Krell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Noen her som har erfaringer med Krell KSA-250 ? Beist på 65kg, 250w x 2 i 8 ohm.. dobler hele veien til 0,5... 2x4kw.

Fant en til salgs, og er litt nysgjerrig, er den verdt rett over 20'000.- ? Er nyoverhalt/service står det.

krellksa250.jpg

Mvh

ingemar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Antall liker
    9
    Nu står 700an hos Marcel i Holland för en komplett uppdatering:)Får hem den nästa vecka,ska bli spännande att få lyssna på resultatet!!Hilsen/Ingemar
    FPB700cx front Lch original rear Rch upgraded.jpg

!cid_image001_jpg@01CEF6C4.jpg

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.506
    Sted
    Smurfeland
    Noen her som har erfaringer med Krell KSA-250 ? Beist på 65kg, 250w x 2 i 8 ohm.. dobler hele veien til 0,5... 2x4kw.

Fant en til salgs, og er litt nysgjerrig, er den verdt rett over 20'000.- ? Er nyoverhalt/service står det.

Vis vedlegget 230568

Mvh
    Tror det var en sånn jeg prøvde å få kjøpt i sommer, men han som solgte ville ikke selge hvis jeg ikke kjøpte noen fæle gamle Apogee Scintilla samtidig. Hvis den er nyoverhalt med nye elektrolytter og sånn, så hadde jeg ikke vært i tvil om å gi 20 lapper for den der.

Edit: det var en KSA 200-S jeg prøvde å sleske til meg i sommer.
    Krell KSA-200S power amplifier | Stereophile.com

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15

Mvh
    Tror det var en sånn jeg prøvde å få kjøpt i sommer, men han som solgte ville ikke selge hvis jeg ikke kjøpte noen fæle gamle Apogee Scintilla samtidig. Hvis den er nyoverhalt med nye elektrolytter og sånn, så hadde jeg ikke vært i tvil om å gi 20 lapper for den der.

Takk for svar!

Står følgende om den: " Servad med nya elektrolytkondensatorer. Panasonic FC, Nichicon, Sprague, ROE,mf beroende på applikation. Endast komponenter av högsta kvalitet är använda"

Forsatt ingenting å tvile på ?
    ;) Er litt tvilende selv, da jeg egentlig ikke trenger den, bare lyst på :rolleyes:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.506
    Sted
    Smurfeland

Mvh

Takk for svar!

Står følgende om den: " Servad med nya elektrolytkondensatorer. Panasonic FC, Nichicon, Sprague, ROE,mf beroende på applikation. Endast komponenter av högsta kvalitet är använda"

Forsatt ingenting å tvile på ?
    ;) Er litt tvilende selv, da jeg egentlig ikke trenger den, bare lyst på :rolleyes:
    Altså, ikke la deg forlede av meg, for jeg har egentlig ikke særlig peiling og denne modellen er ukjent for meg. Men det som gjerne tar livet av gamle monsterkraftverk som dette, og som kan koste litt kroner å få på stell igjen, er at elektrolyttene tørker ut med årene.

Tror uansett du skal slite litt med å finne noe annet, moderne til den prisen som banker denne. Ta f.eks. Parasound A21 eller hva den heter, som har veiledende utsalgspris på ca. 25k. Sett i forhold til det, så er dette så godt som en no-brainer IMO, så lenge den er nyoverhalt og frisk. :)

I approve!

ingemar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Antall liker
    9
    Så äntligen står 700an här igen:)Creato audio har gjort det igen:DDen spelar såååå bra så att det blir ett "yawdrop"Satt och funderade hur denna man kan få till det så bra,tyckte att den var bra innan men nu så spelar den i en helt annan klass.Sååå mjukt men ändå med ett j_vlar annama.Satt och lyssnade på Mike oldfield här om kvällen och herr Mike på ett gott humör är ju ett musikaliskt kaos som alla vet men krellen hittar allt i inspelningarna som jag aldrig hört innan och allt sitter på plats,det låter helt enkelt musikaliskt med ett stort M,så ni som sitter på lite äldre krell modeller tveka inte utan ge dom ett nytt liv!!!Hatten av för Creato audio!!
    Hilsen/Ingemar

Vedlegg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Ser at Krell lansere en ny forsterkerserie som de kaller ibias forsterkere. På hjemmesidene sine så har de nå plassert EVO serien under arkiv avdelingen, betyr dette at denne nå går ut?

Stereo Amps

Duo 175 - 175 wpc stereo - $7,500
    Duo 300 - 300 wpc stereo - $9,500
    Chorus 5200 - 200 wpc 5-channel - $7,500
    Chorus 7200 - 200 wpc 7-channel - $9,500
    Solo 375 - 375 watt monoblock - $8,750
    Solo 575 - 575 watt monoblock - $11,250
    Trio 300 - 300 wpc 3-channel - $11,500

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Kun 750VA strømforsyning og viftekjøling. Kjenner jeg er en smule skeptisk til disse forsterkerne...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Enig, viftekjøling er noe man burde være ferdig med når vi er kommet til 2014.

thans

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2012
    Antall liker
    14
    Sted
    Oslo
    Enig, og også påfallende at Krell ikke spesifiserer disse forsterkerne i 4 (og 2) ohm laster, slik de alltid har pleid å gjøre tidligere... Kanskje det har sammenheng med at dette er de første effektforsterkerne Krell lanserer etter D'Agostinos avgang?

Kun 750VA strømforsyning og viftekjøling. Kjenner jeg er en smule skeptisk til disse forsterkerne...

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    1
    Enig, og også påfallende at Krell ikke spesifiserer disse forsterkerne i 4 (og 2) ohm laster, slik de alltid har pleid å gjøre tidligere... Kanskje det har sammenheng med at dette er de første effektforsterkerne Krell lanserer etter D'Agostinos avgang?

Herregud, snakk om å gå tilbake i tiden.. Se på fpb-serien, så denne, så skjønner du de nye eierne kun er opptatt bunnlinje. Dette kalles vel å ta en "ML".

thans

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2012
    Antall liker
    14
    Sted
    Oslo
    "iBias" :rolleyes: - om det er Apple de henter inspirasjonen fra nå, så får de vel ikke plass i kabinettene til kjøleribbene som kreves for å levere seriøs effekt ( i "klasse A" hele veien! :confused:) - og som bonus så spares det vel masse penger ved å droppe med kjøleribbene...

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    "iBias" :rolleyes: - om det er Apple de henter inspirasjonen fra nå, så får de vel ikke plass i kabinettene til kjøleribbene som kreves for å levere seriøs effekt ( i "klasse A" hele veien! :confused:) - og som bonus så spares det vel masse penger ved å droppe med kjøleribbene...

Ja de viftene koster ikke mye. Basert på bilder jeg har sett så oser det ikke akkurat byggekvalitet her, det er jo det som bl.a. har vært kjennetegnet til Krell. Dette er bygget billig for så og selge dyrt. Håper de låter bedre enn de ser ut.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Er vel ikke særlig overrasket at det går den veien. Selv begynte jeg å miste interessen for KRELL etter KAS/ KSA perioden...

Vedlegg

Sist redigert:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Er blitt fryktelig nysgjerrig på eldre Krell effekttrinn, og har av den grunn holdt oppe øynene for dette, ligger jo blant annet en Krell KSA-300s i Göteborg, og en Krell KSA-100 Eur også i Sverige..

Noen som har meninger om hvilke av de eldre som er "the shit" ? ;) Som sett i tråden her så var jeg å snuste på en KSA-250, men den ble solgt..

Vil ha noe som er stort, tungt og Krell.. ! :cool:

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Prøver litt igjen her,

Ser kanskje ut som at jeg går for en Krell KSA-300s :cool:

Men før jeg tar avgjørelsen, vil jeg gjerne høre her om hvordan eldre Krell effekter er med matching av forforsterker? Har også mulighet til å skaffe en Krell KRC-2 preamp, men hvordan står den seg mot dagens Preamper ?

Hvordan er krell og rør preamper?

Mvh

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Er blitt Krell venn, med KSA-300s :) Og derfor på jakt etter mer Krell fra 90 tallet..!

hva vil folk her si at en Krell Reference 64 DAC er verdt i dag? Har mulighet til å komme med bud på en slik, men vet ikke hvor jeg skal starte, eller hva en faktisk er verdt den dag idag :confused: Den ser jo fantastisk kul ut.

REF 64 DAC.jpg

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.350
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Prøver litt igjen her,

Men før jeg tar avgjørelsen, vil jeg gjerne høre her om hvordan eldre Krell effekter er med matching av forforsterker? Har også mulighet til å skaffe en Krell KRC-2 preamp, men hvordan står den seg mot dagens Preamper ?

Mvh
    Gratulerer med kraftverk med stor K :) Kjøpte du det fra hifistället? Jeg har selv en KSA300S og hadde en periode en KRC-2 i hus. Den låt bra men manglet detaljering sammenlignet med Tacten jeg bruker til vanlig. KRC-2 måtte også se seg slått av Cary SLP-03. Volumjusteringen var også noe grov, så det ble mye lyd på lavt volum. Personlig ville jeg ikke gått for KRC-2, det finnes mange bedre alternativer. Krell KSA300S har fungert meget bra med de to rørpreene jeg har hatt i hus, Conrad Johnsen Act 2 Series 2 samt tidligere nevnte Cary SLP-03.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Prøver litt igjen her,

Mvh
    Gratulerer med kraftverk med stor K :) Kjøpte du det fra hifistället? Jeg har selv en KSA300S og hadde en periode en KRC-2 i hus. Den låt bra men manglet detaljering sammenlignet med Tacten jeg bruker til vanlig. KRC-2 måtte også se seg slått av Cary SLP-03. Volumjusteringen var også noe grov, så det ble mye lyd på lavt volum. Personlig ville jeg ikke gått for KRC-2, det finnes mange bedre alternativer. Krell KSA300S har fungert meget bra med de to rørpreene jeg har hatt i hus, Conrad Johnsen Act 2 Series 2 samt tidligere nevnte Cary SLP-03.
    Takktakk! :) Ja var nede i Göteborg og plukket det opp,første gang jeg var der, fantastisk butikk med mye snop.

Takk for tilbake meldingen! Har slått fra meg KRC-2, og tenker å gå for en KRC-HR som jeg kanskje får tilslag på, selger ville tenke seg litt mer om. :)
    Vis ikke det går, så må jeg nesten prøve en SLP-03, da Lsound har meget fin returrett.

Mvh

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Bekrefter kanskje tidligere diskusjon..http://www.stylusaudio.se/wp-content/uploads/2012/01/Krell-Prislista1.pdf

Ser også at Phantom pre amp er ut, nye modeller i Mars. Det er da ikke mange mnd. siden Phantom kom..?

De låter sikkert bra disse nye greiene men for meg er Krell synonymt med tung hifi så det virker litt merkelig hele greia. Som en skrev tidligere; de har tatt en ML.
    Business`en nok viktigere enn god lyd.

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Tand, da endte vel dine 900 blokker hos meg....

Gratulerer med nye kraftverk! PS håper du har god lufting i stua, de blir jo som du sikkert har kjent veldig varme :)
    Har de i kjelleren; trenger ikke oppvarming! :) utleveres T-skjorte og "drikkeflaske" ved lytteseanse...........
    Har dem i standby kontinuerlig; synes de leverer direkte fra standby til drift.
    Har ikke testet hva de leverer fra kald tilstand, men ville tro de trengte endel tid på å stabilisere seg da...
    Knallfornøyd så langt; de driver Eggleston Andra 3 til fullt potential!:)

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei dere.

Hva er de lydmessige forskjellene mellom siste gen. FPB CX/MCX og EVO/EVOe?

Jeg har ikke Krell nå, men har hatt det, og savner noen ganger de enorme kreftene og Krell-trøkket fra mellombass og nedover. Det er vel intet annet merke som gjør den jobben like godt...(?)

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Hei dere.

Jeg har ikke Krell nå, men har hatt det, og savner noen ganger de enorme kreftene og Krell-trøkket fra mellombass og nedover. Det er vel intet annet merke som gjør den jobben like godt...(?)
    Hei du :) Jeg har ikke hørt FPB / CX / MCX trur eg... men har hørt EVO et par ganger... men utifra det jeg har lest / forstått er EVO tørrere / mer definert spesielt i bass / mellomtoneområdet :)

Mvh :)

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.348
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei dere.

Hei du :) Jeg har ikke hørt FPB / CX / MCX trur eg... men har hørt EVO et par ganger... men utifra det jeg har lest / forstått er EVO tørrere / mer definert spesielt i bass / mellomtoneområdet :)

Det har jeg også lest meg til, men det er forunderlig hvis ingen på et Krell-forum her på hfs ikke har førstehånds-erfaring med dette. De melder seg kanskje etterhvert får vi håpe:confused:

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.383
    Heisann!

Jeg er (kanskje?) den i Norge som har hatt mest av Krell opp gjennom årene (sjekk disse trådene, blant mange andre -

JackX hjemmekinotråd

http://www.hifisentralen.no/forumet/jeg-har-va-rt-pa-besa-k-hos/38550-tkr-pa-fa-rjulsbesa-k.html

Jeg gikk fra FPB 300cx til 750 mcx fordi 300cx ikke maktet å gi mine dengang Resolution 1 ht nok strømstyrke til å starte/stoppe bass-elementene på en slik måte som ht krevde. 750 mcx er muligens den beste forsterker jeg noen sinne har eid. Den hadde en enorm presisjon gjennom alle frekvenser, overhodet ikke snakk om at den fokuserte (sin oppbygging) på de lavere frekvenser - den løste sine oppgaver på en harmonisk, melodiøs - og eksplosjonsartet måte. I tillegg var den jo utolig sexy! Med sin massive og eksotiske front signaliserte de(n) på sine indre enorme krefter, og lot ingen som bivåne den være i noen som helst slags tvil: Her er det Krefter!

Eneste grunnen til at jeg gikk over til EVO-serien (600 & 403) var at den nye serien fra Krell gikk over til CAST II. For meg var det viktig fordi jeg gikk samtidig over til den nye prosessoren fra Krell (EVO 707).

Dersom man står overfor valget mellom (den eldre) FPB og EVO så ville det være avgjørende for utfallet hva slags upstream produkter man tenker å koble den opp mot. Er det CAST II eller CAST?
    Er det ikke andre Krell-produkter i kjeden? EVO-serien er ( i mine ører) noe mere raffinert og feminin, FPB mer direkte, og ikke så avslepen.

Cheers!

R

Roysen3

Gjest
    Hei dere.

Det har jeg også lest meg til, men det er forunderlig hvis ingen på et Krell-forum her på hfs ikke har førstehånds-erfaring med dette. De melder seg kanskje etterhvert får vi håpe:confused:
    I mine ører og som flereårig eier av Krell MRA vil jeg helt klart si at EVO serien var et steg tilbake sammenlignet med FPB serien rent musikalsk og tonalt. Den har en mellomtone som minner mye om de beste rørfordterkerne og en bass som det ikke finnes maken til. EVO-serien er nok mer åpen øverst i frekvensspekteret, men oppleves ikke å ha samme musikalitet og kontroll som FPB serien hvor de største modellene også var kraftigere enn modellene i EVO-serien.

i mine øyne har Krell som merke merkbart tapt seg i lyd- og bygg-kvalitet på linje med andre store fra 90-årene som Wadia, Mark Levinson og Audio Physic.

Håndlaget til Dan D'Agostino savnes.

Mvh
    Roysen

R

Roysen3

Gjest
    Det EVO serien dog har som langt overgår FPB serien er forforsterkerne. EVO-2 er en langt over noen annen pre Krell har laget. Jeg satt lenge og ventet på en Krell EVO-3 phono forforsterker.

Mvh
    Roysen

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Om FPB er bedre enn EVO vil jeg ikke mene noe om, det har nok mer med smak og behag å gjøre. Hadde en gang FPB 200 og senere 600. Forsterkere jeg likte meget godt men sammenlignet med EVO så synes jeg de blir "seigere" hvis man kan bruke et slikt ord, EVO har klart mer snert og spiller lettere enn FPB. Jeg liker lyden fra EVO serien, den er kjappere i bassen selv om FPB serien nok er tyngre og har en bass som mange setter pris på, selv liker jeg farten og definisjonen i EVO serien bedre men som sagt smak og behag.

Kreftene i FPB serien er nok gode og ha med vanskelige laster men EVO har krefter nok i massevis for normale høyttalere. Viktig også å huske på at det er merkbar forskjell på EVO og EVO e.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Fant litt HiFi porno.. Skjønner egentlig ikke hvorfor ikke flere velger sort farge på Krell utstyret?

image001.jpg

image003.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Både sorte og sølv i EVO serien finnes i nærheten og synes at de sorte er klart finere enn sølv.

Spissoy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    15
    Ser forøvrig at det er ett Krell EVO2 fortrinn til salgs her på Torget nå! 4 chassis pre-amp.!

Ser über-stilig ut! ;)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Gjensyn med gammelt klipp, er en del snasent Krell (og mye annet) hjemme hos Fabio, fra ca 1.45 og utover:

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    298
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har hørt både Krells gamle serie FBP serie både 400 og 750 og EVO 1 og 900 (som jeg har selv). Også vært heldig å høre MRA ved en anledning.
    Jeg opplever at EVO er mer raffinert og mer oppløst. Kan ikke bedømme om noen anne Krell forsterker skulle ha mer kontroll, har ikke testet side ved side men med sine 6000 va strøm pr. side og 900 watt så savner iallefall jeg ikke noe...........
    Ingen annen forsterker enn EVO 900 har fått mer ut av mine Eggleston; det er en perfekt match!

Jamakr

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Antall liker
    2.334
    Hei,
    jeg har de gamle 600 blokkene til JackX. Kan noen si noe fornuftig og forskjellen på disse og 900 blokkene omtalt i tråden?
    Mvh
    JMK

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.637
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Jeg har har hatt FPB 600, FPB 750MCX og EVO ONE. Evo One er helt klart det beste Krell har levert i mine ører, disse er fremdeles klasse A! Fikk 750MCX tilbake i innbytte, blir 3 skritt tilbake sammenlignet med Evo One.
    APL HAS-Master parkerer Krell Evo One på alle parametre..........

mvh.
    SAL

JonasH

Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Antall liker
    2.122
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    16
    Blåser liv i tråden igjen og melder meg inn i "vennegjengen", med min nyervervede Kav-400xi :)
    Spiller med denne på SVS MBS-01 høyttalere. Endelig har de fått en forsterker som får de til å blomstre. Her er det krefter å ta av:cool:
    image.jpg

mr.electric

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.12.2014
    Antall liker
    45
    Sted
    Nes, Akerhus
    Blåser liv i tråden igjen og melder meg inn i "vennegjengen", med min nyervervede Kav-400xi :)
    Spiller med denne på SVS MBS-01 høyttalere. Endelig har de fått en forsterker som får de til å blomstre. Her er det krefter å ta av:cool:
    Vis vedlegget 286621

Flott!

Henger meg på :)
    Ser det er mye heftige saker her på tråden og med mitt budsjett/ønsker er Kav 400xi noe av det mer musikalske jeg har hørt til i forhold til kvalitet/pris!
    Den har mer enn nok kraft til mine litt tungdrevne høyttalere og i mitt beskjedne lytterom jobber den uanstrengt! Har hatt andre ting og jeg valgte å legge vekk endel album da det låt "kaldt og noe stygt" men med Kav`en kom musikaliteten tilbake og det er ingen musikksjanger/artister eller album jeg ikke kan høre på!

Digger amp`en :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn