En danske gjorde nettop det: Dro lagene fra hverandre og benyttet det tynne papiret som bæring for alu-banene i en lang bånddiskant, no shit.Man burde egentlig dra fra hverandre de to lagene, og bruke innsiden, også legge de sammen igjen før man ruller dem tilbake på rullen for andre gangs bruk. Ellers vil lagene bare klebe seg sammen.
Man skal ikke le av dansker som lager til hi-fi produkter selv. Fortsatt bombesikker på at den beste mellomtone/diskant jeg noen gang har hørt var hjemme hos en dansk snekker på Bornholm (for snart 25 år siden) - et ca. 1 meter høyt hjemmelaget bånd parret med Vifa's utgåtte "gull-6.5-tommer" i bassen. Det spilte bare aldeles magisk - lettflytende og åpen lydgjengivelse! Til ære for meg spilte han Kari Bremnes - aldri hørt en artist "stående så rett foran meg" ved å lytte til noe stereoanlegg... Høyttalerne hadde kostet han visst kun noen få danske hundrelapper...En danske gjorde nettop det: Dro lagene fra hverandre og benyttet det tynne papiret som bæring for alu-banene i en lang bånddiskant, no shit.
Ja, det håper jeg da i såfall inderlig. Forøvrig er det vel ikke noe nytt at det er en viss grad av DIY-galskap blant danskene.no shit.
Joda, har laget flere sånne, både lange og korte og hele paneler. Det startet på 80-tallet med kopi av "La Folia" , en dansk konstruksjon i fordums magasin "High Fidelity".Man skal ikke le av dansker som lager til hi-fi produkter selv. Fortsatt bombesikker på at den beste mellomtone/diskant jeg noen gang har hørt var hjemme hos en dansk snekker på Bornholm (for snart 25 år siden) - et ca. 1 meter høyt hjemmelaget bånd parret med Vifa's utgåtte "gull-6.5-tommer" i bassen. Det spilte bare aldeles magisk - lettflytende og åpen lydgjengivelse! Til ære for meg spilte han Kari Bremnes - aldri hørt en artist "stående så rett foran meg" ved å lytte til noe stereoanlegg... Høyttalerne hadde kostet han visst kun noen få danske hundrelapper...
Merkelig at ikke flere eksprimenterer med slike bånd - hint hint Mr. Speaker-Builder W.Sand
Jeg hører det gjaller fra bønnetårnet i Rakkestad hvor ayatollah Snickers snøftende i skjegget løfter sin Cosmol-bibel og kaster gann på den som vover å trosse Klippels profetier.Vært på harrytur til Polen?
Blir det ikke et rotete spredningsmønster da? Det er nettopp homogeniteten jeg etterstreber.Prøvde jo uten diskant jeg også.
Men kom fort til det att det var umulig å unngå.
Kan ikke akkurat si att jeg har merket annet en store fordeler med diskant.Blir det ikke et rotete spredningsmønster da? Det er nettopp homogeniteten jeg etterstreber.
Jeg har bygd 2 par med linjekilder, første sterkt inspirert av IDS-25. Utover det er jeg ikke noen hardcore audiofil med spesialiserte preferanser, liker jeg det så liker jeg det Likte v1 svært godt og ble derfor motivert til å se (høre) hva jeg kunne få til med en v2 og angrer ikke på hverken v1 eller v2.1 - Har du noen betraktninger rundt det å droppe diskant?
2 - Og å kjøre 5x5 kobling?
3 - Lukket kasse?
4 - Hvor mange separate kamre?
5 - Uten sub?
6 - Og hvilke 3 til 3,5 tommere er egnet?
Diskant eller ikke diskant ? Geir Fredriksen bruker diskant i sine konstruksjoner men med høy delefrekvens . Hva mener dere er årsaken til dette ?Blir det ikke et rotete spredningsmønster da? Det er nettopp homogeniteten jeg etterstreber.
10000 Hz deling kan jo være en idee? Eller ambient diskant bak? Eller en enorm linje med minidomer foran?Diskant eller ikke diskant ? Geir Fredriksen bruker diskant i sine konstruksjoner men med høy delefrekvens . Hva mener dere er årsaken til dette ?
https://www.parts-express.com/GRS-PT2522-4-3-1-2-Planar-Tweeter-4-Ohm-272-122 flere i linje ?Hvilke bånd/amt-diskanter kunne passe i en slik sammenheng? Må vel spille bra fra minst 2500hz?
Årsaken tror jeg er ganske enkel :=)Diskant eller ikke diskant ? Geir Fredriksen bruker diskant i sine konstruksjoner men med høy delefrekvens . Hva mener dere er årsaken til dette ?
Dette er ikke et argument mtp diskant eller ei :Årsaken tror jeg er ganske enkel :=)
Jeg tror bestemt du vil oppleve at tilkoblet diskant omtrent som at du fjerner et ullpledd foran ditt eksisterende oppsett, som du ikke visste du hadde - "dessverre" gir diskant luftighet i toppen som ikke er til å unngår når man først har hørt det.1 - Begge mine systemer er uten diskant, og har ikke savnet det særlig heller. Men siden jeg ikke har hørt tilsvarende system med diskant vet jeg ikke hva jeg går glipp av