lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Du er en tøffing lasse :)
    Jeg er vel egentlig ikke kjent for å være så veldig tøff. Men jeg er uredd, det skal jeg kanskje ha.. :) Men jeg er samtidig en enkel kar som tenker enkelt i det meste jeg foretar meg. Kall det gjerne en livsfilosofi.. Veldig mye av det jeg har gjort i anlegget har gitt meg forbedringer mot mine preferanser. Men det er selvfølgelig ikke alltid, diskantstuntet tidligere i denne tråden var et eksempel på det :-\

Men når det er sagt må jeg si at stuntet med MI 10.1 nå var svært vellykket!! Det er ikke mye mm2 i strømbaner på etsa print. Ved å legge på 2,5 mm2, nærmest fra punkt-til-punkt på printet der hvor de store strømmene går, føles det klart at forsterkeren nå puster roligere og får brukt de store strømreservene mye mer effektivt. Det hjelper ikke å presse gjennom store mengder vann gjennom en kran som såvidt er skrudd opp.. I tillegg til større strømforskyning og bedre strømbaner har jeg med stort hell også byttet kondensatoren på inngangen - til Mundorf Supreme sølv i olje.. Synes det spiller fabelaktig godt på den transen nå og anbefaler gjernet folket en lytt på denne nå ;)

Edit; Beklager elendige bilder..

mvh
    lassemann

Vedlegg

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    152
    Det ser ut som det ligger mye flussmiddel tilbake på printkortet etter loddingene du har gjort. Det vil være en stor fordel å fjerne fluss, det ødelegger print og loddinger over tid. Hva som fjerner fluss er litt avhengig av hvilket produkt du har brukt i loddeingene, men f.eks aceton skulle gjøre susen. Bare pass på å ikke sniffe inn for mye ;D.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Andreas skrev:
    Det ser ut som det ligger mye flussmiddel tilbake på printkortet etter loddingene du har gjort. Det vil være en stor fordel å fjerne fluss, det ødelegger print og loddinger over tid. Hva som fjerner fluss er litt avhengig av hvilket produkt du har brukt i loddeingene, men f.eks aceton skulle gjøre susen. Bare pass på å ikke sniffe inn for mye ;D.
    Takk for tipset! Den jobben skal gjøres ;)

mvh
    lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.692
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Selv den lille mikrolytten i kveld avslørte at det har skjedd
    noe med forsterkeriet, hmmm, spennende, spennende....

:)

/ Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

Klarte ikke å la være etter lang tids grubling.. Men fra Hong Kong dukket denne opp her om dagen.. Kan avsløre at rett fra esken spiller den ikke spesielt bra desverre.. Men lassemann vet... ;)

Veldig lekker riaa synes nå jeg da :) Og prisen er svært fordelaktig ;)

mvh
    lassemann

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Havnet rett på kirurgibenken i dag og da er det ingen bønn i lassemann sitt vindu... :eek:

Og inn med noen slike så skal det nok spille musikk tenker jeg ;)

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Slik ble det.. Første del del av moddinga er gjort. Siden dette er en MM riaa er planen å bygge den om til ren MC med innebygde Lundahl stepup trafo. Og 47kohm motstand skal bort og trinnløs regulerbar impedansregulering skal inn. Og lyden: MEGET lovende så langt ;)

mvh
    lassemann

Vedlegg

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    2
    Hei Lassemann,har sjøl samme PU som dæ og har også impedansevelger i min MM-RIIA,bruker også Lundahl-trafo;LL1681,koblet som 13X. Har falt til ro med 405ohm(har valgene 83,180,278,405,650 og 1300 "sett" via 13X) AT33EV vil jo ha det "lett" mht last som du sikkert har erfart,eller? Bruker Elna velger til dette.278ohm er 47K uten trafo,ergo har man det fleksibelt for det meste av PU anyway :D Ser bra ut disse modifiseringene,tenker at det må "åpne" opp i lyden 8)

mvh Filip

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.692
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Kan avsløre at rett fra esken spiller den ikke spesielt bra desverre.. Men lassemann vet... ;)
    ;D

Den har jeg hørt før!!!!

- og det stemmer som regel...... ::)

Gratulerer med nyervervelsen Lassemann, tenker slik jeg; når du kjøper noe; er det fødselen.
    Nå skal den vokse og gro og bli "stor", lykke til, gleder meg til å høre!

Vennlig hilsen

Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Gratulerer med nytt :)

/jan
    Takker for det Jan.. :) Dette nye tilskuddet låter faktisk overraskende bra allerede.. Byttet kondissene og røra er det eneste jeg har gjort så langt og det spiller allerede svært bra. Disse nye Trustworthy røra fra Golden Dragon er ikke oppskrytt. Byttet også til 6X4 Mullard likeretter. Ikke feil det heller ;) Må få testa denne og MI14 hos deg en dag snart :)

mvh
    lassemann

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Høres spennende ut.
    Finns bedre likerettere enn 6x4 ;)

Langfri, så skrik ut når det passer for deg.

/jan

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer, ser ut som spennende riaa løsning

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    lassemann skrev:
    Karlinn skrev:
    Gratulerer, ser ut som spennende riaa løsning
    Takker og bukker :) Brått ble det rør i hele linja igjen ::)

mvh
    lassemann
    fint med rør hele veien :), jeg kjører mest med rør hele veien, også i 2 gain stegen i riaa'en men det er ofte problem med rør der, må bytte dem oft ut og vanskeligt å finne gode rør. Har også et transistor riaa fra loricraft som er ok. kunne også være spennende å prøve golden lion kt77 i mid mono.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine ting dette Lasse... Kanskje du skal starte hifi-ekvivalenten av "Overhaul" ? :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    F.E. skrev:
    Hei Lassemann,har sjøl samme PU som dæ og har også impedansevelger i min MM-RIIA,bruker også Lundahl-trafo;LL1681,koblet som 13X. Har falt til ro med 405ohm(har valgene 83,180,278,405,650 og 1300 "sett" via 13X) AT33EV vil jo ha det "lett" mht last som du sikkert har erfart,eller? Bruker Elna velger til dette.278ohm er 47K uten trafo,ergo har man det fleksibelt for det meste av PU anyway :D Ser bra ut disse modifiseringene,tenker at det må "åpne" opp i lyden 8)

mvh Filip
    Spennede det du skriver Philip! Jeg har også LL1681 koplet som 13X. Gir gain i massevis. Har noe lavere impedans enn deg, ca 200 ohm tenker jeg. Skal la det hele spille seg til nå før mer eksperementering. Har i kveld operert inn trafoer i RIAA og det var litt med hjerte i halsen jeg satte den på mtp brum, men tro meg; den er helt tyst!! Må si riaa spiller bra til tross for at den er helt ny.. :) ;D

Noen bilder av dagens arbeid.. 8)

mvh
    lassemann

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Fine ting dette Lasse... Kanskje du skal starte hifi-ekvivalenten av "Overhaul" ? :)
    Ja, du sier noe Hans Christian.. ;D Men kun til husbruk dette.. Utrolig morsomt at en slik riaa til under 4K kan prestere som dette, men det gjør den faktisk. Skal som sagt la den få sin "bedding time" nå før vi gå videre..

mvh
    lassemann

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Fredrikstad
    Grattis lassemann. Her går det unna i svingene. Den riaa`n blir nok knall etter litt lassefisering.

Skal bli spennende å få hørt på den etterhvert.

Riktig god påske.

/Ruby

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    2
    lassemann skrev:
    F.E. skrev:

mvh Filip
    Spennede det du skriver Philip! Jeg har også LL1681 koplet som 13X. Gir gain i massevis. Har noe lavere impedans enn deg, ca 200 ohm tenker jeg. Skal la det hele spille seg til nå før mer eksperementering. Har i kveld operert inn trafoer i RIAA og det var litt med hjerte i halsen jeg satte den på mtp brum, men tro meg; den er helt tyst!! Må si riaa spiller bra til tross for at den er helt ny.. :) ;D

Noen bilder av dagens arbeid.. 8)

mvh
    lassemann
    Artig å modde :D Har bytta ut org 47K med 220K og bruker andre i tillegg for å kunne gjøre disse valgene,f.eks: 220000/13X13=1301ohm. 47000 blir da 278ohm. Lundahl brukes jo av de store gutta som f.eks BAT og Jeff Rowland 8) Har dessverre litt brum selv som garantert skyldes kabelsalat bak racket :p Må vel gjøre noe med det,fin tid i påsken for sånne ting,god påske til deg og lykke til videre :D

mvh Filip

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takker for innspill Filip.. Helt kontroll på de ohmske variablene har jeg ennå ikke, men klorer meg fast til de flotte artiklene til Gunnar Brekke i Fidelity nr 7 og 42. Her forklarer han det meste ganske grundig. Siden jeg også er eier av en MI 14 MM/MC riaa med trinnløs variabel impedans fra 47-1047 ohm, hadde jeg håpet å få til en liknende løsning her med f.eks en 100K blue alps pot montert i front. Teoretisk skal det være mulig har jeg skjønt :) Jeg får ta en ting av gangen ;)

God påske til deg også :)

mvh
    lassemann

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Rubyred skrev:
    Grattis lassemann. Her går det unna i svingene. Den riaa`n blir nok knall etter litt lassefisering.

Skal bli spennende å få hørt på den etterhvert.

Riktig god påske.

/Ruby
    Joda, spennende dette Ruby og du får slenge innom en kveld for en lytt. Tror definitivt denne vil overraske ;)

God påske til deg også :)

mvh
    lassemann

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    499
    Torget vurderinger
    2
    http://www.1728.org/resistrs.htm Så er det bare å plotte inn ønskede verdier og finne ut hvilken motstandsverdier du behøver ved evt parallellmotstand i tillegg til den ALPS-poten du nevner :) Husk at ved 26x (hvis det skulle bli aktuelt) "ser" PU en fjerdedel. Dette ved samme parallellmotstand i RIIA. F.eks 47000ohm/13x13=278ohm. Mens 47000ohm/26x26=69,5ohm. Men 26x kontra 13x er 6dB ekstra og du sier selv at du har gain nok så dette blir neppe noe tema ;) Mener å huske at 13x er 22dB og 26x 28dB. Og dette med lastvelger får du til,du har jo klart mye mer så langt 8)
    Her er også noe lektyre http://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

mvh Filip

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Tar en liten velfortjent pause fra loddebolten nå og retter snuten mot det forjettede land Danmark.. "Vårt" feriehus står til disposisjon i påsken og det er absolutt ikke feil ;) 5-6 timer fra nå ser det slik ut på benken tenker jeg ;) Sted: Liseleje, Sjælland ;D

Legger ved en liten lekkerbisken vi knerta i går kveld. Utrolig hvor godt disse 80-talls Bordeaux'ene holder seg..

Påskehilsen fra lassemanns

mvh

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.692
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ååååå, det rykker i Danmarksmuskelen her nå!!! :'(

Kos dere over all måte hos de blide dansker, så ses vi over helga.

Vennlig hilsen

Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Joda, var innom Playcom, men desverre hadde de ingen inne akuratt nå.. Mye annet fint der, men måtte være hard mot meg selv i går da vi skal på en liten miniferie neste søndag til Syd-Frankrike ;)

Ellers er det å si at det spilte meget godt hos deg i går og helt utrolig hva du klarer å grave frem fra disse gamle 50-talls skivene :) :). Stort rom og perspektiv!! Masse detaljer og etter forholdene helt imponerende bass fra de småtassene dine ;) Veldig bra dette her Rubyred..

mvh
    lassemann

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Fredrikstad
    Takk for det lassemann. Spiller godt nok til at tiden brukes til spilling i stedet. ;D

Du får bestille Fatboy "Overdrive" på vinyl. Burde være lett å få tak i.

Ellers er det lite HiFi nytt her i gården, men finner jo mange gamle vinylskatter på nettet.

Frank Sinatra "Only the lonely" er bare en perle av en plate...

Skal bli artig å få en lytt hos deg igjen. lenge siden nå. ;)

/Ruby

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vi finner en kveld Ruby ;) Planlegger forøvrig en kveld her om ikke lenge får jeg håpe. HCS nevnte at han også hadde lyst til å komme.. Og jeg kommer tilbake til saken ;)

Vel, siden Laggas må ty til Claustaler får lassemanns stå for skumpa i kveld..

Og litt mat står også på menyen i kveld... lammeskanker... mmmm..

mvh
    lassemann

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Regner med at maten holder samme klasse når vi skal komme en tur lassemann ? :)... Men ja, det blir særs trivelig å få hørt litt hos deg og snakka litt tull :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.692
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Aaahh, se der ja!

Kosedrikk den der Casabianca'en, og lammeskankene ser jo....... - greie ut......... ;D

Skikkelig snaddermåltid på gang altså, skulle likt og vært der, både fruen og jeg!!!!

Men så må det altså jobbes, irriterende irriterende irriterende irriterende irriterende irriterende!!!!!!!!

Kort sagt; kos dere!

::)

Vennlig hilsen

Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vi får se HCS.. ;) Skankene lager seg selv, kun tiden og gode råvarer er det som lager smak her... :) Tålmodighet er nok det viktigste ved slik matlagning. Dette er slowfood, men belønningen kommer bestandig..

Bare å komme lagga, mat for en bataljon her ;)

Først en liten forrett; gorgonzola og pære på godt olivenbrød med pinjekjerner og lavendelhonning.. Sabla godt var det ;)

mvh
    lassemann

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Elektron skrev:
    Daisy tallerkener. Skikkelig retro :)

Mvh Elektron
    Hyggelig kommentar Elektron :) :)

Dette er ekte 70-talls ja.. Turi design fra Figgjo.. Har faktisk flere serier og litt samlemani på dette ;)

mvh
    lassemann

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Da vi kjøpte landstedet fulgte det med et komplett sett. To fulle skap med absolutt alt man trenger til alle måltid. Vi koser oss veldig med det.

Mvh Elektron

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn