Vidar P
Æresmedlem
Stemmer, for jeg solgte den uten tap da jeg i villfarelse byttet den i en ny Ekos. Heldigvis hadde jeg også en Aro, så jeg hørte lett hvor galt det bar...
Min Ittok kalles Mk2, vi vet ikke eksakt alder, men den hyggelige britiske herren beskriver "The arm is an LV11 mk2, The first ones had a 20mm pillar, the 2nd generation had a 25mm pillar and better bearings but retained the split counter weight this is one of those"FZ skrev:Her har du fått tak i en av de eldste Ittok'ene, med delt motvektslodd. Eneste ulempen med denne er at den ikke passer i en Keel, .........Jøgga skrev:Diverse "skrammel og skrot" på vei
satser på å slippe å lodde så altfor mye for mye i første omgang.
Jeg har digitalt skyvelær, ligger klart, men det er litt tidlig. Selger var opptatt av det med 25mm pillar. Deler ligger trygt forvart hos kontakter i UK, og venter på sin kurér, den noble ridder. Vi plager ikke postverk og tollvesen unødig.FZ skrev:Pilaren er den delen som går ned i festet i armbrettet. Trodde alle med delt motvektslodd hadde 20mm pilar. Har du målt diameteren?
Hvordan går det med aro arm ?Kim skrev:ARO pakkes i dag og leveres på posten på mandag. Er veldig fornøyd med at handelen gikk gjennom og at jeg etter lang tid skal få testet armen. Den kommer som orginalt med alt tilbehør.
Den har kommer, spilt og vunnet!leon skrev:Hvordan går det med aro arm ?Kim skrev:ARO pakkes i dag og leveres på posten på mandag. Er veldig fornøyd med at handelen gikk gjennom og at jeg etter lang tid skal få testet armen. Den kommer som orginalt med alt tilbehør.
Ja, det stemmer. En på hver side, kloss inntil to av de tre gjennomgående lange justeringsskruene.FZ skrev:Har spilleren din de to treskruene som fester topplata i klossene på plinthet?
Joda, pilaren er 25mm i diameter. Eller 24,71 (digitalt )FZ skrev:Pilaren er den delen som går ned i festet i armbrettet. Trodde alle med delt motvektslodd hadde 20mm pilar. Har du målt diameteren?
Jeg innrømmer det, jeg har blitt en snobb. Både Lingo og Ittok er valgt delvis p.g.a. utseendetVidar P skrev:Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.Jøgga skrev:Jeg innrømmer det, jeg har blitt en snobb. Både Lingo og Ittok er valgt delvis p.g.a. utseendetVidar P skrev:Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
Nja, det kan tenkes, men er vel tvilsomt om denne har vært ´abroad´ før nå.Vidar P skrev:.......
Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.
Nei, Naim-forum er ukjent terreng. Link?Vidar P skrev:Med klips. Så du bildene mine i "Breakfast at Vidar P's"-tråden på Naim-forum?
Eller min gamle........er nok en del av dem i omløp. Min ble solgt til en fyr fra Tønsberg hvis jeg ikke husker feil.Vidar P skrev:Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.Jøgga skrev:Jeg innrømmer det, jeg har blitt en snobb. Både Lingo og Ittok er valgt delvis p.g.a. utseendetVidar P skrev:Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
Hullene for treskruene kom først i '78 så det tyder på at spilleren din er nyere enn det (hvis ingen har boret hull selv)Jøgga skrev:Ja, det stemmer. En på hver side, kloss inntil to av de tre gjennomgående lange justeringsskruene.
Joda, pilaren er 25mm i diameter. Eller 24,71 (digitalt )
Manualen kan du laste ned fra Audioasylum.Jøgga skrev:Men er det lov med et lite rop om hjelp?
Jeg leste noen illustrerte instrukser om montering av kretskortet til Lingo, var det i denne tråden?
Det er ikke innlysende (for meg ..kremt...) hvordan denne kan festes i mitt gamle kabinett.
Bryter, kabling, motor og arm går greit, men det er festet av selve kortet til subchassis som er utfordringen.
Jøgga skrev:Det er ikke innlysende (for meg ..kremt...) hvordan denne kan festes i mitt gamle kabinett.Vidar P skrev:.......
Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.
Bryter, kabling, motor og arm går greit, men det er festet av selve kortet til subchassis som er utfordringen.
Merksnodig jalla er ikke uvanlig på gamle greier, det er vel derfor det finnes billige LP12er, men her er det verste overstått nå. Søppel er fjernet, oppgradering trinn 1 ferdig. Lingo m/kretskort og kabler + festeskinne og klips, Ittok arm, ny motor og reim, nye motorskruer, P-clips til armkabel, skiftet armbord boret for Ittok. Avlsuttet med litt ekstra oljefyll og en lyn-justering før bunnplaten ble festet elegant i DIY jig uten å snu spilleren.FZ skrev:Hva slags arm sitter det i den gamle skranglekassa der? Festa på et armbrett med SME hull og en merksnodig/jalla føring av armkabel..............
Ferdig og ferdig, det er ting som gjenstår, og den mangler jo nesetippen fremdeles.FZ skrev:Dette blir nok bra, Jøgga. Hva med noen bilder av den ferdige spilleren?
Vidar P skrev:Neida, lurte bare på om det kunne være min gamle.Jøgga skrev:Jeg innrømmer det, jeg har blitt en snobb. Både Lingo og Ittok er valgt delvis p.g.a. utseendetVidar P skrev:Det var noe kjent med den Lingoen... den så liksom litt ekstra fiin ut.
Rent midlertidig, det kommer nok ikke til å stå sånn når alt er på plass. Både pickup og RIAA mangler før jeg kan begynne å vurdere lydkvaliteten i dette systemet for fullt. Jeg klarte bare ikke å la være å teste. Vi har flere systemer i flere rom, og det er ikke bestemt om LP12 skal spille med Sugden/EC/Harbeth i stuen, eller med Quad/Quad på loftet. Hvis loftet blir valgt må det nok en vegghylle til. Blir liksom aldri helt ferdig, og det er vel litt av sjarmen. Vinylrigg er ikke spesielt tidsbesparende, det merkes.FZ skrev:Litt uortodoks plassering av spilleren din, Jøgga. Rett foran høyttaleren (så bildet i den andre tråden din). Kommer selvsagt an på hvor høyt du spiller, men uansett en suboptimal plassering. Har du prøvd å spille uten støvlokket montert. I mange tilfeller spiller dette bedre.
Takk for tips. Jeg brukte en del tid på dette, faktisk, og prøvde å justere festing og vinkling av P-klips ut fra eksisterende ujevnheter i kabelen for å få minst mulig kraftpåvirkning på armen fra kabelen. Alternativet er å jobbe med å rette ut kabelen, er det vanlig framgangsmåte? Eller bør jeg legge inn et klips-feste nærmere arm-basen for å øke kontrollen?FZ skrev:Kikka gjennom tråden din, Jøgga, og så et bilde av undersiden av spilleren. Det ser ut til at armkabelen er litt for lang mellom P-clip og arm. Denne avstanden skal være nøyaktig så lang at når du plugger i armkabelen i armen skal kabelen ikke gi noen horisontal kraft på armen. Mao er kabelen for lang vil den dytte på arm/armbrett, er den for kort vil den trekke i arm/armbrett. Dette påvirker bouncen og den vil ikke bli 100% vertikal som den skal.
Det er visst hovedregelen, den har jeg prøvd å følge, men jeg har også sett eksempler på armkabler som er festet med P-klips i plinth så nær armbasen som mulig. Helligbrøde?FZ skrev:... P-clip'en skal festes på bolten som går gjennom klossen i plinthet og ingen andre steder...
OK, da sparer jeg siste P-clip til neste spiller. De leveres i sett på to. LP12-verden er full av momenter som jeg ikke kunne tro hadde noe betydning for lydkvaliteten. Og jeg som er kabel-skeptiker og alt ;DFZ skrev:Har aldri sett det og kan heller ikke forstå at det skal være noen fordel. Mer fleksibiltet når den er ett stykke unna.