opera skrev:
Ok, takk for tipset. Ja, det er disse rørene som har fulgt med. Jeg lytter på mye forskjellig, alt fra klassisk til rock, - og jeg liker et fyldig lydbilde med bra dynamikk og transparens. Det er ikke viktig at den dypeste bassen er med. Har du noen gode anbefalinger?
Vel... igjen, det avhenger av hvilken pris man er "villig" til å betale. De aller fleste gode NOS-rør begynner å bli kostbare. Ser man bort fra pris, så er det vel kanskje WE 350B, NOS GE KT66 og NOS Marconi-Osram (Genalex original - ikke re-issue fra Russland) Gold Lion KT 66 som "henger" høyest.
Om du er "avhengig" av å ha på toppdekslet så elimineres alle 350B, KT66 og KT88 rør. De har for høy glasskolbe. For KT88, så holder det med evt. å shimse opp toppdekslet +/- 1 cm. Men for de andre så er det en del mer.
Du har da NOS Marconi-Osram (Genalex original) Gold Lion KT77/EL34, og NOS GE EL34, samt NOS RCA BlackPlate 6L6GC som alternativer. Ingen av disse er vel heller spesielt "billige".
Alle de rørene jeg hittil har nevnt har nok en karakteristikk i "din" retning (selvom jeg ikke har hørt noen av de i "vår" forsterker). Det skal vel godt gjøres å få tak i noen av disse typene til under 1500,-/stk.
De rimeligste WE 350B (nye matcing quad) jeg fant på nett ville komme på ca. 4500,-/stk levert Norge :'(
Så er det de NOS Tung Sol WGB 6L6 som jeg har nevnt, men det er mulig at de kanskje er i grenseland utenfor det du ønsker.
Videre finnes det også NOS rør fra Mullard. Forvirret nå? Ja, det er ikke så "enkelt" å orientere seg i rør-junglen. Spesielt ikke når f.eks Mullard, Tung Sol osv. også produserte rør for mange andre, som da merket de med egne navn/logos.
Her kan en tlf. til Motron være nyttig - i tillegg til å lese litt rundt på div. nettsider som omhandler rør.
Av ny-produserte rør, så er SED Winged-C St.Petersburg rør som får gode omtaler. Her har jeg selv KT88 varianten. De leverer bra punch og fylde. Kanskje ikke de mest fin-kornede og oppløste oppover - men slett ikke dårlig.
Det finnes også EL34 rør av dette fabrikatet. Jeg vil tro at de muligens er noe mer i retning av det du ønsker enn KT88. EL34 har noe mer varme/fylde og fremtreden mellomtone, litt "ullen/udefinert" dypbass.
Enkelte vil nok også anbefale Golden Dragon av ny-produserte rør. Jeg fikk låne et sett EL 34 av disse - og syntes ikke de låt bra. Nå var de ikke innspilt, men det var så stor avstand til mitt lyd-ideale at det neppe ville hjulpet med innspilte rør.
OBS! Sjekk hvilke fabrikat pre-rør du har. I min sitter det GE-rør. Du ser det såvidt uten å ta ut et rør. De er i såfall merket med grønn skrift. Den gamle GE-logotypen > bokstavene GE. Videre står det Electron Tube made in USA xy 188 5.