LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ok. Hvis jeg får et brukbart avslag jeg jo gi deg beskjed, så kan jeg evt bestille med til deg også hvis du vil?

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Prisen på ca 2000kr som du oppga var for 1000VA audio-grade trafo uten kapsling?

Får se hva slags pris det blir. De kunne ikke love noe.. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Til stereo 800L trengs dette.
    2 stk 1200VA 2x60v med festereondel limt kjerne og støpt senter. :)
    2 stk 120VA 2x65v standard

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Prisen på ca 2000kr som du oppga var for 1000VA audio-grade trafo uten kapsling?

Får se hva slags pris det blir. De kunne ikke love noe.. :)
    Jeg fikk en pris tidligere på 12-1500 pluss mva for 1200-1500VA audio grade, 2-300 hundre for støpt senter tror jeg.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Lages disse fremdeles hos Noratel på Hamar? I så fall er det naboen min :). Ok, 4 minutter gange....

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Noen år siden sist jeg shoppet der, men så idiotisk det er å la være. Tar en tur innom en dag i ferien jeg, tenker jeg.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da var de to HFS subbene solgt og nye elementer strax på tur opp hit.
    4 stk IB 318 skal få prøve seg i U baffel. 4 stk 18" i dipol er kanskje litt knappt for dypeste bassen, men vi prøver. De skal vel spille bare opp til 50hz eller noe. Alternativet blir å sette opp en ny frontvegg å sette elementene i.

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor går du for OB i dypbassområdet? Kansellerer seg selv rundt 20hz området.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvorfor går du for OB i dypbassområdet? Kansellerer seg selv rundt 20hz området.
    IB da ?
    Blir vel det samme? Ikke sikker faktisk. Jeg kan kun fortelle om egne erfaringer. H-baffelen jeg har nå har så å si ikke output under 20hz... Men for meg er det ikke så farlig.
    Tenker det blir bra jeg, trenger ikke mye under 20 hz vel ? De har 30mm xmax så noe luft flytter de vel :rolleyes:

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    IB da ?
    Blir vel det samme? Ikke sikker faktisk. Jeg kan kun fortelle om egne erfaringer. H-baffelen jeg har nå har så å si ikke output under 20hz... Men for meg er det ikke så farlig.
    Tenker det blir bra jeg, trenger ikke mye under 20 hz vel ? De har 30mm xmax så noe luft flytter de vel :rolleyes:
    Er ganske enig. Det nye bass systemet mitt blir også prioritert ned til 20hz... Er ikke så opptatt av det under.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    I IB så hadde jeg brukbar respons (120dB@10Hz, kalibrert målesystem) med disse elementene. Aner ikke hvordan de fungerer i OB. Men NOE må de vel klare? :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Med bred nokk baffel bør disse gjøre det bra ned mot 20hz skulle jeg tru. Men når går lukket kasse over til å være IB om baffelen er en del av veggen. Tenker å sette opp en vegg i hjørnet men vet ikke helt hvor mange liter den minst bør være.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Vurderer også å sette opp en ny vegg så bassene får seg noen tusen liter hver, men usikker på om jeg tørr. Har prøvd noen room calculator greier og finner utt att rommet har godt av å bli kortere.
    Rommet er 2.02 høyt til himmlingen. Bredden er ca 3.9 og lengden er ca 6.4m Tanker er å korte ned til ca 6m, om det kan bekreftes lurt av akustikk kyndige.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Elementene liker best minst 2x VAS, men mer er bedre. Det blir en del krefter i disse, selvfølgelig, så om du kan lage noe opposed konfigurasjon får du luket vekk en del mekanisk vibrasjon.

Det er forøvrig svært lite mekanisk lyd fra elementene, selv ved svært store utslag.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det som er no dritt med å bygge de i veggen er att det blir mye styr for å flytte de :) Så jeg må velge rett plass på første forsøk :rolleyes:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden dette blir bare dyp bass greier er det kanskje like greit å sette alle sammlet horisontalt eller vertikalt ? Eller er det liten gevins med det, og heller satse på to i hvert hjørene ? Har vel mer eller mindre bestemt meg for å sette opp en vegg som ivertfall blir på over 3000liter. Men sliter litt med valg av element plassering

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg hadde min manifold sentrert på framveggen, 1/3 romhøyde over gulvet. Fungerte fint. Var UTROLIG lite mekanisk vibrasjon selv på store utslag og mye krefter. Man kunne knapt kjenne at manifolden beveget seg, selv om lydtrykket var formidabelt.

D som monterer rett i baffel pleier å lage en array, så kanskje prøve horisontal array sentrert på veggen?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvor mye i db tjener jeg på fire i linje i forhold til to i linje på h er side da ?
    Jeg får litt stereobenk problemer om jeg har alle i senter.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Aner ikke. Sikkert ingenting?

Kjapp google sier teoretisk 3dB. Men du får jo gain med hjørneplassering også, så....

Halair

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Antall liker
    1.806
    Sted
    Sandefjord
    Hvor mye i db tjener jeg på fire i linje i forhold til to i linje på h er side da ?
    For hver dobling av antall elementer i linje så kan du teoretisk legge til +3dB.
    Siden dette er et rent sub-oppsett så vil du ved 100hz komme unna med ~2m avstand mellom elementene før du fjerner deg fra et linjeoppsett.

Som Atle er inne på så vil du jo også oppleve gain fra hjørneplassering også - og rent praktisk er det kanskje enklest med 2 oppå hverandre i hvert hjørne?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Men en ting til jeg tenker litt på om er heldig er å plassere disse bassene rett bak dipoler ? Både middbass og mellom toner er dipol. Så det er kanskje litt uheldig å pumpe bassen rett bak de ? Kanskje jeg må få de vekk fra hjørnene læll.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.595
    Men en ting til jeg tenker litt på om er heldig er å plassere disse bassene rett bak dipoler ? Både middbass og mellom toner er dipol. Så det er kanskje litt uheldig å pumpe bassen rett bak de ? Kanskje jeg må få de vekk fra hjørnene læll.
    Det går da vist helt galt med faseforhold vil jeg tillade mig at mene,

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det går da vist helt galt med faseforhold vil jeg tillade mig at mene,
    Jeg kan snu fasen i MiniDSP da ! Og justere tidsforsinkelse. Holder ikke det ? Eller er det andre ting å ta hensyn til ?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.595
    Jeg undrer mig over at min nye 800 L forstærker med 1000 w trafo , 120000 uf Wicon spænding 88 vdc er så dårlig i forhold til klubbens forstærker med 2000 w trafo 84 vdc og 270.000 uf.

Lyder kedelig uopløst, uden perspektiv og uden saft og kraft.

Bias 80 ma. Bliver varm. Tænker å skifte elektrolytterne.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg undrer mig over at min nye 800 L forstærker med 1000 w trafo , 120000 uf Wicon spænding 88 vdc er så dårlig i forhold til klubbens forstærker med 2000 w trafo 84 vdc og 270.000 uf.

Kanskje den trenger større trafo og mere uF for å blomstre ? Eller har du glemt å bruke mange små kondiser :rolleyes:

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.595

Kanskje den trenger større trafo og mere uF for å blomstre ? Eller har du glemt å bruke mange små kondiser :rolleyes:
    Har hørt forstærkere med store kondensatorer som lyder godt. I klubbens gamle med de allerførste moduler er der 8 skt. 33000 uf og 4 stk. 2000 uf. I min er der 12 stk 10000 uf.

Har du experimenteret med bias og dens indflydelse på lyden?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Har hørt forstærkere med store kondensatorer som lyder godt. I klubbens gamle med de allerførste moduler er der 8 skt. 33000 uf og 4 stk. 2000 uf. I min er der 12 stk 10000 uf.

Har du experimenteret med bias og dens indflydelse på lyden?
    Har ikke gjort noen direkte sammenligninger med høy og lavere bias, men både 500L og den siste 800L med høy bias har spilt meget bra. På den 800L hadde jeg 2 stk 630VA 2 x 33v ac trafoer og bias på 100mA om jeg husker rett. Denne var vel den som har spilt desidert best over hele fjøla. 20L var nokk litt bedre i mellomtone og diskant, mmen maglet krefter for å drive Infinity RS1.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn