Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    En enkel måte er å kjøpe en vanlig skjermet RCA kabel som du kutter av pluggene i ene enden og kobler disse til koblingsbrettet under tallerkenen på Lencoen.
    Har erfaring med at skjerm på Lencoen føres sammen med - på signalkabel til Bellarien. Denne metoden gir av en eller annen grunn minst støyproblem med Bellari. Slik kabel kan kjøpes på alle stedene du nevner over.

    Alternativt kjøper du RCA plugger på Biltema, og lodder disse på eskisterende ledning. Jeg ville valgt første alternativet, da unngår du å ødelegge kabelen du har.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Tusen takk, jeg går for det du mener, høres enkelt og greit ut, men kan du si litt mer om hvordan jeg gjør det med skjerm på Lencoen - Signalkabelen på Bellarièn?

    Skjønte ikke det der helt, takk igjen..pekaill :)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ofte er jording/skjerm ført i egen kabel mellom platespiller og RIAA. Denne går da til jordingsskrue på RIAA.
    Av en eller annen grunn så liker ikke Bellarien dette. Følgende fremgangsmåte brukes:

    Rød leder fra arm = høyre+
    Grønn leder fra arm = høyre -
    Hvit leder fra arm = venstre +
    Blå leder fra arm= venstre -

    På samme brettet er det en egen jordingsledning for arm. Denne føres sammen med venstre -
    Sjekk at skjermen på den nye kabelen har kontakt med ytterkappe på RCA plugg.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Ut og kjøpe kabel i morgen...tror jeg skjønner hva du mener, må opp igjen med Lencoen og se hvordan det ser ut under der...bare for å ha det klart, hva mener du med "Brettet" der det skal være en egen jordledning?

    Er det brettet der dette er koblet sammen under Lencoen, der din-plugg er koblet til arm idag?

    Så ingen jordingskabel skal brukes på Bellari, er det slik å forstå, den skal jordes med den kabelen som jeg kjøper?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er brettet som koblingene er på ja.
    Den jordes sammen med kanal på den nye ledningen.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Takk igjen...

    Da blir det kjøp av kabel i morgen, så får vi se, kanskje den blir ennå stillere også :)

    Ha en fin kveld...
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

    Da er kabel kjøpt inn og Lenco L75 åpent, men skjønner fortsatt ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette.

    På Lenco ligger det en pinne loddet mellom jord og høyre minus hos meg, men på dette bildet så er denne "pinnen" på motsatt side (se bildet) altså venstre minus.

    http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?PHPSESSID=lepvfugsqlg0g143e95epu8jq2&topic=1924.0

    Det er der du mener jeg skal lodde skjerm? Altså venstre minus?

    Legger ved bilde av min Lenco?s plate, du ser at de ikke er like.

    Lenco L75 plate.jpg



    Sender et bilde av min RCA kabel, kan du forklare hva som skal hvor?
    Pluss er pinnen i mitten, men hva er minus og skjerm, eller er det dobbel skjerm?

    RCA skjermet.jpg


    Som sagt dette kan jeg ikke mye om :)

    Noen som kan hjelpe?
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Noen som kan plukke opp trådene her, og som har greie på dette?

    Kjøkkenbordet er fullt av greier og ønsker å få gjort dette ferdig i kveld :)

    Se litt opp i posten....fra inlegg 601 og utover...


    Takk :)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.743
    Antall liker
    503
    Fritt valg mellom venstre og høyre skjem. Kopier det som er på bildet. Pluss høyre er helt til høyre, og ved siden av finner du skjerm for høyre kanal. Midten er jord, som koples mot skjerm. Ytterst til venstre er pluss venstre kanal, ogved siden er venstre skjerm.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Takker "Gjest" har bare lest at man skal jorde eller koble skjerm på venstre minus, men du mener det er det samme?

    Så lurer jeg på hva jeg gjør med mine RCA kabler som jeg har tatt bilde av....pinne i mitten er plus/minus, men hva er skjerm....er det det som er kobberfarget som jeg har tvunnet til en "leder" ?

    Hva er i så fall den sølvfolien, trodde det var skjerm...jeg må ha forklaring på hva jeg skal lodde hvor...


    Takk :)
     

    JHolm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Innlegg
    492
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Her er et bilde som viser hva som skal loddes sammen. Aluminium-folien kutter du bort.
    EVENTUELT kan du skille sjassis- og signal-jord. Dette kan gjøres ved å fjerne forbindelsen merket X.
    Dersom du gjør det, trenger du en egen ledning for sjassis-jord.

    Kobling.jpg

     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Takk...

    Der kom det jeg lurte på :)

    Har nå koblet dette slik, men den støyen som jeg opplever med min Bellari VP130 ble ikke bedre ved å bytte kabel.
    Når jeg tar på RCA kontakten på inngangen på min Bellari, så durer det mer (får mer støy) hva kommer dette av, det var akkurat det samme når jeg brukte din-overgang til RCA, når jeg toko på RCA kontakten som går inn i Bellari, så durer det mer.

    Den "lasken" til jord som du ser på bildet ligger til høyre minus (-) men på et annet bilde fra en annen Lenco som jeg linker til lengre opp, så ligger lasken andre vei, altså til venstre minus (-)

    Har lest at "lasken" skal ligge til venstre minus, mens min er koblet til høyre minus, dette har ingen ting å si?

    Andre forslag til hvordan jeg kan få bort susing/during/brum eller hva man skal kalle det?
    Eller har slike eldre spillere og rør-riaa "litt" støy? Er usikker på om det jeg hørrer er normalt eller ikke...men det skal vel uansett ikke dure når man klemmer på RCA kontakt som går inn i riaa?

    Takker igjen for at dere gidder å engasjere dere...
     

    flor

    Rørentusiast
    Ble medlem
    07.06.2005
    Innlegg
    238
    Antall liker
    26
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    3
    Dett er vel en Litz kabel!Visste ikke at de kunne brukes som RCA eller signal kabel!En regel på signal kabel er at skjerm ikke kobles til til jord i avsender enden,men kun der hvor du plugger inn!I dette tilfelle ville jeg ha lagd en kontakt mellom miderste loddepunkt ig chassie,men dette er kun gjetning og denne RCA kabelen forstår jeg meg ikke på.Men-grunnen til at jeg er på linken er at jeg har brunkt en Lenco L75 med Scorpio arm og Benz L2 i et par år og vært ganske fornøyd.Fikk her om dagen tak i en Lenco som var messa til,selv om det skulle være lett å fikse den.Tok av platetallerken og satte den på feeling og litt hjelp av en provisorisk senter pinne ovenpå den første tallerken.Det låter enormt mye bedre.Bass er tightere,masse ro i lydbildet.Allt er bedre.Har en plate av Jarret "Facing you" som jeg plutselig kunne nyte igjen.Kontroll på frasering og Jarrets tidligere vanvittige blues-rytmiske krumspring(har blitt borte etter narkolepsien hans) ble igjen forståelig!Har ikke fått utbytte av den plata siden Garrard og Huldra 8!Men utgjør denne oppstablede platetallerken noen risiko for driv verket?
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Har ikke greie på kabler og slikt, men kjøpte denne på clas....og det stod audiokabel på den...
    Om noen vet hvordan jeg kan få min riaa stille så er det gull verdt!
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har koblet slik som vist over uten å få problemene som du beskriver med annen RCA kabel. Sjekk at forbindelse til pickup er i orden. Dårlig kontakt i platespiller kan gi brum. Jeg ville ha valgt en annen RCA kabel som var skjermet med egen skjerm som beskrevet tidligere. Denne skjermen skal ikke være tilkoblet på platespillerende.

    Når dette blir riktig skal Bellarien være helt stille!
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Jeg har koblet slik som vist over uten å få problemene som du beskriver med annen RCA kabel. Sjekk at forbindelse til pickup er i orden. Dårlig kontakt i platespiller kan gi brum. Jeg ville ha valgt en annen RCA kabel som var skjermet med egen skjerm som beskrevet tidligere. Denne skjermen skal ikke være tilkoblet på platespillerende.

    Når dette blir riktig skal Bellarien være helt stille!
    God morgen...

    Hvordan ser din Lenco ut inni, har du skjerm til høyre minus slik som jeg har, eller til venstre minus slik det vises på bildet i linken, som ikke er min spiller?
    Du mener jeg kanskje har feil kabel, det stod skjermet på kabelen...pinne i mitten, folieskjerm? og så ytter leder (skjerm) ?

    Kan du linke til en slik kabel du mener jeg skal bruke, så kan jeg prøve det også.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Kabelen jeg har brukt har egen - leder, ikke at skjerm og minus er samme leder. Om du kobler venstre eller høyre minus til skjerm har ingen betydning.
    Jeg har brukt en Supra kabel og loddet på RCA selv. Har du en musikkforretning i nærheten? De kan hjelpe deg med en slik kabel.

    Tror at en Monster 200 kabel som du kan kjøpe på Elkjøp/Expert har separat - leder.
    Kan eventuelt sjekke i kveld.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Takk igjen, er ute i campingvogna så om du vet om de har på Elkjøp eller Expert så kan jeg sjekke de butikkene her i byen over helga.
    Dårlig med musikkforretning her i byen...

    Ha en strålende helg ??????
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Monster® 200i quality construction includes two "balanced" conductors plus a shield for lower noise floor and more accurate sound reproduction

    Denne er bygget opp som jeg beskrev, og er egnet for formålet. Jeg har sett disse kablene både på Expert og Elkjøp.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Flott, da skal jeg se etter denne, tror du man får denne i pakke, ferdig terminert, og så bare klippe bort pluggene i ene enden og lodde på i platespilleren?
    Så slipper man å kløne det til med lodding av RCA pluggene ??????
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.094
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Ja du får den slik både som RCA i begge ender eller med minijack
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hei.

    Jeg tenkte å lage en ny plinth og sette på en ny arm på min Lenco L75.
    Skal kjøpe en Rega RB250 arm.
    Men denne er litt for høy for å få riktig vta.
    Hvordan løser jeg dette best?
    Den er også 1 mm for lang (tror jeg)
    Blir den beste løsningen å skjære ut, bort
    det originale arm-feste og montere armen rett i plinthen
    eller montere armen i en mini-plinth ved siden av spilleren?

    På forhånd takk for tips/råd.

    Mvh

    Lasse :)
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Kan jeg gjøre slik som dette med Rega armen?
    Må jeg ha mastergrad i matte for å finne ut hvor
    eksakt armen skal sitte i så fall?
    Lasse :)
    P1200687_zps081c9806.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.720
    Torget vurderinger
    10
    Du kan skjære ut et hull slik jeg har gjort. Avstand center / armbase er 210 mm på Lenco mens Rega har 222 mm. Du må derfor skjære / bore 12 mm bakover.

    Rega armen er også høyere, det kan du løse med avstandskiver som du får på ebay. Husker ikke hvor for øyeblikket.
     

    Vedlegg

    L

    lasse5214

    Gjest
    Fint, takk skal du ha.
    Når du sier avstandskiver hva og hvor mener du?

    Mvh

    Lasse :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Det finnes en moldova-plinth for regaarmer der armen monteres utenfor topplaten. Jeg har bestilt en spesialvariant for en jelco 750l uten utskjæring for original arm og opp ned i forhold til de andre slik at av og på bryteren kommer nederst til venstre og hastighetsvelgeren øverst til venstre. Litt spent på om karen klarer det må jeg innrømme men krysser fingrene.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Da har man midlertidig montert en jelco 750l på en custom base og l75 drivverk. Alle hull fra originalarm er der så alt skal demonteres, tettes og lakkeres. Basen er pusset og skal vokses. Den skal dessuten tilpasses Lencoen slik at koblingen blir optimal. Men man måtte jo sjekke ut hvordan det ble. Pickup er en denon dl 103r, og har en highphonic 103r på vei. Man kan vel ikke si annet enn at dette ble meget bra :) Jelcoen er en drøm å betjene og Lencoen går som ei klokke. Det blir moro å se sluttresultatet når alt er på plass.
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Hei

    Etter år med Rega P3 og Linn Basik er det kommet en Lenco L75 i hus.

    Er det noen på Haugalandet som har en slik oppgradert L75 som kunne tenke seg å
    la meg ta den i øyesyn,en demostrasjon og gi tips?

    Dersom så er tilfelle,send en PM.

    På forhånd takk
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Om ikke Haugalandet, så er du velkommen til å ta ferja over Boknafjorden og se/høre min PTP Lenco.
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Hei

    Er det noen som har formening om hvor vidt lageret til en L75 vil klare en tallerken på 2760g i tillegg til
    sin egen tallerken?

    Sliter litt med armen jeg har og VTA.Vurderer å løse problemet med en akryl tallerken jeg har liggende.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Denne tråden er lang - har ikke hatt tid til å lese hele ennå....
    Der for spør jeg:
    Hva er forskjellen på L75, L76 og L78?
    BB
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Er det noen som har formening om hvor vidt lageret til en L75 vil klare en tallerken på 2760g i tillegg til
    sin egen tallerken?

    Sliter litt med armen jeg har og VTA.Vurderer å løse problemet med en akryl tallerken jeg har liggende.
    Ja, det er veldig mange som bruker stack av to std tallerkener på original lager. Går helt fint det.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.743
    Antall liker
    503
    Denne tråden er lang - har ikke hatt tid til å lese hele ennå....
    Der for spør jeg:
    Hva er forskjellen på L75, L76 og L78?
    BB
    L 75: standardarm, ikke automatisk stopp ved plateslutt, kabinett av trefinert sponplate.Gråblå topplate med aluminiumsdekorplate.
    L 76: Jelco s-arm, ikke autom. endestopp, topplate uten alu-dekor
    L 78: standardarm, sort topplate uten alu-dekor, autom. endestopp. Kabinett i plast.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Flott, Gjest.
    Da skal jeg primært forsøke å få kjøpt meg en L75.
    Takk skal du ha.
    BB
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Hei

    Har rengjort og smurt lagre,og justert den fjærbelastede endeskruen til bakre motorlager.

    Har motorvibrasjoner på chassis,mest ved bakre motorfeste.
    Kan ikke huske om dette var tilstede før jobben startet.
    Hvor tyst og vibrasjonsfritt skal det være?

    Har også lagt på litt bitumen.

    lenco 75.JPG
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Har rengjort og smurt lagre,og justert den fjærbelastede endeskruen til bakre motorlager.

    Har motorvibrasjoner på chassis,mest ved bakre motorfeste.
    Kan ikke huske om dette var tilstede før jobben startet.
    Hvor tyst og vibrasjonsfritt skal det være?

    Har også lagt på litt bitumen.
    Nå kan jo noen oppfatte vibrasjoner i en annen grad enn andre, men jeg har i mine år med Lenco aldri opplevd vibrasjoner eller støy fra disse motorene.
    Jeg vil påstå at du omtrent ikke skal kunne høre at motor går. Dette altså når tallerken ikke er montert og mellomhjul holdes unna motoraksling.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn