Krav til kunnskap?

Hva skal vi kunne forvente fra personer som uttaler seg om produkter/oppsett innenfor hobbyen vår?

• Jeg har hørt ett rykte, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har lest om produktet, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

• Jeg har snakket med noen som har hørt produktet, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

• Jeg har vært på messe og hørt på produktet, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

• Jeg har vært på messe og hørt på produktet i 15 sekunder gjennom døråpningen før jeg gikk videre, de

• Jeg har hørt på produktet i demo-rommet i butikken, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

• Jeg har hørt produktet flere ganger hjemme hos en bekjent av meg over lengre tid, derfor vet jeg nok

• Jeg har tidligere eid produktet, og derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

• Jeg eier og bruker produktet i eget oppsett, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

• Jeg liker å synse, derfor tror jeg at jeg vet nok til å kunne uttale meg.

• Jeg tillater meg å mene noe om det meste, men forsøker å være litt ydmyk når det handler om noe jeg

• Jeg tillater meg å uttale meg om det meste, men jeg er opptatt av å legge frem bakgrunnen for min på

• Totalt antall stemmer
    0

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
652
God analogi, Karma!

Jeg husker et år da Polski Fiat kom ut som den absolutt dårligste bilen objektivt sett, i en eller annen undersøkelse. Men i samme undersøkelsen var det likevel 54% som ville anbefale naboen å kjøpe Polski Fiat :eek:

Merketrofastheten kan være stor selv for de verste produkter. Og ikke å forglemme forsvar av eget innkjøp. De gode merkene lå selvsagt oppe i over 80% anbefaling, men jeg husker veldig godt at den verste likevel tippet godt over 50%.

Tenk på det!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.780
Sted
Østfold
Alle som eier en BMW er helt overbevist om at det er en så godt som feilfri bil. Når jeg hadde en 328T i ett år hadde jeg påkost på den for 60k, og allikevel var det gjenstående småplukk da jeg solgte den. Det morsomme var at på verkstedet visste de umiddelbart hva som var feil før jeg hadde forklart ferdig, og delene? Ja, de hadde dem av en eller annen grunn på lager...

MAO God analogi Karma.

S

slowmotion

Gjest
Karma skrev:
Jeg tror det er en reell fare for at man kan bli forblindet i sin egen blindgate ( i verste fall), som følge av begeistring over egne komponenter.
Det er m.a.o. ikke sikkert at du får høre om Volvo sine svakheter fra en som eier en Volvo.. ;) Personlig er jeg begeistret for italienske biler, og har nok utviklet noen skylapper overfor de svakheter som tross alt er relatert til italienske biler.
Om ikke trådene på dette forum skal få for mye hallelujastemning, kan det kanskje være sunt å slippe til noen sandpåstrøere som ikke selv har giftet seg med våre produkter?
jepp ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Alle som eier en BMW er helt overbevist om at det er en så godt som feilfri bil.
Det må jeg si; det var en imponerende detalj-kunnskap om "alle som eier en BMW".
Forøvrig så utgjør vel "alle som eier en BMW" en såpass stor andel av BMW-eiere at deres opplevelser med BMW antakelig er representative for BMW-eiere flest, sånn i snitt iallefall.

Iallefall bør "alle som eier en BMW" være evig mange nok BMW-eiere til at deres opplevelser bør tas som en relativt gjengs oppfatning av bileierskapet av en BMW. Og tror du jammen ikke brukerundersøkelser publisert også i år viser at de er like på viddene som før om årene; de er Norges og Europas mest fornøyde bileiere også i år.

Mvh Vidar P

J

Jurassic

Gjest
Nå er det jo svært objektivt for enkelte hva en definerer som kunnskap.

Har lagt merke til enkelte som f. eks mener at det er dramtiske forskjeller på cd spillere og jeg skjønner virkelig ikke hvordan forskjellene kan være så dramatiske men hvis noen skulle finne på å stille spørsmålstegn ved uttalelsene så er man ute å kjøre.
Da har en ikke hørt de matchet med komponent xxx med kabel xxx eller en har hørt mk IV istedenfor mkV og forskjellene er jo som kjent dramatiske, enhver må jo forstå at konstruktørene har forkastet grunnkonstruksjonen og kun beholdt skallet.

Personlig mener jeg at enkelte her på forumet er mer opptatt av å skryte av seg selv og sitt enn å bidra på en positiv måte og jeg har sett tråder som det ikke kommer noe positivt ut av grunnet eiere med profileringsbehov.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jurassic skrev:
Har lagt merke til enkelte som f. eks mener at det er dramtiske forskjeller på cd spillere og jeg skjønner virkelig ikke hvordan forskjellene kan være så dramatiske men hvis noen skulle finne på å stille spørsmålstegn ved uttalelsene så er man ute å kjøre...
Det kan jo hende det har noe med hvilken type musikk man spiller (og ikke spiller!), og kanskje også ens egne lyttevaner det der da..

Mvh Vidar P

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.161
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
hei

både når det gjelder forsjeller mellom ulike kilder og forskjeller mellom kabler har jeg erfart at det ikke nødvendigvis er snakk om store forskjeller, men de kan likevel oppleves som vesentlige.
For å legge merke til disse forskjellene, var det i allefall for meg, nødvendig å jobbe endel med anlegget mitt. Plassering, komponentmatching osv. førte til at jeg, med mitt anlegg ble i stand til å avdekke forskjeller som ikke var der før, samt at de forskjellene jeg kunne høre tidligere også ble lettere å forstå.
Tidligere kunne jeg høre at "noe" var annerledes når jeg brukte kabel b istedet for kabel a, nå hører jeg det tydeligere, samt at all eksperimenteringa har gjort det lettere å forstå hva forskjellene går ut på. (å forstå hvorfor ulike kabler høres ulike ut er verre..)

mvh

Bernt

J

Jurassic

Gjest
Men de forskjellene blir ofte omtalt som dramatiske her på forumet og jeg mener at da må noe være helt feil konstruert eller matchet.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har ikke lest denne tråden før nå å har ikke fått med meg alt, men tok avstemningen og ble skremt av en del resultater.!
Er det noen som har tullestemt eller mener folk virkelig dette seriøst.??

Vedlegg

FESty

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Antall liker
0
Burnt_Island skrev:
hei

både når det gjelder forsjeller mellom ulike kilder og forskjeller mellom kabler har jeg erfart at det ikke nødvendigvis er snakk om store forskjeller, men de kan likevel oppleves som vesentlige.
For å legge merke til disse forskjellene, var det i allefall for meg, nødvendig å jobbe endel med anlegget mitt. Plassering, komponentmatching osv. førte til at jeg, med mitt anlegg ble i stand til å avdekke forskjeller som ikke var der før, samt at de forskjellene jeg kunne høre tidligere også ble lettere å forstå.
Tidligere kunne jeg høre at "noe" var annerledes når jeg brukte kabel b istedet for kabel a, nå hører jeg det tydeligere, samt at all eksperimenteringa har gjort det lettere å forstå hva forskjellene går ut på. (å forstå hvorfor ulike kabler høres ulike ut er verre..)

mvh

Bernt
Akkurat!!! Som eg skulle sagt det sjøl...de små små tingene vi foretar oss som får såå stor betydning.. Mvh F....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.852
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Valentino skrev:
Det går muligens et slags skille mellom musikksystemer og hifianlegg, Vidar? Et demografisk sådan?
Tja. Folk har forskjellig innfallsvinkel, noe dette er et eksempel på. For meg så er det to alen av samme stykke; et hifianlegg et system som skal spille musikk. Det er ene og alene hele poenget med det, synes nå jeg da. Hvis det ikke gjør det på en tilfredsstillende måte, så er det liksom ikke noe særlig til hifianlegg.

Så kan man jo alltids se andre verdier i hobbyen, tekniske innfallsvinkler, diy etc, det er jo bare hyggelig.

Er åpen for å høre om forskjellen du ser mellom et hifianlegg og et musikksystem.. det blir kanskje ordkløyveri, men jeg mener altså det samme med de to begrepene.

Mvh Vidar P
Karma skrev:
I et hifianlegg er gjengivelsen av lyd viktigere enn gjengivelse av musikk..
Å komme til en slik erkjennelse, krever en solid dose kunnskap ;D
Jeg ønsker ikke å kløyve ord, det var helst en flyktig idé jeg fikk bak der. Nuvel.
Hifianlegg som ikke evner å presentere favorittmusikken min på en slik måte at jeg kan få både innsikt og oversikt, alt etter dagsform, er ikke noe for meg.

Men når hifianlegg kan det, fikser de stort sett alt. Da blir de MusikkanleggTM.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da har vi et tredje begrep for samme sak. Kjært barn osv :)

Mvh Vidar P

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
119
Torget vurderinger
2
Burde vel kanskje tatt med den gruppen med masse penger men ingen kunnskap om lyd, i avstemningen! Har faktisk vært borte i mange av disse, finnes nok i prosenter her også ;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.780
Sted
Østfold
Vidar P skrev:
Snickers-is skrev:
Alle som eier en BMW er helt overbevist om at det er en så godt som feilfri bil.
Det må jeg si; det var en imponerende detalj-kunnskap om "alle som eier en BMW".
Forøvrig så utgjør vel "alle som eier en BMW" en såpass stor andel av BMW-eiere at deres opplevelser med BMW antakelig er representative for BMW-eiere flest, sånn i snitt iallefall.

Iallefall bør "alle som eier en BMW" være evig mange nok BMW-eiere til at deres opplevelser bør tas som en relativt gjengs oppfatning av bileierskapet av en BMW. Og tror du jammen ikke brukerundersøkelser publisert også i år viser at de er like på viddene som før om årene; de er Norges og Europas mest fornøyde bileiere også i år.

Mvh Vidar P
I kverulanthjørnet? Det er i såfall såpass gjengs at BMW er en av de øverste merkene i Autoindex, og alle E36-eiere jeg har snakket med har fremhevet den som en eksepsjonelt feilfri bil (bortsett fra han som kjøpte min som over lengre tid hadde forsøkt å finne en som hadde såpass få feil at han kunne få det fikset).

Forøvrig litt morsomt å observere at i en av Ford sine kanskje svakeste perioder rent popularitetsmessig kom deres Galaxy ut som en av de dårligste bilene i Autoindex, mens den helt identiske VW Sharan kom svært høyt ut. Den også identiske Seat Alhambra kom også svært dårlig ut.

Massesuggesjon er nok på ingen måte det samme som den absolutte sannhet. Det gjør det bare litt mer legitimt å ta feil.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Her var det altså ikke snakk om salgsvolum, men om europeiske undersøkelser omkring hvor fornøyde eiere var med sitt bilhold totalt sett. Så om det var poenget så var vel det innlegget litt goddag-mann-økseskaft.

EDIT; Her svarte jeg altså på et innlegg som forsvant.

Mvh Vidar P

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Snickers-is skrev:
Forøvrig litt morsomt å observere at i en av Ford sine kanskje svakeste perioder rent popularitetsmessig kom deres Galaxy ut som en av de dårligste bilene i Autoindex, mens den helt identiske VW Sharan kom svært høyt ut. Den også identiske Seat Alhambra kom også svært dårlig ut.
Dette er meg et mysterium. Jeg kjenner en mekaniker (merkeuavhengig verksted) som aller helst ikke setter sine ben i Galaxy/Sharan/Alhambra, det er for mye grums med spesielt det elektriske opplegget. Jeg har også tre vennepar som har/har hatt Sharan. Det ene paret kjøpte en ganske ny modell som de av uante grunner byttet ut igjen ganske raskt etterpå. De to andre venneparene har en eldre modell det bare har vært trøbbel med.

Man kan jo lure på hvem disse Autoindex-menneskene har spurt...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Slike undersøkelser om kundefornøydhet som det her henvises til sier egentlig bare at man har kjøpt et produkt som innfrir egne forventninger til det produktet. Det sier ingenting om at produktet er bra eller passer for deg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Åh, de gir vel en viss pekepinn på graden av tilfredstillelse iallefall.. det er tross alt mange mange tusen eiere som blir bedt om å svare på ikke-ledende spørsmål. Det er iallefall vanskelig å se for seg en bedre undersøkelse for å måle slikt. Hva skulle det være?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Slike undersøkelser sier ingenting om produktet passer for meg. Men de sier at det er noen tusen eiere som har fått et produkt som overstiger forventningene de hadde. I beste fall kan det benyttes som en grovsortering i et marked. Valg av typisk profilerte produkter bestemmes i stor grad av lommebok, smak, image, status etc. Trur eg. Men, det sier erfaringsmessig ingenting om produktet passer for meg, fordi det ikke er noen sammenheng i andres fornøydhet (huff for et dårlig ord) og mine preferanser. Om spørsmålene i undersøkelsen er ledende eller ei vet jeg ikke og det blir derfor umulig å kommentere. Jeg etterlyser ingen bedre former for undersøkelse, men sier at man bør være kritisk til de av ovennevnte grunner. Og det er bare flott at folk er fornøyde med sine valgte produkter, så velger jeg mine selv.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det har du helt rett i; hva som vil passe deg og dine preferanser og behov er en annen sak. Det ligger jo til grunn som en selvfølgelighet i lesingen av alle slags produktvurderinger, uansett bransje.

Om eiere av Porsche 911 er langt mer fornøyd enn eiere av VW Caravelle, så er det ikke dermed sagt at alle VW Caravelle-eiere heller burde hatt Porsche 911. Det poenget ser man jo.

Men når så noen personbilmerker går igjen og igjen som de personbilene eiere er mest fornøyd med, bl.a i konkurranse med tilsvarende modeller fra andre produsenter, år etter år i mange land; så har det en viss prediktiv verdi ift hvor fornøyd man sannsynligvis vil bli om man velger det merket ift lavere rangerte merker; gitt at modellene har de samme praktiske egenskaper som man er ute etter selvsagt.

Mvh Vidar P

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje mange prøver å oppretholde troen på produktene ved å vise til at de meget fornøyde med det? Det blir jo straks vanskeligere å kvitte seg med en slik bli hvis den havner på bånn i en fornøydliste, og da taper man fort mye penger eller blir sittende med rammelet selv.

Ser man hvem som velger et produkt av samme merke når de skal ha noe nytt eller oppgradere, synest jeg ofte at det er en bedre indikasjon på hvor fornøyd man egentlig er. Samme om vi snakker om biler eller HiFi.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Vidar P skrev:
Men når så noen personbilmerker går igjen og igjen som de personbilene eiere er mest fornøyd med, bl.a i konkurranse med tilsvarende modeller fra andre produsenter, år etter år i mange land; så har det en viss prediktiv verdi ift hvor fornøyd man sannsynligvis vil bli om man velger det merket ift lavere rangerte merker; gitt at modellene har de samme praktiske egenskaper som man er ute etter selvsagt.
Jeg snakker ikke om biler spesielt, men om produkter generelt, og ser ikke at statistikk skal ha noen annen betydning enn som en grovsortering i forhold til egne valg. Som sagt. Jeg forutsetter selvfølgelig at man sammenligner konkurrende produkter i pris og egenskaper.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Ser man hvem som velger et produkt av samme merke når de skal ha noe nytt eller oppgradere, synest jeg ofte at det er en bedre indikasjon på hvor fornøyd man egentlig er.
Enig; det er en sterk indikator på genuin tilfredshet. Når det gjelder biler, så er det jo tilfeldigvis (?) de samme merkene som også er øverst på tilfredsstatistikkene.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
Vidar P skrev:
Jeg snakker ikke om biler spesielt, men om produkter generelt, og ser ikke at statistikk skal ha noen annen betydning en som en grovsortering i forhold til egne valg. Som sagt.
Men Trondmeg; det er da virkelig ingen som har ment noe om hva du skal velge og hvordan du bør velge det. Det gjør man da akkurat som man vil med.

Mvh Vidar P

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Nemlig, og derfor blir slike undersøkelser om andres tilfredshet meningsløse som annet enn en grovsortering. Vi er enige vi, vi vil bare ikke innrømme det. Den lille forskjellen er at jeg tillegger andres tilfredshet mindre betydning ved produktvalg enn jeg oppfatter at du gjør, men korriger meg hvis jeg tar feil.

Edit: Jeg har heller ikke trodd at noen her mente noe om hvordan JEG burde velge mine produkter. Les MAN og ikke jeg eller deg eller meg eller sei.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Trondmeg; tester, omtaler, brukererfaringer, statistikker, undersøkelser etc etc eksisterer. Slik er det bare. Og de eksisterer i de fleste bransjer.
Man kan velge å overse de totalt, eller tillegge de den vekt man ønsker. Fritt valg.

Men man biter seg selv i halen om man sier at de kun kan brukes til ditt eller datt, fordi også DET er subjektivt; hva man bør bruke de til.
Du kan ha langt bedre grunnlag for å ta egne valg enn hva enkelte andre har; for noen kan slike undersøkelser være veldig verdifulle.

Du har forøvrig misforstått meg; jeg har ikke sagt at jeg tillegger andres tilfredshet noe som helst; egne personlige valgkriterier er det kun du som snakker om; jeg referer kun til at det eksisterer slike undersøkelser.

Mvh Vidar P

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Kranglete i dag?

Jeg oppfatter følgende som at du tilla tilfredshetsstatstikker litt betydning, om ikke annet som at de kanskje har bekreftet eget valg(?)
-------klippeklipp----------------
Enig; det er en sterk indikator på genuin tilfredshet. Når det gjelder biler, så er det jo tilfeldigvis (?) de samme merkene som også er øverst på tilfredsstatistikkene.

Mvh Vidar P
--------------------------------
Men, jeg kan selvfølgelig ta feil. Hvis du blar litt tilbake i tråden så var det du faktisk selv som brukte slike undersøkelser som argument for at et BMW nok var bedre kvalitet enn Snickers-is mente fordi eierne var så fornøyde.

Jeg kan ikke helt skjønne poenget med at jeg biter meg i halen ved å hevde at bruken av slike undersøkelser i seg selv er subjektivt, all den tid jeg har hevdet at valgene skal og bør være (og ER) subjektive? Jeg har egentlig et lite problem med å skjønne hva såkalt objektivitet egentlig er, men, det er en annen diskusjon. At det finnes slike undersøkelser og hvordan andre velger å bruke slike undersøkelser får den enkelte selv finne ut av. Som jeg sa, vi er egentlig enige, men vil ikke inrømme det.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå skal jeg slutte denne diskusjonen for min del; når man tillegger folk andre meninger enn de har, beskylder de for å krangle, og klipper ut av sammenhenger, så blir det bare en dårlig tone.

Gjenkjøpstendens av samme produkt er og blir en viss indikator på eiernes generelle tilfredshet med produktet, enten du vil det eller ei. Det har ingenting å gjøre med mine egne bilvalg; det er å dra temaet altfor langt; jeg har brukt de samme biler siden lenge før de var del av slik statistikk.

Mvh Vidar P

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Jeg har nå 3 ganger påstatt at vi er enige i saken, og jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil innse det. Når det gjelder øvrige påstander oppfattet jeg at dette ble avklart på PM tidligere og ikke egnet i et offentlig forum. Greit nok for meg å avslutte slikt.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.780
Sted
Østfold
Vidar P skrev:
Gjenkjøpstendens av samme produkt er og blir en viss indikator på eiernes generelle tilfredshet med produktet, enten du vil det eller ei.
Da spørs det om det er produktets kvalitet som trigger gjenkjøp, eller om det heller er at produktet gir den status de ønsket seg (som for eksempel BMW/Audi), eller om leverandøren tilbyr særlige avtaler. Jeg vet jo følgende har funnet sted mange ganger:

- Kunde kjøper høyttalere direkte av importør til en sterkt redusert pris ift såkalt veiledende pris ut fra forhandler. Kunden får beskjed om at prisen er veldig hemmelig siden den er så lav.

- Kunden ønsker å bytte til en dyrere modell, og importør tilbyr samme pris eller mer faktisk enda mer i innbyttepris for de "gamle" høyttalerne.

Det er en form for gjenkjøp som ikke nødvendig vis sier noe interessant om kvaliteten.

Forøvrig synes jeg spørreundersøkelser rundt statusprodukter der eieren av statusvaren blir bedt om å mene noe om hvorvidt vedkommende har gjort et bra valg eller ikke sier mer om hvilken status produktet gir enn hvorvidt det holder god kvalitet.

Når eierne av dyre hifi-produkter her på forumet uttaler seg om sine egne komponenter så er det på en måte et svar på et spørsmål som alltid henger i luften:
- Har du gjort et dårlig valg?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det som blir målt i disse undersøkelsene er også følgende; hvor stor sannsynlighet er det for at du vil kjøpe samme merke neste gang.

Det er mulig å komme med drøssevis med hva om, dersom og såfremt... dette er bare undersøkelser, og man kan tolke de som man vil. De er åpenbart ikke laget av idioter, men av mennesker som vet hva de holder på med.

Jeg velger å tro om de merker hvor eierne i mange land over mange år igjen og igjen sier at de svært gjerne kjøper samme merke påny, at de er svært fornøyde med sitt produkt samt den service og oppfølging de blir møtt med; er merker som i stor grad tilfredsstiller eierne. Jeg velger videre å tolke dithen at de merker som til stadighet havner på bunnen hva tilfredshet angår, det er merker som i liten grad tilfredsstiller eierne. Veldig enkelt. Det er ikke så mange andre måter å se det på.

Her er f.eks en slik undersøkelse. Norges største bilundersøkelse sågar. Les ut av den hva enn man vil for meg.

http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/article2407376.ece

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
Mulig jeg burde lest forutgående sider i tråden grundigere, men går det an å si noe om hvor dere vil med denne diskusjonen, sett i forhold til hifi?

Mvh.

Ketil

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette driftet avsindig langt ut i OT :) Det er i høy grad min feil, beklager det.

Mvh Vidar P

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.780
Sted
Østfold
Poenget er jo at eierne av ulike stoltheter stort sett er rimelig inhabile ift å vurdere kvaliteten på boksene opp mot alternativer i markedet.

B

Back_Door

Gjest
Vidar P skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ser man hvem som velger et produkt av samme merke når de skal ha noe nytt eller oppgradere, synest jeg ofte at det er en bedre indikasjon på hvor fornøyd man egentlig er.

Mvh Vidar P
Når jeg dro inn eksempelet med bilmerker i denne tråden, var det for å belyse en tendens noen kan ha til å få skylapper.
Jeg har personlig alltid hatt sans for italienske biler. Jeg hadde f.eks. også Alfa i en periode da det ikke var importør for merket. Den gangen var jeg medlem av Alfa-klubben. På tross av beviselig mye feil og problemer med det bilmerket, var medlemmene preget av stor entusiasme,og var svært tro mot merket. En slik form for entusiasme og patriotisme er ikke et ukjent fenomen. Et fenomen der man glatt overser alvorlige feil og mangler fordi man har opparbeidet en tilhørighet til merket.Det kan være mange grunner til slik entusiasme. For Alfa har det nok mye bunn i bilhistorie. Det var dette eksempelet jeg mente hadde relevans også til hifi. Det er i hvert fall tydelig at svært mange anser sine egne valg innen hifi som representativt for noe av det beste innen den prisklasse i verden. Det er vel også da noe av grunnlaget for all krangel her inne? Når noen våger å betvile kvaliteten til sider ved produkter som man selv har bestemt er de beste i verden, oppretter man en tråd for å skaffe seg flertall for krav om mer kunnskap..
Når jeg relaterer dette til bilmerker, er det fordi det minner meg om utallige bildiskusjoner på forskjellige arbeidsplasser. ;)
For ordens skyld understreker jeg at jeg ikke anser meg selv som feilfri i sammenhengen heller. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Poenget er jo at eierne av ulike stoltheter stort sett er rimelig inhabile ift å vurdere kvaliteten på boksene opp mot alternativer i markedet.
Det tror jeg du har relativt sett rett i.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bjornh skrev:
Snickers-is skrev:
Men eierne er ikke inhabile ift å kvantifisere hvor fornøyde de totalt sett er med produktene sine. Som faktisk er det som blir målt her.

Mvh Vidar P

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.225
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
bjornh skrev:
Snickers-is skrev:
Men eierne er ikke inhabile ift å kvantifisere hvor fornøyde de totalt sett er med produktene sine. Som faktisk er det som blir målt her.

Mvh Vidar P
Det tror jeg du også har rett i, og derfor min reservasjon "relativt".

Mvh. Bjørn

Topp Bunn