviktende grunnlag? Snarere tvert imot. Denne tråden viser med stor tydlighet at flertallet ønsker at personer som skal uttale seg om produkter, bør har personlig erfaring med disse produktene. Tråden viser også med stor tydelighet at det er en liten gruppe som ønsker at man fritt skal kunne uttale seg om alt og alle, fordi man ønsker ett "mangfold" på sentralen. Det å ha personlig kjennskap til det man uttaler seg om er mindre interessant for denne gruppen.
Etter at du satte opp "mine" svaralternativer har de to alternativene kontinuerlig tapt terreng, kan det være noen grunn til det?Endre Askeland skrev:Denne tråden viser med stor tydlighet at flertallet ønsker at personer som skal uttale seg om produkter, bør har personlig erfaring med disse produktene.
Oj. Alle medlemmer får seriøsitetsskala 0-10. Får man 5 eller lavere er man ute.Vidar P skrev:Jeg lurer på om det snart skal bli krav til seriøsitet for å starte en tråd jeg.
Mvh Vidar P
Veldig bra innlegg helt enigBurnt_Island skrev:Hei
Forum betyr opprinnelig torg. Hvis du roper dine meninger ut på torget, er vel litt av hensikten å få respons tilbake.
Hvis det skal stilles krav til hvem som får lov til å befinne seg på torget, og at det skal stilles krav til hva du får gjøre der, og hvordan- så er vi ikke på torget lenger, men inne på gårdsplassen på privat grunn.
Selvfølgelig bør aktører i det offentlige rom oppfordres til å vise folkeskikk. Spørsmålet er hva vi gjør når vi opplever at noen av våre meddebattanter ikke er slik vi vil de skal være. Jeg synes det er helt ok å overlate sensurmyndighet til moderatorer. De gjør stort sett en ok jobb, så lenge de sensurerer form, og ikke innhold.
Hvorfor så sinna? Jeg sliter med å forstå vitsen. Er ikke dette hobbyen vår da? Er vi ikke samlet her pga felles interesser?
Det er meningsløst å krangle om hva som er den beste bilen av en Maserati Quattroporte og en Lotus Elise. Begge er basert på kunnskap av både faglig og erfaringsmessig art, men hva du velger har med egen interesse, og hva slags veier du helst vil realisere bilgleden din på.
En gjenganger her inne er at de mest nyanserte debattantene er de som blir mest misforstått. Ting skal helst polariseres, for da er det lettere å vite hvem som er med og imot. (Det er forøvrig typisk norsk og fokusere mer på side enn sak slik jeg ser det)
En gjenganger til: Kategoriforvirring. Det er greit å diskutere epler og pærer, og like greit å diskutere grønnsaker og frukt, men enkelte av de hissigste trådene her inne baserer seg på diskusjoner om epler vs frukt.
Jeg kan mene det jeg mener, og begrunne det slik jeg måtte ønske. Offentliggjør jeg dette, må jeg risikere a) å bli misforstått b) å bli motsagt c) å bli kritisert. Måten jeg takler dette på, sier minst like mye om meg som om mine med/mot debattanter. Dette er det oftere lettere å se fra omgivelsene sitt ståsted, enn fra eget. Prøv å husk det likevel!
Hvorfor skal jeg gidde å utsette meg for dette? Fordi jeg kan lære noe, delta i forfriskende debatter, møte likesinnede, møte annerledestenkende og få lov til å befinne meg på et forum hvor mange andre har den samme interessen som meg for god musikk og lyd!
lykke til videre til oss alle sammen!
Dette var strålende. Takk skal du haBurnt_Island skrev:Hei
Forum betyr opprinnelig torg. .......
Kunne ikke ha vært sagt bedre!Burnt_Island skrev:Hei
Forum betyr opprinnelig torg. Hvis du roper dine meninger ut på torget, er vel litt av hensikten å få respons tilbake.
...........
Hvilket naturligvis er meget godt sagt. "Hvad vil I at klokken er?"roffe skrev:Et lite apropos fra Piet Hein:
"Subjektivitet er at aflæse et solur ved hjælp af en lommelygte"
BURNT_ISLAND: APPLAUS OG TAKK FOR DEN!! Mvh F....Burnt_Island skrev:Hei
Hvis det skal stilles krav til hvem som får lov til å befinne seg på torget, og at det skal stilles krav til hva du får gjøre der, og hvordan- så er vi ikke på torget lenger, men inne på gårdsplassen på privat grunn.
Selvfølgelig bør aktører i det offentlige rom oppfordres til å vise folkeskikk. Spørsmålet er hva vi gjør når vi opplever at noen av våre meddebattanter ikke er slik vi vil de skal være. Jeg synes det er helt ok å overlate sensurmyndighet til moderatorer. De gjør stort sett en ok jobb, så lenge de sensurerer form, og ikke innhold.
Hvorfor så sinna? Jeg sliter med å forstå vitsen. Er ikke dette hobbyen vår da? Er vi ikke samlet her pga felles interesser?
Det er meningsløst å krangle om hva som er den beste bilen av en Maserati Quattroporte og en Lotus Elise. Begge er basert på kunnskap av både faglig og erfaringsmessig art, men hva du velger har med egen interesse, og hva slags veier du helst vil realisere bilgleden din på.
En gjenganger her inne er at de mest nyanserte debattantene er de som blir mest misforstått. Ting skal helst polariseres, for da er det lettere å vite hvem som er med og imot. (Det er forøvrig typisk norsk og fokusere mer på side enn sak slik jeg ser det)
En gjenganger til: Kategoriforvirring. Det er greit å diskutere epler og pærer, og like greit å diskutere grønnsaker og frukt, men enkelte av de hissigste trådene her inne baserer seg på diskusjoner om epler vs frukt.
Jeg kan mene det jeg mener, og begrunne det slik jeg måtte ønske. Offentliggjør jeg dette, må jeg risikere a) å bli misforstått b) å bli motsagt c) å bli kritisert. Måten jeg takler dette på, sier minst like mye om meg som om mine med/mot debattanter. Dette er det oftere lettere å se fra omgivelsene sitt ståsted, enn fra eget. Prøv å husk det likevel!
Hvorfor skal jeg gidde å utsette meg for dette? Fordi jeg kan lære noe, delta i forfriskende debatter, møte likesinnede, møte annerledestenkende og få lov til å befinne meg på et forum hvor mange andre har den samme interessen som meg for god musikk og lyd!
lykke til videre til oss alle sammen!
Tja. Folk har forskjellig innfallsvinkel, noe dette er et eksempel på. For meg så er det to alen av samme stykke; et hifianlegg et system som skal spille musikk. Det er ene og alene hele poenget med det, synes nå jeg da. Hvis det ikke gjør det på en tilfredsstillende måte, så er det liksom ikke noe særlig til hifianlegg.Valentino skrev:Det går muligens et slags skille mellom musikksystemer og hifianlegg, Vidar? Et demografisk sådan?
Enig, hvor interesant er det egentlig hva folk synes om eget anlegg?Karma skrev:Jeg tror det er en reell fare for at man kan bli forblindet i sin egen blindgate ( i verste fall), som følge av begeistring over egne komponenter.
Det er m.a.o. ikke sikkert at du får høre om Volvo sine svakheter fra en som eier en Volvo.. Personlig er jeg begeistret for italienske biler, og har nok utviklet noen skylapper overfor de svakheter som tross alt er relatert til italienske biler.
Om ikke trådene på dette forum skal få for mye hallelujastemning, kan det kanskje være sunt å slippe til noen sandpåstrøere som ikke selv har giftet seg med våre produkter?