JK skrev:
Snickers-is skrev:
Det menneskelige øret kan ikke høre noe vi ikke kan måle.
Dette må være noe av det mest meningsløse jeg har lest ;D Du har vel på en måte rett om du snakker om rene "lyder", men snakker vi om musikklytting så dreier dette seg om følelser og tolkning av følelser, og dette klarer ikke et måleinstrument å fange opp! Derfor snakker vi om at det er ting øret fanger opp som det ikke er lett å forklare rent teknisk! Hele meningen med musikk, og gode hifi anlegg er å gi lytteren en "opplevelse" foran anlegget og dette kan aldri måles. Derfor blir det også spillt på på så håpløse ting (for målemafiaen) som rørforsterkere og høyttalere som ikke måler snorrett ;D
Hvorfor er det så meningsløst? Er ikke det interessante å forstå psykoakustikken fremfor å tviholde på at øret kan oppfatte ting som måleinstrumenter ikke kan?
Å måle dreier seg om å detektere. Å få noe ut av målingene dreier seg om å filtrere, omregne og tolke, og det er der man blant annet har en hel rekke fastlåste feiltolkninger.
Det later til at fortsatt tror 80% av alle hifiinteresserte at det finnes to målinger her i verden, det er frekvensgang og watt, og frekvensgang kan måles på en måte mens watt kan måles på 2 måter, den useriøse, og den de har benyttet til å måle min forsterker med. De samme menneskene later også til å være livredde for at det de hører skal kunne måles, da ville det jo bli forenklet fra følelser til enkle tall. Imidlertid er det målingene som er forutsetningen for at de over hodet kan nyte musikk.
Hver gang jeg leser at noen har utviklet et produkt utelukkende basert på lytting så ler jeg meg fillete. Jeg ser for meg følgende scenario:
"Ok, hvor mange dingser skal vi sette sammen? 5? Ok, da sier vi det. Hva som helst, 5 tilfeldige ting, sett det sammen og hør om det blir lyd av det.
Ingen fikk lyd? Da foreslår jeg at vi prøver igjen."
10 år senere:
"Jeg fikk lyd!
Greit gutta, da har vi et produkt. 10 års utviklingstid, utviklet utelukkende basert på lytting."
Om man skal forsøke å ta dem seriøst, så kan man jo spørre seg, hva pokker skal man prøve for noe? Man skal altså kun lytte, og det man endte opp med var altså for eksempel nylonisolasjon dynket med hestesnørr med innvevde sinkledere i et bestemt mønster. Dersom DET er resultatet, hvor mange ulike typer snørr, tekstil, ledermaterialer, flettemønstre osv må man egentlig teste for å over hodet kunne si med nogen lunde bestemthet at "dette utmerker seg positivt i veldig mange ulike oppsett"?