Lebens venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Har for første gang kjøpt et sett nyproduserte kina rør. Utelukkende fordi jeg ikke ville bruke en avsindig pengesum på NOS i første rekke. Jeg fikk bare en trang til å prøve ut 350b i denne forsterkeren etter litt lesing på nettet. Og da var Golden Dragon eneste alternativet som lot seg skaffe lett...
    Så langt må jeg si at jeg er imponert. De har vel ca 15 timer på seg nå, men spiler med en ro og oppløsning fra nedre mellomtone og oppover som Sovtek 5881 bare kunne drømme om. Stemmer blir enda mer realistiske. Utklinging og nærvær i instrumenter blir klart bedre. Foreløpig synes jeg dog bassen har blitt litt lettere, men den faller stadig mer på plass.
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Flott at du kommer med dine inntrykk om karakteristikkene på disse relatert mot Sovtek 5881, da det er "fellesnevneren" de fleste av oss har.
    De høres jo i utgangspunktet lovende ut - dersom bassen også "kommer" etterhvert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ptb skrev:
    Flott at du kommer med dine inntrykk om karakteristikkene på disse 350B - og da som du gjør > relatert mot Sovtek 5881, da det er "fellesnevneren" de fleste av oss har.
    De høres jo i utgangspunktet lovende ut - dersom bassen også "kommer" etterhvert. Om de ikke har/får tilstrekkelig dybde/tyngde, så er de nok ingen "kandidat" for meg :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Thumper skrev:
    Har for første gang kjøpt et sett nyproduserte kina rør. Utelukkende fordi jeg ikke ville bruke en avsindig pengesum på NOS i første rekke. Jeg fikk bare en trang til å prøve ut 350b i denne forsterkeren etter litt lesing på nettet. Og da var Golden Dragon eneste alternativet som lot seg skaffe lett...
    Så langt må jeg si at jeg er imponert. De har vel ca 15 timer på seg nå, men spiler med en ro og oppløsning fra nedre mellomtone og oppover som Sovtek 5881 bare kunne drømme om. Stemmer blir enda mer realistiske. Utklinging og nærvær i instrumenter blir klart bedre. Foreløpig synes jeg dog bassen har blitt litt lettere, men den faller stadig mer på plass.
    Hvordan har GD 350b utviklet seg? Er "nyskjerring" må vite :)

    Har forøvrig hatt et lite problem med min CS600. Dvs. et av inngangsrørene begynte å "legge" av - og det ble vesentlig lavere nivå i den ene kanalen.
    Men, én tlf. til Nordic Sound Design - og nytt rør kom i posten i løpet av kort tid, så nå er lydbildet tilbake på plass ;D
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    GD 350B har utviklet seg til å bli det jeg håpet :)
    Synes nå det spiller veldig åpent, luftig, detaljert med stort presist lydbilde og bra nivå på bassen.

    Skal dog sies at jeg ikke har prøvd andre rør i det siste, da jeg har byttet kilde. Vil la dette spille sammen en stund før jeg eventuelt leker med flere rør...
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Da er jeg i gang med litt rørrulling i CS600 her ;)

    Har fått låne et sett med KT66 og KT77 :D

    Første inntrykk av KT66. I forhold til 5881 så er de åpnere og luftigere i toppen, og litt mer definisjon i bassen. Skal dog nevnes at det er mye bass... Blir kanskje litt dominerende i mitt oppsett..., men i forhold til 5881 en helt klar oppgradering.
     

    plind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    34
    Hej :) Här finns en nybliven Lebenist´i Göteborg ;D

    RS 100+CS600P med KT66 og EL34
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    doxa skrev:
    Hej :) Här finns en nybliven Lebenist´i Göteborg ;D

    RS 100+CS600P med KT66 og EL34
    Velkommen i "klubben". Regner med at det er en "skrivefeil" og at det er CS660P du har. Hvilke KT66 rør er det du bruker?
     

    plind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.03.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    34
    RS 100+CS600P med KT66 og EL34

    [/quote]
    Velkommen i "klubben". Regner med at det er en "skrivefeil" og at det er CS660P du har. Hvilke KT66 rør er det du bruker?
    [/quote]

    Yes, 660P skall det vara ;D KT66 är Shuguyang och EL34 är JJ. Kommer nog att testa KT88 oxå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da ligger det pakke klar til henting på Posten i dag. I denne befinner det seg et sett matched quad med 6n3cE rør. Eller "riktigere" 6p3sE som er den "europeiske" skrivemåten.
    Disse Russiske NOS rørene, ekvialent til 5881 rør, får veldig bra omtale på bl.a. www.jeffsplace.me.
    Det blir jo interessant å se hvordan de står seg sett opp mot Tung Sol rørene jeg bruker i dag. Ikke minst mht. prisen, som for det matchede settet, levert hjem med frakt, toll, mva. koster litt under 1 stk. Tung Sol rør.
    Takker til @miles som har bestilt og "ordna".

    Om de ikke skulle låte greit, så får jeg vel finne en som har problemer med servosystemet i MIG´n sin, og høre om han vil kjøpe de :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Her er et bilde av SED Winged-C og 6n3cE (6p3sE)
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Thumper skrev:
    Har du dannet deg et lite inntrykk av 6n3cE ennå? Hvordan står de seg mot Tung Sol?
    Nope. Holder på med noe oppussing og div. andre "prosjekter" om dagen, men må få satt av litt tid i løpet av helgen.
    By the way - de KT66 du lånte og testet, hvilke fabrikat var det?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da har jeg fått testet russerrørene - kun en times tid - så her er kun et førsteinntrykk som må tas med en klype "salt".
    Har prøvd litt variert musikk, primært med mye detaljer i øvre mellomtone og diskant - for det var i dette området jeg umiddelbart kanskje ble mest usikker.
    Men - de har bra detaljeringsgrad, er oppløste og "luftige" med bra holografi. Det jeg først "reagerte" på var at jeg syntes det "manglet" noe oppover, men det er nok kun at de "maler" med litt "mykere" pensel i de øvre frekvensområder - sett opp mot Tung Soléne, som er den siste lyttererfaringen som "sitter" i hodet. De skiller seg også en del i bassen. Tung Sol rørene er nok noe (litt) mer "punchy" og kontante i bunnen.

    Men - som nevnt, dette er er kun et førsteinntrykk, etter en kort lytteseanse. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at det er særdeles gode rør til prisen. Og - som andre rør, så trenger de vel også noen timer på å brenne seg inn.
    Nå blir vel disse sittende i forsterkeren en stund, så får jeg bytte tilbake til Tung Soléne og få litt mer referanse.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    ptb skrev:
    Da har jeg fått testet russerrørene - kun en times tid - så her er kun et førsteinntrykk som må tas med en klype "salt".
    Har prøvd litt variert musikk, primært med mye detaljer i øvre mellomtone og diskant - for det var i dette området jeg umiddelbart kanskje ble mest usikker.
    Men - de har bra detaljeringsgrad, er oppløste og "luftige" med bra holografi. Det jeg først "reagerte" på var at jeg syntes det "manglet" noe oppover, men det er nok kun at de "maler" med litt "mykere" pensel i de øvre frekvensområder - sett opp mot Tung Soléne, som er den siste lyttererfaringen som "sitter" i hodet. De skiller seg også en del i bassen. Tung Sol rørene er nok noe (litt) mer "punchy" og kontante i bunnen.

    Men - som nevnt, dette er er kun et førsteinntrykk, etter en kort lytteseanse. En ting er ihvertfall sikkert, og det er at det er særdeles gode rør til prisen. Og - som andre rør, så trenger de vel også noen timer på å brenne seg inn.
    Nå blir vel disse sittende i forsterkeren en stund, så får jeg bytte tilbake til Tung Soléne og få litt mer referanse.
    Har russerne endret seg noe i forhold til første inntrykket?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, jeg vil ikke si det. Men det har med å gjøre at jeg ikke har hatt tid til å lytte mer enn enn et par timer til. :) Da fortrinnsvis for å lytte igjennom et par nye CD´r.

    Det inntrykket som sitter foreløpig er at karakteristikken er som tidligere nevnt, men ikke med den litt "wow"-følelsen jeg fikk da jeg byttet fra Sovtekéne som fulgte med, til Winged C - og videre fra Winged C over til Tung Soléne. Nå hadde jeg vel heller ikke ventet at de skulle gi et ytterligere "løft".

    Det mest riktige neste steg ville kanskje vært å sette inn Sovtekéne igjen - i stedenfor Tung Soléne. Da kun for direkte sammenlikning av de mot 6c3nE - og så tilbake til Winged C igjen osv.

    Men, det er jo så jæ... kjedelig å drive med denne testingen hele tiden, i steden for å høre på musikk. :)
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Tja... Det er heldigvis ikke så mye å justere når man ruller rør i den da hvertfall ;)
    Har testet de russererørene selv også. Savner litt definisjon i bassen med de.
    Har etter tips fra importør(Miles) satt i et sett Electro Harmonix 6CA7. De spiller like bra som 350B, men er litt varmere i lyden. En stor fordel er at jeg nå kan få på lokket :)
    Har vært igjennom KT66, KT77, EL 34, 6N3C-E, 5881, 6CA7 og 350B så langt... Hvorav 350B og 6CA7 er klart best. Jeg kommer til å la 6CA7 bli fremover nå og nyte musikk i stedet for å bytte rør hele tiden :)
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.194
    Antall liker
    316
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Da gjenstår det bare KT 88, KT 90, KT 100, og 6550 ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Miles skrev:
    Da gjenstår det bare KT 88, KT 90, KT 100, og 6550 ;)
    Ja - og Tung Sol rørene som jeg har. De er jo 6L6-rør, men litt avvikende allikevel mth lav-effekten.
    Så Thumper - ta en "runde" med de 5 gjenstående typene, så kan vi andre spille litt musikk i mens vi venter på en utførlig utredning fra deg :)

    Fra spøk til side. Kan du liste kort opp karakteristikkene som du har opplevd med de forskjellige - altså vurdert mot hverandre? Det kan gi andre av oss en pekepinn.

    Vedr 6n3c-e så har jeg en formening om at den litt udefinerte bassen kan gå seg til litt, og "strammes" opp med noe mer innspilling.

    Har du @miles fått testet de noe ennå?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Med fare for å ha gått i tilvenningsfella (har ikke kryssbyttet tilbake for referanse ennå), så synes jeg nå at 6nc3-e rørene har gått seg til litt. Hele bassområdet er nå bedre definert/mer tydelig, strammere/klarere midbass og det er en ganske brukbar tonal balanse, og behagelig lydbilde slik det er nå.

    En annen sak.
    Har noen testet hodetelefonkretsen mot andre separate "gode" hodertelefonforsterkere?
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.194
    Antall liker
    316
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Ja har test litt forskjellige rør typer

    topp 3 liste

    EH 6CA7
    350b
    6n3cE

    Jeg syns at EH 6CA7 har strammere bass enn 350b og 6n6cE.
    Dynamikken er også bedre på 6CA7 røret.
    Må bestille inn flere EH6CA7 rør da jeg lånte bort et sett6CA7 som ikke kommer tilbake igjen :)
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.194
    Antall liker
    316
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3


    KT 120 kan også brukes ;)
    Får dessverre ikke mere effekt da.
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Har nå endelig fått surret meg til å teste ut KT88 i Leben CS 600, og de havnet rett på førsteplass i min liste...
    Litt bedre dynamikk enn 6CA7, enda strammere bass, og minst like åpen/luftig topp.
    De blir nok stående en stund.
    Min topp-3 liste ser da for øyeblikket slik ut: KT88
    6CA7
    350B
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Thumper skrev:
    Har nå endelig fått surret meg til å teste ut KT88 i Leben CS 600, og de havnet rett på førsteplass i min liste...
    Hvilke fabrikat KT88 er det du har satt i?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei melder mig ind som ny venn av Leben. Har beundret Leben produkterne på avstand i noen år.
    Købte jaerbu sine RS28CX. Jeg går en dejlig musikalsk fremtid i møde :)

    Leben sammen med anden musikalsk mekanikk og elektronikk ( kvalitet så som så, iphone er ikke så glad for lavt lys...)
     

    Vedlegg

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    ;D :D -- godt å se at den har fått hedersplassen i anlegget! Meget gjennomført :)

    JE
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, og velkommen til lebens venner. Tenker du kommer til å bli fornøyd.
    Kunne godt tenke meg den selv...

    Og kondolerer til deg jaerbo ;)
    (om ikke du har flere lebensaker i stallen da)
     

    jaerbo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    164
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    8
    Nå er det tomt desverre -- kommer helt sikkert til å savne denne fine forforsterkeren. Jeg har jo hatt ennå en tidligere som jeg solgte i et svakt øyeblikk.... så kom savnet - og der dukket opp en mulighet til å kjøpe en ny RS28CX...... og nå har jeg altså solgt den igjen ::) :-\

    Har planer om en ny preamp - også håndbygget, men det ligger nok litt fram i tid. Skal ikke røpe mer på nåværende tidspunkt.

    Jeg har jo også hatt CS300 og CS300XS - utrolig fine saker på rette høytalere.

    Vel, forholdene forandrer seg - man flytter, får nye rammebetingelser og nye prioriteringer som gjør at man bytter/selger utstyr.... det er vel endel av hobbien det også (for noen av oss ;))

    Leben fine saker i mine øre i alle tilfelle - og det er fint å se at forforsterkeren har kommet til et godt hjem ;) :)

    JE

    leik skrev:
    Gratulerer, og velkommen til lebens venner. Tenker du kommer til å bli fornøyd.
    Kunne godt tenke meg den selv...

    Og kondolerer til deg jaerbo ;)
    (om ikke du har flere lebensaker i stallen da)
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Takk jaerbo og leik. Min bedre halvdel har generellt ikke været enig med mig om design og udseeende paa HiFi aparater ;) Men hun synes Leben og VPI er de pæneste HiFi apparater som jeg har bragt hjem i vores 22 aarige ægteskab.
    Leben er baade smukke, vellavede og vellydende forsterkere ;D ;D
    Jeg har lidt bass mangel i öjeblikket paa grund av at jeg ikke har en passende trafo for DL 103 (laante en T-20 fra Karlinn), men ellers er mellemtone og opp utroligt opplöst og lettflydende, bassen er lidt for tör og tilbagetrukket. Skal nok ogsaa justere lidt ??? i delefilter og fjerne dæmpemateriale fra Altec-ene.
    mvh
    KjartanB
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei melder meg inn som venn her da jeg i kveld henter en Leben CS-600.Den skal testes på Cornwall lll,la scala og Palladium P17b,blir vel mest sannsynlig ståendes og spille på la scala :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei har akkurat hentet min cs-600 og den både låter og ser fantastisk ut ;D
    Har et par spørsmål da jeg ikke har manual!
    2 lys opp i høyre hjørne lyser rødt for 6l6Gc både for cathode og plate! i tilegg så er det to brytere inne i forsterkeren...
    effektrørene er golden lion kt77 :p
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    eddie1 skrev:
    Hei har akkurat hentet min cs-600 og den både låter og ser fantastisk ut ;D
    Har et par spørsmål da jeg ikke har manual!
    2 lys opp i høyre hjørne lyser rødt for 6l6Gc både for cathode og plate! i tilegg så er det to brytere inne i forsterkeren...
    effektrørene er golden lion kt77 :p
    Ser at de sto justert på feil rør og at begge bryterne i forsterker skal stå motsatt vei :eek:
     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    I forbindelse med de nye ht mine fant jeg ut at jeg skulle ta en runde med rulling av rør for å se om den nye lasten endret min oppfatning av hva som er best...
    Har benyttet eftan og kvelden til å gå igjennom KT88, 6n3cE, 5881 og 6CA7 da det var disse jeg hadde liggende hjemme nå... OG vi har en ny vinner :)

    Det som blir stående nå er 6CA7. Litt bedre på alt egentlig enn KT88, som kom på en god nr 2, på disse ht...
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Thumper skrev:
    I forbindelse med de nye ht mine fant jeg ut at jeg skulle ta en runde med rulling av rør for å se om den nye lasten endret min oppfatning av hva som er best...
    Har benyttet eftan og kvelden til å gå igjennom KT88, 6n3cE, 5881 og 6CA7 da det var disse jeg hadde liggende hjemme nå... OG vi har en ny vinner :)

    Det som blir stående nå er 6CA7. Litt bedre på alt egentlig enn KT88, som kom på en god nr 2, på disse ht...
    Hei er ikke 6CA7 det samme som kt77 eller bommer jeg nå :)
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.194
    Antall liker
    316
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    6CA7 er en "moderne" El 34 type rør
    Lydmessig en helt annen verden enn EL 34
    Bare å si i fra hvis du vil prøve 6ca7
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Takk til Thumber for all hjelp og Miles for at han stakk innom med et rør sett jeg nå tester ut ;D
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    kjartanb skrev:
    Hei melder mig ind som ny venn av Leben. Har beundret Leben produkterne på avstand i noen år.
    Købte jaerbu sine RS28CX. Jeg går en dejlig musikalsk fremtid i møde :)

    Leben sammen med anden musikalsk mekanikk og elektronikk ( kvalitet så som så, iphone er ikke så glad for lavt lys...)
    Grattis med et pent anlegg ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn