orso skrev:
Men Bob Carver klarte å kopiere en dyr Conrad Johnson rørforsterker pedal. Riktig nok endret at han på innmaten i sin rimelige transistor.
Ja og en dyr transistorforstærker kunne han også kopiere, men som RS siger stor og lille strømforsyning giver ikke samme lyd og strømforsyningens størrelse har meget med hvordan forstærkeren vil arbejder i vanskelige belastninger osv.
Bob Carver stillede ved eksperimentet det krav, at strømforsyngingen ville han have lov at skalere/ændre op og ned efter behov.
Resten af lydenkom på plads ifølge Carver ved justering af THD (alle harmoniske), IM,frekvensgang, Udgangsimpedans, måske et par ting til jeg ikke kan huske.
Inderst inde tro jeg lige som Pedal at det ikke kan lade sig gøre at kopiere en top top high-end forstærker, men jeg må indrømme, jeg er faktisk ikke så sikker mere.
Jeg har været selvbygger i en del år og har i den tid arbejdet med to anlæg med vidt forskelig teknik, og jeg vil lige sige at ingen af de apparater jeg nævne har en lyd eller udsende som de originale apparater, apparaterne er udelukkende brugt som et skelet/en base/et startpunkt.
Det første anlæg var baseret omkring en 20-25 Watt klasse A forstærker med strømindgang, forstærkeren var eget design, Sony ES CD og to vejs-højtalere.
Det andet anlæg bestod af Hypex 400W klasse D forstærker, Cambridrige CD 640, og tre vejs-højtaler.
Det der slå mig er hvor ens de to anlæg faktisk kom til at lyde, samme klang, samme perspektiv, ja samme stort set alting.
Der hvor jeg så tvivler på Carver er at jeg mener og tror at ligheden i mine to anlæg skyldes de stumper og den bygge teknik jeg bruger, som grundlæggende var ens i de to anlæg.
Men hvem ved måske er det bare THD (alle harmoniske), IM, frekvensgang, Udgangsimpedans jeg har lejet/arbejddet med.
Jeg må så erkende at jeg har gået en meget meget stor omvej.
jeg laver bl.a. selv modstande og kabler, modificere standart komponenter osv., og bruger selvfølgelig en personelig teknik og ide grundlag til at bygge mit anlæg op for at give anlægget den klang jeg ønsker. Og min reference og mål er at kommer så tæt på lyden af levende/live uforstærket musik som muligt, uden at måtte slippe 1.5 mil. som jeg ikke har og heller aldrig for, måske hvis jeg vinder i lotto, jeg må huske at spille i denne uge.
Jeg ville ønske at Carver ville prøve at kopiere en top High-end forstærker igen her i 2009, men det har han jo klogeligt afholdt sig fra, eller måske har han ikke fået lov siden 1985.
Ps iøvrigt det med ligheden i lyden på trods af forskelig teknik er jo også noget der kendes fra de forskelige mærker, de har som regel et fodaftryk, en personelighed i lyden som går igen over tid og i de forskelige modeller imellem.