LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.593
    3 sæt moduler bestilt for over 5 uger siden og han svarede ik på forespørgsel. Personlige problemer skrev han i morges. Var tæt på de 45 dage hvor man kan få Paypal til å hjælpe. Nu har han lovet å sende tirsdag.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    3 sæt moduler bestilt for over 5 uger siden og han svarede ik på forespørgsel. Personlige problemer skrev han i morges. Var tæt på de 45 dage hvor man kan få Paypal til å hjælpe. Nu har han lovet å sende tirsdag.
    Ok, samme her også, de 4 50L jeg bestillte for leeeenge siden er ikke kommet, han lovte å sende i løpet av uken som kommer sammen med siste bestilling som også skulle vært sendt for 3-4 uker siden.

Jeg kommer til å lete etter nye forsterkere å bygge.
    Har du kjennskap til og hørt NewclassD fra Lars Claussen ? Jeg er litt nysjerig på de !

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.593
    Lars Clausens nyeste er rigtigt gode. Hvad med NLE 1000? Jeg kan etablere kontakt til Niels Larsen og du kan købe nogle rigtigt gode moduler og han har også trafoer til det. Det er altså 1000 w i 4 ohm. Bassen er i absolut særklasse. Disse forstærkere har været solgt til nogle af verdens absolut bedste studier.

Trafoerne er på 2x 82 vac og 1900 w. Disse er af allerhøjeste kvalitet. Jeg har købt 2 stk.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Lars Clausens nyeste er rigtigt gode. Hvad med NLE 1000? Jeg kan etablere kontakt til Niels Larsen og du kan købe nogle rigtigt gode moduler og han har også trafoer til det. Det er altså 1000 w i 4 ohm. Bassen er i absolut særklasse. Disse forstærkere har været solgt til nogle af verdens absolut bedste studier.

Trafoerne er på 2x 82 vac og 1900 w. Disse er af allerhøjeste kvalitet. Jeg har købt 2 stk.
    Er NLE 1000 i samme klasse og pris som NewClassD ? Finner ikke noe særlig info om NLE. Jeg er mere opptatt i mellomtone og diskant i førsteomgang :)
    Monoblokkene til bass blir nokk stående enda, men nysjerig på hva NewClassD kan gjøre med Infinity RS1, eller NLE om de er på samme nivå :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.593
    NLE er gamle forstærkere og han har aldrig solgt til Diy brug. Niels Larsen er gået på pension og har nogle moduler liggende. De er uden global feedback.

Hvordan lyder de Infinity i mellem og diskant. Umiddelbart ligner det ik noget som passer med klasse D men jeg har jo ikke hørt det. Importøren af Emm Labs har de højttalere og han har så forstærkere opbygget næsten efter samme principper som NLE.

Jeg hørte NEw Class D sammen med min dac i klubben for et halvt år siden og det var da rigtigt godt. De er jo ik så dyre at lave.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    NLE er gamle forstærkere og han har aldrig solgt til Diy brug. Niels Larsen er gået på pension og har nogle moduler liggende. De er uden global feedback.

Hvordan lyder de Infinity i mellem og diskant. Umiddelbart ligner det ik noget som passer med klasse D men jeg har jo ikke hørt det. Importøren af Emm Labs har de højttalere og han har så forstærkere opbygget næsten efter samme principper som NLE.

Jeg hørte NEw Class D sammen med min dac i klubben for et halvt år siden og det var da rigtigt godt. De er jo ik så dyre at lave.
    Ok, jeg skal uansett først prøve Holton 50L på RS1, men det frister å prøve noe nytt :rolleyes:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.593
    Verdens økonomien er så dårlig at Holton har meget lavt salg. Det ville hjælpe hvis der kunne samles flere ordrer.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Selge hele oppsettet, hva er planen videre? Hadde jeg hatt mer bredde på rommet mitt hadde dette lett kunne fått stå i kjelleren min :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Var det ikke bredere hos deg? Kunne veddet penger på at det var nærmere 5 meter. Illusjon i mørket sikkert.
    Tror jeg har ca 3.5m. Blir ikke overrasket om jeg ser du hopper på hornbølgen :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Var det ikke bredere hos deg? Kunne veddet penger på at det var nærmere 5 meter. Illusjon i mørket sikkert.
    Tror jeg har ca 3.5m. Blir ikke overrasket om jeg ser du hopper på hornbølgen :)
    3.5m ja :) skal jeg komme å montere hele greiene ? :rolleyes:

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hadde jeg hatt klingende mynt tilgjengelig hadde det helt klart vært en mulighet :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skal nokk ikke ri på non bølge, har kone. Horn er for de som vet hva de vil, jeg hakke peil så dipol får være veien enn så lenge.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden jeg på Oslo tur 2-4 oktober så er det mulighet for å få gratis frakt på bassene mine om noen skulle trenge litt påfyll i bunn. 12 stk Peerless XLS. Jeg får plass til bare elementene :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.593
    Virkede dine softstart fra doukstore? Mine vil ikke slukke forstærkerne igen.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Virkede dine softstart fra doukstore? Mine vil ikke slukke forstærkerne igen.
    Nå hadde jeg bryter sammen med IEC kontakten de slukket ja, og de virket fint ved påslag. Skjønner ikke helt hva du mener med at de ikke vil slukke ! De må jo slukket om du kutter strømmen ?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det har gått veldig treigt me hifien i sommer, men kommet litt lengre med Emim baffel for 8 Emim pr side.

image.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da var det jaggu lyd i alle 16 Emimer, fra 6 til 8 på hver side. Bredere baffler gir helt klart mere fylde nedover. Måle og justere litt MiniDSP så får det duge en stund igjen.
    Så får jeg heller prøve å få liv i 18" bassene.

image.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.593
    Shit jeg prøvede å fjerne støbningen i midten af en af mine audio grade 2000 w trafoer. Boret fik fat i kobbertråd og nu er trafoen ubrugelig. Må nøjes med en trafo til 2x700 w forstærker. Når der trækkes mere strøm falder spændingen vel lidt.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Hva er det med att bildene driver å snur seg nå ? Jeg legger de inn rett veien !
    Det skjer også med meg hvis jeg tar bilder med mobiltelefonen når mobilen ikke ligger sidelengs. Eneste måten jeg har funnet for å rette opp i det er å ta bildene mens mobilen er sidelengs. Vet ikke om det er relatert.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Shit jeg prøvede å fjerne støbningen i midten af en af mine audio grade 2000 w trafoer. Boret fik fat i kobbertråd og nu er trafoen ubrugelig. Må nøjes med en trafo til 2x700 w forstærker. Når der trækkes mere strøm falder spændingen vel lidt.
    Du kan bare vikkle av litt tråd, bli bare litt lavere sekundær spenning :) men du kan selvfølgelig ikke bruke de parvis lengre. 2000VA trafoer til NXV 1200 ?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hva er det med att bildene driver å snur seg nå ? Jeg legger de inn rett veien !
    Det skjer også med meg hvis jeg tar bilder med mobiltelefonen når mobilen ikke ligger sidelengs. Eneste måten jeg har funnet for å rette opp i det er å ta bildene mens mobilen er sidelengs. Vet ikke om det er relatert.
    Problemet startet ette oppgradering til Ios9, prøver sidelengs igjen :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    image.jpg

Her er en måling av 3 stk Emim i serie, og ca 3 m avstand. Måling utført av Geir F.
    Jeg har nå 8 stk pr side, 4 i serie.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    image.jpg
    image.jpg

Litt testing må man gjøre en fredags kveld når dama er borte.
    2x18" veldig åpen baffel på hver side funker till bunnen, deler på 15-60hz
    Litt lav gain på Behringer ampen så jeg måtte justere ned 12x12" og Emim tårna. Men morro att det er litt mere fylde i bunn :cool:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Litt kondisbank bygging til Holton 50L ble det tid til i går på lørdagskvelden :)
    40 stk Nichicon 2200uF 63 volt pr kanal, som gir totalt 88000uF til hver kanal.
    En 800VA trafo på deling burde holde for 50watt klasse A.

image.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Her endelig fått igang rew og umik, tjuvlåner pc til minste guten :)

Her kommer første vannfall måling, noen som skjønner sånt må gjerne kommentere.

Det er vel sånne måleprogram som kommer til å ødelegge nattesøvnen fremover :rolleyes:

image.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.593
    Litt kondisbank bygging til Holton 50L ble det tid til i går på lørdagskvelden :)

Vis vedlegget 339988
    5 V 3 turbo.
    Har købt 2000 w transformer til F

Netop færdig med 500 L med single die. Min hidtil bedste forstærker. Ingen voltage one.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    5 V 3 turbo.
    Har købt 2000 w transformer til F

Netop færdig med 500 L med single die. Min hidtil bedste forstærker. Ingen voltage one.
    Skal du til med Firstwatt ja :) Burde holde den trafoen ivertfall !
    Jeg har 50L og en 800L jeg skal bygge i vinter, har det meste til 50L, mangler nesten alt til 800L :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trenger ikke miste nattesøvnen pga den målingen, men man ser jo hvorfor du synes det låt uvant når du var hos meg.

Er nok spes den toppen du har som bygger seg opp fra ca 4khz til 10khz og at du plutselig får 10db ekstra i bassen som gjør de største utslagene.

I forhold til meg så har du på denne målingen over 20db ekstra ved 10khz enn det jeg har. Jeg har ca like mye stigning i bassen på 8db fra 120hz til 20hz, men jeg har en jevn stigning, imens du har alt på en plass. Ditt oppsett vil nok fremstå som enda tøffere i bassen. Enn mitt. Og også luftigere detaljrikt ved første lytt. Over tid så vil nok en del andre kvaliteter dukke frem på mitt.

Jeg tror nok du vil ha enda flere detaljer å hente ut, on du klarer å få til en jevnere stigning i bassen. Frekvenser før og etter toppen din vil komme bedre frem. Og det samme rundt 6Khz-10khz.

Er jo smakssak dette her, og man skrur jo lyden slik man ønsker. Siden du bruker minidsp på bassene, så et det relativt enkekt å justere ned toppen i bassen. Bare for å prøve. Men du må gi det litt tid da du må venne deg til den nye lyden. Da først kommer tonene før og etter toppen frem.

Er ivertfall slik jeg ville ha prøvd. Nå går jeg ut fra at målingen er gjort korrekt. Og at du har satt generator til -12db. Default er -20db.

Legg gjerne ut en impulse måling som viser de første 30ms og en uglattet frekvens måling opp mot 15khz.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det låter nok anerledes her hjemme ja :rolleyes:

Jeg har ikke gjort noen særlige justeringer etter jeg fikk igang 18" subbene, og jeg har fått inn flere Emim en tidligere.
    Jeg skal og lage ny baffel til de 4 18" så usikker på hvor mye jeg gidder å finjustere, men kanskje leke litt da. Man lærer noe når man leker :)

Tror jeg har generatoren på -12 men usikker, må sjekke. Det var bare første runde i går, tester litt mere i dag etter jobb.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Retep har jo kommentert mye av de tingene jeg vil si. Det han ikke har nevnt er at du har relativt lang etterslep i bassen fra 40-70hz. Dette bør man gjøre noe med og tipper du kommer til å høre klar forbedring dersom du fikser opp i det rusket. Ellers ikke så mye galt med denne kurven her. Den dippen på 120hz er nok også hørbar. Spesielt på trommer.
    Stiller meg til retep sitt forslag om å prøve å få en jevnere stigning i bassen.
    Jeg har forøvrig lik stigning i bassen som deg hos meg. Bruker ca 8db jevnt opp fra 200-20hz.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg får jekke ned nivået litt i bunn og sjekke om det er diskanten som har litt høyt nivå i toppen.
    Tenker også å ta ned projektor som henger i taket over lytte posisjon og der er det en takplate til rockwoll himlingen som er åpen også. Pluss att jeg fikk litt tips av thohaug om div dempetiltak til bassen. Glava/rockwoll tiltak må vel til for å få rettet litt opp i stående bølger

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nede ved 40hz skal det veldig mye grava til...

Siden du ikke er ferdig med bafflene til 18' så hadde jeg nok gjort det først. Før jeg gikk løs på rommet.

Blir spennende å høre hva du opplever med mindre trøkk nedover. Og da mest sannsynlig mindre rundt 10khz.

Er ikke sikkert det et veien å gå for deg. Men synes det blir for dumt å ikke prøve det.

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Leikis - hvis du ser opp til venstre på de siste bildene så har du et kameraikon med teksten "Capture"
    trykk på dette og så lagres et bilde av grafen :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Leikis - hvis du ser opp til venstre på de siste bildene så har du et kameraikon med teksten "Capture"
    trykk på dette og så lagres et bilde av grafen :)
    Har sett det ja :) Men det er på pc til guttongen, og jeg har ikke logget inn mail eller HFS der :) Ønker meg pc til jul ! :p

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn