Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vær sikker på å varme opp loddepunktet skikkelig før du tilfører tinn. Dette er en lodding som bør være perfekt (ikke kald).....

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ville ventet til i morgen og gått til Noca, men så er jeg også idiot som toriamos og har bare 5 års elektronikkutdannelse og 8 år erfaring fra en bedrift som produserer elektronikk. Nuvell, det er noen år siden. Håper det går bra med loddingen din leon. Ikke brenn fingrene!

Hmmm, venter på en ARO og trengte ikke å vite at det er vanlig med problemer med loddingene. Grumble!

Hva kan man forvente å få for en Akito2B forresten?

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Takker for alle tips.

Kim; Skal ta en tlf. til Noca i morgen.
    Venter på en Aro, altså har du kjøpt en ?

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    leon skrev:
    Takker for alle tips.

Kim; Skal ta en tlf. til Noca i morgen.
    Venter på en Aro, altså har du kjøpt en ?
    Dersom ikke selgeren ombestemmer seg i siste øyeblikk så har jeg kjøpt en ARO. Armen har fasinert meg lenge med sin enkle og geniale oppbygging.

Om ikke Noca er behjelpelig så ville jeg snakket med noen som driver service på mobiltelefoner eller liknende. De er vant til å lodde småting.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan går det med den trønderske ARO, leon?

Er det noen i kongeriket som har testet Greenstreet Klone? På papiret ser dette ut til å være en meget god investering, i alle fall i forhold til Keel. Dersom den leverer halvparten av Keel så er det fortsatt et røverkjøp. Og vi er vel ikke fanatiske linnister iom at vi bruker både Geddon, ARO, Rega og Hercules på vår kjære LP12. Eller?

http://www.greenstreetaudio.com/pages/subchassis-home.html

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Kim skrev:
    Hvordan går det med den trønderske ARO, leon?
    Er det noen i kongeriket som har testet Greenstreet Klone? På papiret ser dette ut til å være en meget god investering, i alle fall i forhold til Keel. Dersom den leverer halvparten av Keel så er det fortsatt et røverkjøp. Og vi er vel ikke fanatiske linnister iom at vi bruker både Geddon, ARO, Rega og Hercules på vår kjære LP12. Eller?
    http://www.greenstreetaudio.com/pages/subchassis-home.html
    Arm er levert inn til Noca for en times tid siden.
    Ble møtt av en svært hyggelig mann som sa at dette ikke var noe problem :)
    Det viste seg at produksjons sjefen (tror jeg det var) som også kom for å se på armen,
    hadde drevet butikk tidligere innen for hifi, og var svært så interessert i å se på armen.
    Jeg kjente med en gang at jeg var kommet til rette folket :)
    Nå er det bare å glede seg til å hente armen når den er ferdig.

Ang. Greenstreet så finner du svar på side 40 hva FZ tenker om denne keelen.

S

Steinar O

Gjest
    Bra det ordner seg Leon!

Et tips til dem som avmantler og lodder sjøl. Dersom man avmantler med kniv og skjærer inn i isolasjonen, til kniven stopper i lederen/ kordellene, blir det et snitt i kordellen. Det skal nærmest ingenting til å svekke leder eller kordell.
    Når skaden er skjedd vil et brudd raskere oppstå dersom man bøyer lederen. Det er en grunn til at det finnes avmantlingsverktøy.

Jeg skjønner ikke at man skal være nærmest kompromissløs i det man gjør, og så slurve med lederne til en pu? Husk jo lavere signaler/ spenninger man opererer med, desto mer forringer man musikksignalet.

Vel, det var nok nevrosefyll til vinylentusiastene ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Steinar O skrev:
    Bra det ordner seg Leon!

Et tips til dem som avmantler og lodder sjøl. Dersom man avmantler med kniv og skjærer inn i isolasjonen, til kniven stopper i lederen/ kordellene, blir det et snitt i kordellen. Det skal nærmest ingenting til å svekke leder eller kordell.
    Når skaden er skjedd vil et brudd raskere oppstå dersom man bøyer lederen. Det er en grunn til at det finnes avmantlingsverktøy.

Jeg skjønner ikke at man skal være nærmest kompromissløs i det man gjør, og så slurve med lederne til en pu? Husk jo lavere signaler/ spenninger man opererer med, desto mer forringer man musikksignalet.

Ingen fare Steinar.
    Her brukes knekkbladkniv til å fjerne isolasjonen med å kjære langsledning til jeg ser
    kordellen. Deretter pirker jeg den ut og kjærer vekk resterende isolasjon.
    Kjærer alltid mot arm, slik at fingrene tar event. belastning og ikke ledningene i armen :)

S

Steinar O

Gjest
    leon skrev:
    Steinar O skrev:
    Bra det ordner seg Leon!

Ingen fare Steinar.
    Her brukes knekkbladkniv til å fjerne isolasjonen med å kjære langsledning til jeg ser
    kordellen. Deretter pirker jeg den ut og kjærer vekk resterende isolasjon.
    Kjærer alltid mot arm, slik at fingrene tar event. belastning og ikke ledningene i armen :)
    Bra. Det var ment som et generellt innspill til debatten "gjør det sjøl" :)
    Du gjør det ikke sjøl eller har ihvertfall et bevisst forhold til dette med skade i leder.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    ARO pakkes i dag og leveres på posten på mandag. Er veldig fornøyd med at handelen gikk gjennom og at jeg etter lang tid skal få testet armen. Den kommer som orginalt med alt tilbehør.
    To utfordringer gjenstår:
    1. Montasjen. Har montert en del armer opp gjennom tiden, men om noen har spesielle tips og triks som kan hjelpe så er jeg veldig takknemlig.
    2. Den leveres med BNC plugger. Det kan jeg ikke benytte i dagens oppsett. Nå hadde jeg uansett tenkt å melde overgang til Naim etter hvert så det er ikke et stort problem. Men jeg kan kanskje bruke kablen som i dag går til Akito?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    1) Det skal jeg ikke legge meg opp i, stemningen for (mot) de av oss som liker å lære oss å gjøre litt småting selv med hifien og beskrive/diskutere det her ikke gir motivasjon for å ta det i denne tråden.
    Du kan jo leie inn en "guru" som noen sikkert vil anbefale, men jeg vil foreslå å følge bruksanvisningen en dag du har god tid. Du lærer masse. Få ting er enklere pirk enn å surre med en ARO. Eller du tar det i en annen tråd, eller f.eks på DIY-avdelingen, så kan det hende vi sees igjen om temaet.

2) Du kan ikke bruke Akito-kabelen. Den passer simpelthen ikke i arm-enden. ARO leveres med enten BNC eller RCA, det er fritt valg. Så du må enten kjappe deg og kontakte forhandleren din for å bytte til en Naim ARO armkabel med RCA terminering (jeg har begge, men bruker bare min BNC-kabel), eller noen form for BNC->RCA overgang. Om du ikke vil lodde på RCA-plugger selv da.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Takk for svar Vidar P.
    Jeg har mest lyst til å finne ut av- og utføre dette selv. Akkurat som på syklene mine så liker jeg å gjøre det mekaniske arbeidet på stereoen også. Men jeg lytter til erfarne fjellfolk!
    Armen er kjøpt brukt og leveres med denne kabelen. En bnc-rca overgang skal skaffes i første omgang. Etter hvert vil vi uansett treffes på Naim-tråden.

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    1) Det skal jeg ikke legge meg opp i, stemningen for (mot) de av oss som liker å lære oss å gjøre litt småting selv med hifien og beskrive/diskutere det her ikke gir motivasjon for å ta det i denne tråden.
    Du kan jo leie inn en "guru" som noen sikkert vil anbefale, men jeg vil foreslå å følge bruksanvisningen en dag du har god tid.
    En person som kjøper en gammel Lp12, samler deler, noe nytt, noe brukt, for så å sette dette sammen til en vellydende kilde.
    Av praktiske og kanske strategiske grunner heller kjøper en nyere spiller, setter det hele sammen SELV.

Møter på et problem med en splitter ny komponent. For å slippe å returnere til UK, får vedkommende SELV beste følelse av å oppsøke tillitsvekkende fagperson/ bedrift, for utførelse, komponent settes tilbake til tilnærmet original tilstand.

Dette kaller jeg en person som SELV liker å gjøre småting, ja også større ting med hifien.
    Å tillegge andre ens egne kunnskaper eller overbevisning utover dette, imøtekommes ikke herfra :)

Jeg håper du fortsetter å gi råd jeg, du har en utømmelig mengde kunnskap. Når det er sagt så kanskje vi alle skal øve oss på å respektere at andre ikke nødvendigvis er enig eller følger alle rådene...av ulike årsaker ;)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Arm er kommet hjem fra verksted, ble hentet fredag ettermiddag.
    De brukte en dag, noe som jeg er svært fornøyd med, dette er jo et
    produksjonsverksted som lever av at varene de selv produserer må leveres til helgen.
    Arbeidet ser veldig bra ut, de hadde ikke hvit krympestrømpe så det ble
    brukt gjennomsiktig. Noe som gjerne ikke er så dumt, da ser jeg ihvertfall i gjennom
    til loddingen hvis det skulle bli noen problemmer senere..
    Verksted har målt begge kanaler og fått samme verdier, virker lovende dette.
    Iflg. kontakt person på verksted var dette ikke så lett som de først tenkte seg,
    de hadde rett og slett problemmer med å få lodde tinnet til henge fast.
    Etter noen runder med sterke rensemidler på kabelsko gikk det seg til.
    Jobben kostet kr 200.- En av de bedre 200 kroner investeringene jeg har gjort :)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mye bedre løsning enn å sende den inn til UK vil jeg mene. Noe svar fra Naim på hvorvidt det kan dekkes av garanti?

Steinar; respektere? Jeg skjønner dessverre ikke hva du mener. Men jeg tror ikke jeg liker undertonen. Hvis du mener jeg har vist noen disrespekt ved å viderebringe egne opplevelser med disse loddingene, eller i andre sammenhenger, så vær tydelig på det. Siden jeg har gjort det selv så tenkte jeg at det var relevant å dele. Især siden det ble brakt opp som et tema på et hififorum. Jeg ser ikke på diskusjoner og erfaringsutvekslinger som "råd" men som det å diskutere mulige løsninger.

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Mye bedre løsning enn å sende den inn til UK vil jeg mene. Noe svar fra Naim på hvorvidt det kan dekkes av garanti?

Steinar; respektere? Jeg skjønner dessverre ikke hva du mener. Hvis du mener jeg har vist noen disrespekt ved å viderebringe egne opplevelser med disse loddingene så vær tydelig på det. Siden jeg har gjort det selv så tenkte jeg at det var relevant å dele. Jeg ser ikke på diskusjoner som "råd" men som det å diskutere mulige løsninger.
    Mener det går begge eller flere veier, ikke bare fra din side....generellt bør vi alle vise respekt for andres meninger.
    Poenget mitt er at når noen har en annen løsning, oppfatning eller føler for et annet valg, så bør det ha samme verdi som hvilket som helst annet valg. Jeg fikk et (sterkt) inntrykk av at selvlodding var det eneste saliggjørende i dette tilfellet.
    Sånn er det altså ikke....for meg.

Det var ikke verre enn det Vidar! Jeg trår til litt for saken jeg også...av og til :)

:D
    Bra det løste seg!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik det fremstår, så er det aller enklest og best å holde tåta da, og ikke foreslå noe som helst, selv om det er temaer innenfor rammer som en selv har hatt noen form for befatning med. Jeg vet ikke helt om jeg er så sikker på at dette er en god langsiktig løsning for den åpne debatt på HFS.

Jeg tar det iallefall ille opp at jeg ikke på spørsmål kan få dele egne erfaringer med f.eks lodding på ARO armkabler uten å få slik pepper om å lære meg å respektere osv. Ikke noe som oppmuntrer meg til å delta i diskusjoner om Linn/Naim osv mye mer iallefall.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Enig, det virker til å bli en grei løsning. Tok aldri kontakt med Naim UK.

S

Steinar O

Gjest
    Vidar P skrev:
    Slik det fremstår, så er det aller enklest og best å holde tåta da, og ikke foreslå noe som helst, selv om det er temaer innenfor rammer som en selv har hatt noen form for befatning med. Jeg vet ikke helt om jeg er så sikker på at dette er en god langsiktig løsning for den åpne debatt på HFS.

Jeg tar det iallefall ille opp at jeg ikke på spørsmål kan få dele egne erfaringer med f.eks lodding på ARO armkabler uten å få slik pepper om å lære meg å respektere osv. Ikke noe som oppmuntrer meg til å delta i diskusjoner om Linn/Naim osv mye mer iallefall.
    Det dreier seg ikke om at du ikke skal si din mening. I de fleste tilfeller, for ikke å si alle, så har du gode poeng/ råd/ erfaringer, men det er ikke alltid at alle følger dem. Det må respekteres.
    Det er langt fra det, til at man ikke skal si noenting.

Selv om vi kjenner hverandre godt, må jeg få lov til å være uenig, uten at det skal bli "kroken på døra" for gode råd av den grunn? Dine råd er altså alltid gode, men det er ikke alltid det passer å følge dem om du forstår.

Da er jeg ferdig. Jeg ble bare litt engasjert, siden jeg hadde solgt ham arma, og vært på stedet og sett herligheten. Fortsett med vinyldiskusjonen, som jeg jo ettertrykkelig har meldt meg ut av.

Jeg sender en forespørsel til forhandler ikveld, der jeg spør om dette er kjent problematikk.

:)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er mange veier til Rom. Jeg mener jo også at lodding hos Noca er en god ide. Jeg anerkjenner jo selvsagt det som en god løsning, især når den er så lett tilgjengelig og billig, og eier ikke har tilstrekkelig loddeerfaring. Det var jo derfor jeg sa det også. Det er derimot ingen sort kunst å lære seg å være pirkete og nøye, og gjøre ting selv; som enhver f.eks fluebinder eller modellflybygger nødvendigvis må ha lært seg.

Det etterlater imidlertid Leon, enn hvor fornøyd han er med resultatet, med en mindre erfaring. Han har lært null og niks om lodding av armkabler. Og neste gang en ryker (og det er de dømt til å gjøre på et tidspunkt), så er han på samme sted som nå. Det er ingen doktrine ment til etterfølgelse, og jeg er lei meg dersom du oppfatter meg slik, og som en som ikke anerkjenner andre veier enn de jeg drar frem som muligheter.

Jeg liker å tro at selv om jeg drar frem en mulig god løsning så ser jeg også gjerne flere løsninger på ting, og anerkjenner gjerne gode løsninger andre drar frem også. Så jeg ser ikke helt rasjonalet for kritikken.

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    IMO utrykker Vidar P seg presist og nyansert, og sett utenfra skjønner ikke helt hvordan det kan oppfattes som disrespekt for andres meninger. Er det gammelt gruff eller? ;)

Puma

S

Steinar O

Gjest
    Nightpuma skrev:
    Er det gammelt gruff eller? ;)

Puma
    Absolutt ikke.
    Om det var en debatt, så er den over for min del.
    Jeg leser det jeg leser og vet det jeg vet....om lodding og faget forøvrig ;)

Lykke til med lp12 alle sammen. Det er en fantastisk platespiller og da er det inntrykket hovedsaklig basert på det jeg har hørt hos Vidar P.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Det er derimot ingen sort kunst å lære seg å være pirkete og nøye, og gjøre ting selv; som enhver f.eks fluebinder eller modellflybygger nødvendigvis må ha lært seg.
    Det etterlater imidlertid Leon, enn hvor fornøyd han er med resultatet, med en mindre erfaring. Han har lært null og niks om lodding av armkabler. Og neste gang en ryker (og det er de dømt til å gjøre på et tidspunkt), så er han på samme sted som nå.
    Enig med at jeg ikke lærte å lodde med sølv. Mulig jeg prøver dette selv en gang hvis det skulle vise seg å være nødvendig, noe jeg håper ikke blir nødv.
    (Det gjenstår jo å montere armen og høre at alt er i orden.)
    Jeg har samlet deler i 1,5år og er så klar som jeg kan bli for å få dette til å spille, har solgt
    mine 2 andre spillere og savner vinyl. Fint med cd-spiller, men det er ikke vinyl.
    For meg var ikke det denne gang så viktig å gjøre dette selv, det er jo selvfølgelig bra å vite
    at dette er det andre som har fått helt fint til selv.
    Jeg er fornøyd med at armen er hel igjen og monteringsarbeid kan begynne, igjen.
    For meg var nok dette det riktige, og det er vel viktigst :)
    Jeg for kjøpe inn fluebinder og sølvlodde tinn å begynne å trene, samtidig som jeg hører på
    vinyl med LP12 og Aro :)
    Har aldri bygget modellfly, men har bygget noen modellbiler :)
    Det har aldri vært min hensikt å være negativ til de som lodder dette selv, det var bare
    ikke riktig for meg nå.
    Du kjenner meg fra naim/lp12/klassisk tråden.Jeg har fått mangen tips fra deg, og er veldig takknemlig for alle tips, også ang. lodding.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.995
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    Jippi! Det er lyd i begge kanalene :)
    Fint at det ordnet seg, leon.
    Selv er jeg glad for at jeg kan trene meg på en gammel Rega, vet ikke om jeg hadde tatt sjansen med en ny Aro e.l.. Det beste er vel kanskje å slippe, hvis man investerer dyrt, så jeg ser helst etter en kvalitetsarm med ferdig kabelstrekk....

Jørgen

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Her er det kun fokus på å spille musikk for tiden, og gått er det :)
    Jøgga; Hvordan går det med PSU planene dine ?
    Ser at det ligger en linn arm for salg...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.995
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    Her er det kun fokus på å spille musikk for tiden, og gått er det :)
    Jøgga; Hvordan går det med PSU planene dine ?
    Ser at det ligger en linn arm for salg...
    Jo takk, det går sin gang, det blir vel en Lingo om ikke lenge. Arm også, men der tillater jeg meg å være kresen og litt mer tålmodig. Kravene stiger, ingenting er avklart, men Akito lar jeg gå. Tanken er ny PSU, skifte motor, så cirkus og arm. Ingen vet hvor haren hopper, men en hare hopper gjerne et godt stykke ;)

Jørgen

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Bare en tanke, men hvis alt skal skiftes ut spørs det jo om det ikke er like greit å selge den og kjøpe en splitter ny LP12 på Kontrapunkt. Det koster like under 19k uten arm og psu, men også uten bekymringer. I hvert fall Cirkus er jo en noenlunde kostbar oppgradering til 5k, og så har man prisen for brukt spiller, motor og diverse annet utstyr som inngår i oppraderingen. Kanskje er det et oversett faktum selve spilleren er langt billigere enn oppgraderinger som Keel, Radikal, Urika, Ekos SE og diverse pickuper som folk innstallerer i disse spillerne.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er et ståsted jeg ikke har noe problem med å bifalle. En gammel LP12 blir fort omlag like dyr som en ny dersom man skal oppgradere. Den blir imildertid neppe like god som en ny, og ei heller med alle andre fordeler med en ny... garanti, annenhåndsverdi etc.

LP12 drivverk er egentlig rørende billig det.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.995
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bach_Man skrev:
    Bare en tanke, men hvis alt skal skiftes ut spørs det jo om det ikke er like greit å selge den og kjøpe en splitter ny LP12 på Kontrapunkt. Det koster like under 19k uten arm og psu, men også uten bekymringer. I hvert fall Cirkus er jo en noenlunde kostbar oppgradering til 5k, og så har man prisen for brukt spiller, motor og diverse annet utstyr som inngår i oppraderingen. Kanskje er det et oversett faktum selve spilleren er langt billigere enn oppgraderinger som Keel, Radikal, Urika, Ekos SE og diverse pickuper som folk innstallerer i disse spillerne.
    Det er helt sikkert riktig. Jeg for min del eksperimenterer med gammelt og brukt, og da er det ikke naturlig å bruke betydelige summer. Kommer til å kjøpe brukt PSU, ikke ny. Hvis en skal ha en ny Sondek oppe og gå med PSU og arm kommer en ikke under 40k, og det er uten pickup og RIAA. Jeg tviler ikke på at det kan være verd prisen, men det blir en annen type prosjekt enn det jeg holder på med. Jeg leker med DYI og bruktkjøp, og syns det er moro å lære og prøve ut hva jeg kan få til med eldre deler. Abolutt ingen illusjoner om at dette vil matche kvaliteten i en ny Sondek med Ekos SE og hele pakka.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke helt riktig det der med 40k Jøgga; da har du tatt utgangspunkt i en arm til rundt 10k eller mer, og en av de dyre psu'ene. En ny LP12 med Lingo vil komme på drøyt 30k + arm, med Armageddon rundt 29k + arm. En Rega RB301 passer bra og koster ikke mye, så man slipper vel unna med langt under 40k for en ny LP12?

Ser man på drivverket isolert, så kan man jo godt kjøpe brukt psu til et nytt drivverk også (det var f.eks en "ny" Armageddon til salgs for rundt 6-7k nylig).
    Men det er drivverket og hva det lønner seg å koste på et gammelt et som var tema vel? Og da et nytt drivverk idag koster 18.760,- så er det jo klare grenser for hvor mye billigere det kan bli å oppgradere et gammelt et.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Og så finnes jo Majik Lp12, komplett spiller til 24900. Denne kan siden oppgraderes til full SE-spec.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Den så i hvert fall ganske 'jalla' ut i forhold til en ekte Keel.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.995
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ang. arm til LP12:
    Jeg ser på diverse fora at f.eks. SME V beskrives som dårlig match til LP12, mest p.g.a. høy totalvekt. SME V er bare litt tyngre enn en Ekos, og det er mange armer som er tyngre. Alle de øverste modellene fra Origin Live, og Rega RB700 og RB1000 er tyngre enn SME V. Betyr det at en relativt dyr arm med totalvekt over 700g er bortkastete penger?
    Jeg skjønner jo at Linn anbefaler Linn armer, og har ingenting imot det, Naim også, men det er likevel spennende å sjekke ut alt det andre som finnes der ute.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Linn sine armer er laget spesifikt til LP12. Samme med Naim Aro. Maks synergi. Hvis jeg hadde eid en spiller fra SME ville jeg derimot gått for en SME V.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med LP12, som har vært brukt av hifientusiaster i over 35 år, så er det vel liten sjanse for at man skal klare å finne opp kruttet påny selv. Det meste er prøvd. Og det som står igjen er det som fungerer best for flest.
    Det er mange gode argumenter for å lære av andres feiltrinn og forsåvidt rette trinn med så gjennomprøvde platespillere; desto mindre grunn til å risikere økonomiske tap på obskure kombinasjoner.
    Hvis man har kjøpt en Linn, hvorfor vil man ikke ha en Linn? Ie en platespiller med de styrkene som den er kjent for? Det var vel derfor man kjøpte den. Med slike apparater er det heldigvis nokså solid oppkjørt løype, og veldig lett å preevaluere hva som fungerer godt og hva som ikke fungerer godt. Det meste er jo prøvd, for andres regning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn