Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei

    Har rengjort og smurt lagre,og justert den fjærbelastede endeskruen til bakre motorlager.

    Har motorvibrasjoner på chassis,mest ved bakre motorfeste.
    Kan ikke huske om dette var tilstede før jobben startet.
    Hvor tyst og vibrasjonsfritt skal det være?

    Har også lagt på litt bitumen.
    Nå kan jo noen oppfatte vibrasjoner i en annen grad enn andre, men jeg har i mine år med Lenco aldri opplevd vibrasjoner eller støy fra disse motorene.
    Jeg vil påstå at du omtrent ikke skal kunne høre at motor går. Dette altså når tallerken ikke er montert og mellomhjul holdes unna motoraksling.
    Stemmer.:)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Fant dette mellomhjulet på fleabay.
    Noen som ser om det er the "real thing" eller repro?

    $(KGrHqVHJDMFDPPLQ1rmBS(4Q5OW+!~~60_57.jpg


    $(KGrHqYOKpkFGcR)jYMHBS(4Q(I5Sw~~60_57.jpg


    $T2eC16dHJH4FHcmPRndyBS(4QhcFEQ~~60_57.jpg
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det ligger flere L75 og L78 på finn nå, noen av dem til vettug pris.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.014
    Antall liker
    369
    Torget vurderinger
    10
    Lenco md ny arm og farge

    Har montert "ny" arm og gitt lencoen en ny farge. Litt mørkere denne gang. Armen er en jvc arm. Pu-en er en Ortofon Salsa....
    Skal montere en armparkering på plinten, men har ikke kommet så langt ennå.
     

    Vedlegg

    S

    Sjur T

    Gjest
    DSC_0002.jpg
    Da er PTP4 prosjektet mitt omsider klart. Er dessverre plate med litt ujevn gange på drivverket og har byttet motor. Det ble bedre men ikke 100%,lageret er heller ikke skikkelig innkjørt så noe av det kan ligge der. Gut_man anbefalte meg å demontere motoren og rense og grease den opp på nytt. Noen andre her som har erfaringer med jobben og om det gjør underverker. Tilstanden på motoren min skal i utgangspunktet være veldig bra, men den har ligget nedpakket i mange år uten å bli spillt på så det kan hende at den har tørket ut etc...
    Noen som evnt har andre tips om hva som kan påvirke dette?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.101
    Antall liker
    6.599
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Finnes en guide på lenco Heaven hvordan du smører opp motor osv.. Ikke så vanskelig og burde gjøre mye for drivverksstøy
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Finnes en guide på lenco Heaven hvordan du smører opp motor osv.. Ikke så vanskelig og burde gjøre mye for drivverksstøy
    Ja, var inne å leste på den. Men fikk kankje et inntrykk av at det var mer mot støy og evnt slark. Begge motorene mine er temmelig tighte og støyfrie, så jeg er redd det er noe annet som gjøre det. Skal ta av motoren i kveld og se om jeg evnt har gjort noe feil mtp monteringen, plassering av fjærer etc. Sla jo være ganske straight forward... Men jeg får bare prøve noe.
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Har du renset mellomhjulet og sjekket om fjæren er passe stram?
    Ja, hjulet er rensa og fjæren virker grei den altså. Den går fra 33.1-33.8 stabiliserer seg ikke i det hele tatt.
    Mulig jeg har plassert fjærene litt feil i forhold til det som sto beskrevet på Lencoheaven, så jeg skal demontere motoren igjen i kveld og sette de riktig, men har litt vondt for å tro at det kan være det også...
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikkje oljerester igjen på mellomhjulet,etter smøring ol?
    Skal uhyre lite til før hjulet spinner,både på sjølve hjulet og inni tallerken.

    Mvh.
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Det er vel ikkje oljerester igjen på mellomhjulet,etter smøring ol?
    Skal uhyre lite til før hjulet spinner,både på sjølve hjulet og inni tallerken.

    Mvh.
    Har tørket både hjul og undersiden av tallerkenen, så det tar godt tak for å si det sånn.
    Så jeg tror ikke det er problemet nei.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Godt tips samlanes. Jeg vasket min tallerken med teknisk sprit for å få bort evt. fettrester som måtte være sølt etter hyppige oljeskift på lageret i innkjøringsfasen. Mener ellers fremdeles at du bør demontere, rense og smøre opp motorene. Det var egentlig ganske lett å få til med oppskriften fra Lencoheaven. The devil is in the details Sjur!
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Godt tips samlanes. Jeg vasket min tallerken med teknisk sprit for å få bort evt. fettrester som måtte være sølt etter hyppige oljeskift på lageret i innkjøringsfasen. Mener ellers fremdeles at du bør demontere, rense og smøre opp motorene. Det var egentlig ganske lett å få til med oppskriften fra Lencoheaven. The devil is in the details Sjur!
    Ja, ligger på sofaen og samler litt motivasjon før jobben. Formen er stigende...;-)
    Men skal ta det ila kvelden, har vært på Lencoheaven stort sett i hele dag, og det så ganske greit ut ja.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.101
    Antall liker
    6.599
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Min vandret også, vasket i teknisk sprit, renset alle delene med ultralyd og satte møysommelig sammen igjen. Jobbet litt med fjæra og det gar litt slark i forhold. Støy er borte samt drifting. De selger små ultralydvaskere til smykker etc på expert for 5-600 som man kan gi til madammen i presang, så kan hun bruke den når den er ledig.
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Min vandret også, vasket i teknisk sprit, renset alle delene med ultralyd og satte møysommelig sammen igjen. Jobbet litt med fjæra og det gar litt slark i forhold. Støy er borte samt drifting. De selger små ultralydvaskere til smykker etc på expert for 5-600 som man kan gi til madammen i presang, så kan hun bruke den når den er ledig.
    Takk for tipset H.R skal jammen sjekke ut det. Blir nok en demonteringsjobb i kveld ja.
    Gut_man hadde lagergrease liggende, så jeg skal opp til han å "låne" litt etterpå:)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Glømte heilt å kommentere Lencoen din Sjur,utruleg flott.

    Mvh.
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Glømte heilt å kommentere Lencoen din Sjur,utruleg flott.

    Mvh.
    Takk for det samlanes, jeg er veldig godt fornøyd jeg også. Den ble tøff med tangentialarm. :)
    Det gjenstår som sagt å få litt skikk på drivverket, også skal jeg kjøpe noen bedre spikes som er justerbare.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har lyst til å overta* hele pakka inkl en Cambrigde MM riia?
    Trenger å smøres opp, og justere/montere arm. Har foringer til pickup som gjør at VTA på Rega armen stemmer.
    (* til riktig pris selvfølgelig, plinten er gratis)


    Her er min ferdige L78 OBOS versjon:

    Drivverk, RB300 arm, en kliss ny AT95 fra Tyskland som ikke er montert enda og en sprayboks (helblank trafikkblå) kom på under kr 2000,-. Restematerialer, en gammel ledning, noen gamle jalla Biltema spikes og diverse sparkel og sandpapir går på driftskontoen :)

    Vis vedlegget 144842
    Vis vedlegget 144843
    Vis vedlegget 144844
    Vis vedlegget 144845
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Virkelig fin tråd dette.Takk til Steinkare. Samtlige spillere i denne tråden er veldig fine.Jeg får komme etter med mitt prosjekt.Hadde lyst til å "pimpe" opp en
    Lenco 75.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Veldig flott spiller det der.Har du gjort noe med lagringa/spindel?
    Jeg har også stablet tallerkener men har den originale spindel.Noen mener den skal tåle den ekstra vekt.
    Jeg får se seinere om jeg skal kjøpe et annet lager/spindel.Den går stille og fint og jeg vil kjøre den slik den er til jeg merker noe annet.
    Mvh Kenneth
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    2.225
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    24
    Da er min Lenco endelig ved at ta form.
    Flott Lenko Sjur T :)
    Bra jobbet, Kjartanb! Håper den spiller like bra som den ser ut. Kan hende du vil eksperimentere med ett av armbordene og eventuellt grounde dette med mer masse og feks spikes eller annet til underlaget for å se om det er mer fundament i lyden å hente?
    Mvh Espen
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Veldig flott spiller det der.Har du gjort noe med lagringa/spindel?
    Jeg har også stablet tallerkener men har den originale spindel.Noen mener den skal tåle den ekstra vekt.
    Jeg får se seinere om jeg skal kjøpe et annet lager/spindel.Den går stille og fint og jeg vil kjøre den slik den er til jeg merker noe annet.
    Mvh Kenneth
    Takk for det Kenneth :) . Jeg bruker lager fra Jolly (Lencoheaven) og en forlenger på spindel som køpte via Lencoheaven i 2013. Brukte det orginale lager med stacked i et halvt år, fungerede fint. Jollys lager har sterkere lagerhus men bruker polert standard spindel og lagerkule. Jeg tror std lager vil holde i mange år hvis smurt regelmæssigt.
     
    Sist redigert:

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Da er min Lenco endelig ved at ta form.
    Flott Lenko Sjur T :)
    Bra jobbet, Kjartanb! Håper den spiller like bra som den ser ut. Kan hende du vil eksperimentere med ett av armbordene og eventuellt grounde dette med mer masse og feks spikes eller annet til underlaget for å se om det er mer fundament i lyden å hente?
    Mvh Espen
    Takk Espen, den spiller meget godt. Jeg har ikke utforsket pladesamlingen ennå, men jeg er meget tilfreds med det jeg har hørt til nu. Tanken er på sikt at prøve forskellige materialer i armboard. Men jeg kommer ikke til at skynde meg, den lyder glimrende. Der er masser av fundament nu med Spu A og denon dl103 i tunge 12tommers tonearme.
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Har satt sammen en ny L75 nå, stort sett av deler jeg har hatt liggende etter PTP-4 prosjektet mitt.
    Har nytt plinth, men resten er originalt. Spilleren ble plukka i deler og lakkert. Deler smørt opp og montert igjen. Tanken bak denne er å ha en mindre spiller en den jeg har med ptp-4 plinth til å ha i stua.
    Matt svart finish og enkel og grei.
    Skal bruke en Ortofon 212 arm på den siden den passer rett i originalhullet til topp-plata, så det blir ingen modifikasjoner der pr nå. Slenger ut et par bilder av sånn den står nå i kveld, før armen er montert.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Finfin spiller Sjur T.Håper du får en positiv overraskelse.Det fikk jeg når jeg nå har testet i en 14 dagers tid.Jeg skal komme tilbake med bilder og erfaringer av min
    spiller når jeg er ferdig med denne flytteprosessen.Jeg kan si så mye positivt om Lenco prosjektet mitt men det som allerede overrasker mest er den stabile gangen
    og uten hastighetsavvik.
    Mvh Kenneth
     

    AudioPhysic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    421
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Hei har akkurat fått tak i en Lenco L75 og vil gjerne fornye kablingen litt på den. Noen som har tips eller anbefalinger til hva man burde skifte til? Gjerne noen linker hvor jeg får kjøpt osv :)
    Takker på forhånd og legger ved noen bilder av kontaktene som er på den idag og selve spilleren.
    20150222_200732.jpg

    20150222_211744.jpg
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Det beste er vel å bytte ut både arm og armkabel til noe bedre...
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.904
    Antall liker
    684
    Linn-armer passer perfekt. Sjekk ebay.
     

    Prudence

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.06.2013
    Innlegg
    74
    Antall liker
    28
    Sted
    Bergen
    PTP og litt mer

    Mange flotte spillere her i denne tråden. Tenkte jeg ville sette i gang et eget prosjekt. Har en Rega RB300 med Denon DL-110. En L75 donor er på vei. Prosjektet eksisterer derfor kun i mitt eget hode pt. Tenker å bruke god tid på designfasen. I utgangspunktet ser jeg for meg en litt gedigen plinth av heltre. Jeg vil ha den klart større enn den originale plinthen - både i høyde og i dybde/bredde. Hvis jeg beholder originalplaten ser jeg for meg at den lakkeres og kanskje jeg vrir den slik at jeg unngår den noe upraktiske plasseringen av av/på bryteren rett under pickup'en. Samt at jeg kan få tonearmen vekk fra platen og gi bedre mulighet for plassering ev. andre tonearmer senere.
    Forsøker å lese meg opp på PTP. Noen som kan forklare meg forskjellen på 4 og 5? Hva er fordelen - ev ulempen - med å bruke PTB? I en PTP pakke er det med opplegg for ny elektrisk kabling fra motor (inkl. utgang for strømkabel og RCA kabler)? Og så lurer jeg på priser for PTP.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vi hadde en fin tur Kristihimmelfartsdag og endte opp på Sætre i Hurum.
    I bagasjen ble det plass til en flott L75 sammen med planter som var kjøpt inn på turen.
    Nå skal den få nye signalkabler og plugger.
    Neopren og Neutrik.
    Samt en USA-1 jeg har liggende.
    Jeg husker Lenco fra jeg var i militæret i Bodø rundt 1970. Den gangen valgte jeg Dual.
    Den er resirkulert for mange år siden. Nå er det altså et nytt forsøk med mellomhjulspiller.
    IMG_8696.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Flott og bra spiller.Jeg har en modda Lenco L75 og jeg kan si den spiller mye bedre enn de fleste spillere oppimot 30k klassen.
    Arm jeg bruker er en Audiocraft og pickup VdH MC10.Med 2 tallerkener og mellomhjul fra Audiosilence er det ikke mye å sette fingeren på hva
    presisjon angår.
    Mvh Kenneth
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    960
    Antall liker
    660
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Mange flotte spillere her i denne tråden. Tenkte jeg ville sette i gang et eget prosjekt. Har en Rega RB300 med Denon DL-110. En L75 donor er på vei. Prosjektet eksisterer derfor kun i mitt eget hode pt. Tenker å bruke god tid på designfasen. I utgangspunktet ser jeg for meg en litt gedigen plinth av heltre. Jeg vil ha den klart større enn den originale plinthen - både i høyde og i dybde/bredde. Hvis jeg beholder originalplaten ser jeg for meg at den lakkeres og kanskje jeg vrir den slik at jeg unngår den noe upraktiske plasseringen av av/på bryteren rett under pickup'en. Samt at jeg kan få tonearmen vekk fra platen og gi bedre mulighet for plassering ev. andre tonearmer senere.
    Forsøker å lese meg opp på PTP. Noen som kan forklare meg forskjellen på 4 og 5? Hva er fordelen - ev ulempen - med å bruke PTB? I en PTP pakke er det med opplegg for ny elektrisk kabling fra motor (inkl. utgang for strømkabel og RCA kabler)? Og så lurer jeg på priser for PTP.
    Allt det du kan ønske at vite om ptp finner du på lencoheaven.net under Lenco Heaven > Lenco-centric > PTP based Projects
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det fulgte med en defekt Shure.
    I går monterte jeg en USA-1.
    Det ser ikke ut til at noen av sidene er paralelle med sider eller front på headshell.
    I hvert fall ikke i front.
    Stemmer det?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.131
    Antall liker
    5.024
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Her er et bilde som viser hva som skal loddes sammen. Aluminium-folien kutter du bort.
    EVENTUELT kan du skille sjassis- og signal-jord. Dette kan gjøres ved å fjerne forbindelsen merket X.
    Dersom du gjør det, trenger du en egen ledning for sjassis-jord.

    Vis vedlegget 212769
    Litt gammelt innlegg dette. Siden det nettopp kom en L75 i hus kan jeg vise hvordan:

    IMG_1261.jpg


    Det var opprinnelig DIN plugg på denne.
    Nå ble det Neoprene kabler og Neutrik plugger.
    Jord på egen tråd ut til RIAA.

    IMG_1262.jpg


    IMG_1263.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn