LessLoss

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.018
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Eik har høyere tetthet enn furu, brenner derfor lengre som gjerne skaper en høyere temperatur som resultat.
    Da er det bedre med plast som smelter, ledningene og støpselet er også i plast så det smelter også. PVC har tenntemperatur ca. 100C høyere enn tre.
    Det er ikke uten grunn at det utelukkende brukes plast over alt, det er ikke bare prisen som er avgjørende der.
    Der bruges ikke plastik i Danmark omkring lederne tæt på, men bakkelit, som ikke kan brænde.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    908
    Antall liker
    1.024
    Sted
    VestBredden
    Kan man ikke la dette ligge da, tror vel det er godt nok belyst nå - resten er jo bare mobbing og det er ikke særlig hyggelig 🤨
    Enig, slike tråder burde ikke sett dagens lys i det hele tatt.
    Det er noen av trådens skribenter, som mener at disse kan omvendes, fordi fakta trumfer jo alt... men de som vil ha slike produkter
    tar ikke slikt innover seg, og er da unødvendig diskusjon, uansett hvor brannfarlig eller dumt det er.
    STENG TRÅDEN
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    304
    Antall liker
    438
    Sted
    Minhus
    Nord-Korea og Russia vil også ikke at sannheten blir skrevet, men der bruker du sensur og makt.
    Sensur er en dårlig virkemiddel, da må trådstartere og skribenter heller bruke selvsensur om de ikke vil få slengt "sannheten" mot seg.
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.715
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Horten
    Enig, slike tråder burde ikke sett dagens lys i det hele tatt.
    Det er noen av trådens skribenter, som mener at disse kan omvendes, fordi fakta trumfer jo alt... men de som vil ha slike produkter
    tar ikke slikt innover seg, og er da unødvendig diskusjon, uansett hvor brannfarlig eller dumt det er.
    STENG TRÅDEN
    Uenig.
    Jeg synes ikke noe om at noen her på forumet skal ta retten vekk til trådstarter/Sven Palvig å ytre sine meninger. Det er jo en rett vi holder høyt i denne delen av verden.
    Men som trådstarter har rett til å ytre sin mening, så har alle andre også sin rett til å ytre sin. -Også om ikke meningene er sammenfallende.
    Noen synes sikkert det er irriterende, det får være.

    At noen ikke klarer å diskutere sak men heller blir personlig, er alltid et utfordring.
    Men å stenge diskusjon basert på dette blir feil, for da kan jo alle diskusjoner stenges bare ved at en person setter en annen i bås og går etter person fremfor sak.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.714
    Antall liker
    4.226
    Torget vurderinger
    1
    Der bruges ikke plastik i Danmark omkring lederne tæt på, men bakkelit, som ikke kan brænde.
    Norge brukte vel også bakkelit før, på 50-60 tallet.. Man får fortsatt kjøpt det for renovering av gamle hus, bakkelit blir sprø med årene og kan inneholde asbest (det er derfor det ikke brenner, asbest ble også brukt til bremser før i tiden). Bakelit går også under betegnelsen plast.
    Plast inneholder en stor gruppe samling av forskjellige materialer med mange forskjellige typer plast (PVC, PC nylon, PP, PMMA,PS, polyester etc) og plast er ikke "plast" som det var på 80-tallet.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.471
    Antall liker
    3.063
    Både trevirke, tekstiler og plast kan tilføres brannhemmende kjemikalier. Vil trolig være en del av en eventuel CE merking av disse treklossene diskutert her.
     
    Sist redigert:

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    383
    Antall liker
    187
    Mener der skal meget til for at egetræ antændes det er meget hårdt. Tror ikke gnister har en chance. En del venner som har Firewall - bemærk navnet 😁. Ingen har haft antydning til problemer.
    Du burde arbejde i medicinindustrien, du ville kunne få godkendt nogle ny medikamenter hurtigt :sick:
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    895
    Torget vurderinger
    1
    Kan man ikke la dette ligge da, tror vel det er godt nok belyst nå - resten er jo bare mobbing og det er ikke særlig hyggelig 🤨
    Enig, dette glir over i håning og latterliggjøring. Merkelig at ingen fra brannforskriftsnemda avd. HFS som kommenterer DIY bilder.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.840
    Antall liker
    22.587
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Der bruges ikke plastik i Danmark omkring lederne tæt på, men bakkelit, som ikke kan brænde.
    Nå..... Heller ikke det ved du noget faktabaseret om, men fylder hellere HFS med løgnehistorier.
    Skal du købe bakelit i dag i forbindelse med EL, skal det være noget "overhængt" på et brukt-forum.
    Autoriserede EL-forhandlere sælger det ikke, og er forhandleren under 50 husker han det heller ikke.
    Det har ikke været i produktion siden sidst i 50-60´erne.
    Må da være svært at: "føler det, som det var i går" 😂 😂
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.018
    Antall liker
    1.856
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nå..... Heller ikke det ved du noget faktabaseret om, men fylder hellere HFS med løgnehistorier.
    Skal du købe bakkelit i dag i forbindelse med EL, skal det være noget "overhængt" på et brukt-forum.
    Det har ikke været i produktion siden sidst i 50-60´erne.
    Må da være svært at: "føler det, som det var i går" 😂 😂
    Igen skal du være hånlig. Behøver du virkelig det?
    Det der sidder i en LK Ness kontakt virker som bakkelit. Jeg kender bakkelit og jeg har brugt det meget. Men hvad er det så?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.840
    Antall liker
    22.587
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    LK-NES.
    Hvornår er den kontakt produceret???
    For det første, har det heddet Lauritz Knudsen (LK) i herrens mange år.
    Find mig en kontakt fra LK med bakelit

    https://www.lk.dk/professionel/produktoversigt/afbrydermateriel-og-montering2/

    Med mindre nogen har bildt dig ind, at disse lyder bedre. men de er altså 101 år gamle.

    https://www.dba.dk/nes-trykafbryder/id-1099562827/

    Der bli´r produceret nogle i dag til renovering/vedligehold af gamle bevaringsværdige bygninger/museer, men de er
    ikke fra LK og har ikke været det i 3/4 menneskealder.

    https://www.qvesarum.dk/kategorier/kontakter-el-i-sort-bakelit/
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.714
    Antall liker
    4.226
    Torget vurderinger
    1
    Enig, dette glir over i håning og latterliggjøring. Merkelig at ingen fra brannforskriftsnemda avd. HFS som kommenterer DIY bilder.
    Det er jo litt forskjell på DIY og produkter som selges over disk, og da dårlig utført håndtverk over disk i tillegg uten noen form for godkjenning? Jeg kan godt klattlodde noen strøm ledninger og selge til blodpris om noen ønsker det (dama kan sikkert flette de også dra noen gamle silkestrømper over de), også legge de i treblokker utført i mahogni og alt laget på kjøkkenbenken i beste highend ånd. Kan sikkert annonseres med magi fra smekker norsk blondine, og at det er 2 års innbrenningstid som må gjøres før man kan bruke 14 dagers retur retten og at det er garantert at det gir en følelse hos kjøperen og såklart fraskriver jeg meg etthvert ansvar for produktet etter bestillingen er gjennomført.
    Noe mer highend svada som bør nevnes?

    Om man bruker dette selv som DIY er ikke det samme som kommersielt salg, som en bedrift så har man faktisk et ansvar for det man selger.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    895
    Torget vurderinger
    1
    Noe mer highend svada som bør nevnes?
    Så fint at vi har deg som "svada-dommer". For egen del har jeg ikke tenkt å oppdra Sven, dette får han finne ut av selv. Sven er en voksen gubbe og kjøper noe som er kommersielt tilgjengelig, han forteller om det og da starter helvete. Dette er kindergarten uten moderering med fult av latterfjes og annet rask. Veldig voksent og god tone her inne.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.841
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Holmestrand
    Mener der skal meget til for at egetræ antændes det er meget hårdt. Tror ikke gnister har en chance. En del venner som har Firewall - bemærk navnet 😁. Ingen har haft antydning til problemer.
    Det er ikke snakk om gnister.
    Problemene oppstår i forbindelse med overgangsmotstand og påfølgende varmgang. Da kan det lett ta fyr. Derfor er så vidt jeg husker fra mine NEMKO-dager tre og andre brennbare materialer ikke godkjent brukt på denne måten.

    Og «firewall», brannmur i tre er i hvert fall ingen god ide.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    643
    Antall liker
    797
    Porselen og glass brukes vel fremdeles som isolerende materiale i høyspenningsanlegg,
    HV.png



    I gamle dager når folk fikk strøm fra "lysverket" var vel slike løsninger som dette ganske populære.
    0231TfN3DPh.png
    images.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.041
    Antall liker
    7.318
    Sted
    Kongsberg
    Tror stadig ikke det kan blive antændt. Der er også sikringer i sikringsskabet og fejlstrømsrelæ.
    Du må prøve å endre på troen din. La meg forklare en gang til.
    Som jeg skrev tildigere, så vil ikke en sikring, jordfeilautomat (fejlstrømsrelæ), overspenningsvern eller andre ting du har i sikringsskapet sikre deg mot brann. For å minimere dette problemet må man bruke brannsikre materialer i installasjonen. Derfor er alt utstyr som er godkjent laget av brannsikre materialer, og det er solide skillevegger mellom alle fasene der det skjer tilkoblinger. Det mest brukte er i dag plast som er tilsatt flammehemmende kjemikalier slik at det ikke kan brenne.

    1723245607244.png

    Legg merke til at selv om ledningene skulle løsne, så vil de ikke kunne komme i kontakt med de andre ledningene på grunn av plast skillevegger.

    Hva er det som foråsaker brann?
    Jo, det er dårlig kontakt og høy overgangsmotstand. Dårlig kontakt kan oppstå over tid på grunn av korrosjon, mekanisk belasting eller at montasjen ikke var helt bra. Alt virker tilsynelatende som det skal, men det blir utviklet varme i den dårlige kontakten. Ved høye strømtrekk kan det bli flere hundre grader på et lite punkt.
    * Sikringen går ikke så lenge strømmen er under 16A
    * Det er ikke jordfeil, så den løser heller ikke ut.
    * Selv om du har et lite spenningsfall på 10V i den dårlige kontakten er det ingenting i sikringsskapet som merker dette. Utstyret virker like fint selv om spenningen er 10V lavere. P=U*I. 10V og 10A gir 100W effekt, og det er nok til å øke temperaturen til flere hundre grader!

    Vil du da ha en treboks noen millimeter unna det rødglødende kobberet?

    Hvis du ikke tror på meg kan du lese litt på disse linkene og se på bildene.

    Fra ene linken;

    Each of these connection points has the potential to have a defect. A loose equipment grounding conductor could prevent a Ground Fault Circuit Interrupter (GFCI) from functioning correctly. A loose connection in either the hot or neutral wires can have a different type of effect. A loosely connected wire may allow current to flow while at the same time heating up from the poor or limited amount of contact. This heating will cause oxidation to gradually form at the interface of the connected wires. This oxidation further degrades the connection, adding more resistance to the flow of electricity and causing a voltage drop in the circuit at the point of the bad connection. As this localized resistance builds, the amount of heat generated at the poor connection increases. The term for this condition is a high resistance connection.

    Electrical demands on the affected circuit past the defective connection can cause the high resistance connection to get hot, even to the point of glowing red with a temperature over 700 degrees Fahrenheit. The elevated temperatures cause the oxidation of the connection to happen more quickly. When the electrical demand is removed from the circuit past the defective connection, say from turning off an appliance, the connection cools off. This condition may exist for a long time, with the amount of deterioration to the connection increasing with each use.

    Eventually, the amount of thermal energy radiated from the high resistance connection causes the materials surrounding the junction box to be heated. If the demand on the circuit remains for a long enough period of time, the temperatures seen by these materials, such as a wooden wall stud, reach their ignition temperature. The result is a fire in the wall cavity and the surrounding area.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.841
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Holmestrand
    Tror stadig ikke det kan blive antændt. Der er også sikringer i sikringsskabet og fejlstrømsrelæ.
    Sikringer og fejlstrømsrelæ har liten eller ingen effekt i forbindelse med varmgang i et dårlig kontaktpunkt.
    Strømmen som går her trenger slett ikke være særlig stor, og fra sikringens/fejlstrømsrelæets side så representerer dette bare en hvilken som helst last, kunne vært en varmeovn f eks, og vil derfor ikke løse ut. Det kan like vel bli varmt nok til at det kan ta fyr.
    Dette har jeg sett både profesjonelt (NEMKO), og i eget hus.
    Like etter vi flyttet inn fant jeg at stikkontakten til oppvaskmaskinen var nærmest oppbrent. Veggen rundt var svart innenfor en radius på ca 15-20 cm. Det hadde heldigvis ikke tatt fyr, og oppvaskmaskinen fungerte helt fint.
    Det fungerte fordi selve kontakten var bygget på en keramisk kloss, ikke tre som lessloss benytter.
    Ellers hadde det garantert brent.
    Jeg fant dette først da det ble jordfeil.
    Vi hadde en betongplate som terrasse mot hagen.
    Familien satt på uteplassen mens bikkja satt på betongplata og peip.
    Jeg måtte gå å løfte den ned (høydeforskjell ca 30 cm).
    Da vi gikk inn, så satte hunden seg ned og ville ikke gå opp på betongplata.
    Krona falt ned, og jeg tenkte skrittspenning.
    Ganske riktig, det var nærmere 200V mellom betongplate og plena, ikke morsom mellom for- og bakbein på en hund.
    Da fant jeg den utbrente kontakten.
    Dette var før jordfeilbryternes inntog.


    PS! Ikke tro at du (gjelder oss alle) er smartere enn de som skriver forskrifter. Det er du ikke.
    De kan mer, og har sett MYE mer enn oss andre. Derfor er det ikke alltid allmuen forstår hvorfor.


    Ser @Armand har påpekt det samme ...
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.429
    Antall liker
    3.504
    Har faktisk set sådanne gamle elinstallationer i træ æsker i væggen på gamle huse. Anyway så har jeg ikke planer om at købe firewall. Men evt købe en plug ind enhed uden æske. Vil muligvis bygge den ind i solid plastik æske. By the way så har jeg flere gange selv lavet tilslutninger til 380 vac stik og taget 230 v ud.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.714
    Antall liker
    4.226
    Torget vurderinger
    1
    By the way så har jeg flere gange selv lavet tilslutninger til 380 vac stik og taget 230 v ud.
    Slikt må det autorisert elektriker for å håndtere i Norge. Ellers så er det noe som heter strømskinner man også får kjøpt og brukt lovlig så lenge kontaktene finnes.
    Det er stadig kommet strengere lovverk i Norge, mest sannsynlig pga. Tukling fra ufaglærte som ikke vet hva de holder på med som igjen har ført til skader/død/brann etc..
    Våtrom er også blitt et eget kapittel de siste 15 årene på lovverk, svært lite man har lov til å gjøre selv lengre.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.041
    Antall liker
    7.318
    Sted
    Kongsberg
    Har faktisk set sådanne gamle elinstallationer i træ æsker i væggen på gamle huse. Anyway så har jeg ikke planer om at købe firewall. Men evt købe en plug ind enhed uden æske. Vil muligvis bygge den ind i solid plastik æske. By the way så har jeg flere gange selv lavet tilslutninger til 380 vac stik og taget 230 v ud.
    Så du har endet mening?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    971
    Antall liker
    689
    LK-NES.
    Hvornår er den kontakt produceret???
    For det første, har det heddet Lauritz Knudsen (LK) i herrens mange år.
    Find mig en kontakt fra LK med bakelit

    https://www.lk.dk/professionel/produktoversigt/afbrydermateriel-og-montering2/

    Med mindre nogen har bildt dig ind, at disse lyder bedre. men de er altså 101 år gamle.

    https://www.dba.dk/nes-trykafbryder/id-1099562827/

    Der bli´r produceret nogle i dag til renovering/vedligehold af gamle bevaringsværdige bygninger/museer, men de er
    ikke fra LK og har ikke været det i 3/4 menneskealder.

    https://www.qvesarum.dk/kategorier/kontakter-el-i-sort-bakelit/
    Nu kunne han jo "Høre" det var bakkelit. Hvorfor skal du komme med fakta, og ødelægge en god historie?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.429
    Antall liker
    3.504
    Slikt må det autorisert elektriker for å håndtere i Norge. Ellers så er det noe som heter strømskinner man også får kjøpt og brukt lovlig så lenge kontaktene finnes.
    Det er stadig kommet strengere lovverk i Norge, mest sannsynlig pga. Tukling fra ufaglærte som ikke vet hva de holder på med som igjen har ført til skader/død/brann etc..
    Våtrom er også blitt et eget kapittel de siste 15 årene på lovverk, svært lite man har lov til å gjøre selv lengre.
    Ja
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.429
    Antall liker
    3.504
    Så du har endet mening?
    Vil købe en Firewall "plug in" enhed som Lessloss sælger. Koster 3200 dk.kr den kan jeg montere i en plastic æske. Sikkert det klogeste selvom jeg regner brand ulykker med sådanne, som yderst sjældne.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.840
    Antall liker
    22.587
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har faktisk set sådanne gamle elinstallationer i træ æsker i væggen på gamle huse. Anyway så har jeg ikke planer om at købe firewall. Men evt købe en plug ind enhed uden æske. Vil muligvis bygge den ind i solid plastik æske. By the way så har jeg flere gange selv lavet tilslutninger til 380 vac stik og taget 230 v ud.
    Det kan enhver idiot jo gøre (bortset fra, at det er ulovligt...... kræver autoriseret elektriker)
    Og kan du beslutte dig for, om du lever i fortid eller nutid?? (380 volt/220 volt vs. 400 volt/230 volt) ??
    Jord = Gul / Grøn.
    0 = Blå
    Fase1 = brun
    Fase2 = brun
    Fase3 = sort.
    Mellem 0 og en af de tre faser = 230 volt ac.
    Mellem fase1 og fase2 = 400 volt ac.
    Mellem fase1 og fase3 = 400 volt ac
    Mellem fase2 og fase3 = 400 volt ac.

    Almenviden for dummies. Eneste springende punkt...... Det er ULOVLIGT at gøre det selv.

    Og så er færdigkøbte (LOVLIGE) som regel altid billigere end at fikle med det selv 😂 😂
    https://www.vvs-eksperten.dk/el-art...l-cee-adapter-cee-5p-16a-400v230v-88748035698
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn