LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• yel

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Antall liker
    1
    Hei!

Har en kompis i tr-heim, som hadde de gamle kappa 9.. Mister fredriksen var en tur inne og rydda litt i filtrene der også. Du kan glede deg..!!

-Y

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    YEL skrev:
    Hei!

Har en kompis i tr-heim, som hadde de gamle kappa 9.. Mister fredriksen var en tur inne og rydda litt i filtrene der også. Du kan glede deg..!!

-Y
    Jeg gleder meg veldig ;D

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tanken bak det nye filteret er at alle 3 Emim skal spille likt og ikke oppdelt som før. Orginalt spiller øvre og nedre mellomtone nedre frekvenser av mellomtonene, og den i midten spiller øvre del av mellomtonene.
    Alle Emim er nå delt som før fra ca 150 hz og oppover til dit de ruller naturlig av ved ca 12k hz.

Emit diskante som tidligere var 3 stk i hver høyttaler er redusert til 1 i hver.
    Emit blir ombygd slik at en frontplate blir montert bak, slik at den ene Emit også spiller bakover. På grunn av at rom bak membran i emit er så lite, blir Emit noe bedre av å få puste ut bak. Vinn vinn situasjon ;)

Demontert Emit og frontplata, Emit blir lik foran som bak etter ombygging.

Vedlegg

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Imponert! Grunnet manglende tekniske ferdigheter, må jeg selv alltid smiske meg inn på Fredriksen med karamellpudding og et sett RSIb for å få han til å fyre opp loddebolten...

Hvordan lyder det nå?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Iskariot skrev:
    Imponert! Grunnet manglende tekniske ferdigheter, må jeg selv alltid smiske meg inn på Fredriksen med karamellpudding og et sett RSIb for å få han til å fyre opp loddebolten...

Hvordan lyder det nå?
    Har du også et par RS1B som er moddet likt som hans eget ?

Jeg har nokk ikke rukket å få lyd i høyttalerne enda, jeg skal også putte inn et forsterker kort i hver "monoblokk", slik at jeg kan bi ampe. Etter hvert blir det muligens aktiv deling til bassene.

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Neida, vi diskuterte bare hvem som skulle få kjøpe det settet. Geir vant... (men jeg har basskassene som gisler ;D)

geirf

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.10.2004
    Antall liker
    245
    Sted
    Nord Trøndelag
    Hei Leikis!

Morsomt å se at du er igang! Ser også at du har fått gjort ombyggningen av Emitene som vi snakket om! Det som i neste omgang kan bli aktuelt for deg å gjøre, er å legge inn en frekvensdemping rundt 1500Hz på 5-6 db med Q-verdi på ca 0.15. Jeg gir deg verdiene senere. Vi gjør ingenting med det ennå, men avventer til du får systemet igang. Noen frekvensmålinger ville da vært på sin plass.... !

Hilsen,
    Geir Fredriksen

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Iskariot skrev:
    Neida, vi diskuterte bare hvem som skulle få kjøpe det settet. Geir vant... (men jeg har basskassene som gisler ;D)
    Å dæven, skulle det bli for mye støv på de, så er det bare å sende de hit !!! ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    geirf skrev:
    Hei Leikis!

Morsomt å se at du er igang! Ser også at du har fått gjort ombyggningen av Emitene som vi snakket om! Det som i neste omgang kan bli aktuelt for deg å gjøre, er å legge inn en frekvensdemping rundt 1500Hz på 5-6 db med Q-verdi på ca 0.15. Jeg gir deg verdiene senere. Vi gjør ingenting med det ennå, men avventer til du får systemet igang. Noen frekvensmålinger ville da vært på sin plass.... !

Hilsen,
    Geir Fredriksen

Joda her er jeg igang. Jeg er ikke ferdig med Emitene, men begynt litt å opperere. Og jeg har også igjen å montere inn de extra forsterker kortene i forsterkerne.
    Blir litt mindre jobbing nå i 3 dager da jeg skal bort på jobb.

Jeg må vel innvistere i en Xtz room anlalyzer for å sjekke hvordan det står til med frekvens gangen.

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2003
    Antall liker
    35
    Sted
    Trondheim
    Leikis. skrev:
    Iskariot skrev:
    Å dæven, skulle det bli for mye støv på de, så er det bare å sende de hit !!! ;)
    Jeg kan dessverre love deg at det ikke er fare for nedstøving ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg fått putta inn et forsterker kort til i ene forsterkeren, mangler bare kablene til høyttaler terminalene.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Lekre saker.

Kjører du holton ampene uten regulert power?
    Ser ut som du kjører trafo - likeretter - kondis - amp ?

Vurderer å gå for en holton amp selv så jeg er bare litt "nyfiken" ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Lekre saker.

Kjører du holton ampene uten regulert power?
    Ser ut som du kjører trafo - likeretter - kondis - amp ?

Vurderer å gå for en holton amp selv så jeg er bare litt "nyfiken" ;)
    Det er bare slik som du beskriver ja, burde jeg hatt noe mere ?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg fått lyd i anlegget igjen.
    Siden alt er kalt og mye byttet så er det litt tidlig å si hvordan det låter, men jeg har en mistanke om at nivået i mellomtonen en plass er litt høy i forhold til bassene.
    Jeg skulle vel hatt aktiv deling til bassene så jeg hadde fått fritt spillerom for innstilling av nivå og frekvense for fin innstilling tilpasset rommet.
    Kanksje noe sånt som Velodyne SMS 1 ville funke til dette ? SMS 1 har vel sepparat justering for 2 kanaler og går oppt til 199 hz.
    Noen som har erfaring med en slik brukt til høyttalerens basser og ikke bare til subber ?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden bassen fra tidligere har vært kobblet feil, så har jeg nå fått kobblet de slik skjema tilsier. Og bassen er nå veldig mye rettere.
    Jeg skulle vel hatt meg en måling for å se ann hvordan jeg ligger ann. XTZ romm analyzer burde vel handles inn for å komme videre i fin justeringen.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Har du tenkt på å eventuelt bare montere en pot på inngangen til mid-range ampen?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Har du tenkt på å eventuelt bare montere en pot på inngangen til mid-range ampen?
    Nei det hadde jeg ikke tenkt på, men nå ser det ut for at nivå muligens er rett når jeg fikk kobblet bassene rett.

Men det er en fin mulighet for å finjustere ja, jeg skal ha det i bakhodet ;)

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Kan være en grei måte å finne ut om det er "feil" i nivå hvertfall. Det ville dog vært lettere om det var bassen som var for voldsom, da pot trolig har mindre negativ effekt på bassen enn i mellomtone-diskant område. Hadde god erfaring med å bruke en attenuator på inngangen på ice-modulene mine fremfor å bruke justering i dac`en før jeg koblet Bosoz`n min.

Her er noe å prøve med nettdelen til ampene dine: http://www5.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/natdelar/

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    jeg koblet Bosoz`n min.

Her er noe å prøve med nettdelen til ampene dine: http://www5.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/natdelar/
    Her var det mye greier gitt, usikker på hva jeg kan vinne på å gjøre noe av dette. De er helt stille osv.

Jassu du har også en Bosoz, jeg har en i deler jeg har planer om å sette sammen. Men jeg er redd jeg trenger litt teknisk assistanse til dette, og det skal inn en fjernkontroll for volum og inngangsvelger. Men jeg tror jeg bør ha et litt større kabinett en det Thule kabinettet jeg har, samt div xlr kontakter osv.

Jeg bruker nå volum kontroll i Muse cd spillern

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Jeg vil tro du kan få mer ut av ampene dine da strømforsyningen din er såpass "enkel". Når det gjelder pre-amp så har jeg tro på den Holton dac / pre`n du snakket om for litt siden. Så jeg vet ikke om jeg ville gjort så mye med det du har av pre nå dersom du går for en slik.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Jeg vil tro du kan få mer ut av ampene dine da strømforsyningen din er såpass "enkel". Når det gjelder pre-amp så har jeg tro på den Holton dac / pre`n du snakket om for litt siden. Så jeg vet ikke om jeg ville gjort så mye med det du har av pre nå dersom du går for en slik.
    Hvilke konkrete tiltak ville du gjort med strømforsyningen, det sto jo så mye der. Og jeg skjønner ikke alt der, jeg er mere praktiskt en teknisk ;D
    Trodde det var sånn at det enkle er oftest det beste ::)

Jeg har ikke helt avslått den dac/pre'en til Holton, bare det at den må sikkert betales :p

Mener du at Bosoz ikke holder mål ?

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Jeg er ingen tekniker selv. Dvs. jeg er selvlært og selværfart.

Det jeg ville tittet på er å koble trafo via to likeretterbroer da du har dobbel sekundær på trafo`n din såvidt jeg kan se. Det står i det siste avsnittet på den siden. Dette med å bytte på ledninger frem og tilbake tror jeg er vanskeligere og mer tidkrevende.

Jeg syns bosoz lyder veldig bra, men fjernstyring koster litt så dersom tanken din er å gå over til holton løsningen så....

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Jeg er ingen tekniker selv. Dvs. jeg er selvlært og selværfart.

Det jeg ville tittet på er å koble trafo via to likeretterbroer da du har dobbel sekundær på trafo`n din såvidt jeg kan se. Det står i det siste avsnittet på den siden. Dette med å bytte på ledninger frem og tilbake tror jeg er vanskeligere og mer tidkrevende.

Jeg syns bosoz lyder veldig bra, men fjernstyring koster litt så dersom tanken din er å gå over til holton løsningen så....
    Jeg har fjernstyring, eneste jeg mangler for å få igang Bosoz er xlr hanner og hunner. Å litt pågangsmot ;)

Første pri er å få tuna til høyttalerne.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har mr Fredriksen tatt non målinger på sine Emim og kommet med en anbefalig for mine høyttalere. Så jeg har koblet alle mine 3 Emim i serie, dette ble en veldig stor forbedring. Nivået ble noe lavere slik at bassen kom seg mere til Emim nivået. Og lydbildet ble mere korrekt, og ble langt bedre på plasseringer og perspektiv. Dette begynner å ligne på en VELDIG stor oppgradering mot tidligere.
    Dette er morro, får se hva vi gjør med bassen, har veldig lyst på en test med Velodyne sin SMS-1.
    Og en mod av dac til balansert pluss noko attåt kommer ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Leikis. skrev:
    Siden alt er kalt og mye byttet så er det litt tidlig å si hvordan det låter, men jeg har en mistanke om at nivået i mellomtonen en plass er litt høy i forhold til bassene.
    Jeg skulle vel hatt aktiv deling til bassene så jeg hadde fått fritt spillerom for innstilling av nivå og frekvense for fin innstilling tilpasset rommet.
    Kanksje noe sånt som Velodyne SMS 1 ville funke til dette ? SMS 1 har vel sepparat justering for 2 kanaler og går oppt til 199 hz.
    Noen som har erfaring med en slik brukt til høyttalerens basser og ikke bare til subber ?
    Hva med en Crown forsterker med eq muligheter? Ser de er å oppdrive nye fra i overkant av 5k.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Anonym skrev:
    Leikis. skrev:
    Hva med en Crown forsterker med eq muligheter? Ser de er å oppdrive nye fra i overkant av 5k.

Hmmm, ja en Crown XTI ..... har vel en del EQ muligheter. Det kunne vært noe, den hadde jeg glemt å tenke på. Har tidligere hatt en XTI 1000, til bass er den vel et meget godt valg.

Kanskej noen vil bytte i en Muse Model Ten :D

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dette vet jeg blir et bra INFINITY år. Happy nyttår alle INFINITY faan og alle andre !!!!!!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da er det nye forsterker kort på vei, 4 stk av NXV-300, slik at bass og mellomtoner får hver sitt kort. Og diskanter får et NXV-200 kort hver.
    Som vil si at hver høyttaler får 3 forsterkere hver, et kabinett med 3 kort. Tri amping blir det vel da ;)

Bilder kommer etterhvert som ting kommer på plass ;D

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Nye kabinett må også til for å få plass til alle tre kanalene. Jeg har levet en tegning til en som skal laser skjære de i rustfritt. Bilder kommer når jeg får deler.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Spennende. Gleder meg til å se hvordan dette blir.

Skal du gjøre endringer på strømsiden nå da eller?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Spennende. Gleder meg til å se hvordan dette blir.

Skal du gjøre endringer på strømsiden nå da eller?
    Jeg har egentlig ikke tenkt det, men om jeg får kontrete tiltak og hvilke forbedringer det fører til.
    Har du prøvd dette selv og hva ble bedre/forandret ?

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Lurte vel egentlig mest på hvilke nye transformatorer og kondiser det blir til NXV-300 modulene.

De endringene jeg har gjort i mine system opp igjennom har vært mange. Den siste tiden har jeg prøvd å få hentet ut mest mulig for minst mulig ved å bytte enkelt-deler i kretsene til deler svalander har nevnt. De lydmessige forbedringene jeg har fått frem har stort sett ført til at jeg har på musikk eller tv i bakgrunnen stort sett hele tiden uten tegn til lyttetretthet. Kan vel egentlig ikke kalle det annet enn at jeg har følt at forskjellen mellom tale og lyder i hverdagen stemmer mer med lyden fra systemet.

Ting jeg har gjort den siste tiden er alt fra bytte av dioder i dac, paralellkobling av film over elektrolytt kondensatorer tvers igjennom systemet, byttet sikringer og støpsler i komponentene, snudd "fase" på tilslutning av transformatorer og diodebro, bruk av ikke-magnetisk materiale (kobber, messing, alu osv) der det går ac-strøm, masse fletting av sølv i bomull til internkabling med mer. Prøvd mye forskjellig av de tipsene som svalander har lagt ut på sin tips-side. Jeg har fått endel rare blikk fra venner når jeg sitter og trer sølv-leder i bomull mens vi prater etter maten her hjemme. Jaja damer strikker; jeg lager kabler :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Lurte vel egentlig mest på hvilke nye transformatorer og kondiser det blir til NXV-300 modulene.

De endringene jeg har gjort i mine system opp igjennom har vært mange. Den siste tiden har jeg prøvd å få hentet ut mest mulig for minst mulig ved å bytte enkelt-deler i kretsene til deler svalander har nevnt. De lydmessige forbedringene jeg har fått frem har stort sett ført til at jeg har på musikk eller tv i bakgrunnen stort sett hele tiden uten tegn til lyttetretthet. Kan vel egentlig ikke kalle det annet enn at jeg har følt at forskjellen mellom tale og lyder i hverdagen stemmer mer med lyden fra systemet.

Ting jeg har gjort den siste tiden er alt fra bytte av dioder i dac, paralellkobling av film over elektrolytt kondensatorer tvers igjennom systemet, byttet sikringer og støpsler i komponentene, snudd "fase" på tilslutning av transformatorer og diodebro, bruk av ikke-magnetisk materiale (kobber, messing, alu osv) der det går ac-strøm, masse fletting av sølv i bomull til internkabling med mer. Prøvd mye forskjellig av de tipsene som svalander har lagt ut på sin tips-side. Jeg har fått endel rare blikk fra venner når jeg sitter og trer sølv-leder i bomull mens vi prater etter maten her hjemme. Jaja damer strikker; jeg lager kabler :)
    Ok, du har mekka litt da sjønner jeg :D

Tanken er å bruke samme trafo som jeg har til alle de tre kortene i hver forsterker kabinet. Håper og tror at den ene trafoen holder, da med tanke på de små arbeids områdene hvert forsterker kort får.

Kanskje du også har testet litt forskjelige kondiser i din Bosoz, som du ser på bildet på venstre side så er det ledig !
    Noen forslag til hva jeg bør teste her ?

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Ser noe åpent ut ja.

Min pre-amp bruker ett annet pcb design. Men jeg testet ikke ut så mange forskjellige løsninger. Har ikke lagt mye tid i tweaking av bosoz enda. Jeg har ett ekstra sett pcb som jeg trolig kjører en mer endelig løsning på når jeg har hatt tid til å teste litt forskjellig på de jeg har ferdig montert. Videre testing har for øyeblikket blitt sidestilt litt da det er andre deler av systemet mitt som er under lupen atm. DAC`en min klarer også å dra effekt-trinnene mine uten problemer så det er når platespilleren skal inn i systemet igjen jeg trolig vil bruke mer tid på det.

Har du testet bosoz i systemet ditt før?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Ser noe åpent ut ja.

Min pre-amp bruker ett annet pcb design. Men jeg testet ikke ut så mange forskjellige løsninger. Har ikke lagt mye tid i tweaking av bosoz enda. Jeg har ett ekstra sett pcb som jeg trolig kjører en mer endelig løsning på når jeg har hatt tid til å teste litt forskjellig på de jeg har ferdig montert. Videre testing har for øyeblikket blitt sidestilt litt da det er andre deler av systemet mitt som er under lupen atm. DAC`en min klarer også å dra effekt-trinnene mine uten problemer så det er når platespilleren skal inn i systemet igjen jeg trolig vil bruke mer tid på det.

Har du testet bosoz i systemet ditt før?
    Jeg har en Boz jeg har prøvd litt, den spiller friskt og åpent med stram fin bass. Men hvordan den låter mot Bosoz har jeg ikke peiling på.
    Hvilken størrelse på trafo bruker du ? Er det ca 55 volt sekundær til din også ? Jeg har ikke handlet trafo enda, tenkte på en til hver kanal på rundt 60-120VA og 55volt sekundær.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Jeg brukte to noratel TI-044219-ME-ES elfa nr. 56-128-22

Kommer til å kjøre større når den endelige skal bygges og da med hele strømdelen i eget chassis.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.248
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg begitt meg ut noe jeg aldri har gjort før, men arti læll.
    Jeg har et par Infinity RS 3000 og et par RS 4000, med dårlige kantoppheng til bass og mellomtoner. Disse skal brukes i et "gammelt" surround oppsett ;)

Uansett, først må kantene til elementene byttes.
    Delene er kjøpt på ebay fra Midwest Speaker, og ser bra ut.

Som det vises på ene bildet så er det en plast "dings" i senter under støvkoppen, så jeg fikk ikke sentrert membran. Men det ser ut for å gå bra lell.
    Det var en snedi seig guffe det gammle kantopphenget, så det var litt jobb å få den bort

Her kommer noen bilder.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn