Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Noen som har lyst på en Keel/A?

Peter har nettopp fått to dusin inn døra. Han bestilte like godt en hel produksjonsbatch.....
    Du verden.. Og neste onsdag er det godt over 140 millioner i Vikinglottopotten. Her kan det bli fullklaff.

Sitter forøvrig og ser på LP12`ern der den står så fint på vegghylla i glass. Med den "gode" gamle sponplata i bunnen. Nå har jo Trampolin kommet i aluminum. Noen som har erfaringer med denne? Tenkte jeg skulle ta meg en runde med fjærjusteringer til jul, kunne vært artig å koste på en aldri så liten oppgradering samtidig - om det blir en forbedring da.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hører ingen forskjell på alu og huntonitt (eller hva det er) her. Keel/A vs standard subchassis derimot… det er saker det.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Hører ingen forskjell på alu og huntonitt (eller hva det er) her. Keel/A vs standard subchassis derimot… det er saker det.
    Jooo... Det er sikkert saker, men det er sannelig prisen også.

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    Jooo... Det er sikkert saker, men det er sannelig prisen også.
    Det lønner seg ikke, men er verdt det ;D
    Sett bort fra ARO så er Keel den største forbedringen jeg har opplevd på min Sondek. (Har ikke Radikal.)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Prisen er, for dette nivået highend, i mitt syn svært lav ift ytelseshoppet. Især når man tenker på alle de ståler man kan øse ut på langt mindre oppgraderinger; så som dyre pu'er o.l.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke med hånden på hjertet påstå hva som er den største forbedringen av Keel og Radikal, men tror nok kanskje Radikal trekker det lengste strået. Men hadde jeg ikke hatt noen av dem tror jeg kanskje jeg hadde gått for Keel først om jeg skulle velge. Liker veldig godt at det er "hel ved" i hele subchassis/armbrett/armfeste konstruksjonen. Spilleren kommer opp på et helt nytt nivå konstruksjons- og lydmessig.
    Men hadde ikke gått for Keel uten å oppgradere strømforsyningen om jeg ikke hadde minst Lingo2 eller Armageddon PSU.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    For min del er Keel psykologisk feil priset. Prisen heller mot tredve store, hadde den helt mer mot tyve små, så hadde fristelsen vært større. Klarer altså ikke å se for meg at jeg kjøper en stålplate til så mange tusenlapper uansett mulig lydforbedring. Søker man på "Keel" på eBay kommer det kun opp teddybjørner. Noe sier meg at bruk Keel er sjeldnere enn aper i Kongo.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    For min del er Keel psykologisk feil priset. Prisen heller mot tredve store, hadde den helt mer mot tyve små, så hadde fristelsen vært større. Klarer altså ikke å se for meg at jeg kjøper en stålplate til så mange tusenlapper uansett mulig lydforbedring. Søker man på "Keel" på eBay kommer det kun opp teddybjørner. Noe sier meg at bruk Keel er sjeldnere enn aper i Kongo.
    Keel er nok ikke laget av stål, men frest ut av et stykke aluminium og eloksert. Enig i at de er dyre, men de varer jo i flere generasjoner. Jeg har to, men de er ikke til salgs ;)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Aluminium - er det det sjeldne og dyre stoffet som ølbokser er laget av?

Vel, skal slutte å gnåle over prisen på Keel. Vil jeg ha den så tar jeg meg råd til den, antar jeg. Men hadde tenkt meg en litt mindre oppgradering denne gangen - bunnplata. Men om det er som Vidar sier så vil en ikke høre forskjell - og da kan det bare være. Tok en A-B-test i dag mellom Linn LP12 og Naim CD5X og de hørtes forbausende like ut. Litt mykere lyd i LP12, litt skarpere klang i CD5X, untatt dette - svært likt. LP12`ern er totalt sett en god del dyrere, og bør høres slik ut også synes jeg.
    Det blir vel å kjøpe seg et nytt sett fjærere og sette av en kveld til justering.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Aluminium finnes i en mengde legeringer, noen billige og noen temmelig dyre. Hvilken legering som finnes i ølbokser og hvilken som er i en Keel vet jeg ikke, men uansett er vel ikke ølbokser frest ut av et stykke aluminium med en CNC styrt fresemaskin så vidt jeg vet ;)
    Hvis Keel derimot var laget av stål, som du skriver over, hadde den veid tre ganger så mye og jeg antar at selv du hadde hatt en smule problem med å få til en bounce på spilleren :p

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Mulig dette er et litt teit spørsmål, men er det slik at keel kommer i to utgaver som da kun passer enten Linn armer eller Aro?

Vurderer en julegave til meg selv og både Aro og Keel er ting som frister. Problemet er jo at dette ikke er ting som lar seg prøve og skulle man først kjøpe en av delene står man liksom låst, hvis jeg har forstått dette med keel riktig.

Har også stor forståelse for den psykologiske sperren ved å kjøpe ei alu fjøl til 30k, men kanskje det ikke er så ille tatt timene brukt på utvikling og antall kunder i betrakning.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Hvis Keel derimot var laget av stål, som du skriver over, hadde den veid tre ganger så mye og jeg antar at selv du hadde hatt en smule problem med å få til en bounce på spilleren :p
    Jeg tror jeg har fått med meg nå at Keel lages av aluminium. Jeg tror også at du har fått det med deg, at jeg har fått det med meg, så du kan spare deg dette tullet.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    arnejustad skrev:
    Mulig dette er et litt teit spørsmål, men er det slik at keel kommer i to utgaver som da kun passer enten Linn armer eller Aro?

Vurderer en julegave til meg selv og både Aro og Keel er ting som frister. Problemet er jo at dette ikke er ting som lar seg prøve og skulle man først kjøpe en av delene står man liksom låst, hvis jeg har forstått dette med keel riktig.

Har også stor forståelse for den psykologiske sperren ved å kjøpe ei alu fjøl til 30k, men kanskje det ikke er så ille tatt timene brukt på utvikling og antall kunder i betrakning.
    Du har jo allerede EkosII. Da hadde i alle fall jeg holdt på den, og kjøpt en Keel til Ekos. ARO er for oss andre raringer. Keel kommer i to varianter ja, en til Ekos (eventuellt andre Linn-armer) og en til ARO.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    arnejustad skrev:
    Jepp. Minst. Keel/A = Keel frest og borret for Aro (minus Aromatic, men forberedt for den).

Ser at veil pris i UK skulle tilsi under 25k med dagens pundkurs, minus VAT og pluss norsk MVA, frakt og det hele? Montert tilogmed (i UK).

Selv betalte jeg ikke mye mer enn 15k (selvmontering), så jeg hadde nok også protestert på å betale en norsk forhandler 30k da det åpenbart er for mye ift UK.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    15000,-? - da begynner vi å snakke. Hvar det spesialpris kun for deg, eller kan også andre oppnå en slik pris?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    15000,-? - da begynner vi å snakke. Hvar det spesialpris kun for deg, eller kan også andre oppnå en slik pris?
    Kan aldri tenke meg at det var noen spesialpris for meg. Jeg kjøpte i UK siden jeg syntes norsk påslag var for drøyt på tidspunktet, gunstig pund, ok veil pris dengang, prutet litt, og fikk fri frakt. Verre var det ikke.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Jeg tror jeg har fått med meg nå at Keel lages av aluminium. Jeg tror også at du har fått det med deg, at jeg har fått det med meg, så du kan spare deg dette tullet.
    Bra du har fått med deg det etter de 3-4 årene Keel har vært på markedet, velkommen etter ;)
    Og hvis det er noen som prater tull her får du revurdere innlegget ditt over. Eller kanskje du hadde tømt boksene før du kom med det dustete utsagnet.....

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Bra du har fått med deg det etter de 3-4 årene Keel har vært på markedet, velkommen etter ;)
    Og hvis det er noen som prater tull her får du revurdere innlegget ditt over. Eller kanskje du hadde tømt boksene før du kom med det dustete utsagnet.....
    :p

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Kan aldri tenke meg at det var noen spesialpris for meg. Jeg kjøpte i UK siden jeg syntes norsk påslag var for drøyt på tidspunktet, gunstig pund, ok veil pris dengang, prutet litt, og fikk fri frakt. Verre var det ikke.
    Takk. Får titte litt rundt da.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Linn selger utstyret sitt til Norge i norske kroner. Det er grunnen til at Keel, og annet Linn, kom veldig skjevt ut da pundet ble svakere i forhold til NOK. Jeg kjøpte også Keel i England og fikk en mye lavere pris enn den norske. Nå har det jevnet seg litt ut siden Keel har blitt dyrere i UK og beholdt prisen i Norge (ihvertfall sist jeg sjekket KP prisliste).

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    arnejustad skrev:
    Problemet er at ARO ikke selges mer siden Naim har sluttet å produsere dem. Keel/A kan også være vanskelig å få tak i da Linn kun lager dem hvis noen bestiller en batch på et par dusin.

Ellers er prisen på Keel 26 400,-, som er nøyaktig det samme som da den ble lansert for mange år siden....

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Hei :D

Jeg tenkte at jeg skulle skrive at par ord i denne tråden er siden noen måneder den lykkelige eier av en `78 modell i afromosia med valhalla. Den har fått nye fjærer, olje og rem. Arm er RB300 med en Ortofon MC30 Super.
    Siden det punktsveisede sub-chassiset var bøyd kjøpte jeg et brukt, limt, fra en forhandler i England. Holder på med å montere det, er for øyeblikket ikke aktuelt å reise over fjellet for å få montert Cirkus.

Som den modne dame den er, er det selvsagt et par ting som nok kunne vært bedre. Plinthet er ikke helt rett, kan kippe den et par mm og jeg limte og monterte en vinkel i ett hjørne som hadde en liten glipp. Den har ellers aldret med stil :)

Jeg mener å ha sett noen anbefale Trampolin 2 hvis plintet ikke er helt perfekt, jeg har forøvrig en vegghylle som vibrerer når vaskemaskinen sentrifugerer.
    Vil dere anbefale en Trampolin eller skal jeg satse på dempeføtter av et eller annet slag?

Tar et par bilder og setter inn når jeg er i mål med oppussingen.

Mvh
    Bård

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke dempeføtter, de tillater gjerne bevegelse i lateralplanet, som er blant Ivors store kjepphester når det gjelder informasjonsavtasting fra rillene. Mye av poenget med en Trampolin (1 eller 2) er nettopp denne manglende compliance i lateralplanet.
    Hardboard eller Trampolin ville vært mine første tanker iallefall.

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Hei

Jeg kan faktisk se vegghyllen vibrere, vil en trampolin 2 eller hardboard klare å fange opp dette før det blir videreført til plintet? Er det overhodet mulig å skru fast en Trampolin på et plint som kipper, eller risikerer jeg å ødelegge plintet hvis jeg skrur denne på?

Hvis jeg bruke Planaren min på hyllen ved sentrifugering hopper og springer pickupen inn på labelet (grøss)..., men jeg kan hoppe på gulvet foran platespilleren uten at noe skjer.

Mvh
    Bård

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bollis skrev:
    Hei

Jeg kan faktisk se vegghyllen vibrere, vil en trampolin 2 eller hardboard klare å fange opp dette før det blir videreført til plintet? Er det overhodet mulig å skru fast en Trampolin på et plint som kipper, eller risikerer jeg å ødelegge plintet hvis jeg skrur denne på?

Hvis jeg bruke Planaren min på hyllen ved sentrifugering hopper og springer pickupen inn på labelet (grøss)..., men jeg kan hoppe på gulvet foran platespilleren uten at noe skjer.

Mvh
    Bård
    Kan jeg anbefale noen dempere til vaskemaskinen:
    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161224789
    eller en Miele maskin, eller et betonggulv under?
    Nytt hus blir vel litt drøyt, selv i LP12-tråden.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig, man gjør det vel enklest ved å vibrasjonsisolere vaskemaskinen, eller spille når den ikke sentrifugerer. Evt en Miele-maskin som du sier.. :) Vil iallefall gjøre klærne rene og kona glad, men koster mer enn dempeføtter :)

Det er i prinsipp opphenget i spilleren og ikke bunnplata som skal fange opp vibrasjoner og omdanne de til annen energiform. Hardboard er nettopp det, et hardboard, og har ingen annen funksjon enn å være en stiv bunnplate uten lateralbevegelse såvidt jeg vet. Trampolin vil heller ikke fungere i de frekvensene som jeg antar dette dreier seg om. Jeg kan ikke se hvorfor du skulle ødelegge plintet ved å skru fast en Trampolin? Enten passer den inn i utfresingene på treet i plintet, eller så passer den ikke. Da kan man "stusse" litt på Trampolin f.eks. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for en brukt Trampolin (1) istedet for Trampolin 2. Mange har byttet inn, de er veldig billige og lett tilgjengelige som følge av det, og de kan i tillegg bøyes og stusses litt om man skulle finne det mest hensiktsmessig. Det kan man ikke i samme grad med 2.

Utover det er det fint lite hørbar lydforskjell på 1 og 2 selv på en Keel LP12 med alle bells & whistles (ja, har prøvd selv siden jeg har disse), og jeg kan ikke se noen grunn til å gå for 2 istedet for 1 gitt forutsetningene.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er usikker på om Trampolin hjelper i ditt tilfelle. Vegghyller skal plasseres på bærevegger. Høres vel ikke ut som din er det, tatt i betraktning problemene du beskriver. Jeg ville tatt ondet ved roten og prøvd med andre plasseringer først, hvis det er mulig hos deg.
    Forskjellene på Trampolin 1 og 2 har jeg ikke førstehåndskunnskap om, har Trampolin 2, men har ikke prøvd 1'ern. Det var mange som ikke likte T1 og gikk tilbake til plata som heter Solid og føttene som følger med den. T2 har vel stort sett bare fått positiv omtale. Den er mye stivere enn T1, laget i aluminium i motsetning til T1 som er laget av et kunststoff. Det du kan få som en ekstra effekt, spesielt med ditt gamle plinth, er at T2 stiver opp plinthet siden det er festet med 10 skruer.
    Problemet er at Trampolin ikke passer til plinthet ditt uten modifikasjon av enten plinth eller Trampolin'en. Men det lar seg gjøre.
    Ellers så får du et nytt plinth for snaut 3000, tror jeg det ligger på. Da kan du montere Trampolin direkte. Med et Cirkus kit har du da i realiteten en ny spiller. Det som er igjen er yttertallerken, motor, topplate og støvlokk med hengsler.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er samme skruer på T1 som på T2. T1 fikk mye rosende omtale da den kom, unntakene var vel ofte de som hadde blodtrimmede rack som Mana osv. Noen av de gikk tilbake. De som ikke likte T1 liker vel heller ikke T2 vil jeg tro, men det er en annen diskusjon.

Har selv alle alternativene, og kan si med sikkerhet at jeg er villig til å vedde mye på at de fleste lyttere ikke skal klare å identifisere T1 og T2 basert på hørbare forskjeller ved lytting. Selv på rimelig upmarket stereoanlegg som f.eks mitt eget som rundt regnet er i millionklassen.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Sikkert. Det er jo til og med noen som ikke hører forskjell sidene på filtmatta også ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du har vel ikke glemt hvem som først gjorde deg oppmerksom på det kunne være hørbar forskjell på sidene? ;)

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Hei

Platespilleren er plassert på yttervegg, ikke lettvegg, på et vertikaldelt tomannsbolig fra midten av 70-tallet, med etasjeskillere i tre. Typisk masseprodusert flattakskonstruksjon med synlige innvendige bærebjelker og der billige byggeløsninger nok har blitt foretrukket :) . Lydisoleringen mellom etasjene er virkelig så som så..

Vaskerom og stue er begge i 2.etasje, vaskemaskinen står allerede på dempeføtter. Det som er litt merkelig er at jeg faktisk kan hoppe og gynge foran platespilleren uten at noe skjer, men vaskemaskinen som står i andre enden av etasjen medfører rumbarytmer i hyllen. Treffer nok akkurat feil frekvens. Vi hadde samme problem da naboen monterte varmepumpe-ytterdel direkte på vegg, det forplantet seg gjennom begge deler av tomannsboligen.

Hyllen jeg har er uten spikes, vil spikes i denne sammenhengen frakoble eller forsterke frekvensene?

Mvh
    Bård

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Du har vel ikke glemt hvem som først gjorde deg oppmerksom på det kunne være hørbar forskjell på sidene? ;)
    Neida. Hadde nok hørt om det tidligere, men trodde sånn passe på det. Det var først da vi pratet om dette for maaange år siden at jeg prøvde....og det virket :)
    Har som sagt ikke sammenligningsgrunnlaget T1 vs T2 hjemme som deg, så mine antagelser er basert på andre kilder.......og man skal som kjent ikke stole på andre ører enn sine egne 8)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Bollis skrev:
    Hyllen jeg har er uten spikes, vil spikes i denne sammenhengen frakoble eller forsterke frekvensene?
    Vil vel tro at spikes kan gjøre saken noe bedre, men langt fra sikker. Det beste er vel bare å legge kåken ut for salg... ;)

Har du fått festet skruene i stenderverket i veggen eller bare i panelbordene?

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Festet på solid treplate som er skrudd i stenderne. Jeg kan som sagt hoppe opp og ned og gynge på gulvet rett ved platespilleren uten effekt, det er bare vaskemaskinen som tydeligvis klarer å treffe akkurat feil frekvensområde.

Armen hopper ikke ikke når jeg bruker LP12en, jeg får vel bare unngå å nilytte når vaskemaskinen går for 1600 o/min :)

Er litt mye stress å selge huset for dette, men må nok fastslå at 70-tallet byggteknisk ikke akkurat var et stort tiår...

Mvh
    Bård

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Du kan jo legge inn en annonse og høre om noen har en Trampolin 1 liggende på loftet. Den bør du vel få ganske rimelig. Så må du gjøre den litt mindre for å få den til å passe i ditt plinth. Husk å forbor hullene i plinthet før du skrur inn skruene ellers sprekker plinthet lett......

Johs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    I samband med at eg måtte ha nokre ting frå Kontrapunkt fekk eg og med ei ny filtmatte sidan mange lovprisar denne opp i skyene.
    Den fekk ligge på talerken 45 sekund før den vart tatt av og ringmat kom tilbake. Dull, grå, med djupte og plasering som serleg skadelidane var mi oppleving av filten.

Treng den innspeling eller har eg fått ei filtmatte med to dårlege sider?

mvh

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Fikk du en Linn matte eller Rega matte? Linn matta er veldig tynn, Rega mye tjukkere.
    Er ikke mye døll lyd fra spilleren min ihvertfall ;)

Ellers er det flere som prøver alternative matter og opplever dem som bedre, men mange går tilbake til Linn matta etter en stund og foretrekker denne. Har ikke prøvd den du har, men Achromat gikk fort ut igjen herfra......

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.151
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Går med et ønske om å realisere drømmen om en Lp12. Har kikket litt på alternativer og funnet ut at jeg ønsker å bruke armen som står i min nåværende spiller, en rb600. I den står det en Kontrapunk h.
    Har lagt ut en øk annonse etter en Lingo3 for å prøve å spare litt penger. Da blir det et drivverk og en trampolin som må kjøpes inn nytt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn