LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Eldre Krell er nokk et bra utgangpunkt for bra greier ja :) Får ta en titt. Er det samme transer som Johnny selger som er brukt i de klonene ?

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.769
    Sted
    Halden
    Hvad med å prøve Krell Ksa 100 Mk II cloner fra Ali Express. Jeg har også netop bestilt nogle moduler med 14 sæt Toshiba for 1250 dk.kr. Giver 1500 w i 4 ohm :)
    Jeg har tro på at de er gode. Er igang med nogle monoer nu. Der skal mye kjøling til. Sorry dårligt skrevet det er Ksa jeg tror på.
    Link til denne ? Finner ingen med de spesifikasjonene der og antall utgangstranser (14 sett = 28 transer ) ?
    1500W i 4 ohm ? To moduler brokoblet ?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.600
    Jeg fik skrevet det så det kan misforståes desværre. KSA 100 Mk II clonen har bare 4 sæt. Den med 14 er en klasse Ab som sansynlingvis bare kan bruges til bassen i et biamping system.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har fått nye Emim baffler i hus for litt siden, men jeg venter enda på glassene som skal på sidene så jeg får ikke gjort stort. Skulle gjerne hatt non ventehøyttalere mens jeg kobler ned alle Emim for å stramme opp båndene og dempe båndene litt.
    Oppdaterer med litt bilder når ting begyner å skje og deler kommer. De mdf bafflene skal selvsakt lakkes blanksvart

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Thumbs up.jpg

Dette må da bli bra! :D

Er det ikke noe billig skraml på finn.no i nærheten som du kan kjøpe og spille på i mellomtiden?
    Du skal vel bare ha lyd?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dette må da bli bra! :D

Er det ikke noe billig skraml på finn.no i nærheten som du kan kjøpe og spille på i mellomtiden?
    Du skal vel bare ha lyd?
    Jo ja jau, jeg har vel non Infinity RS4000 stående som kan gi lyd fra seg så helt krise er det vel ikke. De vil vel spille bra med litt hjelp i bunn de også :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    De må da vere helt ok de som vente speakers! :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.600
    Hvad med å prøve Krell Ksa 100 Mk II cloner fra Ali Express. Jeg har også netop bestilt nogle moduler med 14 sæt Toshiba for 1250 dk.kr. Giver 1500 w i 4 ohm :)
    Jeg har tro på at de er gode. Er igang med nogle monoer nu. Der skal mye kjøling til. Sorry dårligt skrevet det er Ksa jeg tror på.
    Link til denne ? Finner ingen med de spesifikasjonene der og antall utgangstranser (14 sett = 28 transer ) ?
    1500W i 4 ohm ? To moduler brokoblet ?
    https://www.aliexpress.com/item/Fre...32235127047.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.UjubT2

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Litt prøving av Emim i de nye bafflene. De passer perfekt, mangler å ta hull til Emit diskant. Glassene er ferdige, jeg må bare få hentet de :)
    Fot er til tegning og blir sikkert ferdige i løpet av måneden her. Jeg har det ikke travelt, etter så lenge med testbaffler så får jeg ta leg tid til å gjøre disse litt mere forsegjorte. De skal jo bli svarte med et blank fin klarlakk på :)

9D7D8BC9-E70A-4480-9FF2-AC36D00661E2.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det ble vist non vente høyttalere læll :cool:
    Litt nysjerig på slike så det ble et par Dali Skyline 1000, de er til utlån enda men får de hvel hjem neste uke kanskje.
    Er dette muligen Dalis eneste dipol serie ? Vi har Skyline 2000 også i denne serien da.

3FDCCF83-B075-4989-B6C5-6AD7F1AD878D.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Måtte opp med non vente høyttalere mens jeg venter på ventehøyttalerne. Infinity RS4000 delt på 100hz mot de 2stk 4x10tommere i lukket kasse. Tenker jeg hadde imponert mange med dette også :)

BFBD9F8F-E597-4C95-A22C-0757CE44EC94.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden Holton har lakt ned DIY avdelingen så tror jeg ikke jeg kan selge 50w klasse A ampen. Skal det bygges mere AB mosfet så blir det FirstOne. Noe jeg har tenkt på lenge. Men bygge lysten er vel på et lavmål, akkurat som hifi interessen er nå. En integrert og vanlige passive høyttalere har passet meg best akkurat nå. Heldigvis er Emim tårna under ombygging så jeg ikke selger de, det kunne blitt min største tabbe so far. Jeg får bare ri av denne hifi tørka så godt jeg kan.

Om noen trenger 2 stk 6x12» dipol baffel så står de her og går for to gode røvinsflasker, gjerne amarone :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel å regne som en klassiker etterhvert. Var vel Hother Bak og samme team som stod bak Daner Open Air-høyttalerne på åttitallet som konstruerte Dali Skyline, og de høyttalerne likte jeg ganske godt. Har derfor regnet det som svært sannsynlig at jeg også liker Skyline.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Keg tror nokk de er lette å like, om de får litt boltreplass. Jeg har vel nesten like lang avstand til frontvegg som til lytteposisjon. De spiller åpent og lett og fint. Jeg gir de litt support i bassen, men de spiller jaggu fin bass alene også. Men jeg gjør jobben lettere for 50w klasse A forsterkeren ved å dele de på 80hz. Derfra får de 8 stk 10" ta jobbben. Jeg kan ivertfall fint leve med disse til jeg får jort ferdig Emim tårna som det veeeeldig treigt med for tiden :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan går det med Emim tårnene? Så ut til å kunne bli bra de.:)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan går det med Emim tårnene? Så ut til å kunne bli bra de.:)
    Det går sykt sakte, jeg har jo Dali Slyline så jeg jeg har lyd så jeg ikke forhaster prisjektet :) Litt kronetørke som også ikke setter fart på prosjektet. Alle hifi kronene har gått til tur stæsj i det siste. Men det blir en dag. Vurderer også å kjøre passivt filter til Emim tårna. Så jeg kan forenkle oppsettet og bare justere med dsp på bassene. Bassene må jo også få seg nye baffler, spent på Infinity 10" bassene som dipol :)

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner. Men kan ikke være så mye igjen eller? Du er jo lakkerer, så du sprøyter vel fort på noe lakk? Og glass har du?

Skal du fortsatt bruke DPA-1?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Skjønner. Men kan ikke være så mye igjen eller? Du er jo lakkerer, så du sprøyter vel fort på noe lakk? Og glass har du?

Skal du fortsatt bruke DPA-1?
    Ja glassene har jeg stående hos en bekjent så de er klare som glass :)
    Jeg er lakkerer ja, silkert derfor det er litt tiltak å gjøre det. Jeg har fått min dose med overtid og ekstrajobber oppigjenom. Så det står ikke først på listen å stå nede på jobben å lakke :)
    Usikker på DPA-1, den er jo bra og veødig enkel i bruk. Men ønsker ikke å korrigere på Emim, usikker på om det lar seg gjøre å bare korrigere på bass.
    Siden jeg kjører med gammle Emim og basser så kunne jeg tenk meg å brukt forstereker og pre fra samme tidsepoke. 1980-1990 ca. Det finnes sikkert noen godbiter i billige enden av skalaen som duger. HK Signature, Nakamitchi osv. De Emim bånda er sultne på krefter så 50W klasse blir litt lite. Så mulig jeg må offre Holton.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ser den med lakkering ja. Er vel slik med de fleste lakkerere som har drevet noen år. :p

Er ikke mulig å kjøre korreksjon kun på bassen med DPA-1. Denne er nok laget for de som er litt over snittet interessert, men som ønsker noe som er enkelt å forholde seg til. Selv liker jeg DAP-1 veldig godt. Design, byggekvalitet, lydkvalitet osv. er veldig bra. Spesielt volumhjulet.:D Men den har store mangler for de som søker litt mer avanserte muligheter. Slik sett var den eldre Tact 2.2 som ser nesten helt lik ut mye bedre. Med den var det nesten frie tøyler. Hvordan de er lydmessig i forhold til hverandre vet jeg ikke.

Uansett, en fordel med DPA-1 er at den har digitale utganger for alle kanaler. Det gir frihet. :)

Så du har solgt Wisdom. Det var egentlig bakgrunnen for at jeg besøkte tråden din. De hadde nok passet fint hos meg. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ser den med lakkering ja. Er vel slik med de fleste lakkerere som har drevet noen år. :p

Er ikke mulig å kjøre korreksjon kun på bassen med DPA-1. Denne er nok laget for de som er litt over snittet interessert, men som ønsker noe som er enkelt å forholde seg til. Selv liker jeg DAP-1 veldig godt. Design, byggekvalitet, lydkvalitet osv. er veldig bra. Spesielt volumhjulet.:D Men den har store mangler for de som søker litt mer avanserte muligheter. Slik sett var den eldre Tact 2.2 som ser nesten helt lik ut mye bedre. Med den var det nesten frie tøyler. Hvordan de er lydmessig i forhold til hverandre vet jeg ikke.

Uansett, en fordel med DPA-1 er at den har digitale utganger for alle kanaler. Det gir frihet. :)

Så du har solgt Wisdom. Det var egentlig bakgrunnen for at jeg besøkte tråden din. De hadde nok passet fint hos meg. :)
    Ja Wisdom ble solgt for en stund siden nå, en hyggelig diy'er her på sentralen som kjøpte de.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det ble gjenbruk av foten fra de gammle bafflene, så får jeg heller legge pengene i fot og baffel til bassene. :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lakking bør da gå fint for en kar som deg! :)
    Er nok ikke alle som får så flott finish!
    Stakkarer som meg f.eks med en sliten rulle og jotun spannet.......

Får du hjelp til passivt filter eller satser du på klare selv?
    Er bånda så rake i responsen i seg selv at du slipper unna korreksjoner?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Lakk biten skal jeg klare ja.
    Hadde håpet på assistanse til filter ja, men det er vel travle tider. Så vi får se hva som skjer.
    Bånda er jo resistive og trenger ikke deling oppover og ganske så rak i frekvensgange att det er sikkert enkelt filter til de. Problemet for min del blir når filteret til diskant skal passe sammen med mellomtone bånda :)

Når jeg brukte minidsp så spilte det best uten korrigeringer på Emim bånda.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Oppgaven er sikkert ikke umulig! :)
    Bare ikke bli utålmodig og ikke gi opp!
    Er vel en litt annen last dette enn tradisjonelle drivere.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Oppgaven er sikkert ikke umulig! :)
    Bare ikke bli utålmodig og ikke gi opp!
    Er vel en litt annen last dette enn tradisjonelle drivere.
    Det som er fint er vel at den har en fast last og ikke varierende i forholdt til frekvensområde som vanlige drivere har. Så ingen fasedvridninger :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Endelig fått bafflene nede på jobben. Siden foten er gjenbruk og de ble litt ødelakt når jeg demonterte de gammle bafflene så måtte jeg spakkle i litt :) Når jeg skal spakkle litt mye i tykkelse så mixer jeg glassfibersparkel og vanlig sparkel. Dett for å få stykre og mindre krymping. Og med vanlig sparkel i glassfibersparkelen så får man langt mindre porer. Begge typerne er fra carsystem og tokomponent. Alt jeg bruker er fra biloppretting og lakkeringsverstedet.
    Neste steg blir å pensle på litt ekstra tynnet slipegrunning, tynner ekstra for å få det til å trekke godt inn i tverrveden. Når det er tørt blir det slipt lett for så å sprøyte 3-4 strøk slipegrunning.

D2C1344C-9525-4F95-A0F3-0AFE8EDC615D.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.401
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt at du legger ut! Dette er jo faget ditt og ting som du kan til fingerspissene!
    Er stadig imponert over hvorda det går an å lakke uten å få renninger! :)
    Det krever erfaring og kunnskap!!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Takker motoren :)

Om noen er inntrisert i å kjøpe Dali Skyline så er det snart mulighet, jeg anbefaler å komme å høre de ! Kan vurdere å selge de bassen jeg bruker nå også, da jeg fikk mulighet for å kjøpetilbake de 12x12” Peerless XLS bassen jeg bruke før. Og jeg har dipol baffelen stående klar for oppdrag :)

Er ikke du på bass jakt da Pahf :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn