LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takker motoren :)

Om noen er inntrisert i å kjøpe Dali Skyline så er det snart mulighet, jeg anbefaler å komme å høre de ! Kan vurdere å selge de bassen jeg bruker nå også, da jeg fikk mulighet for å kjøpetilbake de 12x12” Peerless XLS bassen jeg bruke før. Og jeg har dipol baffelen stående klar for oppdrag :)

Er ikke du på bass jakt da Pahf :rolleyes:
    Bestandig på bassjakt jeg ;)
    Både ja, og nei for å være ærlig. Drive og vurderer litt hva jeg skal gjøre videre, mistet litt motivasjonen en periode.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da var Lyngdorf solgt, og muligens Dali drar i løpet av helgen. Liten plan om å prøve meg på en AVM forforsterker fra Acoustic Tuning. Dbx filter til bass og enkelt passivt filter til Emim tårn.
    Alltid spennende med noe nytt :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvilken AVM kikker du på? Går du for Venu360?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Sånn ser den ut i svart :)

Vis vedlegget 482279
    Ja, for du skal vel ha sort?;)
    Fant ikke denne på siden til AVM. Er den utgått? Kikker selv etter pre som har digitale og analoge innganger.
    Den skal selvsakt være svart ja :) Jeg killet på den sølv som de har inne hos Acoustic Tuning. De ser bedre ut live synes jeg. Velbyg og godt inntryk.
    Du finner de på en egen side. Dette er 30år jubileumsmodeller. De er ikke utgått ! Godt med ut å innganger. Manuale er desverre
    Bare på tysk så jeg sliter litt med å tyde alt, men jeg skal ivertfall bestille en. Du får høre med Frode om han bestiller en tiø deg også, regner med du også skal ha svart :)

https://www.avm30.com/en/v30/#technische-daten

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Herlig å ha Leikis på besøk :)

Vis vedlegget 482501
    Herlig å treffe deg igjen også, og ikke minst beskue det luggume nye lytterommet ditt. Første møte med Kharma også, absolutt oppegående lyd. Enorm innsikt i musikken, følte ikke det var sånn helt tam kjedlig hig end lyd. En anelse varme/kjøtt, det manglet selvsakt noe der nede, men 4 7 tommere kan ikke trylle.
    Gleder meg til å få hørt AVM her hjemme ! Vi hørs :cool:

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Sånn ser den ut i svart :)

Vis vedlegget 482279
    Ja, for du skal vel ha sort?;)
    Fant ikke denne på siden til AVM. Er den utgått? Kikker selv etter pre som har digitale og analoge innganger.
    Den skal selvsakt være svart ja :) Jeg killet på den sølv som de har inne hos Acoustic Tuning. De ser bedre ut live synes jeg. Velbyg og godt inntryk.
    Du finner de på en egen side. Dette er 30år jubileumsmodeller. De er ikke utgått ! Godt med ut å innganger. Manuale er desverre
    Bare på tysk så jeg sliter litt med å tyde alt, men jeg skal ivertfall bestille en. Du får høre med Frode om han bestiller en tiø deg også, regner med du også skal ha svart :)

https://www.avm30.com/en/v30/#technische-daten
    Ser fin ut, og den er sikkert bra. For min del så er det for dårlig med digitale innganger. Ønsker minst 3 optiske og 3 coaxial. USB har jeg ikke behov for. Hadde jeg så fått 3 analoge innganger i tillegg hadde det blitt bra.

Mått nok bli en i sort ja. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    D var da volsomt til innganger du trengte da. Jeg kommer langt med en digital inn og to ansloge ut :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Lyngdorf som jeg har i dag er ganske bra på innganger, men problemet er at den har kun en optisk mens jeg har tre kilder med kun optisk ut. Løser det med konverter fra optisk til coaxial, men føler ikke at det blir helt bra. Mulig det bare er vanlige nevroser, men det kan skje ting i en slik konvertering.;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Lyngdorf som jeg har i dag er ganske bra på innganger, men problemet er at den har kun en optisk mens jeg har tre kilder med kun optisk ut. Løser det med konverter fra optisk til coaxial, men føler ikke at det blir helt bra. Mulig det bare er vanlige nevroser, men det kan skje ting i en slik konvertering.;)
    Om du går for Evolution serien for eks SD 3.2 får du 2 optisk og 2 coax, men da stiger prisen litt også :) Men den har også en oppegående streamer med på kjøpet. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Sånn, da legger jeg på litt lakk. Velger å legge tettfarge, den kamuflerer litt bedre en vanlig base. Så legger jeg klarlakk over tettfargen vått i vått til slutt. Det gir en veldig bra effekt og blir langt bedre en bare tettfargen.

2151CACA-AB6B-4D52-91AC-239E76C05B10.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Godt jobba!! Blir pent i bula dette!! :)
    Ja nå gleder jeg meg til å få dette sammen.
    Du er vel rette å spørre om tips til passivt filter for å dele av båndene nedover.
    Litt avhengin av steilhet på filter kanskje men 200-300hz.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nja....ekspert stempel innehar jeg aldeles ikke... :)

Men er bånda hovedsaklig resistiv last?
    Da skal en vel i teorien kunne mer eller mindre dytte inn filter direkte fra kalkulator.
    Måle, se opp mot targetkurve med deleflanke hvordan det oppfører seg.

Grei kalkulator her:
    https://www.v-cap.com/speaker-crossover-calculator.php

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Joda du er stemplet som passiv proff :)
    Resistiv last ja, hver enhet er på 3.3 ohm. 4 i serie, 2 grupper paralell.
    Er det en steilhet som anbefales, når jeg hadde miniDSP brukte jeg 24 db LR. Jeg skal etterhvert inn med diskant også, det er vel slik att diskant bør ha samme type filter ? Eller.

Nja....ekspert stempel innehar jeg aldeles ikke... :)

Men er bånda hovedsaklig resistiv last?
    Da skal en vel i teorien kunne mer eller mindre dytte inn filter direkte fra kalkulator.
    Måle, se opp mot targetkurve med deleflanke hvordan det oppfører seg.

Grei kalkulator her:
    https://www.v-cap.com/speaker-crossover-calculator.php

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Uff, et fæla stempel ;)

3,3 x 4 = 13,2ohm.
    De to grupper i parallell gir da en total på 6,6ohm.

Kjenner jo ikke dette du har men... tenker et 12dB target kan være en grei begynnelse.
    Dersom bånda i seg selv ruller av litt nedover kan det kanskje gå med enkelt 6dB filter som summert med avrulling kanskje vil gi 12dB.

Et 12dB filter krever ikke så mange komponenter. Vær klar over at 12dB dreier fase 180 grader i delepunktet.

Setter inn 300hz og 6.6ohm i kalkulator og finner at du må ha 40uF kondis og 7mH spole.
    Det kan da være et utgangspunkt for å forsøke seg opp og ned litt med verdier, måle etterhvert og se hva som skjer.

Det er ingen sammenheng om du velger f.eks 12dB deling mot bass, og f.eks 24dB mot diskant.

Det er til slutt hva som går å få til og hva som vil låte bra som bestemmer.

Ha god tilgang på deler når du skal begynne. Trenger ikke vere dyre komponenter i det hele tatt.
    Vil si til og med polariserte billige elektrolytt kondiser er helt ok i tweakeperiode. :)

Selv deler jeg elektrisk 6dB på 2360 hornet mot bassdelen, men det gir 12dB avrulling da hornet ruller noe av naturlig i seg selv.

Mot diskant deler jeg 12dB elektrisk på både 2360 og diskant, som gir 12dB avrulling.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Se der ja :)
    Med litt avrulling nedover kan det kanskje gå med enkel kondis. Se om du får til å treffe target 12dB på f.eks 300.

Dette er et litt slakt filter så du vil ligge med litt nivå under delefrekvens.
    Ha dette i bakhode for evt. kapasitet og hva bånda tåler.

Med DSP: Har du benyttet noen korreksjon oppover i form av shelf filter eller noe?

Deling mot diskant ser ut som du må ta med 12dB elektrisk kanskje...
    Hva er ønsket delefrekvens mot diskant?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Diskanten har jeg ikke peil på. Tenkte bare å fylle på der Emim slutter. Slakt rundt 10 kanskje ? Tar imot tips :) Hadde håpet å slippe filter i toppen av Emim. Mindre deler bedre lyd :)

Med miniDSP delte jeg bare i bunn. Jeg prøvde flere ganger å korrigere litt men jeg syntes hver gang at det tok livet av lyden. Så jeg endte med å ikke gjøre noen justeringer. Litt derfor jeg tenkte å kjøre på med et passivt filter i bunn og kun det.
    Jeg får se på lageret hva jeg har av deler for å mekke filter, så ser jeg litt på oppskrfiten din. Diskant tar jeg etterhvert :)

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.488
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    34
    Bare husk at tommelfingerregel for deling nedover er at et skal være dempet min. 12 db ved resonansfrekens på elementet.

Mvh

ArneM

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Bare husk at tommelfingerregel for deling nedover er at et skal være dempet min. 12 db ved resonansfrekens på elementet.

Mvh

ArneM
    Hmmm, jeg har ikke noe data for båndene. Kanskje jeg burde safe og dele 24db ? Jeg vet de er delt lavere i orginale RS1, ca 150hz. Men det gir ofte for mye membranvandring, så jeg tenkte å dele høyere.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    300 12dB burde vel være innfor? Om originalt deles 150 og du har prøvd 200?

Ser ut som på måling over at Emim leverer med bra nivå til topps.
    Skal du ha diskant må du nok lavpasse Emim.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Med miniDSP har jeg prøvd det meste mellom 180-300hz :) Da brukte jeg LR 24db filter. Diskant har hele tiden vært hengt på med passivt filter i toppen uten noe deling på Emim, men nå som jeg bruker 8 Emim istedet for 6 som filteret er lagd til så blir nivå for høyt. mulig jeg kan bruke dette og bare justere nivå. jeg kan legge ut bilde senere så kanskje du ser hvilket filter og ca frekvens.

E.H.

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Antall liker
    309
    Ser ut som en million dollars, hvordan er det å flytte på disse? så lenge en har pusseklut i lomma så går det greit?
    Blir det nytt(gammelt) bass system som ble nevnt tidligere i tråden? bassene så jo ikke så karslige ut bak der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn