Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    168
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har flere headshell, både "hele" fra L75 og "hullete" fra L78. Ikke alle er like rette, så det kan godt hende det er selve headshellet som er synderen. Dessuten kan vel også innfestinga mellom headshell og arm være noe varierende, tror jeg. Og selvsagt V-blokkene, dersom hele armen er skjev. Jeg vet ikke hvor lett det er å rette selve headshellet, har ikke forsøkt. Du kan jo evt prøve å shimse litt mellom pickup og monteringsplate eller mellom plata og headshellet.
    Hei, takk for svar! Jeg skal se om jeg får sjekket litt mer - hvis armen er skjev så er det ikke umulig at jeg monterer av hele greia og sender den til Fat-arm oppgradering.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Gi beskjed/legg ut hvordan Nagaokan låter med original headshell. Har kjøpt meg headshell fra Tyskland fra Thakker?, noe som gjør det enklere å montere pu-er på en Lencoarm. Har selv en Nagaoka som ligger og venter. Lykke til!
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    168
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Der var jo litt slarkete inni der...tror selgeren må ha husket feil ang disse v-blokkene.

    [video]https://photos.app.goo.gl/7tyBCBNH34NWLgrK6[/video]

    (Funker linken?)
     
    Sist redigert:

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    168
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Gi beskjed/legg ut hvordan Nagaokan låter med original headshell. Har kjøpt meg headshell fra Tyskland fra Thakker?, noe som gjør det enklere å montere pu-er på en Lencoarm. Har selv en Nagaoka som ligger og venter. Lykke til!
    Det skal jeg gjøre! Har kikket litt på Thakker headshell'ene selv - bonus at de ser bedre ut også. Hvilken Nagaoka skal du montere?
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    Ferdig (for nå..)

    akkurat ferdig med denne - italiensk mellomhjul, ny plinth, jelco arm og ortofon red - MOFI RIAA og Naim forsterker til 80 talls JBL LX55 med nye skumringer, ble veldig bra, men vet ikke om jeg evner å høre forskjell på orginalhjul eller det nye fra Audiosilente
    IMG_6571.jpg
    IMG_6570.jpg
    henrik
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.954
    Antall liker
    13.295
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gode nyheter for Lenco eiere!
    retrotone.co.uk kommer med en kliss ny dropin replacement arm for Lenco L75 78 etc
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Har såvidt påbegynt et Lenco PTP-prosjekt.
    Har handlet inn en L75 i god stand.
    Planen er kjøp av et ferdig frest plint, og en PTP-kit av en eller annen variant.
    Så får man se hva det blir etter hvert av mellomhjul, spindellager og arm.
    Noen som har anbefalinger av hvor man kan handle inn remediene?
    Har sendt mailer til PTP Audio, med spørsmål om PTP, men ikke fått respons. Kanskje PTP-platene ikke selges lengre?
    Ser på nettet at der finnes produsenter av plint og topplater i Øst-Europa....
    Noen som erfaringer med kjøp fra disse produsentene?
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    204
    Antall liker
    94
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Har såvidt påbegynt et Lenco PTP-prosjekt.
    Har handlet inn en L75 i god stand.
    Planen er kjøp av et ferdig frest plint, og en PTP-kit av en eller annen variant.
    Så får man se hva det blir etter hvert av mellomhjul, spindellager og arm.
    Noen som har anbefalinger av hvor man kan handle inn remediene?
    Har sendt mailer til PTP Audio, med spørsmål om PTP, men ikke fått respons. Kanskje PTP-platene ikke selges lengre?
    Ser på nettet at der finnes produsenter av plint og topplater i Øst-Europa....
    Noen som erfaringer med kjøp fra disse produsentene?
    Jeg tror det er enklest å gå via lencoheaven for å kjøpe PTP. Der kan du også se beskrivelse av de ulike utgavene.
    For øvrig vil jeg oppfordre til ikke å kjøpe av svina i øst, som profitterer på å kopiere Peters design
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Har såvidt påbegynt et Lenco PTP-prosjekt.
    Har handlet inn en L75 i god stand.
    Planen er kjøp av et ferdig frest plint, og en PTP-kit av en eller annen variant.
    Så får man se hva det blir etter hvert av mellomhjul, spindellager og arm.
    Noen som har anbefalinger av hvor man kan handle inn remediene?
    Har sendt mailer til PTP Audio, med spørsmål om PTP, men ikke fått respons. Kanskje PTP-platene ikke selges lengre?
    Ser på nettet at der finnes produsenter av plint og topplater i Øst-Europa....
    Noen som erfaringer med kjøp fra disse produsentene?
    Jeg tror det er enklest å gå via lencoheaven for å kjøpe PTP. Der kan du også se beskrivelse av de ulike utgavene.
    For øvrig vil jeg oppfordre til ikke å kjøpe av svina i øst, som profitterer på å kopiere Peters design
    Hadde håpet at Peter ville respondere på mail, slik at jeg slapp å bruke kopistene....!
    Har brukt mailadressen til Peter funnet på Lencoheaven og i tillegg brukt mailadressen jeg fant på PTP Audio-hjemmesiden, men ingen respons på noen av dem.
    Har lest meg opp på de ulike PTP-utgavene så er godt orientert, men hadde vært ok å få høre om ulike erfaringer fra vårt eget forum, hvis der finnes flere enn dem jeg har lest her på vennetråden.
    F.eks. om ulike mellomhjul, kjøp av plint, bedre spindellager, motorstyringer, osv.
    - og ikke minst om lyden av modifiserte spillere, gjerne sammenlignet med andre kjente spillere.
    Lencoheaven er uansett et fantastisk nyttig nettsted.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har handlet et par kit av Peter. Det gikk veldig greit. Mener å huske at det kanskje tok noen dager før han svarte, men upåklagelig service ellers.
    Har du ventet lenge?

    Vh GunnarS
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har handlet et par kit av Peter. Det gikk veldig greit. Mener å huske at det kanskje tok noen dager før han svarte, men upåklagelig service ellers.
    Har du ventet lenge?

    Vh GunnarS
    Har ventet en knapp uke.
    Prøver igjen om et par dager.
    Kopier blir absolutt bare nødløsning.
    Lenge siden du hadde kontakt, og var det mulig å kjøpe oppgradert lager derfra, også?
    Lang leveringstid?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Erikr: Som så mange ganger før:

    -Italiensk mellomhjul
    -nye V-blokker
    -Moldovan-plinth, evt kan du prøve tilgjengeligheten på ett av de steinplinthene jeg nevnte tidligere her oppe
    -Pickup fra Nagaoka, Shure
    -Råd og vink ellers fra Lencoheaven.

    Så spørs det med den engelske drop-in-armen , da....Det er spennende, det..Kanskje den er så god at det også blir standardoppgradering..
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har handlet et par kit av Peter. Det gikk veldig greit. Mener å huske at det kanskje tok noen dager før han svarte, men upåklagelig service ellers.
    Har du ventet lenge?

    Vh GunnarS
    Har ventet en knapp uke.
    Prøver igjen om et par dager.
    Kopier blir absolutt bare nødløsning.
    Lenge siden du hadde kontakt, og var det mulig å kjøpe oppgradert lager derfra, også?
    Lang leveringstid?
    Husker ikke eksakt leveringstid, men mener å huske at det kom ila. en uke cirka.
    Vh GunnarS
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Erikr: Som så mange ganger før:

    -Italiensk mellomhjul
    -nye V-blokker
    -Moldovan-plinth, evt kan du prøve tilgjengeligheten på ett av de steinplinthene jeg nevnte tidligere her oppe
    -Pickup fra Nagaoka, Shure
    -Råd og vink ellers fra Lencoheaven.

    Så spørs det med den engelske drop-in-armen , da....Det er spennende, det..Kanskje den er så god at det også blir standardoppgradering..
    Tenkte å bestille både italiensk og russisk mellomhjul.
    Ser der brukes rund profil i Italia og mer v-profil i Russland.
    Interessante teorier fra begge, så da får man bare prøve ut.
    Må lese mer opp på plinter. Har googlet og funnet utrolig mange løsninger og ideer.
    Det blir uansett ny arm.
    Kommer til å lage meg fleksibel og utbyttbar armbase, så man kan prøve ulike armer etter hvert.
    Blir nok Ortofon eller A.T.33 m.c. p.u.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har handlet et par kit av Peter. Det gikk veldig greit. Mener å huske at det kanskje tok noen dager før han svarte, men upåklagelig service ellers.
    Har du ventet lenge?

    Vh GunnarS
    Har ventet en knapp uke.
    Prøver igjen om et par dager.
    Kopier blir absolutt bare nødløsning.
    Lenge siden du hadde kontakt, og var det mulig å kjøpe oppgradert lager derfra, også?
    Lang leveringstid?
    Husker ikke eksakt leveringstid, men mener å huske at det kom ila. en uke cirka.
    Vh GunnarS
    Fått respons fra Peter.
    PTP6 og oppgradert lager blir bestilt.
    Spennende.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Erikr: Finn deg heller en Shure M97XE, du...DET er kremmatch, det:cool: Det kan du omså spørre Håkon Rognlien om , hvis du tviler..Hadde du derimot hatt en Oracle , med SME-arm...Paris, Alexandria og Delphi er direkte DEILIGE med en AT-OC9 på:cool: Klassisk og velprøvd, men det funker absolutt gull..
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.772
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har kjøpt en Lenco B55 og har tenkt og bytte ut mellomhjulet senere. Hvor bør man kjøpe dette, bør jeg bytte hele hjulet eller bare gummien. Har nettopp bestilt ekstra headshell, og skal etter hvert teste ut Hana SL som er kjøpt. Og hvilke andre armer er og anbefale vis jeg ønsker og bytte den originale på sikt, uten for mye ombygging. Her er spilleren.
    D87BD7BA-9457-4EC6-8A67-BC82415429E4.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Spørs vel om ikke den ovennevnte, engelske drop-in-armen fra RetroTone kan være klar når den tid kommer. Mellomhjul koker ned til ett valg: Russisk eller italiensk. Klassiske, tidsprøvde oppgraderinger for Lenco , litt som også Rega fortsatt gjør med egne deler for å holde liv i den eldre garde blant sine maskiner. Hvorfor overkomplisere det? Beholdes karakteren, beholdes maskinen.
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg har tatt heloverhaling på både L 75 og B 55. Disse er fine å skru på, like logisk og solide som en sveitsisk lommekniv. Armene er undervurdert. De holder samme sveitsiske kvalitet som resten av spilleren. Du får glimrende resultater med en god, passende pickup. Jeg har fått gode resultat med Technics sine pickuper fra 70-tallet, men også med Shure M 75. Ny gummi til mellomhjulene fikk jeg i Norge, og v-blokker fra Aleksej (russer) på Lencoheaven. Anbefales.

    B 55 er en undervurdert spiller. Den presenterer livlig, dynamisk og rytmisk. På sett og vis morsommere enn L 75.

    Armer fra Linn passer som drop in, likeledes de berømte Acos Lustre, Decca London og Ortofon RS 212. Den lydmessige fordelen ved å bytte arm er omdiskutert.
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.772
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt L78 og savnet en Lenco i samlingen, lagrene er nye. Nå sitter det en Nagaoka MP110 pickup, har følgene planer i vinter. Ny finish på plint, montere phono kontakter og bytte strøm kabelen. Senere blir det og bytte gummi/mellomhjul. Har bestilt annet Lenco headshell, skal teste ut Hana SL og Denon DL103/103R. Har og DL110 og Shure M75MB + andre. Testing av annen arm ligger uansett langt frem i tid, synes det fungerer godt med Nagaokaen.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    I dag lages det v-blokker av en betydelig høyere kvalitet enn det som var montert da disse spillerne var nye.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Full overhaling der innbefatter V-blokkene også..få inn dem dersom du ønsker at den skal bli helt ferdig. Ellers er MP110 en fin match der, men som nevnt her oppe er M97XE enda bedre. På en klassisk Lenco, altså...burde vært default, imo..
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.772
    Torget vurderinger
    1
    Forrige eier har byttet V-blokkene, men jeg tar og bestiller nye, da jeg er usikker på når han byttet de. M97XE skal noteres ned. Over 15 år siden jeg hadde en Lenco, og liker spilleren godt med unntak av finishen. Men det er en bagatell, jeg har heller ikke hastverk. Nå skal Hana SL spilles inn de neste ukene.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som har kjøpt plint fra selgeren på e-bay, som holder til i Moldova? Erfaringer? Har bygget plint sjøl flere ganger, men det blir ofte ikke helt bra. Til rundt 2000kr, med frakt, så får man plint derfra.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen som har kjøpt plint fra selgeren på e-bay, som holder til i Moldova? Erfaringer? Har bygget plint sjøl flere ganger, men det blir ofte ikke helt bra. Til rundt 2000kr, med frakt, så får man plint derfra.
    Bestilte plint fra Moldova og PTP6/lager fra Nederland, for drøyt to uker siden.
    Venter i spenning.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Setter stor pris på at du forteller hvordan plinten fra Moldova er og hva den kom på i kroner. Ha en strålende helg!
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Setter stor pris på at du forteller hvordan plinten fra Moldova er og hva den kom på i kroner. Ha en strålende helg!
    Det skal jeg gjøre
    Takk i lige ditto :)
    Fire uker er gått fra bestilling av plint fra Moldova og PTP6/oppgradert lager fra PTP Audio/Peter Reinders.
    Har sendt mail til audio-product.com om leveringstid av plint, men så langt ikke fått svar.

    Har også ventet på PTP/lager i fire uker. Syntes det var merkelig at det skulle ta så lang tid. Det er ikke SÅ langt til Norge fra Nederland... Peter Reinders bekreftet at deler ble sendt dagen etter bestilling 20.1. Etter mye om og men sendte Peter sporingsnr og etter å ha lagt inn nr selv i Posten-appen, viser det seg at pakken har ligget hos Posten for fortolling siden 27.1.
    ....uten at undertegnede har fått melding...er det mulig... Angivelig manglet fortollingsdokumenter i forsendelsen.
    Peter repliserte deretter at: ‘jeg får jo ikke sendt pakken uten dokumenter....!’
    Ringe Posten for å høre hva jeg skulle gjøre. Fikk til svar at jeg kunne sende kopi av PayPal-transaksjonen.
    Glemte å spørre om man må være synsk for å kunne motta pakker fra Nederland....!
    I dag fant jeg ut via Posten-appen at pakken er på vei.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Setter stor pris på at du forteller hvordan plinten fra Moldova er og hva den kom på i kroner. Ha en strålende helg!
    Plint endelig mottatt. Det tok drøyt 5 uker.
    Synes imidlertid det var verdt ventetiden.
    Den ser særdeles bra ut. Kan ikke se at det kan gjøres noe særlig bedre. (Vekt 10kg)
    Noe sånt hadde få greid på egenhånd.
    Betalte 150$ + 75$ for frakt.
    Betalte ingenting i tillegg ved henting på Posten.

    Enda et plint er bestilt.
    Denne gangen går det mye raskere. Var underveis etter et par dager etter bestilling (denne gangen via e-bay)
    379C572A-D45F-41F9-AD3E-2F9B7815BD46.jpg
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Plintet ser veldig bra ut! Det blir en PTP? Hvilket nummer? Håper du legger ut bilder av bygget. Lykke til.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har planer om å bestille plinth derfra også, virker som det er lurt å ta det via ebay hvis det leveres raskere?
    Et annet spørsmål; er plintet ferdig terminert/forberedt for phonokablene?
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har planer om å bestille plinth derfra også, virker som det er lurt å ta det via ebay hvis det leveres raskere?
    Et annet spørsmål; er plintet ferdig terminert/forberedt for phonokablene?
    På nettsiden deres er utvalget mye større enn på e-bay. Begrenset utvalg av ferdige plint, ser det ut som. Utrfresing av hull til arm og eventuelle kontakter må man gjøre selv. Imidlertid frest ut til av/på bryter (følger med) og med kabelkanal.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Plintet ser veldig bra ut! Det blir en PTP? Hvilket nummer? Håper du legger ut bilder av bygget. Lykke til.
    PTP6.
    Frest ut til PTP5, men med en liten utfresing så er det PTP6.
    Kvaliteten på plintet var en positiv overraskelse, ja.
    Kan legge ut bilder når spiller er operativ :)
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Er der nogen her i tråden, der ved hvordan man laver et forsænket og løst armboard i stil med det på billedet? Formen skal ikke være som på billedet. Tanken var at armboardet skulle være rektangulært. Der må være nogle tricks til at udskære armboardet så det bliver ca en mm smallere end hullet, det skal sidde i. Jeg har uden held søgt efter anvisninger på lencoheaven.net.

    armboard.PNG
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Er der nogen her i tråden, der ved hvordan man laver et forsænket og løst armboard i stil med det på billedet? Formen skal ikke være som på billedet. Tanken var at armboardet skulle være rektangulært. Der må være nogle tricks til at udskære armboardet så det bliver ca en mm smallere end hullet, det skal sidde i. Jeg har uden held søgt efter anvisninger på lencoheaven.net.

    Vis vedlegget 572630
    Freser hull og lager en plate som passer.
     

    ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    96
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    God idé. Det havde jeg ikke tænkt på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn