Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.014
    Antall liker
    369
    Torget vurderinger
    10
    Fikk v-blokkene i posten sist uke, så nå skal jeg snart begynne med armen. Hadde tenkt å bruke den, som "gjest" sier så er armen undervurdert. Monterte Rega armer, JVC armer på de forrige lencoene mine, men veit ikke helt om de kunne slå Lencoarma, litt begrenset muligheter for å montere "normale" pu-er på Lencoarma? Har laga meg en plint som har fått matt/svart farge, liker det bedre enn tre/naturell. Er også litt nysjerrig på å gjøre noe med headshellene jeg har liggende. Få frest ut spor, slik at det kan monteres det "meste" av pu-er?. Har sett på Lencoheaven at det finnes et headshell med spor som skal passe til L75/78, men vinkelen på sporet er visst feil!
     

    Svenna70

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    84
    Antall liker
    80
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    4
    Masse gode tips du kommer med her "Gjest". En liten runde i tenkeboksen, og jeg har kommet til at et originalt utseende er det kuleste.Nye v-blokker og headshell blir bestilt asap. Jeg skal prøve å redde det originale idlerhjulet, men hvis ikke det går så blir det vel noe italiensk bling der tenker jeg. Men aller først må jeg få av/på bryteren til å holde seg i på posisjon når jeg starter spilleren. Vet ikke om det holder med en god rens og smøring av bevegelige deler for å få det til. Finner ikke så mye info siden av/på funksjonen er litt annerledes enn på L75.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.014
    Antall liker
    369
    Torget vurderinger
    10
    Når det gjelder arm for L75 så søk på "Brians Fat Arm". En kar i England lager nye armrør i carbon og bruker en L75/78 arm som utgangspunkt. Den får bra skussmål...hvis man skal gå videre fra en originalarm?Og kan bruke samme hullet som originalarmen, hvis man velger en 9-tommers arm.
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Mitt navn er Rune og er ny her på forumet... har da smuglest og funnet mye gode tips her en liten stund:)

    I min nå snikende 40års krise har musikk/HiFi (les LP) interessen blomstret igjen, og jeg har gått til inkjøp av en Lenco L75 som jeg har rigget opp, men sliter med å finne godlyden da det meste av øvre mellomtone og diskant er borte. Har orginal arm med shure M75MG og ny stift. Har testet forskjellige stift trykk (1,5-2,5g) samt byttet DIN til phono kabel. Noen som har tips på hva jeg bør sjekke? På forhånd takk. Mvh Rune
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.903
    Antall liker
    684
    Hvilken stift? Hvilke forsterkere, høyttalere? Har du sjekket oppkoplingen?Sjekket og evt. rense kopling mellom headshell og arm?
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Stift: EV PM3127DE/Shure n75ED Forsterker: Music Angel XD 800MKIII, Høyttaler: Zu Audio Druid. RIAA: Schiit Mani. Sjekket/renset koplingen mellom headshell og arm.... Med oppkoplingen mener du arm kablingen/pickup kontakter, eller selve oppkoplingen mellom spiller, RIAA oog amp?

    PS! Takker for rask tilbakemeldiger gjest, liker det:)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.903
    Antall liker
    684
    Mener egentlig alle koplingspunkter. De kan med fordel renses med alkohol i blant.

    Vanskelig å si hvofor det låter dårlig. Det bør låte bra med det anlegget, om det er koplet riktig. EV-nåler er ingen favoritt for meg, men de bør spille diskant og mellomtone tålelig bra.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er merkelig om du ikke får bra lyd med M75 pickup. Hvor høyt stifttrykk har du? Ville ha prøvd med ca 2 gram i starten. Er RIAA i orden? Har du mulighet til å prøve en annen?
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Hei pekaill, teste med stifttrykk fra 1,5g til 2,5g. Prøvde også vie RIAA på en Tandberg TR2075 jeg har med samme resultat.. får gå over alle tilkoblinger igjen... ellers blir det og demontere hele greia og sette på en rega arm jeg har liggende..:) Takker uansett for svar!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.903
    Antall liker
    684
    Rense stiften med sprit! Rødsprit går bra i en knipe, blåsprit er best!
     

    RuneSound

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.05.2018
    Innlegg
    58
    Antall liker
    150
    Sted
    Kr. Sand
    Torget vurderinger
    1
    Takker Gjest, sprit trikset ditt funket! men fremdeles ikke helt overbevist av lyden, men har nok ikke fått justert armen 100%. Har hørt litt forskjellige meninger om effekten av anti-skating loddet på disse(min mangler) hva menes her?:)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Fint at lyden ble bedre!
    Er armen og v-blokker i orden? Antiskating kan du fikse med en mutter i et tynt fiskesnøre eller lignende.
    Vekten på loddet er trolig 4 gram.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.903
    Antall liker
    684
    Bra! Det kan ligge igjen avleiringer på stiften. Det tar du med sprit og papir. Ta av headshellet og legg det på bordet med stiftarmen pekende bort fra deg. Riv et stykke skrivepapir, og fukt stiften med sprit. Bruk kanten av papiret mot området der stiften er festet på stiftarmen, beveg papiret som om det er en sag som skal sage av stiften. Etterhvert har du fjernet alle rester av møkk.

    Sjekk riktig stifttrykk på vinylengine. Hvis stifttrykket har en maksverdi så sett trykket litt under den verdien - ca 10% under. Tror Shure M75 går best på 2,75 gram.

    Hvis stiften er så gammel som spilleren bør du vurdere ny. Helst en fra jico.

    Tipsene til Pekaill er gode. Gode v-blokker er viktig. Det er delte meninger om antiskating. Jeg bruker det når amen har muligheten.

    Mye om Lenco på lencoheaven.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.260
    Antall liker
    5.762
    Torget vurderinger
    14
    Kjøpte en L75 på vei til Hortenmessa i år.
    Da jeg tester om spilleren går rundt hører jeg at det er en ulyd for hver runde tallerkenen tar.
    Fant årsaken under tallerkenen. Det er en liten "Nupp" i støpen. Det ser ut som om denne har vært der fra den var ny.
    Hvis det er tilfelle må jeg si han jeg kjøpte den av, har vært uheldig siden tidlig på 70-tallet da han kjøpte denne ny sammen med en Huldra.
    Nuppen treffer mellomhjulet akkurat på 33 1/3 omdreining. Dobbelt uflaks.

    Prisen var hyggelig og jeg kommer ikke til å klage, men tenker å prøve å få slipt vekk nuppen uten å slipe groper på sidene av den.
    Hvis noen har tips er jeg takknemmelig for det.

    lenco tallerken nupp.jpg


    Vh GunnarS
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.328
    Antall liker
    11.869
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da jeg begynte i jobb for maaange år siden, ble jeg introdusert til skalpell som verktøy... noe jeg aldri hadde tenkt på inntil da.... idag har jeg flere, som fikser utrolig mange små problemer...
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.012
    IMG_2895.jpg

    IMG_2897.jpg


    Hei. Etter lengre tids leting etter noe som var i en fin prisklasse og passe slitt (så jeg fikk noe å pusle med), dukket det opp en L78 her om dagen som jeg slo til på. Det er en spiller som har vært brukt litt til og fra, den har neppe vært ordentlig overhalt før. Spilleren mangler anti-skating-sett, så det har jeg bestilt på eBay. Og det er veldig mye slark i tonearmen, så nye v-blocks er bestilt av Alexey på Lencoheaven. Mens jeg venter på deler tenkte jeg å rengjøre og smøre spilleren.

    Noen spørsmål:
    1. Hva kan jeg bruke for å rengjøre den sorte topplata, men som samtidig er så skånsom at man ikke sliter av farge og skrift?
    2. Hvilke punkter på spilleren bør renses og smøres, og hva renser og smører man med? Finnes en DIY-guide for dette?
    3. Jeg må helt sikkert justere tonearmen. Noen anbefaling til rimelig og god vekt for å måle stifttrykk?
    4. Sånn lampe for å måle at hastigheten er korrekt (sammen med måleplata), må man kjøpe det eller kan man bruke kameralys på mobilen (med en app)?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.014
    Antall liker
    369
    Torget vurderinger
    10
    Ved å løsne de små stjerneskruene ved hastighetsvelgeren og "vri" velgeren, kan du finjustere hastigheten og deretter etterskrue disse.Såpe kan du vaske topp plata med, eventuelt litt rødsprit for å få bort fett og lignende.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Torstej: Med et Audiosilente mellomhjul får du eliminert en av Lencos største svakheter. Bør monteres samtidig med V-blocks og evt nye lagre.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Av en eller annen grunn knakk SAS nåla jeg hadde, men når jeg skal kjøpe ny så havner jeg med flere alternativer på ebay. Hva er forskjellen på disse nålene? Og er dyrere bedre?
    Noen som har erfaring å dele?

    Bilde av pakningen til nåla jeg hadde:
    93182F97-47D4-4255-BDC8-0231FBA12A39.jpg


    Ebay:
    8CD1E682-40AC-4BE3-8568-769F28B7DA14.jpg
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.978
    Antall liker
    17.827
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Skal pakke og sende en L-75. Er det noen spesifike Lenco - hensyn å ta? Løftes tallerken rett opp og av på disse?
    Tallerken i bunn, sikre arm, armlodd/vekter av og i egen pose. Lokk øverst uten press.

    Noe annet som er spesielt for Lenco L-75?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.260
    Antall liker
    5.762
    Torget vurderinger
    14
    Tror du har fått med deg det som er. Tallerken løftes rett opp. Kan sitte noe x#$%& fast. Under tallerken skal sitte det 3 røde transportskruer som skrues til.

    Spesielt viktig å få av tallerkenen pga. vekt. Jeg har mottatt spiller som dette ikke var gjort. Da hadde vekten av tallerkenen smadret trekabinettet.
    VH GunnarS
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.014
    Antall liker
    369
    Torget vurderinger
    10
    Legg tallerkenen i bunnen av kassa, innpakka i skumplast/gammal t-skjorte, eller liknende. Lås tonearmen fast med tape eller liknende. Sett så plint opp på og putt skumplast eller fyll rundt om i eska. Stiv skikkelig pappeske må benyttes.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.101
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Tallerken kan sitte veldig godt fast. Best er det å løfte tallerken rett opp samtidig som du får noen til å kakke forsiktig på toppen av spindel.
    Da løsner som oftest tallerkenen lett.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill, Tor-S: Disse gutta kan skaffe stift eller pickup til 99,999% av verdens spinnere. Kassetter kan de også:rolleyes: Sjeldent i dagens digitalfokuserte verden.
     

    Tor-S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    300
    Antall liker
    331
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    Pekaill, Tor-S: Disse gutta kan skaffe stift eller pickup til 99,999% av verdens spinnere. Kassetter kan de også:rolleyes: Sjeldent i dagens digitalfokuserte verden.
    Tøft. Handler gjerne "lokalt" når prisen ikke er avskrekkende.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    I går fikk jeg en pakke med litt godsaker til min Goldring Lenco GL59.

    I utgangspunktet skal dette være plugnplay, men kragen på dette lageret kommer borti motor.
    Motoren skulle hatt litt større avstand tra topplata. Noen som har et tips på dette?
    Andre med samme spiller har ikke hatt dette problemet, så noe er annerledes her hos meg :p

    B5E570D3-D68B-4D1E-A5BF-041D5A964EE0.jpg
    CC8E2D10-EA55-4B04-9EED-5D08B661C4B4.jpg
    D9B701B9-1FF8-4BBF-9FCC-194CF5517156.jpg
    F2CDD91A-31F2-4BF4-BE13-4D7C83FFB11A.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    2mm spacere på fjærene på motor gjorde susen. Antakelig hadde nye fjærer gjort samme nytten, men man tager hva man haver.
    Dønn tyst og ingen vibrasjoner.
    Nå kommer kvalitetene til det nye lageret til sin rett, og anbefales på det sterkeste. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn