Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fikk tak i en Lenco L75 i går med norsk av/på-skrift. Det står Standard Telefon og Kabel når man løfter av tallerkenen. Er det noen som vet noe om denne/disse spillerne?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Veleik:: STK bygget telefoner og telenett i Norge i den tida Telenor fortsatt het Televerket. Den maskinen du har er en versjon spesiallaga FOR Norge- og STK. Så hva du enn gjør: REDD DEN DER!! Gå over de klassiske oppgraderingspunktene, gi den en ny Shure M97XE. Og HVIS du kan redde kabinnettet, gjør det.. ;) Vanlig praksis er å hente et nytt, for eksempel fra Moldova, men her vil det gå ut over originalitet på uforholdsmessig vis.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    De har nok kun stått for import og satt sitt eget merke på, flere firmaer som har gjort det samme. Regner med at den er identisk med andre L75 der ute. Men kanskje andre her på forumet har litt mere info og komme med. Har selv en L75 merket ITT.
     

    Vedlegg

    veleik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2006
    Innlegg
    368
    Antall liker
    387
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    7
    De har nok kun stått for import og satt sitt eget merke på, flere firmaer som har gjort det samme. Regner med at den er identisk med andre L75 der ute. Men kanskje andre her på forumet har litt mere info og komme med. Har selv en L75 merket ITT.
    På min er det limt et lite Lenco-skilt der det står ITT på din @Auditor. Tipper det står ITT der. Er detnoen lenke mellom ITT og STK? Selger skrev ITT i annonsen.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Jeg aner ikke om det er en kobling der, jeg har og en Goldring Lenco. Husker ikke om Tanberg brukte Lenco eller Thorens på sine spillere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    ITT eide STK. ITT produserte ikke platespillere selv, men solgte rebrandede spillere av forskjellige opphav. Samme gjorde Goldring.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Veleik: Linken består i det man idag kaller rebranding. Enkelte merker henta rådeler/drivverk fra produsenter som kunne bygge dem. Og satte eget navn på. I Tyskland var ITT, Universum og Uher eksempler på det. Engelske BSR leverte råverk for LP til omtrent alle europeiske produsenter som i den tida bygde komplettanlegg. Tenk deg en bil som i dag markedsføres under forskjellig merke i forskjellige land, men som i alle versjoner uansett land er bygget av samme produsenten. Samme greie der..Tandberg LP = Thorens, forresten..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    ITT er amerikansk.
    Var et amerikansk selskap.
    Det ble for stort, eide alt mulig og ble splittet opp.
    ITT navnet er beholdt i noen sammenhenger.
    Litt OT, men interessant historie:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Jeg har en ITT HiFi 8011 platespiller, egentlig en CEC. Øvrige ting slik som kassettspillere, receivere og høyttalere var det vel ITT Tyskland, tidligere Schaub-Lorenz, som produserte?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pink; Det ITT vi europeere kjente- og noen av oss elsket- het ITT Schaub-Lorenz, ja..Noen av delene ble produsert i Tyskland, men de drev rebranding i større skala- som med den CECen. Eller Veleiks Lenco- hvis produksjonskjede for europeiske rebranders var NOGET kortere enn import av deler fra Japan. Evt. ferdigstillelse der.Lenco ble tross alt bygd rett over grensen, i Sveits.. Også Goldring hadde sin versjon av disse, mens Luxor laga sine versjoner både med Lenco- og Thorensdeler. Fordelen med det- for dagens brukere- er at du enten behandler spiilerne som...ja, nettopp, Lenco eller Thorens hvis de skal i tjeneste igjen. Identifiser hvilke maskiner de er basert på, så er deletilgangen der med en gang.

    Samme har vi jo sett i moderne tid også: Goldring GR1 og GR1.2, for eksempel. Knallfine maskiner, bygget av Rega.
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Min oppfriske L75 hvor jeg demonterte motoren, sliter fortsatt meg sjenerende støy/ulyd som er hørbare mellom låter og når det ikke spilles musikk men når den bare går rundt. Det hjalp tydeligvis ikke og demontere den og gi den service. Har en B52 stående, kan jeg bruke denne motoren eller må jeg se etter L75 motor. De er vel like på B52-B55-L75 og L78. Skal i tillegg bestille nytt mellomhjul fra Italia.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Du kan flytte over motor fra B52 til L75. Stor forskjell i støy fra disse motorene. Har hatt flere motorer som støyer litt. Har nå en motor fra en B55 som går veldig stille. Skal etter hvert monteres på min L70
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Takker for info, da har jeg noe gjøre i vinterferien.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Singh: Leste at det er et russisk mellomhjul som er best. Tror det var på Lencoheaven. Der finner du et marked også.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Bra plan, det der. Bestilte du V-blokkene og? Kan nok være like greit å ta dem samtidig..hvis du ikke syns de er for dyre, da. Disse spillerne har basically 3 mellomhjulsvalg: Originalt, italiensk (Audiosilente) eller russisk...Og spør du meg har du bestilt det riktige..Sistnevnte har jeg ikke sett på lenge. Og det er bare å innse: Logistikken fra Italia er også NOGET sikrere- hvis man da ikke BOR i Russland.
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Hele armen ble byttet og nye V blokker montert, vurderte V blokker i bronze men lot det være denne gangen.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    De Russiske er like bra som de Italienske ut i fra det jeg vet.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Jeg skal ikke være bastant, men legg merke til at det ligger endel italienske til salg på markedet (Lencoheaven).

    Jeg kjøpte v-blokker fra Aleksej på lencoheaven. Middels hard gummi fra flyindustrien (- i følge han selv). Han anbefalte den foran myk gummi (som på originalen). Jeg har restaurert flere Lenco (og Dual m.flere også). Lenco lagret nålearmen i myk gummi på L 75. Det gjorde de ikke med B 52 og andre. L 75 var flaggskipet, så den mykere lagringen har nok en betydning. Du stopper den ringende støyen som går fra tallerkenlageret via chassis, til armen og til slutt nåla.
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    V blokkene jeg bruker nå er fra Thakker
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Singh: Og et moldovan-kabinett også?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    NO, originalt og hvitlakkert
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Og vis jeg skal ha nytt senere, så lager ett sjæl i snickarboden.
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    Jeg lurer på om det er noen her som har en oversikt på hvem som tilbyr spindel - her med ekstra lengde og med muligheter for dobbel tallerken. Om det er noen som produserer ny tallerken som har rette sider. Og hvem som leverer/produserer mellomhjulet. Er det noen som sitter med en liste? Samt om deres leverings presisjon og troverdighet? Er ganske lei av leverandører som bruker lang tid og har lovet noe annet.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Mulig Audio Silente i Italia har dette, eller vet om noen som lager. Adapter for stacked platter fåes på Ebay. Tallerken med rette kan skal være mulig og oppdrive.

     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Veleik: Stabil nok, den der, vel? Built like a brick s....thouse? Minst!
     

    mw.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    112
    Antall liker
    7
    @Singh Takk, men jeg tenkte på hele lageret med spindel "pinnen" Jeg har tenkt å dra min det siste litte til maks:)
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    @Singh Takk, men jeg tenkte på hele lageret med spindel "pinnen" Jeg har tenkt å dra min det siste litte til maks:)
    Jeg bruker det forlengede lageret til Sien (sph på Lencoheaven) og det var en stor forbedring i forhold til PTP's forsterkede lager. Bruker to platetallerkener i tillegg til Lencohell's LH2, vet ikke om dette gjør at Siens lager fungerer så mye bedre enn PTP. Sien er en meget ryddig kar å handle med.
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker det forlengede lageret til Sien (sph på Lencoheaven) og det var en stor forbedring i forhold til PTP's forsterkede lager. Bruker to platetallerkener i tillegg til Lencohell's LH2, vet ikke om dette gjør at Siens lager fungerer så mye bedre enn PTP. Sien er en meget ryddig kar å handle med.
    Er også min erfaring.
    Siens lager er svært bra og bedre enn PTP-lageret.
    Skal man oppgradere originalt lager er det bare å bestille fra Sien, etter min mening.
    Kjører selv stablede tallerkner.
    (Mellomhjul fra Audio Creative kan forresten ikke brukes med doble tallerkner. Gummibelegget er for svakt.
    Russisk mellomhjul er perfekt).
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte Russisk mellomhjul isteden for Italiensk som jeg hadde tenk og bestille til min L75. I morgen eller til uka så monteres phonokontakter. Motor ble byttet i dag, denne Lencoen skal foreløpig være original.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Phono kontakter er montert bak på spilleren og ny phono kabel internt i spilleren er loddet på plass. Så når jeg skulle lodde denne på, så jeg att den ene rød arm kabelen hadde røket og jeg fikk denne loddet samtidig. Men fy og faen for en jobb og terminere så tynn kabel. Når plate tallerken ikke er satt på og motor går rundt er det tyst, når den settes på og jeg ikke spiller musikk men bare lar den gå rundt er det en uønsket støy der. Dette er ikke hørbart når det spilles musikk, nytt mellomhjul regner jeg med vil fjerne dette. Eller hva mener folket her.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Sikkert riktig tenkt. Jeg regner med at du har renovert motorlagre, tallerkenlager og gitt mellomhjulet en dråpe olje på hver side.

    Den spiller fint i originalkabinett også. En kompis har flere, både i original og diy - kabinett. Han hører ikke forskjell på dem.

    Technics EPC - elementer fungerer godt i originalarmen etter min erfaring.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn