LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Strømforsyning ferdig kobblet.
    Mangler softstart og litt kabler til signal og høyttaler terminaler.

image.jpg
    image.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    12 stk 10000uF 80volt Roe kondiser til hver kanal.
    Trafoer er 500VA 2x45volt til hver kanal, tipper ca 200w i 8ohm.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.604
    Hej har du overvejet å placere trafoerne lodret på forpladen. Dermed får du mere plads og udstrålingen påvirker mindre.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hej har du overvejet å placere trafoerne lodret på forpladen. Dermed får du mere plads og udstrålingen påvirker mindre.
    Trodde trafoer strålte mere på oversiden eller på siden ?
    Men har tenkt tanken, men da med alu plate som vegg for å skjerme for stråling.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    dette er direkte feil!
    utstrålingen går som et spyd gjennom senterhullet og er minimal rundt ringen.....
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.604
    dette er direkte feil!
    utstrålingen går som et spyd gjennom senterhullet og er minimal rundt ringen.....
    mvh
    Leif
    LMC det har vi diskuteret før. Har læst det er tallerkenformet som 2 dybe tallerkener lagt modsat.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.604
    Du arbejder hurtigt Leikis. Selv er jeg handicappet af en defekt borepatron som ikke kan tages af. Må købe ny søjleboremaskine.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som har et kabinett eller to til overs, med litt størrelse. Med eller uten kjøleribber, kom med forslag :)

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Da var soft start på plass og alt ferdig koblet, litt finjustering av bias så er den klar for nye oppdrag.

Vis vedlegget 304319 Vis vedlegget 304318
    Hei Leikis :)

"Limpolitiet" her ....;)
    Du er virkelig en produktiv kar, DET skal du ha :). Dette siste bygget ditt ser veldig bra ut, god disponering av komponentene i kabinettet. Skal ikke mase mer om lim/ikke lim, det er det DU som styrer. Vil nok si at dette siste bygget ditt, er noe av det peneste jeg har sett fra deg ! Stå på ! :).
    Når det gjelder ditt siste spm. om kabinetter med "litt størrelse", så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. :(. Store kabinetter (har tre av de her, som skal fylles), koster det "hvite ut av øyet", spør meg !
    Lykke til videre !

Mvh.
    Johnny

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Ikke snakk om å DIYe et kabinett fra bunn?

Egentlig trenger du bare å kjøpe X antall kjøleribber og en passelig stor aluplate,
    Du sparer jo endel ved å kun bruke 1 kjøleribbe i hver monoblokk
    Om du ønsker et firkantet kabinett lik de du har brukt før er det bare å stable opp med en plate i bunn front og bak skrudd rett inn i kjøleribbene.
    Spørs jo hvilken finish du vil ha men det burde gå ann å lage kabinettet uten en eneste knekk på plata.

Når du er 100% med designet og finish kan du sende platene avgårde for eloksering ev. sprøyte de med sort matt som matcher kjøleribbene.

Litt mere arbeid men det burde bli adskillig billigere enn et ferdig kabinett

Just a thought

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Først, jeg setter pris på at limpolititet arresterer meg litt. På den måten får jeg utfordringer og muligheten til å utvikkle meg litt :rolleyes:

Så dette med kabinett, jeg har kjøleribber. Men de er for høye for 5U frontplataj eg har, så de må kappes. Og bunn og topp platene jeg har er av stål og ikke alu, vet ikke om det er veldig viktig meeen ?

Og de ribbene jeg har vill bygge 30cm i dybden, jeg vil trenge 35-40 ivertfall. Så jeg må bygge på med en plate på sidene av ribbene for å "tette"

Hadde jeg hatt en enkelt kabinett uten ribber hadde jeg bare kunne montert ribbene utenpå sideveggene der jeg ville hatt de.

Tanken er å bygge en stor stereo forsterker, skal jeg ha mono må jeg ha smalere en standard.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Du har en 5U frontplate ja ?
    450mm X 210mm?

Det fins hele kjøleribber på 350mm bredde (dybde på kabinettet)
    om du kjøper disse kan du vikelig pøse på med strøm.

Ev. har du vurdert kabinetene fra Diystore.
    Bruk Jetcarier fra USA eller hør med Hifi2000 om de sender utenfor EU

Per

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du har en 5U frontplate ja ?
    450mm X 210mm?

Det fins hele kjøleribber på 350mm bredde (dybde på kabinettet)
    om du kjøper disse kan du vikelig pøse på med strøm.

Ev. har du vurdert kabinetene fra Diystore.
    Bruk Jetcarier fra USA eller hør med Hifi2000 om de sender utenfor EU

Per
    Har ev sort 5U frontplate fra Modushop ja !
    Kunne tenkt meg å bruke de Pass kjøleribbene da :)
    Har fått tilbud på et komplett 5U kabinett, får se hva prisen blir, så putte på pass ribbene der :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da kommer det et komplett 5U kabinett med diyaudio store pre drill hull i kjøleribbene.
    Noen som trenger slike kjøleribber så skrik ut ? Kan sikkert selge en sølv 5U frontplate også !!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ser ut for att 40cm dybde blir knapt om jeg ikke bygger i høyden. Noen som har erfari ger og meninger rundt en slik plassering ca ? Vurderer om jeg skal forlenge kabinettet litt for å få plass i lengden.

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel penest å ha ribbe stikkende nedenfor eller over ?
    Usikker på om jeg gidder å kappe de, er vel greit med litt masse når man skal kjøle ned 380w pr kanal.
    Det blir litt høye føtter når ribbene stikker nedenfor, synes det ser bedre ut enn att ribbene stikker over.
    Det er kanskje bedre varme avgivning når de stikker over da men.....

image.jpg
    image.jpg

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Fremdeles uaktuelt å bygge custom kabinett? :rolleyes:

Synd å "ødelegge" et så fint kabinett .

Hva om du får tak å en paselig tykk kobberplate som du får knekt opp med sider like høye som kjøleribbene og dybde lik det du trenger.
    Dette blir bunnn og sider ev bakplate.
    Så kliner du kjøleribbene på utsiden av kobberplata med mye kjølepasta.

Så trenger du bare en en bakplate front topp topp, ev bruk om igjen det du har.

Alternativt så lager du alt i kobber eller noe annet bling etter eget ønske??

som du sa tidligerre, du trenger all den kjølingen du kan få.

P.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er litt for lite motivert til å starte fra scratch.
    Koster ikke tykk kobber en formue i disse dager ?

Ødelege ? Selv synes jeg att jeg repparere det :) Det er vel et av de mest vanlige kjedlige kabinettene på markedet ?
    Er det ikke også derfor du bygger pene kabinetter selv ? Hmm hææ, ja hva sier du ???? :rolleyes:

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden

Bare et spørsmål: Hva har dette kabinettet fra Modu + de fire kjøleribbene fra Douk kostet til sammen, inkl. frakt ?
    Bare nyskjerrig, siden du er like glad i metallsløyd som meg ;).

Mvh.

Johnny

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Bare et spørsmål: Hva har dette kabinettet fra Modu + de fire kjøleribbene fra Douk kostet til sammen, inkl. frakt ?
    Bare nyskjerrig, siden du er like glad i metallsløyd som meg ;).

Mvh.

Johnny
    Kabinett kjøpt brukt, men nytt fra en kar i Oslo. 2000kr. solgt ribbene for 1000kr
    4 stk ribber 2500 kanskje.

Noen formening om å plassere deler av kondisbank over trafoer ?

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden

Grunnen til at jeg spurte, var kanskje at du heller kunne lagt til et par " høvdinger" for å kjøpe et komplett kabinett fra Douk. Da ville du hatt 3 kjøleprofiler pr. side, og selve kabinettet ville ha matchet kjøleribbene i sin fulle høyde.. Blir vel litt salt i såret, og gir deg svært lite hjelp ang. hvordan du skal løse dette for å få det til å se "bra" ut. Sorry ! :(
    Når det gjelder plassering av deler kondisbanken over trafoer, så tror jeg ikke det er så farlig.

Mvh.
    Johnny

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Grunnen til at jeg spurte, var kanskje at du heller kunne lagt til et par " høvdinger" for å kjøpe et komplett kabinett fra Douk. Da ville du hatt 3 kjøleprofiler pr. side, og selve kabinettet ville ha matchet kjøleribbene i sin fulle høyde.. Blir vel litt salt i såret, og gir deg svært lite hjelp ang. hvordan du skal løse dette for å få det til å se "bra" ut. Sorry ! :(
    Når det gjelder plassering av deler kondisbanken over trafoer, så tror jeg ikke det er så farlig.

Mvh.
    Johnny
    Ja jeg sikkla veldig på det Pass kabinettet, men jeg kjøpte først et par pass ribber så flere ribber. Så måtte jeg liksom bare bruke de :)
    Jeg har en som kan kappe de for meg da, så mulig jeg går for det. Og hadde veldig ønsket å fått de eloksert svarte. Da er vi vel oppe på et Pass kabinett fra Douk veldig snart :rolleyes:

Jeg har bygd de monoblokk kabinettene jeg har til 800R2 forsterkerne, det var vel da jeg fant ut att jeg hadde bygd mine siste kabinett. Selv om jeg da hadde tilgang til plate sakt og knekkemaskin osv så ble det mye jobb.
    Så det blir nokk så jeg bruker det jeg har for hånden nå, det blir helt sikker flere så jeg har muligheter for å lære og forbedre i flere omganger :cool:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden

Jeg har en som kan kappe de for meg da, så mulig jeg går for det. Og hadde veldig ønsket å fått de eloksert svarte. Da er vi vel oppe på et Pass kabinett fra Douk veldig snart :rolleyes:
    Jeg tror nok den eneste muligheten for å få dette til å se bra ut, er som du sier: Kappe kjøleribbene å få de eloksert. Ferdige kabinetter er noe svindyre greier for oss som ikke har tilgang til alskens mekaniske maskiner.
    For min del er det ALLTID det mekaniske som er vanskelig å få til. Her er jeg som regel avhengig av andre til å få gjort ting slik jeg ønsker. Det går som regel alltid greit, men man må belage seg å betale for å få utført slikt arbeide, slik er det bare. Du skulle bare visst hva jeg har betalt for slikt arbeide........Sukk.
    Men det blir som regel meget bra til slutt, hvis det er en trøst ?
    Husk, du er mye bedre stilt enn meg , jeg har bare et kjøkkenbord å jobbe på....

Mvh.
    Johnny

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Jeg tror nok den eneste muligheten for å få dette til å se bra ut, er som du sier: Kappe kjøleribbene å få de eloksert. Ferdige kabinetter er noe svindyre greier for oss som ikke har tilgang til alskens mekaniske maskiner.
    For min del er det ALLTID det mekaniske som er vanskelig å få til. Her er jeg som regel avhengig av andre til å få gjort ting slik jeg ønsker. Det går som regel alltid greit, men man må belage seg å betale for å få utført slikt arbeide, slik er det bare. Du skulle bare visst hva jeg har betalt for slikt arbeide........Sukk.
    Men det blir som regel meget bra til slutt, hvis det er en trøst ?

Mvh.
    Johnny
    Jeg er både tålmodig og utålmodig så det varier veldig hvor god tid jeg har. Men siden jeg mangler alt fra Holton enda så later jeg som jeg har god tid. Jeg fester og merker ribbene så de er klar for kapp.
    Eloksering har jeg ikke anelse hva koster så det må jeg undersøke litt før jeg bestemmer meg.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da var ribbene festet til kabinettet, om jeg ikke skal kappe de må jeg ha ca 6 cm høye føtter for å få litt klaring under.
    Ikke sikkert det ser så jalla ut om ribbene blir sorte.

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.604
    Du bør ik have brug for så mye kjøling medmindre du kjører høj bias? By the way så vejer mine kjøleribber til 800 L 5 kg/stk. Men de ligger vandret.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da var det ankommet et knipe Stealth dioder, 30A 1200volt. Jeg kommer til å bruke bare en bro pr kanal, men kjekt med noe extra :)

image.jpg
    image.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.604
    De var vel dyre ? Da jeg skulle bestille var der 5 måneders ventetid så jeg opgav. Hvor mange uf skal du lade op. Jeg kan jo bare se tidligere i tråden. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    De var vel dyre ? Da jeg skulle bestille var der 5 måneders ventetid så jeg opgav. Hvor mange uf skal du lade op. Jeg kan jo bare se tidligere i tråden. :)
    Det blir vel 105600uF pr kanal, altså 48 stk 2200uF.
    Jeg bestilte de fra USA, Var ca 350kr for 16 stk.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.247
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning