LessLoss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kaj.

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2023
    Innlegg
    41
    Antall liker
    65
    Sted
    Aalborg, Danmark
    Der findes en enkel løsning. Afmonter kablerne til et af BlackGround modulerne og mål modulet med et LCR meter.
    Startende med at måle modulets kapacitans. Derved ved vi om der sidder en kondensator mellem terminalerne.
    Viser den nul bliver det interessant :rolleyes: Så Palvig og Drossel - frem med målegrejet!

    VIGTIGT! Aflad en mulig kondensator i modulet inden måling ved at kortslutte terminalerne - eventuelt med en bleeder modstand.

    IMG_2123.jpeg

    UT603-5.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.387
    Antall liker
    3.480
    Ikke alle nettbrønner er boltet solid til chassis heler, noen er kun loddet på print og er følgelig ekstra sårbare for mekanisk belastning = mulig dårlig kontakt/varmgang.
    Forøvrig et problem som kan observeres også på RCA kontakter, unødvendig voldsomme kabler/plugger river kontakter løs fra print og skaper dårlig kontakt/brudd over tid. Her er ikke varmgang etc. noe problem selvsagt da det handler om lave spenninger/strømmer.
    XLR kontakter er langt mindre utsatt (men ikke helt immune) for slikt da de gjerne er montert til chassis med skruer og heller ikke har trange overganger til pluggene. Noe alle burde tenke på som går til med svære feite plugger og kabler i signalveien. Eneste dette gavner er inntektene til produsenten.
    RCA kontakter/plugger burde egentlig vært forbudt.
    Det med Rca kan jeg tilslutte mig.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.387
    Antall liker
    3.480
    Der findes en enkel løsning. Afmonter kablerne til et af BlackGround modulerne og mål modulet med et LCR meter.
    Startende med at måle modulets kapacitans. Derved ved vi om der sidder en kondensator mellem terminalerne.
    Viser den nul bliver det interessant :rolleyes: Så Palvig og Drossel - frem med målegrejet!

    VIGTIGT! Aflad en mulig kondensator i modulet inden måling ved at kortslutte terminalerne - eventuelt med en bleeder modstand.

    Vis vedlegget 1044869
    Vis vedlegget 1044870
    Fat det nu der er absolut et et absolut minimum af kapacitet i modulet. Vil påstå fuldstændigt neglisterbart. Sikkert i pf området.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.807
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det viktige er at du har glede av det du gjør med pengene dine. 🤗
    Selv om jeg og andre ikke helt forstår.
    Tak for det.
    Jeg har lyttet til Firewall 1 stk. 640x.
    Jeg har lånt af gode hi-fi venner 2 stk. Firewall C-MARC 64x.
    Desuden få demonstreret den billigste LessLoss Firewall 64x på forskellige apparater og gjorde stor forskel på Switch OCXO Extreme.
    Det er farligt at låne og lytte, men det er vel det der er Hi-fi. At man prøver at forbedre lyden mod mere og mere naturlig lyd, og lærer undervejs.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    667
    Antall liker
    2.964
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hva? Ingen strekkavlasting?? Da er jo produktet sikkert helt ulovlig å selge. Men vent; de klump-loddingene der ser jo ut som Jotunheimen i størrelse. Og da er det vel ikke nødvendig med strekkavlasting? o_O
    Og hva i all verden er de sorte greiene i midten av boksen? Kan ikke la være å tenke eksospotter, men det er sikkert bare meg.
    1722807293376.jpeg
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.672
    Antall liker
    6.355
    Sted
    Holmestrand
    Hva? Ingen strekkavlasting?? Da er jo produktet sikkert helt ulovlig å selge. Men vent; de klump-loddingene der ser jo ut som Jotunheimen i størrelse. Og da er det vel ikke nødvendig med strekkavlasting? o_O
    Og hva i all verden er de sorte greiene i midten av boksen? Kan ikke la være å tenke eksospotter, men det er sikkert bare meg.
    Vis vedlegget 1044921
    Fra el-sikkerhetsperspektiv så må man lure på hvorfor det er laget slik?
    Det hele ser helt merkelig ut.
    Loddinger (ikke imponert ...), uisolert, manglende strekkavlasting, laget for å se mystisk ut?
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.025
    Antall liker
    7.268
    Sted
    Kongsberg
    Jeg prøvde meg på et google bildesøk, og fikk opp dette:
    1722808986193.png


    Jeg tenker de har fått tak i et restlager med noe kjøle-greier som ser mystisk ut, og som leder strøm.
    "La oss putte det i en boks og ta masse penger for det" sa Louis hos lessloss. "Ja, men hva er poenget?" sa ingeniøren Vilmantas.
    "Ikke bry deg om det" sier Louis. Leder det strøm og ser mystisk ut så fikser jeg resten.

    Fakta er at greia gjør ingenting. Det er ingen kapasitans, og det er ingen induktans. Det er kun mystikk og lureri.
    Men folk "hører" jo forskjell på alt mulig. (Bare man får se litt samtidig)
     

    Kaj.

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2023
    Innlegg
    41
    Antall liker
    65
    Sted
    Aalborg, Danmark
    Tak for det.
    Jeg har lyttet til Firewall 1 stk. 640x.
    Jeg har lånt af gode hi-fi venner 2 stk. Firewall C-MARC 64x.
    Desuden få demonstreret den billigste LessLoss Firewall 64x på forskellige apparater og gjorde stor forskel på Switch OCXO Extreme.
    Det er farligt at låne og lytte, men det er vel det der er Hi-fi. At man prøver at forbedre lyden mod mere og mere naturlig lyd, og lærer undervejs.
    Ud fra den manglende vilje hos Palvig til at forholde sig målbare fakta, kunne man få den tanke at Palvigs skriverier alene har til formål at reklamere for LessLoss produkterne. Ikke mindst, når svar på spørgsmål resulterer i “Prøv selv” som eneste svar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.651
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva? Ingen strekkavlasting?? Da er jo produktet sikkert helt ulovlig å selge. Men vent; de klump-loddingene der ser jo ut som Jotunheimen i størrelse. Og da er det vel ikke nødvendig med strekkavlasting? o_O
    Og hva i all verden er de sorte greiene i midten av boksen? Kan ikke la være å tenke eksospotter, men det er sikkert bare meg.
    Vis vedlegget 1044921
    Ser du ikke hva dette er?
    Er jo en katalysator, den fjerner all skit pga dårlige loddinger ;=)
    Tre stykker også, så dette må jo bli bra, det er vi fjellnisser i Norge som ikke forstår dette.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.188
    Torget vurderinger
    1
    Ud fra den manglende vilje hos Palvig til at forholde sig målbare fakta, kunne man få den tanke at Palvigs skriverier alene har til formål at reklamere for LessLoss produkterne. Ikke mindst, når svar på spørgsmål resulterer i “Prøv selv” som eneste svar.
    Ja, tenker mest at det er noen dansker her inne som har investert tungt i disse tulle merkene og får avkastning av salg.. Latvia eller hvor de produseres også er vel ikke så fjernt og langt unna.
    De elendige loddingene tyder på enda en bedrift som lages på kjøkkenbordet med uvitende fjols med kun et formål, tjene penger og det for enhver pris og de driter i om huset ditt brenner opp enkelt og greit.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.644
    Antall liker
    1.612
    Sted
    Horten
    Ikke plagsomt betryggende det de skriver om oppkobling av enhet imot eks 230VAC, og ikke minst kvaliteten på intern kabling:
    Blackground5.jpg


    De sier jo rett ut at de IKKE påstår at kabler tilfredstiller noen som helst kjente standarder eller krav. (fiffig, men ikke tilfeldig, argumentasjon)
    Og de sier at forsikringsselskaper ofte ikke har spesifikke krav til isolasjon på kabler de heller.
    -Man kan jo anta at de da satser på at brenner det, så kan ikke forsikringsselskap klage på at produktet var for dårlig.

    Skjønner ikke at folk tør å bruke de greiene der, men får da inderlig håpe at det kun er dem selv de ev skader.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.188
    Torget vurderinger
    1
    Kabler de selv ikke vil bruke til mer enn max 24V, kjøpes flittig av audiofile for 230V.. Og brenner det, så satser de på at det brenner ordentlig (for å slette alle spor) med å ha dårlig utført elektrisk arbeid innkapslet i trevirke.
    Mest sannsynlig vil de vel ikke CE merke dritten de lager selv en gang.

    Tviler på at forsikringen dekker noe særlig her på dette hjemmemekket, regress er et nytt ord som noen dansker kan lære seg. Om man kjøper disse produktene vel vitende om ordentlig dårlig og uprofesjonelt utført uten CE merket, så vil man få noe som heter regress på forsikringen i Norge (og i Danmark tviler jeg på at lovverket er mye annerledes).
     
    Sist redigert:

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    641
    Antall liker
    792
    Ikke plagsomt betryggende det de skriver om oppkobling av enhet imot eks 230VAC, og ikke minst kvaliteten på intern kabling:
    Vis vedlegget 1044948

    De sier jo rett ut at de IKKE påstår at kabler tilfredstiller noen som helst kjente standarder eller krav. (fiffig, men ikke tilfeldig, argumentasjon)
    Og de sier at forsikringsselskaper ofte ikke har spesifikke krav til isolasjon på kabler de heller.
    -Man kan jo anta at de da satser på at brenner det, så kan ikke forsikringsselskap klage på at produktet var for dårlig.

    Skjønner ikke at folk tør å bruke de greiene der, men får da inderlig håpe at det kun er dem selv de ev skader.
    Ikke for å forsvare LessLoss, men de kablene det vises til der er ikke de samme som brukes til nettspenninger (C-Marc Power Cable). De har en platkåpe vist ved 02:40 i den Data genererte skrytevideoen
    vlcsnap-2024-08-05-12h04m49s208.png
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.644
    Antall liker
    1.612
    Sted
    Horten
    Ikke for å forsvare LessLoss, men de kablene det vises til der er ikke de samme som brukes til nettspenninger (C-Marc Power Cable). De har en platkåpe vist ved 02:40 i den Data genererte skrytevideoen
    Vis vedlegget 1044953
    Ja, det er greit det, men blir ikke tryggere av den grunn. Jeg linker til hva produsenten selv skriver om gitt produkt, og de bruker benevnelsen c-mark bulk wire og cables.
    Hva som finnes av andre kabler (men ikke brukt i produktet) blir jo da noe underordnet synes jeg. :unsure:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.644
    Antall liker
    1.612
    Sted
    Horten
    Når det er slike vanvittige ansvarsfraskrivelser og svak/manglende innebygget sikkerhet i produkter fra diverse "highend-haifai-firmaer", så er det jo helt tydelig at en god del haifai-entusiaster rett og slett trenger beskyttelse mot seg selv.
    Spesielt når det later til at det ikke finnes noen egen sans for risiko og sikkerhet fra mange.

    Sånn sett så er jo disse kabeltrådene/diskusjonene 100% nødvendige.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    663
    Antall liker
    778
    Sted
    VestBredden
    Jeg blir mer og mer oppgitt over dette her.
    Er jo en skam, og att noen skryter disse produktene opp i sky blir jo bare helt idiotisk.
    Sålenge disse trådene blomster, så vil det alltid finnes godtroende der ute som blir veldig nysgjerrig på slike ting.
    Det er mye mer og hente på og flytte høyttalers , eller bare noe så enkelt som og endre toe in...
    Men den veien vil dem ikke se, for dem er endel av hifihobbyen litt som magi, og der trumfer ikke kunnskap, dessverre.
    Om disse tråden som omhandler all denne BSn stopper, så vil et stort del av det markedet og bli borte....
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    641
    Antall liker
    792
    Ja, det er greit det, men blir ikke tryggere av den grunn. Jeg linker til hva produsenten selv skriver om gitt produkt, og de bruker benevnelsen c-mark bulk wire og cables.
    Hva som finnes av andre kabler (men ikke brukt i produktet) blir jo da noe underordnet synes jeg. :unsure:
    "Disklaimeren" du viste til var for en type kabler som IKKE hadde en slik isolerende plastkappe rundt seg, men kun flettede bommulstråder.

    Det vil bety at de ikke er trygge å bruke og berøre ved høyere spenninger enn 24Volt. (vil tro bakgrunnen for 24Volt her er at hvis man har en kabel med 24V+ og en 24V- sammen som man kan berøre samtidig vil gi 48V . For ved elektriske installasjoner kreves det at berøringsspenningen under alminnelige forhold skal ikke overstiger 50 volt vekselspenning effektivverdi, respektive 120 volt rippelfri likespenning)

    24Volt kan også gjøre disse brannfarlige hvis strømstyrken i kilden er stor nok til at en kortslutning eller overledning kan generere nok varme så brennbart nateriale kan antennes. Brukt som analoge og digitale signalkabler i audio sammenheng vil vel somregel være trygt, for der vil ikke strømstyrkene bli problematisk store.

    Sier som regel, da jeg husker i et i en Video jeg så av Pink Floyd der de fortalte at de pleide å la microfonen de skulle synge inn i berøre strengene på gitaren/bassen før de skulle spille, da de hadde opplevd å få strøm i seg ved berøring av begge samtidig, og til og med opplevd at strengene hadde brent av ved en slik test....
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.644
    Antall liker
    1.612
    Sted
    Horten
    "Disklaimeren" du viste til var for en type kabler som IKKE hadde en slik isolerende plastkappe rundt seg, men kun flettede bommulstråder.

    Det vil bety at de ikke er trygge å bruke og berøre ved høyere spenninger enn 24Volt. (vil tro bakgrunnen for 24Volt her er at hvis man har en kabel med 24V+ og en 24V- sammen som man kan berøre samtidig vil gi 48V . For ved elektriske installasjoner kreves det at berøringsspenningen under alminnelige forhold skal ikke overstiger 50 volt vekselspenning effektivverdi, respektive 120 volt rippelfri likespenning)

    24Volt kan også gjøre disse brannfarlige hvis strømstyrken i kilden er stor nok til at en kortslutning eller overledning kan generere nok varme så brennbart nateriale kan antennes. Brukt som analoge og digitale signalkabler i audio sammenheng vil vel somregel være trygt, for der vil ikke strømstyrkene bli problematisk store.

    Sier som regel, da jeg husker i et i en Video jeg så av Pink Floyd der de fortalte at de pleide å la microfonen de skulle synge inn i berøre strengene på gitaren/bassen før de skulle spille, da de hadde opplevd å få strøm i seg ved berøring av begge samtidig, og til og med opplevd at strengene hadde brent av ved en slik test....
    Yepp, det er greit det du skriver. Men det er likefullt litt på siden av tema her nå; for fabrikanten bruker uspesifiserte bomuls-isolerte ledninger i et produkt de har laget for også å skulle tilkobles 230V. Du ser problemet?

    Hva de kunne/skulle/burde ha gjort er noe annet, men poenget (og problemet) er hva de har gjort i dette produktet. (Merk de sier selv hva de har gjort, ikke min påstand)
    De legger det altså opp til at kunden selv må tilleggs-isolere for å få utstyret opp på minimums norm av sikkerhet.
    Jeg håper at alle ser problemet i det.

    Det lett absurde i hele greia med lessloss er jo at fabrikanten selv sier at produktet gjør ingen verdens ting med lyden, og de sier også selv det oppfyller ingen krav eller sertifiseringer innen sikkerhet.
    Ifølge produsenten selv så alt produktet gjør; er å skape en følelse hos forbrukeren.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    1
    Det lett absurde i hele greia med lessloss er jo at fabrikanten selv sier at produktet gjør ingen verdens ting med lyden, og de sier også selv det oppfyller ingen krav eller sertifiseringer innen sikkerhet.
    Ifølge produsenten selv så alt produktet gjør; er å skape en følelse hos forbrukeren.
    Selv et snev av kunnskap om psykoakustikk ville gitt mange audiofile innsikt i det faktum at syninntrykk trumfer hørselsinntrykk hver gang...
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    1.807
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ud fra den manglende vilje hos Palvig til at forholde sig målbare fakta, kunne man få den tanke at Palvigs skriverier alene har til formål at reklamere for LessLoss produkterne. Ikke mindst, når svar på spørgsmål resulterer i “Prøv selv” som eneste svar.
    Jeg har ikke en LessLoss 10x, så jeg har ikke mulighed for at måle på den. Jeg fik den demonstreret hjemme hos mig selv.
    Jeg har ikke nogen økonomisk gevinst ved at tale godt om LessLoss. Jeg omtaler det kun fordi jeg ved hvad det gør lyttemæssigt, og det synes jeg, andre skulle være vågen overfor. LessLoss strømkabler er fantastisk lydmæssigt.
    Dem jeg brugte før var fra AudioQuist. Thunder, Tornado, Hurricane og Dragon. LessLoss er billigere og bedre. Samt ikke så stive og tunge.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.651
    Antall liker
    9.008
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Sålenge disse trådene blomster, så vil det alltid finnes godtroende der ute som blir veldig nysgjerrig på slike ting.
    Det er mye mer og hente på og flytte høyttalers , eller bare noe så enkelt som og endre toe in...
    Men den veien vil dem ikke se, for dem er endel av hifihobbyen litt som magi, og der trumfer ikke kunnskap, dessverre.
    Om disse tråden som omhandler all denne BSn stopper, så vil et stort del av det markedet og bli borte....
    Eller jo mer fokus det blir på hvor idiotisk dette er så forstår muligens de med litt videre syn hvor dumme og latterlige de er. Usikker, men det er det jeg tror. Folk her inne som virkelig kan dette ned strøm er det viktig att får forklart dette. Trenger ikke ha store kunnskapen heller.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.387
    Antall liker
    3.480
    Fra el-sikkerhetsperspektiv så må man lure på hvorfor det er laget slik?
    Det hele ser helt merkelig ut.
    Loddinger (ikke imponert ...), uisolert, manglende strekkavlasting, laget for å se mystisk ut?
    Når låget kommer på er der stræk aflastning. Jeg anede ikke dere var blevet så dumme i Norge. Spiser dere ikke fed fisk mere? Det er ellers godt for hjernen. 😉
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.387
    Antall liker
    3.480
    Jeg har ikke en LessLoss 10x, så jeg har ikke mulighed for at måle på den. Jeg fik den demonstreret hjemme hos mig selv.
    Jeg har ikke nogen økonomisk gevinst ved at tale godt om LessLoss. Jeg omtaler det kun fordi jeg ved hvad det gør lyttemæssigt, og det synes jeg, andre skulle være vågen overfor. LessLoss strømkabler er fantastisk lydmæssigt.
    Dem jeg brugte før var fra AudioQuist. Thunder, Tornado, Hurricane og Dragon. LessLoss er billigere og bedre. Samt ikke så stive og tunge.
    De nævnte strømkabler var i mine ører forfærdeligt kunstige og med voldsom farging af lyden mod det oppustede.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.188
    Torget vurderinger
    1
    Når låget kommer på er der stræk aflastning. Jeg anede ikke dere var blevet så dumme i Norge. Spiser dere ikke fed fisk mere? Det er ellers godt for hjernen. 😉
    Og loddingene ser pene ut i dine øyne?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.684
    Antall liker
    18.784
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det med loddinger preller nok av. Kommer nok å si at denne måten med å drite hønsedritt er nøye kalkulert og låter best. Litt som Trump forsvarer seg. Jeg driter i om folk vil bruke masse penger på kabler. Noen er sikkert laget med en fantastisk utførelse. Disse virker å ikke være en av de.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.687
    Antall liker
    4.188
    Torget vurderinger
    1
    Det med loddinger preller nok av. Kommer nok å si at denne måten med å drite hønsedritt er nøye kalkulert og låter best. Litt som Trump forsvarer seg. Jeg driter i om folk vil bruke masse penger på kabler. Noen er sikkert laget med en fantastisk utførelse. Disse virker å ikke være en av de.
    Det er vel en grunn til at de er såpass "billige". 🤪
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    663
    Antall liker
    778
    Sted
    VestBredden
    Eller jo mer fokus det blir på hvor idiotisk dette er så forstår muligens de med litt videre syn hvor dumme og latterlige de er. Usikker, men det er det jeg tror. Folk her inne som virkelig kan dette ned strøm er det viktig att får forklart dette. Trenger ikke ha store kunnskapen heller.
    Vi kan være enige om og være uenige.
    De med videre syn som du sier, de trenger ikke denne infoen. De som trenger den, ignorer dem.
    De taster ikke engang i denne tråden, hvordan skal du lære dem ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn