lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde en liten opptelling på Turi servise og jeg finner tre sett som er ganske rikholdige; Maja, Daisy og Clùpea (fiskemønster med sild).. Disse har aldri før opptådt i lassemann sitt vindu.. artig :)

Vel, hovedretten er inntatt og lammeskank ER snadder ;D

Enkel mat skylles ned med enkel vin. Valget ble en rimelig Cotè du Rhone 2010 Andrè Brunel - god opplevelse for meg og fruen :)

mvh
    lassemann

Vedlegg

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fruen fant frem en gammel og sliten sitron og en lime og tryllet frem den mest fantastiske sorbèt.. Etter en oppskrift av Jan Hedh.. Koster ingen ting - helt fantastisk smak! Frem fra kjelleren finner jeg en spansk søt moscato.. 0,5l til en svimmlende pris av kr 27 danske kr, kjøpt på Aldi i påsken..

Det er vanskelig å forstå norsk alkoholpolitikk og avgifter, men jeg skal la den debatten ligge siden Sverige og Systemet er 45 min unna for meg.. ;) Uansett veldig god dessertvin for nesten ingen penger..

Og serviset er Figgjo ala ca 1965 vil jeg tippe, modell og motiv ukjent..

mvh
    lassemann

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Det så ut som et fabelaktig herremåltid Lassemann, synes jeg kjenner duftene helt hit.. ;)

:)

Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jøye meg for en skremmende opplevelse i Fredrikstad i dag :( Lokale biltema, rema 1000 og Vinmonopolet sterkt ramponert av gasseksplosjon med tragisk utgang med ett menneskeliv tapt. Jeg var på jobb 3 km unna og vinduene her ristet kraftig.. Skremmende greier. Kone og 3 barn var rett i nærheten og på vei hjem fra jobb og skole når det smalt.. Heldigvis gikk det bra for oss. Blir helt skjelven av slikt... :-\ :-\

mvh
    lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Uff, trist dag, både dødsfall og skadde. :(

Godt at dere slapp unna, fru Lassemann sykler vel nesten daglig forbi på sykkelstien like ved.....?

/ Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Lagga skrev:
    Uff, trist dag, både dødsfall og skadde. :(

Godt at dere slapp unna, fru Lassemann sykler vel nesten daglig forbi på sykkelstien like ved.....?

/ Morten
    Ja, triste greier dette her. Både jeg og fruen sykler rett forbi der både nå og da. Snakket med en tidligere ansatt der (ingeniør), og han var overrasket over at dette ikke har skjedd før. Snakket om dårlige rutiner på fabrikken. Ikke bra dersom det skulle komme ut. Håper de finner ut av det under etterforskningen..

mvh
    lassemann

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Er sulten her... Hvor blir det av invitasjonen ? ;D
    He, he.. Ja, hvor ble det av invitasjonen..? Den kommer tenker jeg, men uka ble litt mer hektisk enn ønsket desverre. Deler av neste uke tilbringes i Syd-Frankrike med avslapning og rosevin i fokus tenker jeg ;) Vi får ta det derfra.. Jeg har med andre ord ikke glemt det..

mvh
    lassemann

Vedlegg

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så må dere ha en super tur begge to, slappe av og nyte livet etter noter!

Hyggelig kveld i kveld ute på Vesten i aften og, noen gode oster er aldri feil,
    ei heller fru Lassemanns vaniljeis med varm sjokoladesaus, nam nam!

Vennlig hilsen

Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Fru lassemanns takker for hyggelig besøk i går ;) Mens en annen stakkar brygger årets sommer-wit drives det latmannsaktiviteter i heimen ::) Vel, uansett takk for god oppvertning av fruen. Det setter jeg stor pris på :) :)

Vel, turen går sydover til varmere klima i Provence på søndag morgen, nærmere bestemt Lorgues.. Søvnig deilig landsby i hjerte av Provence. Gleder meg til å surre litt rundt uten mål og mening..

mvh
    lassemann

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kos dere å tur :). Så blir det sikkert invitert både hit og dit , etterhvert :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn, da var vi vel hjemme igjen og til ny Hifisentral. Vet ikke helt hva jeg synes om det nye brukergrensesnittet, men enklere har det ial ikke blitt synes jeg.. I posten lå det en artig hentelapp. Har vært litt nyskjerrig på dette en stund og når jars på forumet her og jeg kom frem til en fornuftig pris var det jo i grunnen ikke noe å lure på;)

Så da har man et par daget spillet på disse i QS Mid Mono, artig å ha muligheten til å trikse og mikse litt forskjellige rørtyper på utgangen..

Røret øker effekten i blokkene fra 50 watt (med EL34) til 60watt med KT90. Slettes ikke feil på mine relativt tungdrevne ProAcloner. Opplever mer headroom og mikrodetaljer, samt mer kontroll i bassen. Nå kommer også utvidelsen av strømforskyningen mer til sin rett. Orginal Mid Mono spilte best med EL34. Nå spiller de veldig bra med både KT88 og KT90. Rett og slett mesterlig kontroll på clonene..:) Går nå med noen vage planer om delefilter og litt ombygging av clonene også.. Lite er gjort innvendig der siden jeg bygget de for ca 5 år siden..;)

mvh
    lassemann

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.196
    Torget vurderinger
    1
    Endelig noen som snakker i klartekst rundt KT90 rørene fra Electro-Harmonix. Samtidig ble Mid Mono mer interessante å kjøpe i fremtiden, når økonomien tillater det.
    Nå er det vel KT120 lassemann neste gang vil teste ut, tenker jeg..?:rolleyes:

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Når er man .... nøyd, da tro?

Det spilte væffal fottrampende godt hjemme hos Lassemanns, i går kveld / natt, høyttalerne likte
    godt å få litt ekstra krutt inn, og kvitterte bl.a. med et enda fastere bassfundament, sånt liker jeg!

/ Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Endelig noen som snakker i klartekst rundt KT90 rørene fra Electro-Harmonix. Samtidig ble Mid Mono mer interessante å kjøpe i fremtiden, når økonomien tillater det.
    Nå er det vel KT120 lassemann neste gang vil teste ut, tenker jeg..?:rolleyes:
    Ikke umulig jeg med tid og stunder også tester ut KT120 Bjørn, men først skal KT90 brennes inn og nærmere vurderinger gjøres. Det jeg kan si er at det spilte her i går kveld/natt på en meget overbevisende måte.. Nok til at både jeg og sentralens Lagga mer enn en gang dro på smilebåndene og fikk renset øregangene.. Marillions "Marbles" på vinyl har noen herlige bassganger og det fikk vi sagtens erfare i går;)

Tidligere har KT88 ikke fungert godt nok synes jeg i Mid Mono. Det har vært litt ullteppeproblematikk. Men nå med en 4,5 gangers økning i strømforskyning (ladelytt) klarer forsterkeren fint å levere nok strøm til disse rørtypene - det er iaf min teori med den begrensede kunnskap jeg har om elektronikk:)

Å ja, kjøp deg en QS etterhvert.. Veldig fine ting synes jeg.. Karlinn vil komme med brukererfaringer på nye Mid Mono etterhvert. Han fikk sine nye blokker her i forrige uke..

mvh
    lassemann

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Vært artig og prøvd Mid Mono med 6CA7 Treasure Serie fra Souguang på Khønna.. Mistenker at det kan trøkke skikkelig Jan;)

mvh
    lassemann

Vis vedlegget 135251
    Prøvde ruby sine tidligere engang, men nå har det skjedd endel forandringer hjemme siden.
    Bruker bare rørampene på toppene, men fort gjort å bytte om så man kan kjøre ampene hele veien.

Horn mono tror jeg kunne fungert meget bra i mitt oppsett, trenger ikke mye watt iofs, mere behov for en tyst - low gain - kvalitetsamp :)
    Ikke det at man er på jakt etter en ;)

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.196
    Torget vurderinger
    1
    Ikke umulig jeg med tid og stunder også tester ut KT120 Bjørn, men først skal KT90 brennes inn og nærmere vurderinger gjøres. Det jeg kan si er at det spilte her i går kveld/natt på en meget overbevisende måte.. Nok til at både jeg og sentralens Lagga mer enn en gang dro på smilebåndene og fikk renset øregangene.. Marillions "Marbles" på vinyl har noen herlige bassganger og det fikk vi sagtens erfare i går;)

Tidligere har KT88 ikke fungert godt nok synes jeg i Mid Mono. Det har vært litt ullteppeproblematikk. Men nå med en 4,5 gangers økning i strømforskyning (ladelytt) klarer forsterkeren fint å levere nok strøm til disse rørtypene - det er iaf min teori med den begrensede kunnskap jeg har om elektronikk:)

Å ja, kjøp deg en QS etterhvert.. Veldig fine ting synes jeg.. Karlinn vil komme med brukererfaringer på nye Mid Mono etterhvert. Han fikk sine nye blokker her i forrige uke..

mvh
    lassemann
    Hva koster de, for tiden..?:rolleyes:

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Nesten ikke noe Bjørn :)

Price $1895/pair.
    Price for 230 volt/50 Hz add $95/pair.

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Prislappen på Quicksilver har generelt vært lav gjennom de siste 10 åra. Kanskje spesielt på Mid Mono som er en slags grunnkonstruksjon i hans linje. Største suksess hadde jo Mike Sanders med sin Philips 8417 versjon. Ser veldig lik ut Mid Mono med den forskjell at den blir likerettet med rør. Selv mener guruen at dette utgangsrøret var den beste pentoden lydmessig. 8417 var og er meg bekjent et av de siste effektrøra som ble produsert. Derfor har produksjonen blitt lav og markedet gikk fort tomme for disse. Derfor måtte Quicksilver Audio bygge en ny 60-watter basert på KT88.. Han landet vel på begynnelsen av 200o-tallet på Mid Mono etter flere forskjellige varienter gjennom 90-tallet, også en han kalte M-60 med 4 stk EL34 pr monoblokk. Disse var dyre å produsere og er i dag veldig etterspurte på bruktmarkeder. Mid Mono i tillegg til Horn Mono og enkelte spesielle SET modeller er i følge Mike Sanders selv han beste lydmessige modeller i dag

Jeg fikk inn mine til Norge i 2007 for oppgitt pris på hjemmeside inklusiv frakt og 240 volt versjon, ca 14K totalt inkl moms og toll. Det er som Jan sier; nesten for billig for en slik byggekvalitet..;)

Quicksilver Audio Products; high end vacuum tube audio

God søndag!

mvh
    lassemann

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fikk mine mid mono inn i siste uke for ca 14K tror jeg, ca 2000$ med tesla rør inklusiv frakt til Bergen og ca 2800kr i moms behandling
    Jeg har lyttet i noe timer og de virker på meg som de kan bli vinnere, men tror jeg mangler å kjøre dem i flere timer før jeg kan konklutere noe.
    det er mitt 3 par av QS, har hatt mange forsterkere igjennom tiden men mine 8417 har jeg altid ville holde.
    Første inntrykk er at mid mono er mye mer transparent og oppløst, kjører med kt77 men allt er så nytt, nye stue, rør og forsterkere så jeg er ikke helt der ennå.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk mine mid mono inn i siste uke for ca 14K tror jeg, ca 2000$ med tesla rør inklusiv frakt til Bergen og ca 2800kr i moms behandling
    Jeg har lyttet i noe timer og de virker på meg som de kan bli vinnere, men tror jeg mangler å kjøre dem i flere timer før jeg kan konklutere noe.
    det er mitt 3 par av QS, har hatt mange forsterkere igjennom tiden men mine 8417 har jeg altid ville holde.
    Første inntrykk er at mid mono er mye mer transparent og oppløst, kjører med kt77 men allt er så nytt, nye stue, rør og forsterkere så jeg er ikke helt der ennå.
    Skal bli veldig spennende å følge utviklingen til dine nye Mid Mono Karlinn. De er jo noe forskjellige fra mine da de opererer i 50% triodedrift og har en mer effektiv utgandstrafo. Veldig spennede veier Mike har gått med nye Mid Mono. Blokkene dine vil vinne MYE på å bytte ut inngang og driverrør. Mitt tips er de nye Golden Dragon Trustworthy 12AX7 på inngangen og noe NOS Tesla/Amperex/Mullard ECC88/6DJ8 som driver..;)

mvh
    lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ser vel for meg meg at jeg legger inn søknad om et lån av QS'ene, når
    nye høyttalere er på plass. :rolleyes:
    Er klart interessert i å prøve "alle mulige" amper på RS4W-12, med ca 10db høyere
    følsomhet enn Miragene, er mulighetene mange flere......

/ Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Spennende Morten, kanskje det blir ordning på deg au. Les: rørkæll :p

Hva ligger de nye på i eff ?

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.196
    Torget vurderinger
    1
    2000$ og ca. 14 000,- Nkr høres ikke ille ut, synes jeg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    2000$ og ca. 14 000,- Nkr høres ikke ille ut, synes jeg.
    Fikk en pris på horn mono for ett års tid siden, mener det var rundt 13-14k det med.
    Prisene er latterlig bra spør du meg. Får jo knapt noe brukt for den prisen i samme kvalitet.

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ser vel for meg meg at jeg legger inn søknad om et lån av QS'ene, når
    nye høyttalere er på plass. :rolleyes:
    Er klart interessert i å prøve "alle mulige" amper på RS4W-12, med ca 10db høyere
    følsomhet enn Miragene, er mulighetene mange flere......

/ Morten
    Søknad innvilget:)

mvh
    lassemann

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1

/jan
    Effekten er redusert fra 50 til 40 watt med EL34, men ladelytten i strømforskyningen er blitt nær dobbelt så stor fysisk.. Hva den utgjør i uF vites ikke. Min har orginal 1000uF/450V, men har med stor suksess øket denne til 4400 uF/500V. Kanskje Karlinn kan svare?

mvh
    lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3

/jan
    :rolleyes:

Vel, kremt, det er rør både i pre og RIAA da.......

De nye er sånn løselig beregnet til å ligge på 92 - 95 db følsomhet. Gir som nevnt nye muligheter...

- takker Lassemann, det blir morsomme tider framover!

/Morten

Sist redigert:

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    den er også 1000uF og samme spenning
    Ser ikke ut som de på hjemmesiden

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Jeg snakkete med mike i kveld, disse lyttene som er på siden er noe han brukte i kort tid men det var stor feil på dem og han bytte i den tidligere versjon igjen. Hans favoritt i mid mono er testa el34l

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg snakkete med mike i kveld, disse lyttene som er på siden er noe han brukte i kort tid men det var stor feil på dem og han bytte i den tidligere versjon igjen. Hans favoritt i mid mono er testa el34l
    Kan være like greit å holde seg til det trygge også.. Det er klart at med en slik elektrolytt som jeg har puttet på ville ikke Mid Mono bli direkte billig heller. Og om jeg skal være helt ærlig var jeg ikke heller helt trygg når jeg satte på blokken første gangen. Hadde heller ikke turt dette om ikke jeg hadde Roar Malmin sin velsignelse. Uansett var det en oppgradering, spesielt på de mer effektkrevende rørene som KT88 og KT90. I samme omgangen byttet jeg også likeretteren til en mer ampertålig type. Tror den het MUR860 eller noe??

mvh
    lassemann

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn