Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Tenker litt på at gummien nærmer seg snart 50 år, og da er det kanskje lurt å skifte ut?
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    ja - sikkert lurt, spes om den er ugjevn. En måte å gjevne gummien på om man ikke vil kjøpe ny, er å montere hjul på en drill og pusse gummien mot fint sandpapir. Å vaske gummi i isopropanol (blåtind) gjør den lett klebrig, kortsiktig fiks i alle fall, men om sprukken etc. ville jeg byttet,

    h
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Det der var ikke bra! Har sett at det eksisterer to forskjellige aksling størrelser? Titta på e-bay og da så jeg to forskjellige aksling tykkelse for L75 og L78. Ser i hvertfall ut som at det ikke var helt på stell det der! Noen som har prøvet mellomhjulene til den russsike selgeren på e-bay da? Hvis det finnes nye gummi belegg til eksisterende mellomhjul?, så er det nok best. Ikke alltid "bling" ting er noe bedre? Kanskje det føles sånn for noen?
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    Det der var ikke bra! Har sett at det eksisterer to forskjellige aksling størrelser? Titta på e-bay og da så jeg to forskjellige aksling tykkelse for L75 og L78. Ser i hvertfall ut som at det ikke var helt på stell det der! Noen som har prøvet mellomhjulene til den russsike selgeren på e-bay da? Hvis det finnes nye gummi belegg til eksisterende mellomhjul?, så er det nok best. Ikke alltid "bling" ting er noe bedre? Kanskje det føles sånn for noen?
    - det var synd, som sagt, på min L75 virker Audiosilente utmerket.. h
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Flott at detpasser hos deg. Har tenkt å bestille meg et mellomhjul sjøl, men ble veldig usikker p.g.a. all den negative tilbakemeldngene. Det ser veldig ordentlig ut da? Når en "gummi" er 45 år gammel, er det kanskje på tide å bytte den gutter?
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    Flott at detpasser hos deg. Har tenkt å bestille meg et mellomhjul sjøl, men ble veldig usikker p.g.a. all den negative tilbakemeldngene. Det ser veldig ordentlig ut da? Når en "gummi" er 45 år gammel, er det kanskje på tide å bytte den gutter?
    Ja det fungerer fint, men la meg understreke at jeg har tre L75, en med nytt mellomhjul som ble byttet pga gummi var sprukket, de to andre har orginalhjul og det fungerer utmerket, mao. om det er ødelagt eller ikke spiller jevnt bør du bytte, om det fungerer ville jeg ikke byttet bare for å bytte👍
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Har bestilt meg ny gummi til mellomhjulet fra Russland. Da skulle det vare i de neste femti år? Fikk headshell fra Thakker i Tyskland i forrige uke. Da skal de originale sjassi bli stivet litt opp innvendig med lit ymse kryssfiner. Har bygget noen nye sjassi, men har ikke blitt fornøyd. Vi får se utover høsten hvordan det blir, og hvordan det kommer til å låte.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.702
    Torget vurderinger
    14
    20191002_204842.jpg


    20191002_205643.jpg


    Har skrudd sammen en Lenco her. Den har fått PTP5 kit og nytt lager fra Peter Reinders, Cera ball ben fra Finite elements, og en SAEC 12" arm.

    Plintet har jeg laget av kryssfiner bjørk som har blitt kledd med finer og lakkert MDF topp og bunnplate.

    Planen er vel å montere det russsiske mellomhjulet, men jeg prøver litt med det orginale først.

    Vh GunnarS
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 555914

    Vis vedlegget 555915

    Har skrudd sammen en Lenco her. Den har fått PTP5 kit og nytt lager fra Peter Reinders, Cera ball ben fra Finite elements, og en SAEC 12" arm.

    Plintet har jeg laget av kryssfiner bjørk som har blitt kledd med finer og lakkert MDF topp og bunnplate.

    Planen er vel å montere det russsiske mellomhjulet, men jeg prøver litt med det orginale først.

    Vh GunnarS
    Det der et nydelig stykke arbeid igjen Gunnar!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Ingen som har en Lenco Goldring gl59 til overs, eller vet om en?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.449
    Flott spiller, Gunnar. Fjernet endel på den, eller har du flyttet litt på forskjellige handler?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.702
    Torget vurderinger
    14
    Det som er igjen av lencoen er tallerkenen, motoren, spindelen til lageret og "mellomhjulsarmen" og mellomhjulet nå foreløpig.
    PTPAudio har levert platene som lageret er skrudd i, plata som motoren sitter i og lagerhuset.

    ptp5-1.jpg


    20191006_172158.jpg


    Vh GunnarS
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.449
    Nå er det noen år siden jeg hadde av tallerkenen på en Lenco, men justeres ikke hastigheten ved å flytte mellomhjulet utover eller innover på tallerkenen?. Hvordan gjøres dette nå?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.702
    Torget vurderinger
    14
    Det gjøres på samme måte fortsatt , men med "knotten" foran tallerkenen som kan skyves frem og tilbake og skru til i ønsket posisjon.
    Vh Gunnar
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Dette må være den peneste, flotteste Lenco "kloningen" jeg har sett, og jeg har vært på Lencobølgen noen år.. Skikkelig håndtverk!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    GunnarS: Pen, den! Men er det en spesiell grunn til at du- for din egen del- velger russermellomhjulet og ikke det italienske?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.702
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har prøvd begge, og de fungerer utmerket begge to. Maskineringen ser meget bra ut på begge to. Det jeg falt for var at russeren har tilstrebet seg å gjenskape geometrien på inngrepsflaten mot motorakslingen som er på orginalhjulene fra Lenco. I beskrivelsen gjør han dette til en viktig detalj, som for meg høres veloverveid ut.
    Det kan hende at slitestyrken på gummien til Audiosilente er bedre enn den russiske (uten at jeg vitenskapelig skal påstå det). Jeg har en gang byttet den på en annen spiller på russerhjulet.
    Begge koster jo rundt 4-500kr, og det er ikke verdens undergang om en siden vil ønske et annet alternativ.
    Vh GunnarS
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.702
    Torget vurderinger
    14
    Her er hva russeren skriver:
    "The main reason for the tire to have that kind of profile is that it can provide absolute coaxiality of the main shaft and the plate (take a look at the picture). When the round tire is used, the axis will shift. These shifts lead to high deterioration of bearing units, and the appearance of vibration and noises.

    We have also conducted the experiments and found out that polyurethane is the most homogenous and stable material, unlike rubber and silicone.

    Also we have tested the proper performance of all the elements of the turntable. The tests revealed that most noises were caused by the wrong tires and wearing out of bearing units of the plastics wheels."

    Vh GunnarS
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    spennende og logisk, tror jeg må teste dette. Har du link/kontaktinfo?

    hilsen
    henrik

    utrolig flott spiller! gratulerer
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Noe av det som er morro med Lenco'ene, er at man kan dra lyden svært svært langt dersom man ønsker. Spiller som en kule her! Montert i Dasacoustic plinth med ptp 6, oppgradert lager (Jeremy: Legend) nytt mellomhjul og gunmetal "matte". Føtter er justerbare Stillpoints.

    Vis vedlegget 446027

    Vis vedlegget 446028
    Hei

    Har du bestilt det plintet etter ønske/mål? Finner ikke plint for PTP på dasacoustic sine sider.
    Og evt hva betalte du? (hhv plint og frakt)

    TAF
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Beklager, men jeg klarer ikke å huske eksakt pris. Lå et sted mellom 2 og 3k mener jeg bestemt. Jeg mailet med dem og fikk gode og raske svar på det jeg lurte på. De hadde ikke PTP6 tegninger/filer da jeg bestilte så da fikk jeg bare Peter Reinders til å sende kitet til dasacoustic så laget de CNC filer uten ekstra kostnad for meg.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Noe av det som er morro med Lenco'ene, er at man kan dra lyden svært svært langt dersom man ønsker. Spiller som en kule her! Montert i Dasacoustic plinth med ptp 6, oppgradert lager (Jeremy: Legend) nytt mellomhjul og gunmetal "matte". Føtter er justerbare Stillpoints.

    Vis vedlegget 446027

    Vis vedlegget 446028
    Hei

    Har du bestilt det plintet etter ønske/mål? Finner ikke plint for PTP på dasacoustic sine sider.
    Og evt hva betalte du? (hhv plint og frakt)

    TAF
    Er det ikke denne da? https://www.ebay.com/itm/Piano-Blac...972325?hash=item2ac4e50ee5:g:HSUAAOSw32xa6dBU
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det er nok min spiller før shipping, så ja det er nok det rette plinthet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    se hva du får da...
    se på plinth fra noen av de mere eksotiske....koster fort 3-7 gangen
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Ingenting i veien med prisen, men heller størrelsen. :confused: Kansje jeg går for kun et armbord ja.

    Får sende avgårde en mail. Hvordan var kommunikasjonen med "Moldova"?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    GunnarS: Bra! Det der er et gjennomtenkt resonnement;) Og begge produsenter prøver jo tross alt å holde sveitserne oppe å gå...;)
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    172
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Hei, alle sammen

    jeg solgte unna Michell-spilleren rett før helgen, og da fikk jeg plass til Lenco'en. Fikk satt opp pick-up greit (mener jeg) i headshell, men når jeg ser på protractor forfra så ser jeg to ting - headshell er litt skjeft og det samme er jommen stylus også. Stylus kan jeg få skiftet, men har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre med det skjeve headshell'et?

    IMG_6177.jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Kontrollere v-blokkene. De kan være utslitt, evt. at de nye er montert feil.
     

    KvennaMekaniske

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2016
    Innlegg
    108
    Antall liker
    65
    Sted
    Sandsvær
    Hei, alle sammen

    jeg solgte unna Michell-spilleren rett før helgen, og da fikk jeg plass til Lenco'en. Fikk satt opp pick-up greit (mener jeg) i headshell, men når jeg ser på protractor forfra så ser jeg to ting - headshell er litt skjevt og det samme er jommen stylus også. Stylus kan jeg få skiftet, men har dere noen forslag til hva jeg bør gjøre med det skjeve headshell'et?
    Jeg har flere headshell, både "hele" fra L75 og "hullete" fra L78. Ikke alle er like rette, så det kan godt hende det er selve headshellet som er synderen. Dessuten kan vel også innfestinga mellom headshell og arm være noe varierende, tror jeg. Og selvsagt V-blokkene, dersom hele armen er skjev. Jeg vet ikke hvor lett det er å rette selve headshellet, har ikke forsøkt. Du kan jo evt prøve å shimse litt mellom pickup og monteringsplate eller mellom plata og headshellet.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Takk for tips! Selger sa det var nye v-blokker, så jeg skal ta en sjekk.
    Ja gjør det. Det kan være at hullene ikke har blitt rengjort godt nok etter at de gamle v-blokkene ble fjernet (gammel hard plast må gjerne skrapes ut), slik at en eller begge av de nye ikke sitter riktig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn