Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vær oppmerksom på at du sannsynligvis må sage litt i plinthet på en ny LP12 for å få Rega-armen til å passe. Hjørneavstiveren kommer i konflikt med armen så vidt jeg har fått med meg.
    Du vil ikke se dette når spilleren er satt opp så hvis du ikke kvier deg for å modde spilleren er det ikke noe problem.
    Ellers ville jeg vel også sett etter en Lingo 2 eller Armageddon (hvis du ikke trenger 45rpm) som PSU. Neppe mange Lingo 3 til salgs.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er Lingo 3 en ganske ny strømforsyning?
    Jeg trenger strengt talt ikke 45rpm, men det var den jeg ble anbefalt på Kontrapunkt. Må prøve å få kjøpt en brukt for å kutte litt ned på utgiftene.
    Er en Armageddon lettere å få tak i på bruktmarkedet mener du, og er den like god som en Lingo3?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Lingo 3 er en Lingo 2 i nyere kasse. Elektronikken er i følge Linn den samme, men noen hevder at den spiller litt bedre enn Lingo 2. Lingo 3 kom for bare noen måneder siden.
    Jeg har sammenlignet Armageddon med Lingo 1 og 'geddon er etter min oppfatning langt bedre. Eide begge to en periode for mange år siden. Jeg ville kjøpt en Lingo 2 eller Armageddon og etterhvert spart til en Radikal. Den er mye bedre, men temmelig kostbar i og med at også motoren må byttes (DC-motor kontra AC-motor for Lingo og 'geddon.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Takker for opplysningene.
    Lar annonsen stå noen dager før jeg annonserer etter en Lingo2 eller en armageddon.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vær oppmerksom på at Armegeddon trekker mye startstrøm som kan resultere i at automatsikringer med B-karakteristikk slår ut. Jeg måtte bytte til C-karakteristikk på en dedikert 16A-kurs. Har du gamle skrusikringer i skapet går det greit, de er tregere.
    Ellers snerrer trafoen noe i Armageddon, men det er vel temmelig vanlig på Naim PSU'er.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har egen 16 ampere til anlegget, men må likevel i sikringskapet noen turer når jeg slår på anlegget. Jeg er altså vant med det fra før.

M

medlem215396

Gjest
    Har litt erfaring med LP12. Det er såpass omstendlig å skifte arm/ armbord, sette opp Lp12.
    Av den grunn ville jeg ha spart litt lenger og optimalisert spilleren til det nivå du tenker å havne.
    Hva med å kjøpe en brukt Ekos eller ARO?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hei Stover.
    Nå har jeg lagt ut en ø.k annonse om en komplett spiller så får jeg se om jeg får noen henvendelser. Har satt en øvre grense på 25K.

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Hei

For et par sider siden fortalte jeg om problemet jeg hadde med vibrasjoner i platespillerhyllen, det er nå i orden.

Spilleren ble sendt til Kontrapunkt på grunn av at Valhalla gav opp ånden, motoren var også heller slitt. Ny motor og Majik-styring (Lingo var ikke innenfor budsjettrammene, reparasjon eller import av Valhalla/Hercules var pga tålmodighetsgrunner uaktuelt) kom på plass. Og når den først var inne måtte jeg selvsagt ha en ny ramme, armbord og Trampolin 2.
    Trampolin var tydeligvis det som skulle til, vibrasjoner er ikke tema lenger.

Jeg må også gi Kontrapunkt stor skryt. Spilleren måtte sendes per post, og det gikk dessverre ikke som planlagt. Den må ha gått i bakken på vei til meg, med bøyd subchassis som resultat. Ikke noe problem, spiller tilbake til Kontrapunkt-nytt subchassis montert og returnert til meg. Selvsagt free of charge og alt innen kort tid.
    Kjempeservice:)

Tusen takk for alle råd og tips jeg fikk:D

LP12_1.jpg

Mvh
    Bollis

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Fint plinth du fikk tak i. Ser ut som valnøtt. Valgte også valnøtt til min spiller. Problemet med å bestille valnøtt er at de er såpass forskjellige. Noen er litt kjedelige, mens andre er virkelig fine.
    Min forhandler lot meg velge mellom 5-6 forskjellige valnøttplinth og det jeg valgte er ikke ulikt ditt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har funnet meg en Lp12 i UK som er utstyrt ganske likt det jeg kunne tenkt meg. Aro arm, Armageddon strømforsyning og en Dynavector p.u. Fargen på plintet er jeg ikke sikker på ( eller årsmodell )
    Prisforlangende er ca 26000 Nkr

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke Kim på forumet her en LP12 med Armageddon og Aro til salgs på børsen for noen uker siden? Sannsynligvis noe høyere prisleie da den også hadde Keel subchassis. Hadde vært mer komfortabel med å kjøpe en spiller her på berget enn å få sendt en spiller fra UK. Mye som kan gå skeis i frakten spesielt hvis den ikke er riktig pakket i originalemballasje. Og dessuten er jo ikke alltid tilstanden mint på brukte spillere.
    Har sett en del spillere hvor spesielt hullene i plinthet har fått ublid behandling og gjengene i treverket er ødelagt. Da hjelper det ikke å putte inn en fyrstikk i hullet og skru tilbake skruen som mange gjør.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jo, det stemmer ang Kim sin spiller. Usikker på om han har solgt sin, men jeg har satt et tak på 25+-.
    Ang frakt fra UK, har du helt rett. Jeg er litt skeptisk til frakt i det store og hele.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt, ta en titt på svenske hifimagasinet.se. Jeg har kjøpt to stykk lp12 der siste året og begge kom på rundt 25k. Begge med ekos 2 og lingo 2.
    Der dukker de opp langt oftere enn her på berget og er ikke lenger unna enn at man kan hente selv. Kursen gjør også sitt til at det kan være ett godt alternativ.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Gjort mange gode kjøp der. Ser det ligger en der nå til 16900 svenske. Ikke siste mote, men dersom det er en Akito2 som sitter der kan det jo kanskje være interessant.
    Selger man akito og setter på en ekos, kommer du nok godt under 25k for en prima LP12. Sett at det er en ny akito da selvsagt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Sitter litt på gjerdet og venter på en Linn som er litt nærmere tror jeg. Det hadde vært greit å kunne tatt den i øyesyn først.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er det noen her som har en formening om hva Cirkus oppgraderingen koster? Og evt armbordet som passer Rega arm?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Venter på tilbud på en Linn som står på børsen. Den er altså uten arm og motor, men med trampolin. Har en dialog gående med Tomtom i UK ang ulike løsninger hvor jeg har presentert et øvre tak hva penger angår.Når jeg vet mer er det lettere å ta en avgjørelse på hva som frister mest/er mest lønnsomt.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Akito 2b og Cirkus utgangspunkt
    Radikal
    Tiger Paw
    Keel
    VdH 501
    Urika
    og kanskje en Ekos SE til slutt....... men det er den jeg er minst sikker på.
    ........ det er min vei oppgjennom hirarkiet :)........ er ikke tvil om at det er veien og gå i den nevnte rekkefølgen.

Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Tiger poh? Tiger avføring altså? Er det fargen på plintet?

Drømmen må være Aro arm, Armageddon, keel, og en Supercap på Superline riiaen.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Tiger Paw Khan som er det korrekte navnet er den nye helfreste aluminumstopp plata......... for første gang i historien en "rett" topp-plate på en LP12 ;).

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Tiger PAW, som i pote eller fot. Tiger-Paw er produsenten, produktet heter Khan og er en bedre topplate enn standard stål. Denne er frest i aluminium på samme vis som Keel, men til en brøkdel av prisen. "Alle", tilogmed Linn sine ingeniører er enige om at den er et betydelig fremskritt, selv om det ikke er et produkt fra Linn.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Tiger PAW, som i pote eller fot. Tiger-Paw er produsenten, produktet heter Khan og er en bedre topplate enn standard stål. Denne er frest i aluminium på samme vis som Keel, men til en brøkdel av prisen. "Alle", tilogmed Linn sine ingeniører er enige om at den er et betydelig fremskritt, selv om det ikke er et produkt fra Linn.

Hmmmmmm......... brøkdel og brøkdel fru Blom :cool:

Kim

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Hmmmmmm......... brøkdel og brøkdel fru Blom :cool:
    9/10 er også en brøk :cool:

Men, Khan koster 795£, det er jo godt under forlangende for Keel. Også kan man jo også se på RubiKon dersom Keel er for dyrt ..... Disse to, Khan og RubiKon, på en spiller med ARO og Geddon' tror jeg er veldig mye WFM.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    9/10 er også en brøk :cool:

Men, Khan koster 795£, det er jo godt under forlangende for Keel. Også kan man jo også se på RubiKon dersom Keel er for dyrt ..... Disse to, Khan og RubiKon, på en spiller med ARO og Geddon' tror jeg er veldig mye WFM.

Koster rett oppunder 10 lakser i Norge inkl Radikal kit ferdig montert og oppjustert. 795 pund er jo i utgangspunktet rimeligere, men ikke så lenge det kommer frakt, moms og tollgebyr i tilegg + egenmontering og justering da, plutselig er den norske prisen rent bi-billig.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg regner med å få svar fra Tomtom audio i morgen ang spillerene de hadde inne. Det tar litt tid å lese seg opp på alle armene, strømforsyningene o.l
    Har kikket litt på Ebay også etter spillere, men de mest interessante sender ikke til Norge.
    Det ser ikke ut som jeg får tak i en brukt spiller i nærheten så da må jeg utvide horisonten litt.

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Jeg regner med å få svar fra Tomtom audio i morgen ang spillerene de hadde inne. Det tar litt tid å lese seg opp på alle armene, strømforsyningene o.l
    Har kikket litt på Ebay også etter spillere, men de mest interessante sender ikke til Norge.
    Det ser ikke ut som jeg får tak i en brukt spiller i nærheten så da må jeg utvide horisonten litt.

Har hørt noen rykter om at tålmodighet er en dyd......... ;)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har hørt noen rykter om at tålmodighet er en dyd......... ;)
    Tja, jeg har ikke dårlig tid, men jeg gidder ikke å legge inn ny annonse 3 ganger i uken. Å legge ut en ØK annonse er i utgangspunktet dødfødt her inne. Jeg har fått 150 treff på annonsen uten respons. Jeg har tilogmed skrevet her i tråden at jeg ønsker å kjøpe en.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg hatt litt mail korrespondanse med innehaveren av Tomtom audio. Ringte først og rakk og presentere meg før han ba meg sende mail. Spurte etter en av spillerene han har på nettsiden, men den kostet plutselig 700£ mer enn det som står på nettsiden. Mannen svarer bare med 1-2 linjer og virker muligens ikke særlig interessert. Slike mennesker orker jeg svært sjeldent å ha med å gjøre.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hatt lignende erfaringer med den mannen. Knappe svar uten vennlighetsfraser, om man får svar i det hele tatt. Forretningen går tydeligvis strålende, for han virker ikke særlig interessert i å selge til Norge. Kanskje får han også pepper fra Linn og Naim hvis han gjør det, men ved bruktsalg tråkker man vel ikke på noens tær?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det er sånn at det frister å kjøpe nytt. Da blir det drivverk, min egen rb600 arm og majik strømforsyning og trampolin bunnplate som budsjettet strekker seg til.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vet jo ikke hva budsjettet er, men drivverket er jo den mest prisgunstige delen av LP12, så hvorfor ikke bare kjøpe drivverket på Kontrapunkt (18700,-) og få dem til å sette sammen spilleren? Kanskje en pent brukt Lingo eller Armageddon i stedet for Majik og heller droppe Trampolin...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn