..
Når du gjør en vinylripp vil du overføre disse fasefeilene over til digitalt og sammenligningen blir kanskje ikke reel?
..
Når en gjør en vinylrip med rett utstyr så ender en opp med en digital fil som er en eksakt kopi av det som kom ut fra preampen.
Avspilling av denne gir eksakt samme lydmessige resultat som å lytte til det analoge signalet spilt av fra platespilleren.
De to filene som det er vist kurveform for er begge på digitalt format - ellers ville det ikke være mulig å gjøre masvis analyse.
Den øverste er vinyl - altså en vinylrip, den nederste er fra samme album på digitalt format fra produsenten.
Nå ha jeg nettopp hørt på noen slike spor, og sammenlignet vinyl med digital.
Formålet er dels å sjekke om vinylriggen kan brukes til å rippe noen album jeg har som neppe er å oppdrive på digital, dels å finne lydtekniske parametere som kan gi denne vinylsounden, slik at dette kan bygges inn i reproduksjonsutstyr.
Men først må en jo finne ut hva som så bra med vinylsounden, og så langt så må jeg dessverre melde pass her.
Det låter flott, spesielt mellomtonen er ganske god, vokal har en slags flyt og tilstedeværelse som er besnærende.
Men transientattack er manko, utklinging svever, plassering av objekter og instrumenter er av og til svevende og upresis - ting flytter på seg.
Bassen er litt kraftigere på vinyl, men punch og attack og definisjon er bedre på digital.
Så avslutter jeg med å lytte til et par gode nyere produksjoner.
Det er en realisme, dynamikk og mangel på forvrengning og støy som ikke er mulig å stappe inn på noe slags vinyl.
Jeg er enig i din overordnede konklusion, hvis man har en god indspilning uden komprimering og uden heftig brug af limiter og lydmanipulering (jeg tror at limiter som er kraftig komprimering på en lille del af signalet er et alvorligere problem end man gør det til, og lydmanipulering er lige så slemt) faktisk vil jeg sige komprimering er det som ødelægger mindst hvis det er brugt med måde.
Har man som sagt en god indspilning på 24/96 eller højre opløsning og et godt digitalt set-op at afspille på, så kan man nå niveauer i gengivelsen hvor et vinyl-opsæt uanset pris ikke kan være med.
Skulle det alligevel være tilfældet så mener jeg det er fordi der er noget galt med den digitale-kæde.
Jeg har besøgt en del med heftige vinyl sæt-op , og det virker nogen gange som om der er en tendens til at nedprioriterer den digitale afspille kæde, og så er resultatet givet på forhånd , nemlig at vinyl typisk klarer sig bedst.
Men det er langtfra altid virkeligheden at man står med noget perfekt kildemateriale, desværre, virkeligheden er at vi bliver udsat for digitalt kildemateriale som er kraftig manipuleret således at de lyder ok på bl.a. Ipod hr og fru Jensens minianlæg youtube det middelmådige stereoanlæg osv.
Alt denne manipulering og som sagt især konsekvensen af heftig brug af limiter for at få lydtrykket så højt som muligt på den digitale fil, dette kan og er ikke muligt at overfører til vinyl.
Derfor kan vinyl-folket tit opleve en subjektiv bedre gengivelse, også selv om musikken stammer fra den samme master, jeg henviser igen til
https://www.youtube.com/watch?v=n-AE9dL5FG8 hvor det også visuelt er helt tydeligt at man kan se limiterens kendetegn (brick wall) ikke er blevet overført til vinyl udgaven (det kan simpelthen ikke lade sig gøre), han prøver godt nok at bortforklarer alt dette i videoen.
Men som jeg nævner i
http://www.hifisentralen.no/forumet...r/80691-kva-lsvoll-design-15.html#post2156432
Har jeg selv prøvet at tilfører Riaa og anti-Riaa til en digital fil og limiterens (Brick Wall) spor forsvinder på besynderlig vis ("musikken genskabes") , Er dette ikke er rigtigt, så er jeg alligevel sikker på at sporene af Brick wall forsvinde ved skæringen af masteren og ved den senere afspilning af vinylpladen.
En mekanisk nål vil aldrig kunne give et resultat som er identisk med en tydelig Brick wall i en digital fil , og det er utvivlsomt en fordel, for dette er så langt væk fra musikkens naturlige struktur som det kan komme.
Men betydningen af dette er vanskelig at gøre op.
Fordi i et digitalt sæt-op vil højtaleren og andre filtreringer også sikre at man i den sidste ende ikke hører noget som direkte ligner "Brick wall". Men alligevel er jeg ikke tvivl om at det betyder noget for lytteresultatet.
Til gengæld tilføres der mange andre fejl fra vinyl, men de er af en naturlig mekanisk karakter, som stiger med lydtrykket, fejl som vi nemt acceptere, alt dette er meget forskelligt fra digital-forvrængning , ja faktisk opfører digitale-fejl sig direkte modsat, men jo mere opløsningen øges på det digitale medie , jo mere vil man nærmer sig den analoge gengivelse, heldigvis.
Jeg var til en sammenligning af CD og vinyl for nogle år tilbage, her vandt vinyl overlegent hver gang, med en enkelt undtagelse som var en helt ny vinyl-udgivelse , som du selv siger der var en sammenhæng (en lyd) og en naturlighed i bl.a. mellemtonen som ikke var tilstede i CD'en gengivelsen.
Og samtidig led dette vinyl-opsæt ikke af de fejl som man normalt forbinder med vinyl, man havde også her sikret sig at masteren burde være den samme både for vinyl og CD.
Så der er utvivlsomt en del med meget heftige vinyl-sæt-op som kommer frem til et andet resultat end dit Kvålsvoll, hvis sammenligningen går på en vinylplade afspillet på et super vinyl-sæt-op i forhold til den samme musik på CD og afspillet via en CD afspiller eller anden digitalafspiller.
Men forskellen må indsnæres mere og mere selv for de mest fanatiske vinyl tilhængere