LC Audio & ZAPsolute`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1

    Stig.O.G

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan svare meg på hva som skjer da jeg setter forsterkerne i power down modus?

    På forhånd takk
    Klasse AB.
    Takk for tilbakemelding:)

    Vet du hvor mye en 78w er i AB?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Det var vel 78 W uavhengig av A eller AB trur eg. Effekten er først og fremst begrenset av forsyningspenningen til utgangstrinnet.

    mvh
    KJ
    Takk for svar[emoji4]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei.
    Har 2 stk Zapp puls kort liggende de tidlige versjonene med en store kobberspolen.
    Er det noen som veit pris på slikt?
    Dette er "gull" verdt, ville jeg da bare lagt ut til salgs og bedt om prisforslag, ikke få som klarte å få disse (ellers grisebra) produktene opp i røyk.
    Især hvis ind og udgangsterminaler var for tæt opad hverandre.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Hadde en Zapsolute effekt forsterker, låt veldig bra, men etter å ha brent den 2x på en mnd, fikk jeg byttet den i noe annet.
    Fikk beskjed om at den ikke tålte Kimber kablene jeg brukte (18-20 år siden).
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Hmmm. Jeg har hatt min ZAPsolute Mk4 i rundt 20 år og ikke opplevd noen problemer med den - bortsett fra litt during fra trafoene, hvis strømnettet er "skittent".
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en Zapsolute effekt forsterker, låt veldig bra, men etter å ha brent den 2x på en mnd, fikk jeg byttet den i noe annet.
    Fikk beskjed om at den ikke tålte Kimber kablene jeg brukte (18-20 år siden).
    Og det stemmer nok det;veldig høy kapasitans som Kimber bl.a har ,e nok årsak til mange forsterkerdrap,ikkje bare LC Audio. Du hadde kanskje ikkje zobel-nettverk mellom høyttalerterminalene? Det har æ hatt på min The End Millenium og det gjorde at den tålte Goertz som og e en fæling mht kapasitans. Nu bruke æ vanlige fra CO 8)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hadde en Zapsolute effekt forsterker, låt veldig bra, men etter å ha brent den 2x på en mnd, fikk jeg byttet den i noe annet.
    Fikk beskjed om at den ikke tålte Kimber kablene jeg brukte (18-20 år siden).
    Meget muligt da de er flettede. Induktiv belastning og kapacitativ også. Mere end på de fleste andre kabler.
     

    brud

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Zapsolute mk4 118W

    Har lest gjennom hele tråden med stor glede - benytter selv 2 stk zapsolute monoblokker 118W (mk4). Jeg benytter en modifisert (svært modifisert) Vincent Sa t-1 preamp med rør, ingen utfordring å dirve zapene, men har endret inngangsmotstanden på zapene til 47k og loddet inn en 1.5 uF Jupiter cobber kondis som anbefalt av LC (1 uF). Byttet ut de 4 22uF Mcapene med Mundorf EVO aluminium oil. Benytter 8A sikringer fra Furutech (blå) og WBT next gen RCA. Skjermet trafoene, samt ERS tapet kabinettene innvendig. Blokkene benyttes i biwiring konfigurasjon der 3 stk extension-kort driver bassene (3 par transistorer), mens hovedkortet driver mellomtone og diskant med sitt ene transistorpar. Har det vært utfordringer? Tja, har byttet begge powersupply kortene (til mk4.2) fordi printbanene mellom kabelterminalene og likeretterne viste tydelige tegn på varmegang, byttet likeretterne i samme slengen. Ellers ingen ting.

    Noen i tråden har rapportert om dårlig basstyring, dette er ikke tilfelle hos meg, stålkontroll på LE14H i mine JBL Ti250 - som er ekstremt krevende å kontrollere - dog med biased delefilter og oppgradert spole til filtert til bassen på høyttalersiden. Jeg vil heller si at bassen er ekstrem stram og skremmende dynamisk - slik som i det øvrige frekvensleiet. Er såpass fornøyd med lyden at jeg har sikret meg det kanskje siste mk4.2 byggesettet i verden for å ha i reserve. Jeg benytter forøvrig flettet høyttalerkabel til mellomtone og solid core til bass. Tiden nærmer seg for å fornye lytterne, disse blir da erstattet med Mundorf sine M-Lytic som jeg har meget gode erfaringer med. Kommer til å oppgradere motstanderene i utgangen samtidig (etter LC sine anbefalinger) til Mills sine 5W, i hvert fall på hovedkortet til mellomtonen og opp. Finnes det bedre forsterkere? Selvsagt, men ikke med stor margin før det blir usakelig stor prisforskjell.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har lest gjennom hele tråden med stor glede - benytter selv 2 stk zapsolute monoblokker 118W (mk4). Jeg benytter en modifisert (svært modifisert) Vincent Sa t-1 preamp med rør, ingen utfordring å dirve zapene, men har endret inngangsmotstanden på zapene til 47k og loddet inn en 1.5 uF Jupiter cobber kondis som anbefalt av LC (1 uF). Byttet ut de 4 22uF Mcapene med Mundorf EVO aluminium oil. Benytter 8A sikringer fra Furutech (blå) og WBT next gen RCA. Skjermet trafoene, samt ERS tapet kabinettene innvendig. Blokkene benyttes i biwiring konfigurasjon der 3 stk extension-kort driver bassene (3 par transistorer), mens hovedkortet driver mellomtone og diskant med sitt ene transistorpar. Har det vært utfordringer? Tja, har byttet begge powersupply kortene (til mk4.2) fordi printbanene mellom kabelterminalene og likeretterne viste tydelige tegn på varmegang, byttet likeretterne i samme slengen. Ellers ingen ting.

    Noen i tråden har rapportert om dårlig basstyring, dette er ikke tilfelle hos meg, stålkontroll på LE14H i mine JBL Ti250 - som er ekstremt krevende å kontrollere - dog med biased delefilter og oppgradert spole til filtert til bassen på høyttalersiden. Jeg vil heller si at bassen er ekstrem stram og skremmende dynamisk - slik som i det øvrige frekvensleiet. Er såpass fornøyd med lyden at jeg har sikret meg det kanskje siste mk4.2 byggesettet i verden for å ha i reserve. Jeg benytter forøvrig flettet høyttalerkabel til mellomtone og solid core til bass. Tiden nærmer seg for å fornye lytterne, disse blir da erstattet med Mundorf sine M-Lytic som jeg har meget gode erfaringer med. Kommer til å oppgradere motstanderene i utgangen samtidig (etter LC sine anbefalinger) til Mills sine 5W, i hvert fall på hovedkortet til mellomtonen og opp. Finnes det bedre forsterkere? Selvsagt, men ikke med stor margin før det blir usakelig stor prisforskjell.
    Kjenner godt til sakene du har, hadde selv ferdigversjonen av disse; to stykker Patriot V100 (100 W klasse A)

    Så lenge disse ikke går opp i røyk (fordi deler mangler bl.a. printkort), ville jeg beholdt de. Og også vurdert å oppgradere de (dersom du får til det), for dette spiller så himla godt at mange med bærehåndtak og sekssifrede beløp på prislappen må se seg slått. Skulle jeg kjøpt noe annet måtte det bli klasse A fra Music Innovation, og da inkludert forforsterkerne deres, du burde virkelig forsøkt en lytt hos noen som har et sånt MI oppsett - du som er vant til magien fra ZAP'ene. Ellers er det jo mange som skryter utrolig av Holton da, med samme glød som venner av L.C. Audio - du som kan bygge selv. Ellers, kan jeg nevne at Lars Clausen (som jeg kjenner) i fullt allvor mener sine siste versjon klasse D-amper spiller bedre enn selv de råeste ZAP'er...
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jo det tror jeg er rigtigt med de klasse D fra Clausen.
     

    brud

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Da jeg oppdaget varmegangen i printene, var jeg i dialog med både Clausen og Malmin og innhentet tilbud på monoblokker i både klasse D og A. Men endte altså opp med å handle nye print til Zappene. Lars sa da (2017) at hans klasse D var, som du påpeker, bedre enn Zapsolute dersom man gjorde de rette valgene i strømforsyningen. Uansett godt og vite det finnes erstatningsutstyr der ute til fornuftige priser når behovet en dag melder seg!
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg oppdaget varmegangen i printene, var jeg i dialog med både Clausen og Malmin og innhentet tilbud på monoblokker i både klasse D og A. Men endte altså opp med å handle nye print til Zappene. Lars sa da (2017) at hans klasse D var, som du påpeker, bedre enn Zapsolute dersom man gjorde de rette valgene i strømforsyningen. Uansett godt og vite det finnes erstatningsutstyr der ute til fornuftige priser når behovet en dag melder seg!
    Hei. Jeg har lest ditt innlegg med stor interesse, fordi jeg har samme forsterkere og har hatt de i 19 år nå. Jeg spiller også med bi-ampet signal, altså med 3 transistor par til bassen. Høytalerne er Magnepan 1.6QR og jeg har også to REL T7i subber tilkoblet bassutgangene. Det fungerer fint og jeg har heller ikke hatt basskontoll problem. Jeg har skrudd de selv selv om jeg vel er en "novise" på området. Byggebeskrivelsen var bra og jeg fikk god hjelp av Morten på NAT. Når jeg ser alle forbedringene du har gjort så ble jeg jo ganske interessert.Du har jo byttet til Mundorf 22uF og lurer på hva det utgjorde på lyden? Morten sa i sin tid at de ikke hadde så stor betydning fordi de ikke lå direkte i signalveien ( så jeg har noen andre, sikkert billige som fulgte med settet). Neste spørsmål: hvilken innvirkning har kondisatoren på inngangen? jeg har også byttet til 47 Kohm om ikke gjort noe på inngangen. Hvor har du handlet delene? Noe får jeg nok hos Dynabel. Når det gjelder printene så finner jeg ikke noe om slikt på sidene til L C Audio, det er vel noe man må sende forespørsel om. Til slutt- så var det dette med bias spenningen- hva har du landet på som låter best? Mvh Øyvind
     

    brud

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Hei, artig at flere holder liv i Zappene! Riktig at ikke 22uF kondisene ligger i signalveien, men de påvirker lyden, hvis ikke ville det ikke vært noe ide å addere de til resten av powerbanken. Syntes lyden ble frodigere, mer klangfull ved å oppgradere disse. Også roligere i toppen. Min erfaringer er at det er fullt mulig å høre forskjeller på kondisene i powersupplyet, selv om mange er uenige. Ikke de største forskjellene, men de er der. Har feks byttet de fleste kondiser i preampen til polypropylen (Claritycap), enorm forskjell! Kondisen på inngangen er der for å fjerne eventuell dc på inngangen. Avhenger av preamp om du trenger dette, tipper det beste her er null kondis dersom du ikke har dc inn. Den mest overraskende oppgraderingen var rca kontaktene til wbt nextgen. Jeg handler nesten utelukkende med partsconnextion i Canada, meget god og rask service, samt stort utvalg. Ang bias holder jeg meg til 112 mV som LC skriver i manualen - blir varmt nok da, måler typisk rett under 60 grader ved driverne, kjøligere ved extention transistorene. Mvh
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen, det frister å prøve med nye kondiser på hovedkortet når du nå har positive erfaringer. Jeg forespurte på LC Audio men Gert Frederiksen som jeg hadde kontakt med mente jeg burde beholde de som var. Vet ikke om han hadde noe særlig erfaring med Zappene men bare svarte utifra skjemaet av printet. Det skulle jo stått M-Caps der og jeg tror de jeg har er en rimeligere kvalitet. Hva er egentlig forskjellen på MK 4 og MK 4.2 printet? Når det gjelder inngangen så hadde jeg loddet inn en Mundorf EVO Silvergold 1mf- det hadde gått i glemmeboken gitt:(. Hadde vært artig å sett noen bilder av interiøret etter oppgraderingene dine hvis du har. Mvh
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei igjen, det frister å prøve med nye kondiser på hovedkortet når du nå har positive erfaringer. Jeg forespurte på LC Audio men Gert Frederiksen som jeg hadde kontakt med mente jeg burde beholde de som var. Vet ikke om han hadde noe særlig erfaring med Zappene men bare svarte utifra skjemaet av printet. Det skulle jo stått M-Caps der og jeg tror de jeg har er en rimeligere kvalitet. Hva er egentlig forskjellen på MK 4 og MK 4.2 printet? Når det gjelder inngangen så hadde jeg loddet inn en Mundorf EVO Silvergold 1mf- det hadde gått i glemmeboken gitt:(. Hadde vært artig å sett noen bilder av interiøret etter oppgraderingene dine hvis du har. Mvh
    1 mf er 1000 uf. Har du det i serie med indgangen? 1 uf er alt for lite. Så vidt jeg husker er indgangsimpedansen 2200 ohm. Jeg ville bruge 10 uf. Du vil vel også have bass?
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Her kom det litt feil ut- jeg loddet inn 47 k Ohm på printet- alså byttet fra 2 kohm til 47 k Ohm. I serie med signalet loddet jeg inn 1 uF
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Forstod det sånn at du også hadde loddet inn 1 uF i serie med signalet⁉( eller var det 1,5 uF du brukte?)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, blir nervøs bare av å lese folk mekker på kortene i disse gode gamle forsterkerne, hvor visse nye vitale deler ikke er å få tak i.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Har funnet frem fra glemselen denne forsterkeren.. Spiller formidabelt! THE END.. Hva var effekten på denne? Måler 46,5 V ut til kortene. Litt usikker på hvor jeg setter bias. Noen som husker?

    DSC_0178.jpg


    Mvh
    lassemann
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Mener hvilket potentiometer du bruger eller hvor meget bias? Mener rimeligt sikkert 50 ma igennem hvert transistor par. Det passer for Sanken.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Mener hvilket potentiometer du bruger eller hvor meget bias? Mener rimeligt sikkert 50 ma igennem hvert transistor par. Det passer for Sanken.
    Mener bias. Satt den til 40ma i går. Da øker jeg den til 50. Husker du effekten på denne? 120w a/b?
     

    brud

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Vel, har nå spilt med Mills 5W motstander på utgangen fra mellombassen (400 Hz) og opp i 3 Uker nå. Forskjellen er svært positiv, mer av alt. Mer gjennomsiktig, mer dynamisk, bedre fokus, mer 3D, mer klang og midre sibilanter. Følelsen av å være tilstede tok et stort byks fremover. Helt klart den oppgraderingen som har gitt mest per krone til nå. Selvsagt umulig å si hvor mye denne oppgraderingen har vært avhengig av de øvrige, men er svært vellykket hos meg! Indikerer i hvert fall at potensiale i original-konstruksjonen er der.
     

    Bes017

    Fersking
    Ble medlem
    27.05.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Zapsolute Mk2 78 kl.A søger kopi af diagram og byggevejledning og info på ULC modulet

    Hej Zapsolute venner,

    Mangler en byggebog.

    Hvordan får jeg mine forstærker til at køre i " auto power down" mode ? . skal der endnu en omskifter tilsluttes ULC modulet eller kan jeg også bruge omskifteren KL.A /power down på ZAP 2 hovedprintet? (som man bruger uden ULC modulet monteret).

    Kan I hjælpe mig med kopi af diagrammer på følgende print.

    1. Zapsolute mk2 (ZAP2 står der på printet).
    2. ULC modulet.
    3. Byggevejledning komplet over Zapsolute mk2 og ULC modulet.

    2 stk. mono klasse A med 3 ext. moduler ialt 4 sæt Sanken moduler the End 3og yder min. 78 Watt klasse A watt, med ekstra separat kraftig "super" strømforsyning.

    Vægt 28kg stk.

    Kondensator bank:

    Små elektrolytter på billedet er 10.000uF / 100Volt

    Store elektrolytter på billede er 22.000uF / 100Volt

    I alt pr. mono blok 150.000uF (hoved netdel og super netdel).

    Dobbelt diode brokobling på hovednetdel og 2 x separate diodebrokoblinger på super netdel.

    Mener den konstruktion yder + 10% mere når super netdelen er ekstra monteret ?? (så måske min. 88 Watt kl.A :) :)

    Læg mærke til den "gule" GND ledning fra ZAP2 hovedprint til GND terminal på ULC printet , den er helt nødvendig????

    Har ejet denne forstærker i 12 måneder og vil gerne aktivere "auto power down " funktionen ( efter 3 minutter. uden lyd in = kl. A/B bias).

    Og må sige denne forstærker yder en flot lyd med klippefast bas og høj dynamik med mange fine detaljer i mellemtonen og diskant lyd.

    Har hørt Zapsolute mk2 også kan yde maximum effekt. ved 1 ohm impedans belastning??

    Er lidt i tvivl om hvor mange watt hovedtrafoen kan yde konstant i kl.A drift men specifikation siger at 78W kl. A er minimum 760 Watt konstant ydelse fra EL-nettet (med anbefalet kl. A bias strøm)(stereo kanal opgivet). Så formoder det er en 500Watt transformator.


    Har nu indkøbt et sæt EL-net DC-blokker (for trafoerne ikke giver DC-brum og lyd tab) men er ikke glad for at sætte noget seriel spole støjfilter på 230V tilslutningen (måske giver det lavere dynamik i kl A/B drift men har jo en stor elektrolyt C bank, så kl A har ingen problem med nye støjfilter monteret mener jeg).

    Trafoerne er godt lang væk placeret fra Sanken printene for minimum uønsket magnetisk udstråling (men tæt på brokoblingerne :-( ?)

    Har nu udskiftet RCA ubalanceret signal tilslutning, til balanceret XLR kabel direkte monteret på ULC print med balanceret "Sommer green" kabel med guld neutrik XLR female stik (denne ændring ses ikke på billede). Resultat er meget positiv i lydbilledet. Pris for ændring er 400.- Dkr. og indkøbt hos "thorman.de. Dette beløb er givet godt ud.

    Disse mono trin er styret af en Marantz AV-8802A, med de fornemme XLR HD-Amp-2 signal moduler med utrolig høj slew-rate/ultra low noise egenskab og giver høj dynamik og detaljer i lyden.

    Det var en lille historie om disse ZAP mk2 trin og har givet 2000.- Dkr./ stk. for dem, så en fin pris for perfekt lyd.

    Vil lige sige at disse forstærker er koblet til mine "mint" JBL TI-5000 med Audio Quest "green" højtalerkabler.

    Så ikke noget dyrt set-up men yder meget flot i forhold til investeringen.

    CD afspiller er en Accuphase DP-60 og spiller perfekt (koblet op med XLR Accuphase "blue" kabler).

    Håber I kan hjælpe mig med en kopi af byggebogen, så jeg kan aktivere "auto power down" funktionen.



    Vh Brian

    IMG_1178.jpg
    IMG_1186.jpg
    IMG_1186.jpg
    IMG_1184.jpg
    IMG_1179.jpg
    IMG_1178.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    aesir

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2005
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    LCAudio deler og div

    Har div LCAudio stæsj liggende å slenge..bla 6 nye kanaler med Millenium XP

    50W Kl.A og Frontline pre`n og endel The End MK3.1 deler

    Funksjonsmoduler,div smådeler og transistorer.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.080
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    hei, vi har egen bruktbørs her på HFS. Om du skal annonsere så er det rette stedet.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hej Zapsolute venner,

    Mangler en byggebog.

    Hvordan får jeg mine forstærker til at køre i " auto power down" mode ? . skal der endnu en omskifter tilsluttes ULC modulet eller kan jeg også bruge omskifteren KL.A /power down på ZAP 2 hovedprintet? (som man bruger uden ULC modulet monteret).

    Kan I hjælpe mig med kopi af diagrammer på følgende print.

    1. Zapsolute mk2 (ZAP2 står der på printet).
    2. ULC modulet.
    3. Byggevejledning komplet over Zapsolute mk2 og ULC modulet.

    2 stk. mono klasse A med 3 ext. moduler ialt 4 sæt Sanken moduler the End 3og yder min. 78 Watt klasse A watt, med ekstra separat kraftig "super" strømforsyning.

    Vægt 28kg stk.

    Kondensator bank:

    Små elektrolytter på billedet er 10.000uF / 100Volt

    Store elektrolytter på billede er 22.000uF / 100Volt

    I alt pr. mono blok 150.000uF (hoved netdel og super netdel).

    Dobbelt diode brokobling på hovednetdel og 2 x separate diodebrokoblinger på super netdel.

    Mener den konstruktion yder + 10% mere når super netdelen er ekstra monteret ?? (så måske min. 88 Watt kl.A :) :)

    Læg mærke til den "gule" GND ledning fra ZAP2 hovedprint til GND terminal på ULC printet , den er helt nødvendig????

    Har ejet denne forstærker i 12 måneder og vil gerne aktivere "auto power down " funktionen ( efter 3 minutter. uden lyd in = kl. A/B bias).

    Og må sige denne forstærker yder en flot lyd med klippefast bas og høj dynamik med mange fine detaljer i mellemtonen og diskant lyd.

    Har hørt Zapsolute mk2 også kan yde maximum effekt. ved 1 ohm impedans belastning??

    Er lidt i tvivl om hvor mange watt hovedtrafoen kan yde konstant i kl.A drift men specifikation siger at 78W kl. A er minimum 760 Watt konstant ydelse fra EL-nettet (med anbefalet kl. A bias strøm)(stereo kanal opgivet). Så formoder det er en 500Watt transformator.


    Har nu indkøbt et sæt EL-net DC-blokker (for trafoerne ikke giver DC-brum og lyd tab) men er ikke glad for at sætte noget seriel spole støjfilter på 230V tilslutningen (måske giver det lavere dynamik i kl A/B drift men har jo en stor elektrolyt C bank, så kl A har ingen problem med nye støjfilter monteret mener jeg).

    Trafoerne er godt lang væk placeret fra Sanken printene for minimum uønsket magnetisk udstråling (men tæt på brokoblingerne :-( ?)

    Har nu udskiftet RCA ubalanceret signal tilslutning, til balanceret XLR kabel direkte monteret på ULC print med balanceret "Sommer green" kabel med guld neutrik XLR female stik (denne ændring ses ikke på billede). Resultat er meget positiv i lydbilledet. Pris for ændring er 400.- Dkr. og indkøbt hos "thorman.de. Dette beløb er givet godt ud.

    Disse mono trin er styret af en Marantz AV-8802A, med de fornemme XLR HD-Amp-2 signal moduler med utrolig høj slew-rate/ultra low noise egenskab og giver høj dynamik og detaljer i lyden.

    Det var en lille historie om disse ZAP mk2 trin og har givet 2000.- Dkr./ stk. for dem, så en fin pris for perfekt lyd.

    Vil lige sige at disse forstærker er koblet til mine "mint" JBL TI-5000 med Audio Quest "green" højtalerkabler.

    Så ikke noget dyrt set-up men yder meget flot i forhold til investeringen.

    CD afspiller er en Accuphase DP-60 og spiller perfekt (koblet op med XLR Accuphase "blue" kabler).

    Håber I kan hjælpe mig med en kopi af byggebogen, så jeg kan aktivere "auto power down" funktionen.



    Vh Brian

    Vis vedlegget 542899 Vis vedlegget 542900 Vis vedlegget 542900 Vis vedlegget 542904 Vis vedlegget 542905 Vis vedlegget 542899
    Tror jeg prøvde laste opp noe PDF en gang i tiden jeg fikk fra NAT på 78W mono utgaven ( https://www.hifisentralen.no/forume...rkere-etc/16547-zapsolute-mono-blokker-2.html ) kanskje du finner noe til hjelp om ikke annet .

    Mvh
     

    brud

    Medlem
    Ble medlem
    06.06.2012
    Innlegg
    11
    Antall liker
    4
    Hei, jeg har byggebok til mk 4.2. Ellers vil jeg hevde Mills motstander krever laaaang innspilling; betydelig løft skjedde hos meg nylig, flere mnd etter jeg byttet disse i utgangen. Rett og slett utrolig oppgradering!
    Neste blir å serviceoppgradere lytterne i PSU, blir Mundorf.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Overvej Nippon Chemicon dem bruger Lars Clausen nu og mange vurderer dem som det bedste. De har også 105 graders. Men ser det kan blive et problem i dit enclosure.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    727
    Antall liker
    469
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Noen som har brukt zapsolute 78w med Conrad johnson pre? Kan det være et god match? Mvh
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Mange lc audo forsterkere hadde ganske lav inngangsimpedans, og ryggmargrefleksen min sier at conrad jonson kansje ikke er glad i lav impedans.

    Mvh
    KJ
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    727
    Antall liker
    469
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Muligens et dårlig match da, men hva vil det betyr for lydkvalitet egentlig?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Høy forvrenging og fraværende bass.

    Mvh
    KJ
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Mange lc audo forsterkere hadde ganske lav inngangsimpedans, og ryggmargrefleksen min sier at conrad jonson kansje ikke er glad i lav impedans.

    Mvh
    KJ
    2.2 kohm kræver voldsomt store kondensatorer. Anbefaler Nichicon Muse i store værdier. 33 uf muligvis.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Husk at kondensatorerne i udgangen af Conrad Johnson og den i indgangen af LC forstærkeren sidder i serie. Dermed bliver den samlede mindre end den i udgangen.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    727
    Antall liker
    469
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hva betyr det? No good? Ingen god match høres ut som. Må kanskje finne et bedre alternative.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn